Internet: Kicsivel később: most (tíz éves a Fortepan)

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1037 fő
  • Képek - 4220 db
  • Videók - 1524 db
  • Blogbejegyzések - 1413 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 638 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1037 fő
  • Képek - 4220 db
  • Videók - 1524 db
  • Blogbejegyzések - 1413 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 638 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1037 fő
  • Képek - 4220 db
  • Videók - 1524 db
  • Blogbejegyzések - 1413 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 638 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1037 fő
  • Képek - 4220 db
  • Videók - 1524 db
  • Blogbejegyzések - 1413 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 638 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Az előzmények, a történet részletei itt: Gyászol a Fortepan ...


A képek és a bejegyzés forrása (fb): Fortepan·2020. szeptember 2., szerda

network.hu

 

Kedves Barátaink!

 

A Fortepan tíz éves (és tizenegy napos) lett. Ünneplésképpen tegnap reggel elindítottuk a hónapokig épített új honlapot, és búcsút mondtunk a réginek. Mostantól ilyen a Fortepan.

 

Gyorsan leírom, hogy mi hiányzik belőle. Nincs még kész a nagyképes, időszalagos nézet - ez nemsokára elkészül. Nem láthatóak a régi honlapon összeállított egyéni galériák - ezek átemeléséhez még kis időre van szükségünk (addig is a régi listák hozzáférhetők az app.fortepan.hu oldalon).

 

Sok minden megújult és működik. Sikerült egy nagyon egyszerű keresőt építenünk, ahol végre egy mezőben lehet keresni családokra, helyszínekre, kulcsszavakra. Gyorsabb lett a böngészés, a címkézés és a letöltés. Ami nem változott: a Fortepan minden képe továbbra is szabadon letölthető és publikálható. Bárhol, bárkinek.

 

A fejlesztés motorja Gazdik Richárd web-designer és Négyesi Károly szoftvermérnök voltak, mindketten több száz óra önkéntes munkában építették az új honlapot. Reméljük nem untak még bele a "fortepanozásba" és tovább dolgoznak velünk!

 

Az új honlaphoz új képeket is válogattunk. Három sorozat összesen 1100 fotója került a Friss menübe. Nem tudnám megmondani, hogy melyik lesz a legérdekesebb Önöknek, én mindháromnak nagyon örülök.

 

Pár hónappal ezelőtt megkeresett minket Kieselbach Tamás művészettörténész, egy családi nagybácsi utazásos albumaival. A szerzőt Kieselbach Gyulának hívták, aki egészen ritka vidékeken járt a húszas-harmincas években. Megfordult a Baltikumban, Máltán, az északi sarkkörön - olyan helyeken ahol magyar turista szinte alig járt. Mindenfelé fényképezett, ezekből válogattunk ki 500 fotót. (A személyes kedvencem egyébként a ráckevei Duna-ágban készített sorozata egy csónakházzal, klassz kis hely lehetett.)

network.hu

 

Amikor tavaly, Baán László felkérésére elkezdtünk ötletelni egy Nemzeti Galéria kiállításon, fölmerült, hogy az MNG mint fotó-adományozó is megjelenhetne a Fortepanon. Akkor ez elmaradt, most bepótoljuk. Közel 500 képet láthatnak a Galéria Adattári Gyűjteményéből. Jórészt kiállítási enteriőröket a hetvenes-nyolcvanas évekből. Ez így elsőre nem hangzik izgalmasnak, mi mégis nagyon örülünk, hogy felkerülhettek a képek. A sorozat szokatlan beszámoló az Aczél-korszak végének kultúrpolitikájáról, meglepő eredményekkel. Olyan szerzők műveivel találkozhatunk, mint Anna Margit, El Kazovszkij, vagy Gyarmathy Tihamér. Megjelennek a lengyel konstruktivisták, amerikai nonfiguratív festők, a Zenit és a De Stijl csoportok avantgárd szerzői. Mintha nem így emlékeznénk a nyolcvanas évekre!

network.hu

 

Végül szeretnénk bemutatni egy lengyel szerzőt is, akinek 120 fotója került a Fortepanra. A hölgyet Zofia Rydetnek hívják és nem túlzás úgy fogalmazni, hogy Ő a legismertebb lengyel fotográfusnő. A rangot egy 1978-tól haláláig fotózott sorozatával vívta ki magának. A Szociológiai Felmérés munkacímű anyagban húszezer képet készített lengyel családokról otthon, a kertjükben, vagy a lakásukban.

network.hu

 

A Fortepanon látható képei egy korábbi korszak lenyomatai. Zofia Rydet, egy ügyvédhez fűződő romantikus kapcsolatának köszönhetően, háromszor is járt Magyarországon. Útközben itt-ott fotózott is. Előszeretettel fényképezett idős(ebb) embereket, de érdekelték az üzletportálok, piacok, kapuk, műemlék épületek is. A hagyatékát gondozó családi Alapítványtól lehetőséget kaptunk arra, hogy válogassunk a képeiből. Íme, nekünk ezek tűntek a legfontosabbaknak.

 

Aki siet, a Fény utcai piacon (fb) kinyomtatva is láthat egy válogatást Zofia Rydet képeiből. Keresse a KultúrFényPont Galériát, ami a Fortepan első állandó Galériája - a földszinten, a gombaárusok asztalai mögötti sarokban.

network.hu

 

Aki nem siet, az böngéssze tovább a sűrű huszadik századot. Itt látható:

 

www.fortepan.hu

 

Barátsággal:

 

Tamási Miklós

Címkék: a fortepan első állandó galériája amerikai nonfiguratív festők anna margit archívum avantgárd szerzők baán lászló el kazovszkij fortepan fortepanozás fotográfia fotó-adományozás fotó-kiállítás fotózás fény utcai piac fényképezés gazdik richárd gyarmathy tihamér honlap megújulás huszadik század kieselbach gyula konstruktivisták kultúrfénypont galéria kultúrpolitika közösségi fotóarchívum magyar magyarország nemzeti galéria kiállítás négyesi károly szabad felhasználású szabadon letölthető tamási miklós tíz éves a fortepan történelem zenit és a de stijl csoportok zofia rydet életlépek

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 2 hete

Múzeumot kap a párizsi metró varázslatos lejáróinak elfeledett mestere | 2025-07-12

Párizsban csodás, art nouveau stílusú, öntöttvas metrólejárók gazdagítják a romantikus látképet. Alkotójuk pedig végre megkapja azt az elismerést, ami valóban méltó hozzá.

Minden nagyvárosnak valamitől különlegesek a metrói. A londoni az ikonikus vörös-kék underground emblémáról ismerhető fel, Mexikóváros állomásain lenyűgöző falfestményekben gyönyörködhetnek az utazók, Moszkvában pedig minden megállónál egy új palotában érezhetjük magunkat. Párizsnak is meg van a maga sajátossága:

-- az art nouveau stílusú, öntött vas lejárók.

Hector Guimard a századforduló egyik legizgalmasabb, ám sokáig mellőzött alkotója volt. Életműve a maga idejében sem aratott osztatlan sikert. Míg a turisták elragadtatással csodálták a párizsi metró „Belle Époque” világát idéző lejáróit, addig a helyiek „spagettistílusnak” gúnyolták azokat.

-- A modernizmus térhódításával sok alkotását egyszerűen lebontották.

A százhatvanhét eredeti lejáróból mára mindössze nyolcvannyolc maradt fenn.

Most azonban saját múzeumot kap Párizs szívében, ráadásul nem is akárhol. Abban a Hotel Mezzará-ban, melyet 1910-ben ő maga tervezett. A kiállítás Guimard különféle alkotásait mutatja majd be a bútoroktól kezdve a belsőépítészeti terveken át az archív fotókig és dokumentumokig.

https://roadster.hu/parizs-metro-lejaro

Hasonló hírek:

http://autovezetes.network.hu/video/rajzfilm_babfilm__mese/a_kisvakond_es_a_metro-001

Válasz

M Imre üzente 3 hete

Kukkolda a vasfüggönyön túlra – A nyugati szexipar a Magyar Népköztársaságból lesve

A Kádár-korszak Magyarországán a szexualitás témája szigorú tabuk közé volt szorítva a közbeszédben, miközben a nyugati világban a szexuális forradalom már új korszakot nyitott. A hazai sajtó furcsa útmutatásai és a külföldi utazásokból szerzett, csempészett információk közötti feszültség alakította a fiatalok szexuális kultúráját. A nyugati utakon készült turistafotók közt gyakran felbukkan a szexmozik itthonról egzotikusnak tűnő kínálata, így az nagy üzletté váló szexiparon keresztül némi szabadosságot csempészhettek a vasfüggöny mögé.

https://hetifortepan.capacenter.hu/nyugati-szexipar/

„Tetszenek tudni, hogy mi is a peep show? Nyugati nagyváros szórakoztató intézménye, amely a vetkőzőszám, a pornófilm és a csillagvizsgáló egyesítésén alapszik. A vendég egyik szemét egy lyukra szorítja, bedobja a pénzt, mire felemelkedik előtte a zárólemez, és a fal másik oldalán lévő érdekes dolgokat láthat. Meztelen fiatal hölgy illegeti magát, esetleg egy meztelen illegeti a hölgyet. Netán két lány szereti egymást azok számára, akik nem kedvelik a vegyes házasságot” – írta meg ki tudja miért épp a Műszaki élet című lap 1983-ban kissé technicista megközelítésben Ágoston György, hogy aztán előadjon egy nagy valószínűséggel fiktív történetet két magyarról, akik Párizsban találkoztak először a műfajjal, és az estéjük azzal végződött, hogy míg az egyiküket „egy gyönyörű lány ingyen és bérmentve megajándékozta a szerelmével”, a másik ráakadt épp arra a kukkoldára: „Nem is tudtam,hogy él itt egy ikertestvéred.” „Honnan veszed ezt?” – kérdezi a sztori szerint a szerencsésebb társa reggel. „Hát onnan, hogy egy érdekes szórakozásra bukkantam. Egy lyuk fölé ki volt írva, hogy peep show, bedobtam 10 frankot, és végignézhettem egy heves szerelmi jelenetet, aminek a férfi szereplője éppúgy nézett ki, mint te.”

Válasz

M Imre üzente 4 hete

A fizikus báró és a hegymászó lányok: Eötvös Loránd, a fotós előlép | 2025.07.25. | Kult

Több mint 400 fényképből álló válogatás jelent meg a Fortepanon az egyik legnagyobb magyar fizikus, Eötvös Loránd hagyatékából. A tudós kultúrpolitikusról eddig csak kevesen tudták, hogy a boldog békeidők korának egyik legjelentősebb amatőr fényképésze volt, aki térhatású sztereofényképeken örökítette meg rajongva szeretett alpesi hegyeit, a nagyvárossá fejlődő Budapestet és a környező falvakat. Még saját fizikai kísérleteit is. És mindenekelőtt egy olyan család mindennapjait, amely mindvégig az óriási hegycsúcsok bűvöletében élt.

Még ha sok régi fényképet láttunk is az előző századforduló korából, ezek a fotók egészen szokatlanok és megdöbbentőek. Két jól öltözött lány szoknyában, zakós hegyi vezetők társaságában, magasan a felhők felett, egy örök hóval borított alpesi hegycsúcs tetején. A fiatal hölgyek közül az egyik már a kilátásban gyönyörködik, a másik még felfelé kaptat, de olyan lazán, mintha az Esterházy utcai Fizikai Intézet lépcsőházában kaptatna fel a lakásukhoz. Eltekintve persze a kötéltől: ez az egyetlen jele annak, hogy mégis 3000 méter fölött járnak, és nem a lapos Budapesten. A képsorozat egyik következő kockáján már mind az öten egymás mellett állnak a Monte Cristallo havas ormán.

Egy másik fényképen ugyanezek a lányok olyan meredek sziklafalon másznak fel – erre teljesen alkalmatlannak tűnő öltözékben –, ami kizárólag zergék számára testhezálló, de semmiképpen sem ajánlható a boldog békeidők fiatal úri hölgyeinek. Vezetőjük azonban nem aggódik, fölöttük áll a sziklaperemen, elnéz a távolba: a lányokat nem kell félteni, nem szorulnak segítségre.

https://www.valaszonline.hu/2025/07/25/eotvos-lorand-fenykepei-fortepan-muszaki-es-kozlekedesi-muzeum-foldtani-szolgalat-hegymaszas-turizmus-tortenelem-szabadido/

... a kor sok más nagyságához hasonlóan Eötvös emberi alakja meglehetősen homályos. Többnyire ugyanazt az egy merev, beállított portrétfotót találjuk meg róla mindenhol: szakállas, idősebb úr zakóban, karosszékben, mögötte könyvek. Mostantól azonban létezik a nagyközönség számára Eötvös Loránd, az amatőr fényképész is, mivel a Fortepan-on néhány napja elérhető több mint négyszáz fénykép a hagyatékából.

https://fortepan.hu/hu/photos/?cfrom=2025-07-15&upload=1752537600000

Válasz

M Imre üzente 4 hete

Sok foci, sok pénz – A futball útja a játéktól az üzletig
Miközben most van az első, 1930-ban rendezett labdarúgó-világbajnokság 95. évfordulója, az Egyesült Államokban az utolsó meccseihez ért az első 32 csapatos klub-világbajnokság, a futball pénzprojektnek csúfolt tornája. Jól mutatja ez, honnan hova jutott el ez a sportág, hogyan lett a romantikus hőskorból kőkemény üzlet a világ legnépszerűbb játéka. Szabados Gábor sportközgazdász írása.
https://hetifortepan.capacenter.hu/labdarugas/
___

Moholy-Nagy 130 – A képek szabadsága és az archívumok nyílt hozzáférésének dilemmái
Moholy-Nagy László születésének 130. évfordulóján az avantgárd művészet meghatározó alkotójára és teoretikusára, a modern fotográfia, valamint a Bauhaus egyik kulcsfigurájára emlékezünk. Moholy-Nagy hitt abban, hogy a kép nem kiváltság, hanem az emberiség közös nyelve, amelyet mindenki számára hozzáférhetővé kell tenni. A halála után 70 évvel közkincs státuszba került művei ideális alapot teremtenének ehhez a nyitottsághoz, mégis számos közgyűjteményben adminisztratív és anyagi akadályokba ütközik a digitális hozzáférés. Miközben a nemzetközi gyakorlat egyre inkább a szabad felhasználás felé mozdul a lejárt védelmi idejű művek esetében, Moholy-Nagy progresszív szellemisége itthon még várat magára. A szabad felhasználás lehetőségeit és korlátait is érintő évfordulós írásunkat Moholy-Nagy László Fortepanon található fotográfiáival illusztráltuk.
https://hetifortepan.capacenter.hu/moholy-nagy-130/
___

Bálkirálynők és csibészek a parketten – A táncmulatságok, mint fontos társasági események
Álarcosbál, batyubál, regrutabál, operabál, utcabál, szüreti, arató és jótékonysági. Bálok mindig voltak és lesznek – még ha a formájuk, a jelentőségük és a céljuk folyamatosan változik is. Fényes udvari maszkabálokról nem találunk képet a Fortepanon, van azonban szép számmal bankettekről, nagy vállalati ünnepségekről, házibálokról. Még a híres Anna-bálról is akad, amelyből a kétszázadikat épp most tartják Balatonfüreden.
https://hetifortepan.capacenter.hu/balozas/

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Amikor Irán és Izrael még a legjobb barátok voltak

Mielőtt 1979-ben a forradalom megdöntötte az iráni monarchiát, rakéták és drónok helyett turista- és áruszállító gépek repültek Teherán és Tel-Aviv között. (fotók)

https://www.szabadeuropa.hu/a/amikor-iran-es-izrael-meg-a-legjobb-baratok-voltak/33466090.html

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

„Boldog, aki József Attilát szavalni hallotta, s boldogság lehetett József Attilának, ha elmondani hallotta mástól, testvéri ajaktól, verseit. A költeményt önzetlenül és jól felvállalni, a másét – erre csak a mély vonzalom képes. »Csak az olvassa versemet – ki ismer engem és szeret.« De annak, aki az általa megmunkált anyagtól, az általa lakott otthontól is elidegenedik: a kor emberének fájdalmasan idegen lehet a mások által megfogalmazott világkép. Hogy kellene a költői világképet újból emberközelbe hozni? Talán ezt kérdezte a zeneszerző is önmagától, a táncházmozgalom kezdetén. S feleletért nem röstellt »alászállni« a még énekelt népdal – a parasztdal – dallam- és stílusvilágába, a végső pillanatuk ellen rikoltó ősi hangszerek világába. Öreg énekesekhez, bátyókhoz, széthulló dalközösségekhez úgy fordult, mint legfőbb ihletért folyamodik az ember. Különös: mintha a dallamokat tudatosan komponálta volna egyszerre egyéni és sereges (közös) éneklésre. Így hát a vers oly természetesen válik közkinccsé, akár a népdal íratlan szövege. Énekelhetővé, tehát közvagyonná így lesz a megfogalmazott világ, a megérthető, sőt átalakítható lét s a megsejthető titok. Elérhetővé a testvéri kéz. Zengéshíd ível a mai ifjúságból a költők mindenkori ifjúságába, zengéshíd egymás mellett vegetáló emberek, sőt nemzetek között is. Sebő-műsorokra emlékezem: a közönséggel együtt dalolt dalra – a tömegmagány feloldására emlékezem. Oldódott akkor a költők magánya is. Kellett ez életünkben, s elmúlásunkban bizonyosan kell: hogy ne dadogjunk nyomorú mai Mózesként a halál Fáraója előtt. De álljunk félelmetlenül, szólván: az én igém a barátom szájában van – s felhangzik sokadmagunkért.” (Szécsi Margit: A líra esélye) – Sebő Ferenc: A Kassák-klub vendégei (folkMAGazin 2025/3)

https://lapozo.folkmagazin.hu/mag25_3/?page=12

Fotó: A Nagy László Emlékház avatása (Iszkáz, 1984) Tálas Ágnes, Csatai László „Csidu”, Szécsi Margit, Virágvölgyi Márta, György Károly (Kép forrása: Nagy Réka Borbála családi archívuma)

https://www.openstreetmap.hu?zoom=19&type=way&id=334832650

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Amikor a kép elveszti a fény jellegét | 2022. március 12.

Szokatlan kiállítás volt látható a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban. Több mint kilencven százalékban fotográfiákat lehet látni ebben az intézményben. A legtöbb esetben képeket a falon, vagy nagyon kortárs kiállítások esetében a falnak támasztják a fotókat, hogy aztán a földre térdelve vagy kényelmetlenül hajlongva tudjuk megnézni a többnyire keretezett fényképeket. A mostani kiállítás magával a képpel foglalkozik, nem pedig azzal, ami rajta van. A klasszikus értelemben vett fényképezőgépet egyik kiállított munkához sem használtak.

Képek között éljük le az egész életünket, egy olyan sötét korban, ahol már a fényre sincs szükségünk a fotóink elkészítéséhez. Egyre inkább a kijelzőkön történik és jön létre minden. Megváltozott képfogyasztási szokásaink egyre inkább magát a kommunikációt jelentik, azt a kommunikációt, amit alapesetben nyelvi szinten értettünk eddig. Manapság a legfontosabb érték a figyelmünk lett, és ezt megszerezni képekkel a legkönnyebb. A képek létrehozásához már régóta nem kell semmiféle szaktudás, a gomb megnyomásához nem szükséges már emberi értelem sem, a feladatot akár egy idomított csimpánz is elvégezheti.

https://telex.hu/foto/2022/03/12/anticamera-capa-kozpont

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Az utcai fényképezés ikonja – Elliott Erwitt retrospektív kiállítása a Fotografiskában | 25 • 06 • 30

Az észt Fotografiska egy különleges retrospektív kiállítással tiszteleg a legendás fotográfus, Elliott Erwitt munkássága előtt: a Through the Playful Eyes of Elliott Erwitt című tárlat mintegy száz fényképen keresztül mutatja be az utcai fényképezés egyik legkiemelkedőbb alakjának életművét. A felvételek azt bizonyítják, hogy a hétköznapi életben nem kevés kaland, játékosság és szenvedély bujkál, amelyekre érdemes figyelmet fordítani. A kiállítás megnyitóján levetítették Douglas Sloan rövid dokumentumfilmjét is, amelyet Erwittről készített.

Elliott Erwitt 1928-ban született Párizsban egy orosz emigráns család gyermekeként. Gyermekkorát Milánóban töltötte, majd tinédzserként Los Angelesbe költözött, ahol első fényképeit is készítette. Később New Yorkba ment, ahol nemcsak a fényképezésben és a filmkészítésben mélyedt el, hanem kapcsolatba került az akkori fotográfiai élet meghatározó alakjaival is. Találkozott többek között Edward Steichennel és Robert Capával, így került kapcsolatba a híres Magnum Photos ügynökséggel is. Erwitt pályafutása 1949-ben indult, amikor visszatért Európába és Rolleiflex kamerájával Franciaország és Olaszország életét örökítette meg, később Capa meghívására csatlakozott a Magnum ügynökséghez, amelynek nem sokkal később az elnöke lett.

Pályafutása során jelentős munkásságot hagyott hátra a sajtófotó, vagy éppen a divat- és a reklámfényképezés területén. Munkája során nemcsak a közélet akkor legismertebb alakjait, például Nixon elnököt vagy Jackie Kennedyt fényképezte, hanem a művészvilág sztárjait is. Több fényképen megörökítette Marilyn Monroe-t, Grace Kellyt és Andy Warholt is.

A kiállítás ezekből a fényképekből is többet bemutat, így a művész legismertebb, utcai fényképei mellett az ikonikus portréfelvételek is előtérbe kerülhetnek. A tárlatban a legismertebb fekete-fehér alkotásai mellett ritkábban látott munkái is szerepelnek, köztük néhány színes fénykép pályája későbbi szakaszából. A kurátorok ezzel Erwitt életművének sokszínűségére is figyelmet irányítanak, felmutatva az alkotó művészi praxisának egyedülállóságát. A fotográfus már pályája derekán híres volt arról, hogy képei nemcsak finom iróniával, hanem mély érzelmi töltettel és játékossággal ragadják meg a mindennapok szépségét.

https://punkt.hu/2025/06/30/az-utcai-fenykepezes-ikonja-elliott-erwitt-retrospektiv-kiallitasa-a-fotografiskaban/

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Levetkőzik a huszadik század: a női fürdőruha története képekben | 2025. július 06.

Hosszú ujjú, bokáig érő öltözékekből a villantós Baywatch-korszakig.

Az 1800-as évek elején egészen másként gondolkodtak a fürdőruhákról, mint ma. A nők hosszú, gyapjúból vagy flanelből készült dresszt viseltek fürdéshez, amelyek vizesen nehézzé és kényelmetlenné váltak. Ezekhez gyakran harisnyát és cipőt is húztak, ami jelentősen megnehezítette a mozgást a vízben. Az idő előrehaladtával a stranddivat is fokozatosan átalakult. Az 1900-as évek elején megjelentek a pamut fürdőruhák, amelyek a test szinte egészét elfedték. Ezeket gyakran kiegészítette egy kalap is. Évtizedekre bontva vizsgáljuk meg, hogyan lett a bikini egyre kisebb.

https://nlc.hu/trend/20250706/levetkozik-a-huszadik-szazad-a-noi-furdoruha-tortenete-kepekben/

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

André Kertész születésnapján nyílt meg a Capa Központ új digitális felülete - 2025. július 2.

https://andrekertesz-exhibition.capacenter.hu/

A weblap kurátori szövegekkel, műtárgy- és enteriőrfotókkal, hanganyagokkal és a szigetbecsei gyűjtemény teljes képlistájával segíti az érdeklődők és látogatók elmélyülését az életműben.

A Capa Központ új állandó André Kertész kiállításához kapcsolódó weblapján műtárgyfotókat, enteriőrfotókat, hanganyagokat és a tárlathoz kapcsolódó kurátori szövegeket találhatnak az olvasók. Megismerhetik a Szigetbecsének ajándékozott kollekció történetét, valamint elérhetővé tették a teljes szigetbecsei gyűjtemény képlistáját is. A weblap kedvcsinálóként szolgál azok számára, akik még nem látták a tárlatot, és azon látogatókhoz is szól, akik szeretnék elmélyíteni ismereteiket André Kertészről.

https://papageno.hu/intermezzo/2025/07/andre-kertesz-capa-kozpont-weblap/
___

Száztíz éve várjuk – A budapesti buszozás története
Száztíz évvel ezelőtt, 1915-ben indult el az első, fővárosi üzemeltetésű buszjárat az Andrássy úton. A KGST-ben ránk osztott buszgyártási feladat és a villamoshálózatot szándékosan visszafejlesztő várospolitika miatt Magyarország a nyolcvanas évekre busz-nagyhatalommá, a kék busz pedig a budapesti utcakép alap alkotóelemévé vált. Pap Zsigmond közlekedésmérnök írása.
https://hetifortepan.capacenter.hu/budapesti-buszozas-110/
___

Csillogás, szabadság, szelfik – Rejtett kincsek egy elfeledett dzsesszgitáros hagyatékából
Koslik Rudolf dzsesszgitáros fényképei télen kerültek fel a Fortepanra, és lettek villámgyorsan népszerűek. Nem véletlenül: ritkán látott világ, az 1960–70-es években a vendéglátóiparban dolgozott zenészek hétköznapjai tárulnak fel a vidám képeken, valódi és talmi csillogás, barkácsolt kényelem és élvonalbeli dizájn.
https://hetifortepan.capacenter.hu/koslik-rudolf/
___

Gyomorgörcs és valutakeret – Határhelyzetek az államszocializmusban
Röszke és Kelebia, Hegyeshalom és Nagylak, Letenye, Záhony, Tornyosnémeti, Somoskőujfalu: falvak a végeken, amiknek a földjeit keresztbevágta Trianon, elválasztva családokat és birtokokat, a mesterséges perifériára téve egész közösségeket. Mégis a Kárpát-medence legismertebb helynevei, akár különösebb idegenforgalmi látnivaló nélkül is. Nem akarták, mégis a XX. század szimbólumai lettek. Bezártság, szabadság, gyomorgörcs, a megkönnyebbült cigi íze keveredik a szájban egy kilyukasztott régi útlevél pecsétmaradékai felett, tintaszagú kelet-európai madeleine a hatósági vegzatura nosztalgiájával.
https://hetifortepan.capacenter.hu/allamhatar/
___

A magyar vasúti építészet hullámzása – Ahogy a háborúk és ideológiák formálták az ország vasútállomásait
A magyar vasúthálózat grandiózus kiépítése utáni „örök nyugalom” illúzióját a történelem viharai foszlatták szét, évtizedről évtizedre új formába öntve az állomásépületek arculatát. Ez az időutazás a Fortepan fotóinak segítségével végigvezet minket a népies, historizáló jegyektől a funkcionalista modernizmuson át a szocreál monumentális formáiig, majd vissza a későmodern letisztultságához, egészen a posztmodern meglepő megoldásaiig, bemutatva, hogyan váltak a vasútállomások a nemzeti sorsfordító események tükrévé.
https://hetifortepan.capacenter.hu/vasutallomas-epiteszet/
___

Hajnali harsonaszó és aszfaltozás a hőségben – Így kellett hasznossá tegye magát nyáron is a kommunista ifjúság
Noha legtöbben az önfeledt gyermekkor és a gondtalan ifjúság emlékeként idézik fel, az úttörő- és építőtáborok csak másodsorban szóltak a nyári vakációról és a kikapcsolódásról. A felsősök nyári táborát szigorú napirend és ideológiai nevelés jellemezte, a középiskolások és egyetemisták kemény fizikai munkát végeztek az államszocializmus forró nyári napjain.
https://hetifortepan.capacenter.hu/uttorotabor/
___

Urbán Tamás 80 – Csövesek, punkok, mentősök és vitatott egzisztenciák egy párhuzamos Magyarországon
Vannak, akik azért fényképeznek, hogy megértsék a világot. Mások azért, hogy rögzítsenek, dokumentáljanak, bizonyítsanak. Az idén júliusban nyolcvanadik születésnapját ünneplő Urbán Tamás viszont azok közé tartozik, akik nem pusztán látták és megörökítették, hanem hivatásuk okán át is élték a hatvanas, hetvenes és nyolcvanas évek periféria-Magyarországát. Sokszor olyan helyeken és olyan emberek között mozgott, ahová mások nem merészkedtek, vagy nem is tudtak volna belépni. Nem a szenzációt kereste, hanem az életet ott is, ahol a jelenségeket legszívesebben elkendőzték. A fotográfus életművére visszapillantani olyan, mintha belépnénk egy fotóarchívumba, amelyben a képek mögötti történetek ma is pulzálnak. Urbán Tamás történetei egyszerre nyersek és megrázóak, mindenekelőtt pedig mélyen emberiek.
https://hetifortepan.capacenter.hu/urban-tamas-80/

Válasz

További hozzászólások 

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 12 órája a(z) Váratlanul visszakapta 0444-es technikai számát a MET blogbejegyzéshez:

Egy éve történt... https://www. facebook....

M Imre írta 15 órája a(z) Popper Péter: Az ember akkor kezd el káromkodni, amikor nincs érve blogbejegyzéshez:

ZSIDÓ ÖRÖKSÉGÜNK - SÉTA A PESTI ZSIDÓNEGYEDBEN...

M Imre írta 15 órája a(z) „Pálferis” közösségi gazdaságot hoz létre a katolikus atya blogbejegyzéshez:

MUTI, MIT TERMELSZ! KISKERTI ...

M Imre írta 15 órája a(z) „Pálferis” közösségi gazdaságot hoz létre a katolikus atya blogbejegyzéshez:

Hazai közösségi gazdaságok Az itthon is egyre népszerűbb ...

M Imre írta 16 órája a(z) Helyközi Járat néven hat magyar szerkesztőség fogott össze, hogy minél több emberhez jussanak el a vidék ügyei blogbejegyzéshez:

Panyi Szabolcs: Mielőtt az indexre kattintasz vagy indexes...

M Imre írta 1 napja a(z) Fenntartható vízgazdálkodás táji szinten | 1/3. rész, Magfalva, 2022., Balogh Péter videóhoz:

Újabb területet sikerült bevonni a „Vizet a tájba” programba! ...

M Imre 2 napja új képet töltött fel:

X_bakats_feszt_2025__szeptember_57_2199187_9551_s

M Imre írta 2 napja a(z) X. Bakáts Feszt 2025 | szeptember 5-7. képhez:

X_bakats_feszt_2025__szeptember_57_2199187_9551_s

Gyertek! Részletes program: SZEPTEMBER 5., PÉNTEK ...

M Imre írta 2 napja a(z) LegSZABAD.abb póló képhez:

Legszabadabb_polo_2146651_4314_s

Kováts Adél: Igazán művész nem tud lenni az, aki nem ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu