Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
EMBERI ERŐFORRÁSOK
MINISZTÉRIUMA
INTÉZKEDÉSI TERV
A 2020/2021. TANÉVBEN A KÖZNEVELÉSI INTÉZMÉNYEKBEN A JÁRVÁNYÜGYI
KÉSZENLÉT IDEJÉN ALKALMAZANDÓ ELJÁRÁSRENDRŐL
A köznevelésben tanuló gyermekek és a munkájukat végző pedagógusok
közvetve több millió állampolgárral vannak napi szintű kapcsolatban.
Ezért az esetükben különösen fontos a koronavírus elleni védekezés minél
hatékonyabb megszervezése.
A járványügyi adatok nyomon
követése alapján látható, hogy Magyarország jelenleg biztonságos, ezért
szeptember elsején a hagyományos nevelés-oktatás megkezdése indokolt. A
környező országok besorolása azonban láthatóan változik, a járvány
terjedése nehezen kiszámítható, ezért a köznevelési ágazatnak fel kell
készülnie a védekezésre és a megelőzésre, továbbá ki kell dolgoznia
olyan eljárásrendet, amely megfelelő támpontot nyújt ahhoz, hogy szükség
esetén célzott beavatkozásokkal beazonosíthatók és fokozottabban
támogathatók legyenek a veszélyeztetett intézmények. A fenti feladatok
eredményes végrehajtása céljából, a Nemzeti Népegészségügyi Központtal
és az Operatív Törzzsel együttműködve, az alábbi intézkedési tervben
foglaltuk össze a szükséges intézkedéseket.
Jelen intézkedési
terv (protokoll) módosításig vagy visszavonásig marad érvényben, a
módosítására a járványügyi helyzet alakulásától függően, a tapasztalatok
figyelembevételével kerül sor. A módosításról az intézmények
tájékoztatást kapnak.
A protokoll bevezetéséről és
alkalmazásáról az intézményvezető köteles gondoskodni, a fenntartó
feladata a megvalósítást ellenőrizni.
1. FELKÉSZÜLÉS A NEVELÉSI ÉVRE, TANÉVKEZDÉSRE
1.1 Minden köznevelési intézményben alapos, mindenre kiterjedő fertőtlenítő takarítást kell elvégezni.
Az intézmények vezetői ellenőrizzék a takarítások végrehajtását.
1.2 A fertőtlenítő nagytakarítás elvégzése során figyelembe kell venni a
Nemzeti Népegészségügyi Központ (a továbbiakban: NNK) ajánlását, melyet
az 1. számú melléklet tartalmaz.
1.3 A fertőtlenítő
nagytakarítás és a rendszeres fertőtlenítő takarítás elvégzéséhez
szükséges tisztító- és fertőtlenítő szerek biztosítása a fenntartó
feladata. Az Operatív Törzs a tanévkezdéshez szükséges mennyiséget
rendelkezésre bocsátja.
1.4 Az Oktatási Hivatal (a
továbbiakban: OH) honlapján Tanévnyitó 2020 címen aloldalt alakítunk ki,
amelyen keresztül az aktuális szakágazati információk mellett a járvány
elleni védekezésre való felkészüléssel kapcsolatos és a köznevelési
intézményeket érintő kiemelt híreket, tájékoztatókat, feladatokat is
közzétesszük.
1.5 A hagyományosan az Emberi Erőforrások
Minisztériuma (a továbbiakban: EMMI), az OH és a Klebelsberg Központ
együttműködésével megvalósított, személyes megjelenést igénylő
tanévnyitó konferenciák helyett a köznevelési intézmények vezetői online
tájékoztatás keretében kapják meg a tanévkezdéshez szükséges
információkat.
2. AZ INTÉZMÉNYEK LÁTOGATÁSA, RENDEZVÉNYEK, KIRÁNDULÁSOK
2.1 A nevelési-oktatási intézményeket kizárólag egészséges, tüneteket
nem mutató gyermek, tanuló látogathatja. Az oktatásban és nevelésben,
illetve az intézmények működtetésében csak egészséges és tünetmentes
dolgozó vegyen részt. Kérjük, az intézmények tájékoztassák a szülőket
arról, hogy amennyiben gyermeküknél tüneteket észlelnek, a NNK aktuális
eljárásrendje alapján gondoskodjanak orvosi vizsgálatról. A szülő
köteles az iskolát értesíteni, ha a gyermeknél koronavírus-gyanú vagy
igazolt fertőzés van.
2.2 Minden köznevelési intézménynek meg
kell tennie a szükséges intézkedéseket az intézményi csoportosulások
megelőzésére a tanév folyamán mind az intézmény területén, mind az
intézmény épülete előtt.
2.3 Az osztálytermekben lehetőség
szerint gondoskodni kell a tanulók lazább elhelyezéséről, adott esetben
nagyobb termek vagy egyéb rendelkezésre álló helyiségek bevonásával. A
tanítási órákon, foglalkozásokon a maszk viselése lehetséges, de nem
kötelező. A tanulók szellősebb elhelyezése céljából, amennyiben
lehetséges, az oktatáshoz-neveléshez nem szükséges tárgyakat, bútorokat
javasolt a tantermen kívül elhelyezni.
2.4 A közösségi terekben
egyszerre csak annyi gyermek, tanuló tartózkodhat, hogy betartható
legyen a 1,5 méteres védőtávolság. Szükség esetén a csoportok, osztályok
számára elkülönített területeket lehet kijelölni a közösségi tereken
belül. Amennyiben a védőtávolság nem tartható be a közösségi tereken,
úgy az általános iskola felső tagozatában és a középiskolákban az ott
tartózkodás idején javasolt a szájat és orrot eltakaró maszk viselése.
2.5 Az iskolában a csengetési rendet úgy kell kialakítani, hogy az
támogassa a tanórák közötti szünetben a 2.4 pontban jelölt védelmi
intézkedések betartását, és elősegítse a védőtávolság megtartását.
2.6 A tantermi oktatás során az osztályok keveredését – amennyiben ez
lehetséges – el kell kerülni. A szaktantermek, nyelvi bontótermek
kivételével az osztályok a tanítási nap során használják ugyanazt a
tantermet. Amennyiben ez nem megoldható, az osztályok váltása között a
tantermekben felületfertőtlenítést kell végezni.
2.7 A
testnevelésórákat az időjárás függvényében javasolt szabad téren
megtartani. Az órák során mellőzni kell a szoros testi kontaktust
igénylő feladatokat. Amennyiben ez mégsem kerülhető el, akkor ezeket
állandó edzőpartnerrel (párokban, kiscsoportokban) kell végezni.
2.8 A megfelelő védőtávolság betartása különösen fontos a mosdókban,
illetve az öltözőkben, ezért a tornaórák előtti és utáni öltözésnél
tekintettel kell lenni arra, hogy elkerülhető legyen az öltözőkben
történő csoportosulás.
2.9 A gyakorlati foglalkozások során a
1,5 méteres védőtávolságot biztosítani kell. A gyakorlati képzéshez
használt eszközöket – amennyiben azokat nem károsítja – felületi
fertőtlenítőszerrel tisztítani kell a csoportok váltása között.
2.10 Minden köznevelési intézménynek azt javasoljuk, hogy az első
félévben esedékes, nagy létszámú tanuló vagy pedagógus egyidejű
jelenlétével járó (pl.: tanévnyitó ünnepség, bál, szalagavató,
kulturális program) rendezvény megszervezése során tekintettel kell
lenni az alábbiakra:
- az Operatív Törzs által meghatározott létszámkorlát szigorú betartása,
- az alapvető egészségvédelmi intézkedések, szabályok betartása (távolságtartás, maszkviselés, kézfertőtlenítés, szellőztetés),
- zárttéri helyett szabadtéri rendezvény szervezése,
- a rendezvény kisebb létszámú rendezvényekre bontása és a résztvevők körének korlátozása.
2.11 Az osztálykirándulásokkal és tanulmányi kirándulásokkal
kapcsolatban azok belföldi megvalósítása lehetséges, de megfontolandó. A
külföldre tervezett kirándulásokat, kérjük, belföldi úticéllal
tervezzék át.
2.12 Kérjük, a szülők személyes megjelenésével
járó szülői értekezleteket csak a járványügyi előírások betartása
mellett tartsák meg. Amennyiben lehetséges, a szükséges információk
e-mailben, a Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszerben
(KRÉTA) vagy az alkalmazott egyéb intézményi adminisztrációs rendszerben
küldött üzenetekkel is eljuttathatók a szülőkhöz.
3. EGÉSZSÉGÜGYI SZEMPONTBÓL BIZTONSÁGOS KÖRNYEZET KIALAKÍTÁSA
3.1 Az intézmények bejáratánál vírusölő hatású kézfertőtlenítőt kell
biztosítani, annak használatára fel kell hívni a figyelmet. Az
intézménybe érkezéskor, étkezések előtt és után minden belépő alaposan
mosson kezet vagy fertőtlenítse a kezét (a gyerekek, tanulók esetében
inkább javasolt a szappanos kézmosás).
3.2 A szociális
helységekben biztosítani kell a szappanos kézmosási lehetőséget, melyet
lehetőség szerint vírusölő hatású kézfertőtlenítési lehetőséggel kell
kiegészíteni.
Kéztörlésre papírtörlők biztosítása szükséges, textil törölköző használata kifejezetten kerülendő.
3.3 Kiemelt figyelmet kell fordítani az alapvető higiénés szabályok
betartása. Az egyes tevékenységeket megelőzően és azokat követően
szappanos kézmosással vagy alkoholos kézfertőtlenítéssel kell
biztosítani a személyes tisztaságot.
3.4 A személyi higiéne
alapvető szabályairól a gyermekek, tanulók kapjanak részletes, az adott
korosztálynak megfelelő szintű tájékoztatást. A gyermekeknek tanítsák
meg az úgynevezett köhögési etikettet: papír zsebkendő használata
köhögéskor, tüsszentéskor, majd a használt zsebkendő szemetes kukába
dobása és alapos kézmosás, esetleg kézfertőtlenítés.
3.5 A
köhögéssel, tüsszentéssel a különböző felületekre került vírus
inaktiválása érdekében fokozottan ügyelni kell az intézmény
tisztaságára, a napi többszöri fertőtlenítő takarítás (termekben, a
folyosókon és a szociális helységekben) elvégzésére. A fertőtlenítő
takarítás során kiemelt figyelmet kell fordítani arra, hogy a kézzel
gyakran érintett felületek (ilyenek a padok, asztalok, székek, az ajtó-,
ablakkilincsek, korlátok, villany- és egyéb kapcsolók, informatikai
eszközök (billentyűzet, monitor, egér, egérpad, stb.), mosdók
csaptelepei, WC lehúzók, stb.) valamint a padló és a mosható
falfelületek vírusölő hatású szerrel fertőtlenítésére kerüljenek.
3.6 A takarítást, fertőtlenítést úgy kell megszervezni, hogy az a
gyermekek, tanulók egészségét ne veszélyeztesse. A takarítást végző
dolgozók részére a felhasznált szernek megfelelő védőeszköz biztosítása
és azok viselése szükséges.
3.7 Zárt térben a kórokozók
koncentrációjának csökkentése érdekében kiemelt figyelmet kell fordítani
a folyamatos vagy rendszeres, fokozott intenzitású természetes
szellőztetésre, mely vonatkozik minden zárt térre, így a folyosókra,
valamint a szociális helyiségekre is. A helyiségek ablakát időjárás és
környező forgalom függvényében lehetőség szerint nyitva kell tartani.
3.8 Mesterséges szellőztetés esetén amennyiben nyithatóak az ablakok,
javasolt a minél gyakoribb, nyitott ablakokon keresztüli természetes
szellőztetés egyidejű alkalmazása. Amennyiben az ablakok nem nyithatóak,
úgy egyéb úton kell biztosítani a folyamatos friss levegőellátást, és
kerülni kell a használt levegő visszakeverését a rendszerbe. A
légtechnikai eszközök használatával kapcsolatos NNK ajánlást a 2. számú
melléklet tartalmazza.
3.9 Az óvodában, iskolában használt játékok, sporteszközök, játszótéri eszközök felületét rendszeresen fertőtleníteni kell.
4. ÉTKEZTETÉSRE VONATKOZÓ SZABÁLYOK
4.1 Fokozottan kell ügyelni az étkezés helyszínének tisztaságára, a
rendszeres fertőtlenítésére. A felületek tisztításakor ügyelni kell a
környezet vírusmentességének a megőrzésére, a munkafolyamatok megfelelő
szétválasztásával, valamint gyakoribb fertőtlenítéssel.
4.2 Étkezés előtt és után kiemelt figyelmet kell fordítani a gyermekek alapos szappanos kézmosására vagy kézfertőtlenítésére.
4.3 Az étkezéseket úgy kell megszervezni, hogy az osztályok, óvodai
csoportok keveredése elkerülhető legyen, sorban állás esetén a
védőtávolság betartható legyen.
4.4 Az étteremben az asztalokon
elhelyezett, közös használatú eszközök tisztántartására,
fertőtlenítésére fokozottan kell figyelni, átmenetileg célszerűbb kis,
egyéni igények biztosításával kiváltani használatukat. Ha ez nem
megoldható, az eszközöket megfelelő számban kell kihelyezni, azok más
asztalhoz átadásának elkerülése érdekében.
4.5 Ajánlott a
biztonságos hőkezeléssel (legalább 2 percen át tartó 72°C-os
maghőmérsékletet, vagy az étel minden pontján legalább 75°C-ot biztosít)
készíthető ételek étlapon tartása. Kiemelten fontos a zöldségek,
gyümölcsök alapos folyóvizes lemosása. A nyers, kellően nem tisztítható
alapanyagot tartalmazó ételek feltálalása kerülendő.
4.6
Rendkívül fontos a gyermekek által használt edények, evőeszközök,
poharak, tálcák megfelelő hatásfokú fertőtlenítő mosogatása, a tiszta
evőeszközök, poharak, tányérok, tálcák cseppfertőzéstől védett tárolása,
önkiszolgáló rendszerben történő tálalásnál az evőeszközök, tányérok,
poharak gyermekek általi tapogatásának elkerülése, pl.: evőeszközök
szalvéták egyéni csomagolásával. A kenyérkosarak tisztítása, a bennük
elhelyezett kendők cseréje minden használatot követően indokolt. A
textíliák gépi úton történő fertőtlenítő mosása ajánlott.
4.7
Az étkeztetést végző személyzet számára vírusölő hatású, alkoholos
kézfertőtlenítő szert kell biztosítani, és annak rendszeres használatára
fokozott hangsúlyt kell fektetni. Az étterem üzemeltetőjének
felelőssége, hogy a dolgozók egészségi állapotát fokozottan monitorozza
és betegség gyanúja esetén intézkedjen.
5. KÜLFÖLDRŐL ÉRKEZŐ KOLLÉGIUMI TANULÓKRA VONATKOZÓ SZABÁLYOK
5.1 A külföldön tartózkodó, kollégiumban lakó tanulók számára javasoljuk, hogy legkésőbb augusztus
28-ig érkezzenek meg a kollégiumokba.
5.2 Amennyiben a tanuló sárga, illetve piros besorolású országból
érkezik, a határátlépéskor házi karanténban tartózkodásra kötelezik,
ezért a kollégium biztosítsa a tanuló elkülönített elhelyezését és
ellátását. A tanulók tesztelését az NNK honlapján közzétett, erre
kijelölt laboratóriumokban lehet elvégezni. Mivel a tanuló jogszabályi
kötelezettségének tesz eleget, ezért a tesztelés pénzügyi és
adminisztratív terheit az állam viseli.
5.3 A kollégiumi
tanulók esetében a kollégiumnak biztosítania kell a megfelelő
elkülönítést addig, amíg a negatív teszteredmények rendelkezésre nem
állnak.
5.4 A külföldről érkező tanuló Magyarországra való
belépése az aktuális szabályok alapján lehetséges: beléphet a magyar
állampolgár, vagy a magyar állampolgárokkal egy megítélés alá eső
külföldi állampolgár. A magyar állampolgárokkal egy megítélés alá esik,
vagyis az országba való belépés szempontjából magyar állampolgárként
kell kezelni azt is, aki magyar állampolgár családtagja, vagy
Magyarországon állandó tartózkodásra jogosult, valamint az ő
családtagjaik, továbbá aki az idegenrendészeti hatóság által kiadott, 90
napot meghaladó tartózkodásra jogosító engedéllyel rendelkezik. Szintén
karantén nélkül léphet az országba a határ 30 km-es sávjából ingázó
tanuló.
6. KOLLÉGIUMI ELHELYEZÉSRE VONATKOZÓ SZABÁLYOK
6.1 A kollégiumokba/diákotthonokba
kizárólag egészséges, új típusú koronavírus megbetegedés tüneteket nem
mutató, magát egészségesnek érző személy költözhet be. A beköltözésénél a
tünetek esetleges meglétéről ki kell kérdezni a beköltöző tanulókat.
Ennek dokumentálása és testhőmérés szükséges.
6.2 A kollégiumokban/diákotthonokban
lakó tanulók figyelmét fel kell hívni, hogy ha bármilyen betegségre
utaló panaszuk van, azt azonnal jelezzék a nevelőtanárnak. A tanulók
egészségvédelméért a kollégiumi/diákotthon a felelős a szülő helyett,
ezért a lakókat naponta kikérdezik(szóban) egészségi állapotukról és
szükség szerint, panaszok esetén testhőmérséklet mérést végeznek rajtuk,
amit eltérés esetén dokumentálnak. A koronavírus megbetegedés tüneteit
mutató személyt azonnal el kell különíteni.
6.3 A beköltözési
folyamatot úgy kell megszervezni térben és időben, hogy a minimum 1,5
méteres védőtávolság folyamatosan betartásra kerüljön.
6.4 Az
elhelyezés során törekedni kell arra, hogy az azonos tantermi órákat
látogató tanulók kerüljenek egy-egy kollégiumi szobában elhelyezésre.
6.5 A szobákban a létszámot a rendelkezésre álló férőhelyek
kihasználására törekedve, a megfelelő higiénés szabályok betartása
mellett kell meghatározni. A kollégiumban/diákotthonban,
ha zárt térben rendezvény van, vagy több személy együttesen tartózkodik
és a 1,5 méteres védőtávolság nem tartható, a maszk használata
javasolt. A közös használatú helyiségekben, így a konyhában és az
egészségügyi, fürdő- és illemhelyiségekben is térben és időben lehetőség
szerint tartsák be a bentlakók a távolságtartás szabályait.
6.6 Kollégiumonként/diákotthononként
a férőhelyek 5%-át üresen kell tartani, elkülönítési és hatósági
karantén helyszín céljából. A pihenőterek, közös használatú helyiségek
(bel- és kültéren egyaránt) berendezéseinek számát szükség szerint
csökkenteni kell a zsúfoltság elkerülése érdekében.
6.7 A közös
használatú helyiségeket fokozottan kell takarítani és ajánlott
rendszeresen fertőtleníteni. A közösségi helyeknél virucid hatású
kézfertőtlenítő készüléket kell elhelyezni, melyet folyamatosan fel kell
tölteni.
6.8 A kollégiumi/diákotthoni karanténban elhelyezett
tanulók ellátását a járványügyi szabályoknak megfelelően kell
megszervezni.
6.9 Fertőzésgyanú esetére egy riasztási protokoll
kialakítása szükséges, melynek segítségével az érintett elkülönítése a
lehető leggyorsabban megvalósul. Ezzel párhuzamosan az NNK honlapján
elérhető általános eljárásrend alapján szükséges az azonnali
intézkedések megtétele.
7. ISKOLA EGÉSZSÉGÜGYI ELLÁTÁS SZABÁLYAI
7.1 Az iskolai szűrővizsgálatok és az iskola-egészségügyi ellátás során
az egyéb egészségügyi ellátásra vonatkozó szabályokat szükséges
betartani. Ennek megfelelően, amennyiben az egészségügyi ellátás
korlátozásának elrendelésére nem kerül sor, a szűrővizsgálatokat, és
egyéb feladatokat maradéktalanul el kell végezni.
7.2 A
járványügyi készültség időszakában az iskola-egészségügyi ellátás
védőnői vonatkozásban az iskola-egészségügyi ellátásról szóló 26/1997.
(IX.3.) NM rendelet 3. sz. melléklete, az egyeztetett munkaterv, az
oktatási intézményekre vonatkozó, valamint a járványügyi helyzetnek
megfelelő eljárásrend alapján történik, mely feltételezi a pedagógus, a
védőnő, az iskolaorvos és a tanuló folyamatos együttműködését.
7.3 A személyes találkozást igénylő teendők esetében – védőnői
szűrővizsgálatok, tisztasági vizsgálatok, védőoltások, védőnői fogadóóra
– a feladatok elvégzése a fenti járványügyi óvintézkedések (személyi
higiéné, a használt eszközök fertőtlenítése, szellőztetés, zsúfoltság
kerülése, maszkhasználat) figyelembe vételével történik. A megfelelő
szervezéssel (időbeli ütemezés, pontos időpont megadásával) az eltérő
osztályokban tanulók közötti találkozások számát csökkenteni kell.
7.4 Az egészségügyi ellátás során be kell tartani az infekciókontroll
szabályokat (a koronavírustól függetlenül is), különös tekintettel az új
koronavírus járvánnyal kapcsolatban az NNK által kiadott, a járványügyi
és infekciókontroll szabályokat tartalmazó Eljárásrendben részletezett
utasításokat. A szűrővizsgálatok helyszínén (iskolaorvosi
rendelő/védőnői szoba/szűrővizsgálati helyiség, védőnői tanácsadó)
biztosítani kell a szappanos kézmosás és a kézfertőtlenítés lehetőségét,
gondoskodni kell a fertőtlenítőszeres takarításról és a gyakori
szellőztetésről.
7.5 Amennyiben az egészségügyi ellátás során a
gyermeknél fertőzés tünetei észlelhetők, jelen tájékoztató „Teendők
beteg személy esetén” pontja szerinti intézkedések megtétele szükséges,
mely egyidejűleg kiegészítendő a vizsgálatok felfüggesztésével, a
helyiség és az eszközök fertőtlenítésével, és alapos szellőztetéssel.
8. TANULÓI HIÁNYZÁSOK KEZELÉSE
8.1 Annak a tanulónak az iskolai hiányzását, aki a vírusfertőzés
szempontjából veszélyeztetett csoportba tartozik tartós betegsége
(például szív-érrendszeri megbetegedések, cukorbetegség, légzőszervi
megbetegedések, rosszindulatú daganatos megbetegedések, máj- és
vesebetegségek) vagy például immunszupprimált állapota miatt, erről
orvosi igazolással rendelkezik, és azt bemutatja, esetleges hiányzását
igazolt hiányzásnak kell tekinteni. Igazolt hiányzásnak tekintendő
továbbá, ha a gyermek, a tanuló hatósági karanténba kerül a részére
előírt karantén időszakára.
8.2 Ezen időszakban a tanuló az
otthona elhagyása nélkül, a pedagógusokkal egyeztetett kapcsolattartási
és számonkérési forma mellett részt vehet az oktatásban.
8.3 A
gyermek, a tanuló távolmaradásával kapcsolatos valamennyi szabály a
nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények
névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendeletben foglaltak
szerint érvényes, azok betartása szerint szükséges eljárni.
9. TEENDŐK BETEG SZEMÉLY ESETÉN
9.1 Amennyiben egy gyermeknél, pedagógusnál, vagy egyéb dolgozónál
fertőzés tünetei észlelhetők, haladéktalanul el kell őt különíteni,
egyúttal értesíteni kell az iskolaegészségügyi orvost, aki az érvényes
eljárásrend szerint dönt a további teendőkről. Gyermek esetén a
szülő/gondvisdelő értesítéséről is gondoskodni kell, akinek a figyelmét
fel kell hívni arra, hogy feltétlenül keressék meg telefonon a gyermek
háziorvosát/házi gyermekorvosát. Azt követően az orvos utasításainak
alapján járjanak el.
9.2 A beteg gyermek felügyeletét ellátó személynek kesztyű és maszk használata kötelező.
9.3 Amennyiben felmerül a COVID-19 fertőzés gyanúja, fontos, hogy
megfelelő felkészültséggel rendelkező egészségügyi dolgozó kerüljön
értesítésre. A háziorvos, házi gyermekorvos, illetve a kezelőorvos
jogosult a COVID-19 fertőzés gyanújára vonatkozóan nyilatkozni.
Amennyiben fennáll a gyanú, nekik kötelességük az NNK által kiadott
aktuális eljárásrendnek megfelelően ellátni a beteggel kapcsolatos
teendőket.
9.4 A gyermek az iskolába – hasonlóan más
megbetegedésekhez – kizárólag orvosi igazolással térhet vissza, melyet
az intézmények el kell fogadnia, azt saját hatáskörben nem bírálhatja
felül.
9.5 Amennyiben krónikus betegséggel élő gyermek az új
koronavírus okozta járványügyi helyzet miatt speciális eljárást,
védelmet igényel, erről a kezelőorvosnak kell döntenie, mely alapján a
szükséges intézkedéseket meg kell tenni.
10. INTÉZKEDÉSEK FERTŐZÉSSEL ÉRINTETT INTÉZMÉNYEK ESETÉBEN
10.1 Annak érdekében, hogy szükség esetén minden iskola felkészült
legyen a munkarend átalakítására, a nevelőtestületnek ki kell dolgoznia a
saját protokollját és bevezetésére fel kell készülnie. Ehhez kövessék
az intézmények az Oktatási Hivatal honlapján közzétételre kerülő
módszertani ajánlást.
10.2 Az NNK - a területi népegészségügyi
hatóság, azaz a Megyei/Fővárosi Kormányhivatal népegészségügyi
feladatkörben eljáró járási/kerületi hivatala által elvégzett
járványügyi vizsgálat és kontaktkutatás eredménye alapján - az EMMI
Köznevelésért Felelős Államtitkárságát tájékoztatja azon köznevelési
intézmények, illetve feladat ellátási helyek alapadatairól, amelyekről
bebizonyosodik, hogy az intézménnyel jogviszonyban álló tanuló,
pedagógus vagy egyéb személy tesztje koronavírus-pozitív.
10.3
Az adatok alapján az EMMI és az NNK közösen megvizsgálja, hogy
szükséges-e elrendelni az intézményben más munkarendet. Az intézményben a
tantermen kívüli, digitális munkarend bevezetéséről az Operatív Törzs
dönt. Az intézmény a jogszabályok alapján arra jogosult szervtől
haladéktalanul tájékoztatást kap a döntésről. Az átállást okozó állapot
megszűnése után az intézmény jelzést kap arra, hogy térjen vissza a
normál munkarend szerinti oktatás folytatására. A további
népegészségügyi döntéseket az NNK és az érintett szervezetek hozzák meg
és hajtják végre.
10.4 A tantermen kívüli, digitális
munkarendben a nevelés-oktatás, a tanulási folyamat ellenőrzése és
támogatása a pedagógusok és a tanulók online vagy más, személyes
találkozást nem igénylő kapcsolatában – elsősorban digitális eszközök
alkalmazásával – történik. A tanulók a tantermen kívüli, digitális
munkarend elrendelését követő naptól az iskolát oktatási célból nem
látogathatják.
10.5 Amennyiben egy nevelési-oktatási
intézményben átmenetileg elrendelésre kerül a tantermen kívüli,
digitális munkarend, a gyermekfelügyeletet az érintett intézményben meg
kell szervezni a szülők támogatása érdekében. Amennyiben az intézményben
objektív okokból nem szervezhető meg a gyermekfelügyelet, arról a
tankerületi központ gondoskodik.
10.6 A gyermekfelügyelet során a gyermekétkeztetési feladat ellátójának változatlanul biztosítania kell a gyermekétkeztetést.
11. KOMMUNIKÁCIÓ
11.1 Nyomatékosan kérjük az intézményeket, hogy hiteles forrásokból
tájékozódjanak, és ennek fontosságára hívják fel az iskola közösségéhez
tartozók figyelmét. Az oktatással kapcsolatos híreket a www.kormany.hu és a www.oktatas.hu felületein kell követni.
11.2 Az intézmények kérdéseinek megválaszolására tematikus e-mail-címet hoztunk létre (vedekezesakoznevelesben@emmi.gov.hu), amelyen a kérdéseket és bejelentéseket a köznevelési szakterület munkatársai válaszolják meg.
11.3 Az új koronavírus vonatkozásában a rendeletben előírtak
teljesítéséhez az NNK által kiadott és honlapján közzétett tájékoztatók
nyújtanak segítséget.
1. számú melléklet
A nevelési év/tanév kezdete előtti takarítással kapcsolatos feladatok
A tanítás megkezdése előtti alapos mindenre kiterjedő fertőtlenítő
takarítás során a padló és felülettisztításon túl a nagytakarítás
lehetőség szerint terjedjen ki az alábbiakra:
- klímaberendezések tisztítása, fertőtlenítése;
- felesleges, használaton kívüli tárgyak összegyűjtése, elszállítása;
- ajtók, faburkolatok, lambériák, szekrények, székek, padok, asztalok, egyéb bútorok vegyszeres tisztítására;
- padló és játszószőnyegek, egyéb textília tisztítására;
- játékok, sporteszközök tisztítására;
- radiátorok, csövek lemosására;
- ablakok, üvegfelületek tisztítására;
- szemétgyűjtők tisztítására, fertőtlenítésére;
- képek, tablók, világítótestek portalanítására;
- pókhálók eltávolítására;
- rovar- és rágcsálóirtásra;
csaptelepek óvatos, lehetőség szerint fröccsenésmentes megnyitása, kb. 10 perces folyatása azért,
hogy a hosszú ideig nem használt vízvezetékből a pangó víz kifolyjon.
A nagytakarítást követően annak intézményvezető általi visszaellenőrzése indokolt.
2. számú melléklet
Légtechnika rendszerek helyes használata
Újabb tanulmányok szerint az egészen apró nyálcseppek hosszabb ideig a
levegőben maradhatnak fertőzőképességüket megőrizve. Az apró
nyálcseppecskék elsősorban zárt térben jelenthetnek kockázatot, ahol
koncentráltan megmaradnak.
A nem megfelelően működtetett légtechnikai eszközök természetes szellőztetés hiányában növelhetik a fertőzés kockázatát.
Az olyan légtechnikai készülékek, amelyek friss levegő pótlására nem
alkalmasak, és kizárólag a belső levegőt forgatják (pl.: split klíma és
fan-coil berendezések, mobil légtisztítók), a levegőben tarthatják a
vírusos cseppeket, szállíthatják a kórokozókat. Ezek a készülékek csak
akkor használhatóak, ha egyidejűleg intenzív levegő utánpótlás történik
kültérből.
Split klímaberendezések a nyári időszakban,
amennyiben használatuk a nagy melegre tekintettel indokolt, az alábbi
feltételek betartása mellett működtethetők:
• a készüléket úgy állítsák be, hogy a helyiség alsó felében ne okozzon nagy légáramot, (a levegőáramot felfele irányítsák),
• a klímaberendezések használatával párhuzamosan végezzenek napi
többszöri, lehetőleg óránkénti intenzív (teljes ablakfelületet kitáró)
szellőztetést,
• a készülék beltéri egységének hőcserélője és
porszűrője gyakran (súlyosabb járványhelyzetben hetente vagy gyakrabban)
kerüljön fertőtlenítésre, engedélyezett vírusölő hatású szerrel,
• nagyobb igénybevétel (például rendezvények) előtt és után is fertőtlenítsék a készülékeket,
• a cserélhető szűrővel is rendelkező készülékek szűrőjét cseréljék az
előírtnál gyakrabban a megfelelő óvintézkedések betartása mellett,
figyelembe véve, hogy a használt szűrő fertőzés forrása lehet (maszk és
kesztyű használata mellett a szűrőt a helyszínen óvatosan helyezzék
műanyag zsákba és azt azonnal zárják le),
• megfelelő
hőmérséklet beállítása szükséges a berendezésen (a külső hőmérsékletnél
maximum 6-8°C-kal hidegebbre javasolt a klímaberendezést beállítani).
Ventilátorok használata csak folyamatosan kitárt ablakok mellett
javasolt a helyiségekben több személy egyidejű tartózkodása esetén. E
készülékek kitárt ablakok mellett segíthetik a beltéri levegő gyors
kicserélődését, ezáltal a kórokozók koncentrációjának csökkentését, zárt
ablakok mellett azonban fokozzák a fertőződés kockázatát.
Egyes UV-fénnyel, HEPA-szűrővel vagy elektrosztatikus légszűrővel működő
mobil légtisztító készülékek csökkenthetik a levegőben lévő vírusok
számát, azonban szintén hozzájárulhatnak a vírusos cseppek
lebegtetéséhez is. Hamis biztonságérzetet keltve elterelődhet a figyelem
az alapvetően fontos természetes szellőztetés szükségességéről, így
akár emelhetik is a fertőződés kockázatát a zsúfoltabb belterekben.
Légtisztítók járványhelyzetben való használata esetén az alábbiakra kell figyelmet fordítani:
• használatukkal párhuzamosan folyamatos, vagy gyakori (óránkénti)
intenzív (teljes ablakfelületet kitáró) szellőztetés szükséges
(amennyiben a helyiségben egyidejűleg többen is tartózkodnak),
nehezebben szellőztethető helyiségek esetén a szomszédos helyiségek
felől ajtón keresztül szükséges biztosítani a friss levegőt.
• a
szűrővel rendelkező készülékek általában félévente előírt szűrőcseréjét
végezzék gyakrabban (3-4 havonta), a megfelelő óvintézkedések betartása
mellett, figyelembe véve, hogy a használt szűrő is fertőzés forrása
lehet,
• az UV-C fénnyel (germicid lámpával) ellátott
légszűrő-készülékeknél fontos, hogy ózontermelődés-mentesek legyenek,
azaz csak 253,4 nanométer feletti hullámhosszúságú ibolyántúli
(UV-C) sugarakat bocsásson ki a készülékben működő UV fényforrás, mert
az ennél rövidebb hullámhosszúságú UV fény alkalmazásánál ózon
termelődik. Emellett fontos, hogy az UV-fény zárt rendszerben működjön,
és teljesen fedett legyen a szem- és bőrkárosodás elkerülése érdekében,
• az elektrosztatikus szűrővel rendelkező készülékek előírt tisztításának elhagyása a hatékonyságot csökkenti,
• ózontermelő légtisztítók használata ellenjavallt, mivel az ózon káros
az egészségre, s Magyarországon nem engedélyezett a használata.
Kapcsolódó tartalom
http://eduline.hu/kozoktatas/20200818_iskolakezdesi_szabalyok
http://eduline.hu/kozoktatas/20200819_iskolakezdes_velemenyek
Az EMMI által kiadott intézkedési terv:
https://nedolgozzingyen.hu/wp-content/uploads/2020/08/intezkedesi-terv.pdf
Nyílt levél
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) a Ne dolgozz ingyen honlapon reagált arra, hogy az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) elküldte az iskoláknak a szeptembertől érvényes járványügyi protokollt.
A PDSZ Országos Választmánya szerint abból a tárca alá tartozó szakmák jó része kimaradt, az előírások pedig azt igazolják, hogy a kormányzat vagy nem ismeri az általa működtetett rendszert, vagy nem hajlandó forrásokat biztosítani a legalább elfogadható szintű védekezéshez.
Ezért nyílt levelet írtak Kásler Miklós miniszternek, akinek jelezték, elfogadhatatlannak tartják a járványügyi intézkedési tervet, amit Kisfaludy László köznevelésért felelős helyettes államtitkár írt alá.
A PDSZ felszólítja a minisztériumot, hogy haladéktalanul teremtse meg a digitális tanrendhez szükséges feltételeket. Az állami fenntartók nem tudják biztosítani a köznevelési intézményekbe belépők egészségét, az ottani munkavégzést.
A terv figyelembe sem veszi az oktatásban dolgozók, a szélesebb társadalom egészséghez, biztonságos munkafeltételekhez való jogát. Olyan előírásokat fogalmaz meg, amelyekhez a feltételeket nem biztosítja (pl. homloklázmérő), miközben sok intézményben a gyerekek kézfertőtlenítése sem biztosított, noha az első hullám enyhülése óta lett volna idő megteremteni a tárgyi feltételeket.
Elfogadhatatlan, hogy a maszkviselést csak ott ajánlják, ahol nem tartható be a 1,5 méteres távolság, ami ellentmond az eddigi járványügyi kommunikációnak és az európai gyakorlatnak is.
Önök nincsenek tisztában a mai magyar valósággal: egy harminc fős osztályban egyszerűen NEM lehet 1,5 méteres távolságot tartani. Az igazság az, hogy országszerte alig vannak olyan tantermek, ahol ezeket a szabályokat be lehetne tartani.
Hasonló a helyzet az óvodákban is: nem egy óvodában az ágyakat egymástól kb. 5 cm távolságra tudják csak elhelyezni. A csoportbontás pedig lehetetlen, lévén gyerek nem maradhat ellátatlanul.
Elfogadhatatlannak tartják a kettős mércét, azt hogy a biztonsági előírásoknál lényeges különbség van a köz- és a felsőoktatásban. Miért csupán a szakképzés esetén gondoltak arra, hogy a tanóra
amennyiben a 1,5 méteres védőtávolság nem tartható […] szükség esetén […] online módon, önálló otthoni felkészüléssel szervezhető meg. Nem csak a szakképzésben releváns továbbá annak taglalása, hogy milyen megoldások támogatottak a szóbeli és írásbeli számonkérésre vagy a papírkezelésre. Egyáltalán: a 18 év alattiakat és a velük foglalkozó felnőtteket miért kell kevésbé védeni a fertőzéstől?
Az Emmi-anyag nem foglalkozik a leszakadó régiók, az alacsony osztályhelyzetű gyermekek oktatásának megszervezésével. Erről egyetlen mondat sincs az irányelvekben. Azzal sem számolt a tárca, hogy
nagyon kevés az olyan iskola, ahol a szaktantermeken kívül az osztályoknak külön termük is van. A vándorlás csökkentése a sok csoportbontás, tagozatos óra miatt lehetetlen. Sérül az oktatás minősége, ha kiesnek a szaktantermek, mert oda is osztályokat raknak be. Sérül továbbá az esélyegyenlőség, hiszen lesznek olyan osztályok, akiknek jobban felszerelt, pl. projektoros terem jut.
A kormány fő célja: a gyerek ne maradjon otthon
A szakszervezet elfogadhatatlannak nevezi, hogy míg koncerteket és hasonló rendezvényeket nem lehet szervezni, addig tömegeket engednek az iskolákba, miközben az orvosi rendelőkbe egyesével engedik csak be az embereket.
Megdöbbentőnek tartják az optimizmust, amivel a tárca a helyzet humánerőforrás-igényét kezelik, miközben kevés a nevelést-oktatást segítő ember, a pedagógiai asszisztens, a takarító.
Elfogadhatatlannak nevezik, hogy
az anyag nem számol a veszélyeztetett korosztállyal, akik a pedagógustársadalom nagy részét teszik ki. Ezt a tervet a jelenlegi formájában nem tudjuk másként értelmezni, mint sok nyugdíj előtt álló pedagógus veszélyeztetéseként.
A PDSZ szerint ez még munkaanyagnak is nehezen nevezhető, hiszen abban a pedagógiai szakszolgálatok meg sem említik, így nem biztosított a biztonságos ellátás az alábbi területeken:
Elfogadhatatlanok a teszteléssel kapcsolatos ajánlások is. A tárca szerint ahhoz, hogy a gyermek iskolába mehessen, elég, ha a szülő egészségesnek látja.
Tesztelés nélkül a tünetmentes, de hordozó gyermekek veszélyt jelentenek az iskolai közösségekre, de akár saját családjaikra is. Az oktatási intézmények továbbra is az egyik legfontosabb szuperterjesztők a társadalomban – attól, hogy erről nem veszünk tudomást, ez tény marad.
A kormányzat alapvető kötelezettsége lenne egy jól átgondolt tesztelési program átfogó alkalmazása, a PDSZ várja, hogy ennek feltételeit megteremtsék.
A tervet jelenlegi formájában úgy tudja értelmezni, hogy a kormány célja az, hogy kiskorú gyerekek ne maradjanak otthon. Nem akarja támogatni sem a munkáltatókat a kieső munkaerő és a bevételek miatt, sem a munkavállalókat, hogy gyermekeik biztonságban legyenek a járvány idején. Az óvodai nevelés és az iskolai oktatás biztonságos feltételeit nem képes megteremteni, ezért tereli olyan terekbe, körülmények közé a gyerekeket és a közoktatásban dolgozókat, amelyekben az alapvető biztonsági előírásokat sem képesek biztosítani.
Forrás:
https://24.hu/belfold/2020/08/18/pdsz-hajmereszto-az-iskolaknak-kuldott-jarvanyugyi-protokoll/
|
|
M Imre írta 1 napja a(z) November 25.: a nők elleni erőszak megszüntetésének világnapja blogbejegyzéshez:
Képzeljünk el egy világot, amiben a nők nem ...
M Imre írta 1 napja a(z) A Víz Világnapján ismét feltárul a Kőbányai medence kapuja blogbejegyzéshez:
A Fővárosi Vízművek 10.000 liternyi (10 köbméter) ...
M Imre írta 1 napja a(z) Elindult a Gondosóra program blogbejegyzéshez:
A kivételes (méltányossági) nyugdíjemelés szabályai 2024...
M Imre írta 1 napja a(z) Uniós szintű digitális tárca / Digitális állampolgárság program blogbejegyzéshez:
Ügyfélkapu+ Amit mindenképpen tudni kell *** ...
M Imre írta 3 napja a(z) Balatoni Szövetség: Tizenöt évvel elkésett a Balaton partjait védő terv videóhoz:
Tihany új vezetése nem akarja, hogy betondzsungel váljon a ...
M Imre írta 3 napja a(z) Kamu volt a holdra szállás? | Érvek, ellenérvek videóhoz:
Hamarosan bányakolónia válhat a Holdból | 2024. 11. 17...
M Imre írta 3 napja a(z) Az orosz-ukrán kiberháború előzményei, történései és lehetséges következményei videóhoz:
Titkos anyagokat lophattak el a Védelmi Beszerzési ...
M Imre írta 3 napja a(z) Párhuzamos államot épít a kiszervezett közvagyonból a Fidesz videóhoz:
„Ezekben a képekben benne van minden nyomorunk” – ...
M Imre írta 3 napja a(z) Egy ukrán újságíró írása 10 dologról, amit a Nyugatnak tudnia kell a kijevi helyzetről blogbejegyzéshez:
„Ma rakétabecsapódások történtek Kárpátalja megyében...
M Imre írta 4 napja a(z) Kicsivel később: most (tíz éves a Fortepan) blogbejegyzéshez:
„Szemléltessük ennek forgalomra gyakorolt hatását”...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Március 16-tól pedagógussztrájk!
Külföldi Nyelvtanulási Program
Szülői nyílt levél a NAT-ról
A szakképzés rendszere: változások 2020-tól