Internet: Az egészségügy átalakításának terveiről

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1037 fő
  • Képek - 4223 db
  • Videók - 1529 db
  • Blogbejegyzések - 1413 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 638 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1037 fő
  • Képek - 4223 db
  • Videók - 1529 db
  • Blogbejegyzések - 1413 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 638 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1037 fő
  • Képek - 4223 db
  • Videók - 1529 db
  • Blogbejegyzések - 1413 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 638 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1037 fő
  • Képek - 4223 db
  • Videók - 1529 db
  • Blogbejegyzések - 1413 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 638 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Társadalmi egyeztetést az egészségügy átalakításának terveiről a Belügyminisztérium nem tart szükségesnek, mert „annak sürgős elfogadásához kiemelkedő közérdek fűződik” – áll az egészségügyi ellátórendszer megújításáról szóló miniszteri előterjesztésben.

network.hu


Gustav Klimt: Hügieia a görög mitológiában az egészség, a tisztaság és a közegészségügy istennője (forrás: Wikipédia)

 

Pintér Sándor egészségügyért (is) felelős belügyminiszter nyújtja majd be a kormánynak azt az előterjesztést, amelyben szakdolgozói béremelésről, az alapellátás átszervezéséről és új feladatairól, a rendelőintézetek jövő nyárra tervezett államosításáról, valamint a dolgozók megyéken belüli vezénylése mellett a kórházi látogatási rend átszabásáról is szó van.


Az állami kórházakban dolgozók munkáltatója a megyei, irányító kórház lesz, munkaszerződésük pedig változó telephelyre szól, így a társkórházakban is biztosítva lenne a humán-erőforrás rotációja – sorolják a kórházi struktúrát és működést érintő intézkedések között. Hangsúlyozzák, hogy kórházat nem zárnak be, de járási egészségközpontokat alakítanak ki, ide integrálva az alapellátást, a népegészségügyi prevenciót és a központi ügyeleteket. A városi kórházakban egynapos műtétek, belgyógyászati alaptevékenység, szülészeti és sürgősségi ellátások lesznek elérhetőek.


A kapacitásokat egyenletes földrajzi eloszlásban a lakossági igényeknek megfelelően terveznék.


Az előterjesztésben szerepel az is, hogy a kórházak adósságának rendezésére és felszámolására vonatkozóan külön beadvánnyal készül a szakállamtitkárság.


Javaslat a szakdolgozói bérek emelésére, az orvosi bér differenciálására 2023-tól


2023. január 1-jétől szakdolgozói béremelést szorgalmaznak az előterjesztésben, amelyre a költségvetésből jövőre 130, 2024-ben pedig 142 milliárd forintot irányoznának elő. A béremelés célja az orvosi és szakdolgozói fizetések egészséges bérarányának kialakítása. Ez jelenleg 27 százalékos. A bérarány az „A-E” kategóriába sorolt ápolók esetében a javaslat szerinti emelést követően átlagosan 30,73 százalékra, míg az „F-I” kategóriákban átlagosan 46,7 százalékra emelkedne.


Felvetődött, hogy a pótlékok sorában megszűnne a képesítési-, a cím-, és az idegen nyelvi pótlék, a többi megmarad. Az alapilletményhez kötött pótlékok a bér emelése nyomán változnak, ennek többletforrás-igénye kicsivel több mint 30 milliárd forint. A munkáltató által adott illetményeltérítés fedezetét az intézménynek saját keretből kell kigazdálkodnia.


Bár úgy tűnt, Takács Péter egészségügyért felelős államtitkár elfogadja, hogy a minőségi indikátorok alapján végzett alapbér-differenciálás egyelőre elmarad az orvosoknál, az előterjesztésben most mégis az szerepel, hogy jövő januártól, vagy 2023. július 1-jétől az egészségügyi szolgáltatónak lehetősége legyen az egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló orvosok alapilletményét a minősítésük alapján 20 százalékkal nemcsak emelni, hanem csökkenteni is. Ez a kitétel egyébként szerepelt az új jogviszony törvény eredeti szövegében, amelyet akkor a Magyar Orvosi Kamara kérésére módosítottak. Korábban a hivatásrend jelezte, hogy az eltérítés a minőségértékelési rendszer bevezetésével együtt értelmezhető csak, ám e rendszer bevezetésének egyelőre nincs nyoma a mostani előterjesztésben, bár a területért felelős államtitkár több nyilatkozatában is ígérte ennek mielőbbi bevezetését, az OKFŐ főigazgató-helyettese, Szondi Zita pedig szeptember elején beszélt arról, hogy év végére elkészül az ágazati minőség- és teljesítményértékelési rendszer.


Megszűnnek a közreműködői szerződések 2024-ig


Az államtitkárság célja, hogy az állami intézményekben csak a szolgálati jogviszonyt vállalók (vagy önkéntes segítők) dolgozzanak, ezért a közreműködő, mint foglalkoztatási forma valamennyi típusát kivezetik a rendszerből 2024. január 1-jéig. Az előterjesztő álláspontja, hogy a kórházi adóssághelyzet kialakulásában szerepet játszanak a személyes és nem személyes közreműködői szerződések, hiszen ezek bérköltségét az intézményeknek saját forrásból kell kigazdálkodniuk, ráadásul a közreműködők magasabb díjazásban részesülhetnek, mint a szolgálati jogviszonyban állók. Nem lehetne igénybe venni bérnővéreket sem.


Az intézkedést fokozatosan vezetnék be, kezdetben az új közreműködői szerződések megkötését vonnák moratórium alá, vagy csak rövid, határozott időre engedélyezné azokat az OKFŐ. A személyes közreműködői szerződések jelenleg 2023. december 31-éig érvényesek, amelyek szükség esetén meghosszabbíthatók, vizsgálva annak lehetőségét, hogy megszüntessék.


Örökbe fogadnák a „nem gazdaságos” praxisokat 2028-ig


A körzethatárok átalakításának és kijelölésének joga az önkormányzatoktól az OKFŐ-höz kerülne, egyúttal a központ égisze alatt működő praxiskezelő venné át a betöltetlen körzeteket is. Egyelőre az átszervezés miatt szükséges feladatellátási szerződés-módosítást még a helyhatóságokra bíznák, azonban az előterjesztésben jelzik, hogy később már csak a praxiskezelővel szerződnének az orvosok.


A gazdaságtalan üzemméretű praxisokat 2028. január 1-jéig számolnák fel, de a helyhatóságok a háziorvosi ellátás biztosításáról ennél hamarabb is lemondhatnak, amikor is a feladatellátási-szerződést az OKFŐ alá tartozó praxiskezelő kötné meg az orvossal, ahogyan annak személyéről is ő dönt, véleményezési jogot biztosítva az érintett települési önkormányzatoknak.


Az új, az OKFŐ által kialakított körzethatárokhoz illesztenék a védőnői szolgálatok ellátási területét is, azaz a védőnői körzetek kialakításának joga is állami kézbe kerül. Egyúttal a védőnők a jövőben a városi kórházaknál lennének alkalmazotti állományban.


A csoportpraxisok kialakításának lehetőségét törölnék az alapellátási törvényből.


Új ügyeleti rendszerre 33 milliárd forint


Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) 81 járásban 102 helyen tervezi az ügyeleti központok kialakítását a Hajdú-Bihar megyei pilot mintájára, elsődlegesen a fekvőbeteg-ellátó intézmények Sürgősségi Betegellátó egységei mellé települve. Az új háziorvosi ügyeleti rendszer költsége 33 milliárd forint, ebből 5,3 milliárd egyszeri beruházási költség, amelynek fedezetét az uniós helyreállítási alapból biztosítanák.


A tervezet értelmében a háziorvos hétköznap reggel 8 és délután 4 óra között saját rendelőjében látja el a területéhez, vagy a praxisközösségéhez tartozó betegeket. Délután 4-től este 10-ig, illetve hétvégén és ünnepnapon reggel 8-tól délután 2-ig ügyeletet lát el a járási szakrendelőben. Este tíztől reggel nyolcig, illetve hétvégén délután 2-től másnap reggel 8-ig a háziorvosi jellegű sürgős esetekre vonatkozó orvosi ügyeletet az OMSZ biztosítja.


A feladatokat délután 4-től másnap reggelig, illetve hétvégén és ünnepnapokon az OMSZ diszpécserközpontja osztályozza, a háziorvosnak pedig jelzi, ha a beteghez ki kell mennie.


A budapesti ügyeletet egyelőre nem szerveznék át, és a MedicalOnline más forrásból úgy értesült, hogy a felnőtt- és gyermek háziorvosi ügyeletet sem választanák szét.


Teret nyer a miniHIS a praxisokban 2024-ig


Célul tűzték ki az előterjesztésben az állami tulajdonú és üzemeltetésű háziorvosi informatikai rendszer, a miniHIS „minél nagyobb mértékű térnyerését”. Az EESZT-MiniHIS-re vonatkozó műszaki feltételek teljesítését valamennyi háziorvosi rendszergyártótól elvárják, azok a szoftverek, amelyek az előírásnak a türelmi idő elteltével sem felelnek meg, nem lesznek alkalmazhatóak a praxisokban 2024-től.


Bár az előterjesztő arra számít, hogy a direkt kikényszerítés hiánya miatt a MiniHIS mellett maradnak még erős és jó minőségű háziorvosi rendszerek a piacon, de „mivel azok teljesítettek minden feltételt, biztosított lesz az ágazatvezetői és miniszteri elvárás a pontos adatszolgáltatásra, miközben az EESZT-MiniHIS erős és határozott térnyerése is biztosított. Évente kétszeri alkalommal további működési feltételek szigorításával a háziorvosi adatszolgáltatás pontosítása érdekében további gyors tisztulásra lehet számítani”. Számításaik szerint ezzel a megoldással „két éven belüli teljes körű „békés átmenet és tisztulás” biztosítható a háziorvosi rendszerek piacán az EESZT-MiniHIS javára. Míg az alapellátó háziorvosok ingyenesen jutnának az állami szoftverhez, az költségvetés számára mintegy 8 milliárd forint kiadást jelentene a bevezetése.


Rendelőintézet-államosítás jövő júliustól


2023. július 1-jétől államosítanák az önálló járóbeteg-szakellátókat, amelyek a megyei irányító intézmény telephelyeként olvadnának be a költségvetési szervbe. Amennyiben a kabinet rábólint a tervekre, az érintett intézmények köréről, a folyamat ütemtervéről és az államosítás anyagi igényéről jövő január végéig kell előterjesztést készíteni a kormánynak. Ennek megalapozására az OKFŐ most átfogó felmérést végez 136 szolgáltatónál, ami kiterjed a vagyonelemekre, a személyi állományra, és a megkötött szerződésekre, kötelezettségvállalásokra. A felmérés elvégzéséhez 620 millió forintot igényelne a BM az idei évi költségvetés módosítása nyomán.


Első lépésként az államosítás 95, 100 százalékban önkormányzati tulajdonú rendelőt érintene, amelyekben a szakorvosi/nem szakorvosi kumulált óraszám eléri vagy meghaladja a 100 órát.


Az előterjesztésben arra az esetre, ha az államosítás nem nyerne kormányzati támogatást, az OKFŐ központi ellenőrzési jogkörének megerősítését szorgalmazzák az egészségügyi törvény módosításával.


Az államosítás pozitív hozadéka lehet az előterjesztő álláspontja szerint, hogy a kórházi dolgozók így könnyebben bevonhatók és átvezényelhetők a szakrendelői ellátásba.


Nemzeti laborhálózat márciustól


A centralizációs törekvések sorába illeszkedik a nemzeti orvoslaboratóriumi diagnosztikai hálózat kialakítása, amiről egy ével ezelőtt Takács Péter még az OKFŐ főigazgató-helyetteseként beszélt egy konferencián. A kormánynak készült mostani előterjesztés szerint 2023. március 1-jétől a labordiagnosztikai szolgáltatásokat a Nemzeti Orvoslaboratóriumi Diagnosztikai Nonprofit Kft. (NOLD NKft.) önálló, országos intézményként végezné 5 régió 81 laboratóriumban az egyetemi laborok mellett. Egységesítik a gépparkot, és központi közbeszerzéssel szereznék be a reagenseket a vizsgálati eredmények egységesítése érdekében. Az öt régióra öt külön közbeszerzéssel biztosítanák a logisztikát.


A minták nyomonkövethetőségét, az egységes minőségű adatokat, a távvalidálást és az országos reagens-gazdálkodást az Ágazati Labor Információs Rendszer (ÁLR) biztosítaná, amely az eeszt-n belül jönne létre.


A nemzeti laborhálózat koncepciója a számítások szerint mintegy 60 milliárd forintnyi forrást igényelne. Az előterjesztés nem szól arról, hogy mi lenne a szerepe az új rendszerben az országos intézetek, a Nemzeti Népegészségügyi Központ és az OVSZ speciális laboratóriumaival.


Életkorhoz kötött, alkalomszerű szűrés a háziorvosnál 2025-től


Újragondolnák az alkalomszerű szűrővizsgálatok körét, 2025-től a 25, 45 és 65 éves korban elvégzendő vizsgálatokat elsősorban a háziorvosoknak, másodsorban – a még aktív korosztályba tartozók esetében – a foglalkozás-egészségügyi szolgáltatók is végezhetnék; utóbbiak beutalási jogot kapnának a feladat ellátásához. A szűrés a kockázatbecslést követően azoknál, akik átlagos alkoholfogyasztási, dohányzási, diabétesz és depresszió kockázattal rendelkeznek, az általános fizikális vizsgálat mellett BMI és haskörfogat- valamint vérnyomásmérés mellett 12 elvezetéses EKG elkészítését, spirometriát, labor- és szemészeti vizsgálatot is előírnának. 65 éves korban mindez kiegészülne szonográfus által végzett hasi ultrahanggal, valamint csontsűrűség-méréssel. A kérdésben az előterjesztő további szakmai egyeztetéseket lát szükségesnek.


Az egészségügyért felelős államtitkárság számításai szerint a három korcsoportban végzett szűrés elvégzése évente 84 beteg vizsgálatát jelenti egy-egy praxis számára, amelynek költségigénye 2,6 milliárd forint, amelyet az uniós helyreállítási alapból, illetve ez EFOP+ keretből biztosítanának.


A háziorvosi praxisoknak kötelezővé tennék, hogy részt vegyenek a vastag- és végbélszűrés szervezésében és lebonyolításában.


Az előterjesztésben hangsúlyozzák, hogy nem szankcionálható az a páciens, aki nem jelenik meg az önkéntesen igénybe vehető szűréseken.


Szakellátási központok alakulnak


Új törvény elfogadását is szorgalmazza az előterjesztés „a szakápolás átalakításához kapcsolódó egyes intézkedésekről”, amely jogalapot teremt a tartós ápolási ágyak átadására azoknak a szakápolási központoknak, amelyeket az állami fenntartású egészségügyi intézményekben, a korábbi fekvőbeteg osztályok infrastruktúráján alakítanának ki, ahol az idősgondozást a szociális szektorra és az egyházakra támaszkodva oldanák meg. Fenntartásuk a szociális tárca feladata lesz.


Az ágyak átadásával az eddig ezekre fordított NEAK-finanszírozás (6600 ft/nap) is gazdát cserél, és az ott dolgozókra az átszervezést követően már nem az egészségügyi szolgálati jogviszonyról szóló, hanem a közalkalmazotti törvény vonatkozik majd azzal a kitétellel, hogy a fizetésük nem csökkenhet.


2015-ben Ónodi-Szűcs Zoltán akkori egészségügyért felelős államtitkár reformprogramjának öt pontjából az egyik a szociális ellátási feladatok leválasztása lett volna az egészségügyről.


Változik a látogatási rend, nem lesz orvosválasztási jog


A látogatási időn kívül a jövőben egy ápolási segítő is támogathatja az önmagát ellátni nem tudó, hosszú távú kórházi ellátást igénylő, pszichés krízishelyzetben lévő vagy haldokló beteget. A segítő – akinek személyét a beteg választja, és akinek adatai bekerülnek a betegdokumentációba is – ápolásnak nem minősülő tevékenységével tehermentesítheti a személyzetet is.


Szigorúbb, egységes látogatási szabályokat rendelnének el a kórházakban, amelyek szerint a látogatási idő és a látogatók száma egyaránt korlátozható, valamint előzetes bejelentkezéshez köthető, például online előjegyzéssel. Kizárják a látogatásból a 14 év alatti gyermekeket, ez a korlátozás ugyanakkor nem vonatkozna a testvérre és az egyenes ági rokonra.


A most hatályos egészségügyi törvény kimondja, hogy az orvosválasztás joga az egészségügyi szolgáltató működési rendjének megfelelően gyakorolható, és hogy a betegnek „joga van az ellátását végző olyan orvos megválasztásához, akivel az állapotának, illetve az egészségügyi szolgáltatás jellegének megfelelő, magyar nyelven történő kapcsolattartásra képes”. A most készült előterjesztés szerint a szabad orvosválasztás az alapellátás kivételével megszűnik. A tervezet alapján a beteget a kórházban a szolgáltató munkarendje alapján beosztott orvos látja el, helyette másik orvos nem igényelhető.


Az előterjesztésben foglaltak egy új törvény elfogadását és 6 hatályban lévő jogszabály módosítását igénylik a parlamenttől, és 4 új kormányhatározat elfogadását a kabinettől.


Forrás:

http://medicalonline.hu/eu_gazdasag/cikk/beremeles__centralizalas__vezenyles__errol_donthet_majd_a_kormany

( https://szegedma.hu/2022/10/komoly-atszervezes-jon-az-egeszsegugyben-megszunik-a-szabad-orvosvalasztas-joga )

Címkék: alapellátás alkalomszerű szűrővizsgálat eeszt egészségügy egészségügyi ellátórendszer megújítás háziorvosi praxis háziorvosi ügyelet háziorvosi ügyeleti rendszer kórház látogatás szabály kórházi látogatási rend közreműködői szerződések megyéken belüli vezénylés minihis minőség- és teljesítményértékelési rendszer nemzeti orvoslaboratóriumi diagnosztikai hálózat orvosválasztás joga rendelőintézet államosítás szakdolgozói béremelés szakellátási központok

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 1 hete

Miért kell hetekig ásványvízben mosdatni a babákat a fehérvári szülészeten? | 2025.09.08. | Podcast

*** Hogyan fordulhat elő, hogy Székesfehérváron ásványvízben kell mosdatni az újszülötteket, és abban kell tisztálkodniuk a frissen szült nőknek? És nem egy-két napig, hanem hetekig. Az ország egyik legjobb regionális kórházában? Miért véletlenül derült ez ki?

*** Miért titkolják, miért kell perrel kikényszeríteni a kórházi fertőzések statisztikáját? Miért ezen a ponton üt vissza a pénzhiány?

Vendégünk Csilek András, az orvosi kamara Borsod-Abaúj-Zempléni elnöke, infektológus főorvos. A Válasz Extra 13. adása a Magyar Orvosi Kamarával partnerségben készült.

https://www.valaszonline.hu/2025/09/08/podcast-korhazifertozes-szekesfehervar-szuleszet-csilekandras/

Az adás meghallgatható a fenti lejátszóra kattintva. Ha az nem jelenik meg, közvetlen link itt.

https://hetivalasz.libsyn.com/mirt-kell-hetekig-svnyvzben-mosdatni-a-babkat-a-fehrvri-szlszeten-infektolgus-forvos-vendgnk-vlaszol

Mindeközben (09.08.) posztolt valamit a FELELŐS, és rá is írtak itt,

https://www.facebook.com/photo/?fbid=739323068930853

.. s ezt írta egy normális állampolgár:

El nem tudom kepzelni hogy adja ki egy allamtitkar agya, hogy ilyet posztoljon. Szégyen.
___

De miért?

Csilek András: A magyar egészségügy alulfinanszírozott. Pont.

Ahogy hallgatod, egyre több a csúsztatás, máshogyan, a doki védi a mundér becsületét. Enyhébb: a tisztítószerekre nem azért van ráírva, hogy a baktériumok 99%-át távolítják el, és nem 100%-ot, mert így van... hanem azért, mert könnyen perelhető lenne a cég, ha 100%-ot írna. :3

Másrészt, (ismerem a kórházak karbantartásának működését) semmiképpen nem tart 6 hétig semmilyen elhárítás. Pont.

Válasz

M Imre üzente 1 hete

A finnek továbbmennek azzal, ami nálunk sokáig tabu volt, a tb fizeti a magánorvost | 2025. szeptember 2.

Elindult Finnországban hétfőn egy 2027 végéig tartó nagyszabású teszt az állami és magánorvosi ellátás finanszírozásának jobb összehangolására.

Számokban: a 65 év felettiek idén kétszer, 2026-ban és 2027-ben pedig évente háromszor úgy mehetnek el általános magánorvosi (lényegében háziorvosi vagy bizonyos szakorvosi) rendelésekre, hogy ugyanannyit fizetnek érte, mintha az állami rendszert használnák.

*** Az állami ellátás önrésze alapesetekben 28 euró, esetleg valamivel több szokott lenni, de hogy a páciens ténylegesen mennyit fizet, az egyénileg eltérhet, mert jelentősen befolyásolja az esetleges magánbiztosítás is.

*** Az ellátás önrészen felüli részét mindenesetre mindig az állami biztosító, a Kela fizeti ki a rendelőnek, amely jellemzően önkormányzati fenntartásban van.

*** A teszt során a 65 év felettieknek évente háromszor egyenlővé teszik az önrészt a magán- és az állami szektor között.

*** A magánrendelő az államihoz hasonlóan csak az önrészt (28 eurót) kapja meg a pácienstől (vagy a magánbiztosítótól), a számla többi részét pedig a Kela állja, ha a magánorvos vállalja, hogy vizsgálatonként 100 eurónál sosem számláz többet.

*** Hasonló konstrukcióban a Kela 50 százalékot térít, ha az ellátáshoz például laborvizsgálatot kell végeztetni.

Előzmények: Finnországban az állami biztosító eddig is hozzájárult a magánorvosi ellátások költségéhez, de jóval kisebb mértékben, ez a rendszer a teszttől függetlenül megmarad.

*** A hozzájárulás 2024 előtt mindössze 8 euró volt, azóta 30-ra emelték, de egy-egy szakorvosi vizit összköltsége 80-100 euró körül van.

Tágabb kontextus: a hozzájárulás célja, hogy a kapacitáshiánnyal küzdő állami egészségügy helyett a magánszektorba irányítsa a pácienseket.

*** A 30 euróra emelés azonban nem jött be, mert nem növelte meg a magánorvosi ellátások számát, csak az állami költségeket.

*** Kiderült, hogy a tipikusan 100 eurós ellátásokra lényegében ugyanazok a módosabb páciensek mennek el, akár 8, akár 30 euró a támogatás, a szegényebbeknek nem elég 92 euróról 70-re csökkenteni az önrészt.

*** Felmerült, hogy a 30 eurót 50-re emelik, de ezt egyelőre elvetették.

Igen, de: nehéz megmondani, hogy a valóságban az időseknek milyen széles köre élhet majd a lehetőséggel, mert a magánrendelőknek és laboroknak nem kötelező megállapodni a szolgáltatásra a Kelával.

*** A magánorvosi hálózat az ország sűrűbben lakott és jellemzően jobb anyagi helyzetű részein sokkal kiterjedtebb, így a lehetőség várhatóan pont azoknak az északabbra lakó, kevésbé módos rétegeknek lesz sokkal kevésbé elérhető, akik igazán rászorulnának.

*** A magánellátások harmadát egyébként szemész szakorvosok végezték, ez a leggyakoribb magánellátás, amit a nőgyógyászat követ, ezek ugyanis az állami rendszerben nehezen hozzáférhetők, de a pácienseknek annyira szüksége van rá, hogy hajlandóak fizetni érte.

Felülnézet: az egészségügyi minisztérium várakozása szerint 620 ezer 65 év feletti előtt nyílik meg a lehetőség, és évente egymillió vizsgálatot kell majd támogatni.

*** A kísérlet ennek megfelelően idén 27,6 millió euróba (11 milliárd forintba), a következő két évben pedig 83-83 millió euróba (33-33 milliárd forintba) kerül majd.

Mi következik? Finnországban az ehhez hasonló szakpolitikai irányváltásokat hosszas előkészítés után általában erős politikai viták közepette kezdik hosszasan tesztelni, és ezúttal sincs kőbe vésve, hogy 2027 után a rendszert ténylegesen bevezetik.

*** A következő parlamenti választás 2027 tavaszán lesz (ha addig nem bukik a jelenlegi jobbközép vezetésű koalíció), vagyis a kísérletet mindenképpen egy következő kabinet értékeli majd ki, előreláthatólag 2028-ban.

Miért fontos ez? Időről időre idehaza is felmerül, hogy az egyes ellátásoknál hosszú várólistát maga előtt görgető állami egészségügyet azzal lehetne tehermentesíteni, hogy bizonyos beavatkozásokat a magánegészségügyben is el lehessen végeztetni, állami finanszírozással.

*** A kormány azonban a másik irányba indult el, meghirdetve az állami- és magánegészségügy szigorú szétválasztását.

https://telex.hu/g7/2025/09/02/finnorszag-egeszsegugy-allami-magan-finanszirozas-kiserlet

*** Tavaly aztán Takács Péter egészségügyi államtitkár arról beszélt, hogy el fogják kezdeni a két szektor együttélését szabályozni, és kormányzati döntés szükséges ahhoz, hogy mely magántulajdonú szolgáltatókat engedik be hosszú távon a közfinanszírozott ellátásba. Ennek lehetőségére utal egy tavaly ősszel kiszivárgott jogszabálytervezet is.

https://nepszava.hu/3252577_egeszsegugy-kozpenz-allam-maganegeszsegugy-jogszabalytervezet

*** A magyar állami és magánegészségügy helyzetéről, együttműködési lehetőségeiről és finanszírozási összehangolásáról a G7-en korábban kilencrészes cikksorozatban foglalkoztunk szakértők bevonásával.

https://telex.hu/cimke/allamimagan

Válasz

M Imre üzente 2 hete

Az elmúlt 15 évben közel 10 ezerrel csökkent a használható kórházi ágyak száma | 2025. augusztus 21.

2010 óta fokozatosan tűntek el a fekvőhelyek a magyar egészségügyi intézményekből. Egyszerre szűnt meg több ezer ágy, és az utóbbi években a „tartósan szüneteltetett” ágyak száma is megugrott. Az Európai Unión belül ugyan hazánkban még így is jónak mondható a jelenlegi összes kórházi ágy száma, de az aktív beteggyógyítás ma már csak alig 40 ezer ágyon üzemel. A magyar kórházi ágyak kihasználtsága pedig hiába nőtt az utóbbi években, már a közelében sincs a 2010-es állapotnak.

Az Eurostat legutóbbi, 2023-as adatai szerint Magyarország az élmezőnybe tartozik a 100 ezer főre jutó kórházi ágyak tekintetében. A 100 ezer lakosra jutó 650 ággyal hazánk a rangsor ötödik helyét foglalta el Ausztria (660), Románia (728), Németország (766) és Bulgária (864) után. A részletes adatok azonban erősen árnyalják ezt a pozitív képet.

A KSH ugyanezen hazai adatokat tartalmazó táblázatában 2023-ban enyhe eltéréssel, de nagyságrendileg ugyanaz a lakosságra arányosított ágyak száma (662), Viszont 2024-ben már szám szerint is 2167-tel kevesebb volt a kórházi ápolásra használható fekvőhelyek száma, és lakosságra arányosítva is (643).

A KSH ebben a táblázatban viszont nem közli a képet árnyaló változót, vagyis az aktív és krónikus fekvőbetegek számát és/vagy arányát. Ez az Eurostatnál azonban megtalálható: az aktív ágyak lakosságarányos számát tekintve hazánk már inkább a középmezőnybe tartozik (9. hely), viszont a krónikus (és egyéb típusú) fekvőhelyeknél az első helyen állt 2023-ban.

Ha pedig a nemzeti és nemzetközi statisztikai hivatalok helyett mélyebbre ásunk, és megkeressük a hivatalos kórházi ágyszámstatisztikát a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK) weboldalán, még pontosabb képet kaphatunk a kórházi fekvőbeteg-ellátás helyzetéről.

Ami az adatokból elsőre látszik, az az, hogy a valóban mindennapi orvoslásra használt (tehát aktív) ágyak száma csupán az összes ágy alig kétharmada, a fennmaradó egyharmad krónikus ápolásra van fenntartva. Vagyis

2024-ben 68 484 ágyból csak 42 248 ágy volt fenntartva az aktív orvoslás számára.

Ennél pedig még beszédesebb a működő ágyak számának változása (ennek az összesített értékét tartja nyilván a KSH és az Eurostat is): 61 303 ágy, ebből 38 811 ágy aktív kezelésre fenntartott.

Összesítve tehát 7181 ágy hiányzik a hazai kórházakból,

(64.484-ból csak 61.303 működik), ezen belül pedig az aktív orvoslásból 3437 ágy (42.248-ból csak 38.811 működik). Ez 10,4 százalékos (aktívon belül 8,1 százalékos) szüneteltetési arány, ami az elmúlt tizenöt év adatait nézve nem mondható általánosnak.

A tartósan szüneteltetett ágyak száma az utóbbi években nőtt meg jelentősen. 2010-hez képest pedig a működő ágyak száma közel 10 ezerrel lett kevesebb, a valódi ágyszámcsökkentés és a szüneteltetés miatt.

A szünetelésből fakadó ágyszámcsökkenést leginkább a belgyógyászat érezte meg, itt közel 1000 ágy áll parkolópályán, és ez is az utóbbi három évben ugrott ki ilyen szintre. A legfontosabb szakterületeken is több száz ágyat állítottak félre,

-- a sebészeti osztályok 2024-ben 330-cal, a szülészetek 163-mal kevesebb ágyon voltak kénytelenek működni.

Az összes, adott osztályon lévő ágyszám arányát tekintve pedig a pszichiátriai osztályokon történt a legnagyobb csendes leépítés, itt az ágyak közel egyötödét tartósan kivonták a kezelések alól.

Az ágykihasználtság alacsonynak tűnő aránya viszont nem jelent rosszat: ha az arány túl magas lenne (90 százalék körüli), akkor az a kórházak túltelítettségére utalna, a túl alacsony arány pedig a szükségtelen fenntartásra. És ugyan

-- lenne hely a betegek fogadására (hiszen igény az van, ahogyan azt az akár évekig nyúló várólisták is jelzik),

https://atlatszo.hu/adat/2023/12/18/varolista-korkep-interaktiv-terkepeken-es-diagramokon-a-magyar-korhazi-varolistak/

-- a kezelésnél a szűkebb keresztmetszet nem a helyek száma, hanem a szakképzett, megbecsült, megfelelően bérezett orvosok megléte.

https://atlatszo.hu/kozpenz/2021/08/17/jarvany-utan-taps-helyett-elvett-potlek-csokkeno-berek-megszolalt-egy-apolo/

https://atlatszo.hu/adat/2025/08/21/az-elmult-15-evben-kozel-10-ezerrel-csokkent-a-hasznalhato-korhazi-agyak-szama/

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Épp SZÜLNI TECCIK? Mi csak a csapot jöttünk szerelni!

https://www.facebook.com/reel/1929621897825814

Ebből is nagy jól látszik, hogy nem a férfiak szülnek , viszont a vezetők többsége férfi. Nem is tudják elképzelni azt a kiszolgáltatott helyzetet, amit a nőknek át kell élniük.

... nem tudom mit szólnának a férfiak,ha mi is berohangálnánk, amikor prosztata vizsgálatot végeznek náluk, ami közel nem olyan mint egy szülés! Egyszerűen felháborító,ami ebben az országban megy!

A vìzvezeték-szerelők vezetik a szüléseket, a gázvezeték-szerelő pedig a yachtokat. Ide jutottunk...

Az EESZT nem állt le, (csak!) elérhetetlen volt

https://www.youtube.com/watch?v=LL7gkKDU6cU

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Abszurdisztán. Nézőpont kérdése...

https://www.facebook.com/reel/4171759093066102

*** Busa Pista - Nem mindegy

http://autovezetes.network.hu/video/zene/busa_pista__nem_mindegy

*** Busa Pista - Nem mindegy 7 (handmade weedeo)

http://autovezetes.network.hu/video/zene/busa_pista__nem_mindegy_7_handmade_weedeo

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Újra működik az EESZT, az e-recepteket is ki lehet váltani | 2025.08.10.

Másfél napon át volt elérhetetlen.

Mint ismert, péntekien gyakorlatilag összeomlott a teljes Magyarországi digitális közigazgatás, Takács Péter egy nappal későbbi közlése szerint hardverhiba lőtte ki az EESZT mellett a Digitális Állampolgárság Programot a Magyarország portált, de a turisztikai szolgáltatásokat támogató VENDÉGEM Szállás alkalmazást is. Azóta mindegyiket sikerült feltámasztani, csak az EESZT helyreállítása húzódott el. Áthidaló megoldásként a Belügyminisztérium elrendelte, hogy az Országos Mentőszolgálat által üzemeltetett háziorvosi ügyeleti pontokon papír alapú receptírást is biztosítani kell.

https://nepszava.hu/3290394_eeszt-ujra-mukodik-e-recept-kivaltas-takacs-peter-bejelentes

Takács Péternek közben egyébként még egy kis kommentháborúra is volt ideje azzal a Magyar Péterrel, aki élesen bírálni kezdte az Orbán-kormányt az összeomlás miatt. Nem egészen világos, hogy milyen alapon, de az egészségügyi államtitkár egy hozzászólásban azt elkezdte firtatni, miért nem a Tisza Párt elnöke tesz valamit a helyzet megoldása érdekben.

https://nepszava.hu/3290393_eeszt-leallas-takacs-peter-magyar-peter-mutogatas

... hibát jelzett az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT), a központi időpontfoglaló és a Magyarország portál is. De a Népszava munkatársa is hiába próbált belépni az EESZT rendszerbe szombat délután nem sokkal fél négy előtt, a belépést követően megjelent a felirat: „Váratlan hiba történt. Kérjük, próbálkozzon később!”, illetve a rendszer bármilyen művelet nélkül is azt közölte a látogatóval, hogy „az adatok frissítése sikertelen volt”, és a napközbeni információkhoz képest már az e-egeszsegugy.gov. hu oldalt sem ajánlotta fel alternatívaként. Utóbbi később újra megjelent a hibaüzenetben.

https://nepszava.hu/3290377_eeszt-kozigazgatas-online-leallas-magyar-peter-takacs-peter-rogan-antal-kubatov-gabor

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Az egészségügyi államtitkár bevallja, amit eddig tagadtak, hogy van olyan beavatkozás, amire 6 évet kell várnia egy betegnek Magyarországon…
A magyarázat még megdöbbentőbb: szervezési hiba, vagy át akarják terelni a betegeket a magán egészségügybe, hogy milliókat kifizettessenek velük.
És ezt nem más, mint maga Orbán Viktor egészségügyi államtitkára mondja…

https://www.facebook.com/watch/?v=742367871926736

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Aki innentől a legkisebb kritikát is meg meri fogalmazni, hazaáruló.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=1285666399591558

Ezt mibül kórházolta ki, ápolómatikus ön?

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

A Semmelweis Egyetem (SE) a magyar felsőoktatás megújulásának eredményeképpen ma a világ egyetemeinek felső egy százalékában, a legjobb 100 között lehet - füllentette a kulturális és innovációs miniszter az MTI tudósítása szerint | 2025. július 5.

Hankó Balázs az egyetem doktoravatási ünnepségén nem csak magát hasonlította Semmelweishez, hanem

-- teljesen érthetetlen módon elkezdett kötekedni egy felsőoktatási rangsorral is.

Ami többek között azért érthetetlen, mert az SE régiós szinten is kiemelkedően szerepel a – meg nem nevezett, de egyértelműen beazonosítható – Times Higher Education listáján.

Arról beszélt a miniszter a most végző orvosoknak, hogy egy olyan egyetem diplomáját vehetik át, amely a világ 30 ezer egyetemének felső egy százalékához tartozik, és több mutató alapján is a világ 100 legjobb egyetemének egyike. Ez idáig még csak amolyan csúsztatás: több mutató szerint valóban az első 100-ban van az SE, több mutató szerint meg jóval hátrébb. Ezért került tavaly ősszel a 251- 300. közötti tartományba, az egyetem számítása szerint kb. a 271. helyre.

De Hankó szerint itt valami összeesküvés van.

Azt mondta ugyanis az MTI szerint, hogy az SE a hivatalos nemzetközi rangsorban csak a „valóságot véltnek, a véltet valóságnak mutató véleménymonopólium”, egyfajta „reputációs szorzó” miatt található hátrébb, és ez csak a kutatók jogos jussát akarja elvenni, minden jogi és morális alapot nélkülöző módon.

Talán az a legegyszerűbb, ha a valóságért magához az érintett egyetemhez fordulnunk, amelynek honlapján ez olvasható: „Stabilan őrzi pozícióját a világ 300 legjobbja között a Semmelweis Egyetem.

https://semmelweis.hu/hirek/2024/10/09/stabilan-orzi-poziciojat-a-vilag-300-legjobbja-kozott-a-semmelweis-egyetem/

A régió és Magyarország legjobb felsőoktatási intézményeként továbbra is a világ 300 legjobbja közé sorolja a Times Higher Education 2025-ös világrangsora a Semmelweis Egyetemet, amely összpontszáma némileg emelkedett az előző évhez képest, és így 28 helyet lépett előre.”

https://444.hu/2025/07/05/a-miniszter-szerint-a-semmelweis-a-vilag-legjobb-100-egyeteme-kozott-lehet-de-ez-egyszeruen-nem-igaz

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Szíjjártó Péter! Hol vannak a lélegeztetőgép beszerzés dokumentumai?

https://www.facebook.com/reel/690874130438285

Válasz

További hozzászólások 

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 17 perce a(z) Lázár nem kért bocsánatot... videóhoz:

lázár fia (köz) szolgálati autóval és sofőrrel! https://www....

M Imre írta 2 napja a(z) EU tagság képhez:

Eu_tagsag_2143619_5309_s

Európa öregkori nyavalyái | 2025. szeptember 2. Az elöregedés ...

M Imre írta 2 napja a(z) Egy ukrán újságíró írása 10 dologról, amit a Nyugatnak tudnia kell a kijevi helyzetről blogbejegyzéshez:

Fináli Gábor rabbi: Izrael vulkánra épült és vulkánon él |...

M Imre írta 2 napja a(z) Mi a véleményed a klub tartalmáról? fórumtémában:

Lássuk, kik a leghűségesebb csillagjegyek! https://www....

M Imre írta 2 napja a(z) Polgári engedetlenség blogbejegyzéshez:

TASZ: A hatalom Pécsen is megakadályozná, hogy a Pride...

M Imre írta 2 napja a(z) VALÓTLANUL: Fekete kampányok az Orbán-rendszerben (Magyar Jeti Film) videóhoz:

“Fideszesek vagyunk, a Fidesz szekerét toljuk” Telex․hu | ...

M Imre írta 2 napja a(z) Megkapó, szívet melengető idézetek, versek, szövegrészek fórumtémában:

Ady Endre: Új s új lovat Segítsd meg, Isten, új lovaddal A régi, ...

M Imre írta 2 napja a(z) „A saját döntésünk, hogy nem felvételizünk az SZFE-re” – diákok írtak nyílt levelet Vidnyánszkynak blogbejegyzéshez:

Sipos Vera nyílt levele Kálomista Gábornak | 2025. ...

M Imre írta 2 napja a(z) „A saját döntésünk, hogy nem felvételizünk az SZFE-re” – diákok írtak nyílt levelet Vidnyánszkynak blogbejegyzéshez:

„Helyzetünk kritikussá vált” – kilép a színházi szervezetekből...

M Imre írta 2 napja a(z) Egy ukrán újságíró írása 10 dologról, amit a Nyugatnak tudnia kell a kijevi helyzetről blogbejegyzéshez:

A belaruszosodásról (is) - 2025. szeptember 1. Diktatúrában ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu