Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
EMBERI ERŐFORRÁSOK
 
 MINISZTÉRIUMA
 
 INTÉZKEDÉSI TERV
 
 A 2020/2021. TANÉVBEN A KÖZNEVELÉSI INTÉZMÉNYEKBEN A JÁRVÁNYÜGYI
 
 KÉSZENLÉT IDEJÉN ALKALMAZANDÓ ELJÁRÁSRENDRŐL
 
 A köznevelésben tanuló gyermekek és a munkájukat végző pedagógusok 
közvetve több millió állampolgárral vannak napi szintű kapcsolatban. 
Ezért az esetükben különösen fontos a koronavírus elleni védekezés minél
 hatékonyabb megszervezése.
 
 A járványügyi adatok nyomon 
követése alapján látható, hogy Magyarország jelenleg biztonságos, ezért 
szeptember elsején a hagyományos nevelés-oktatás megkezdése indokolt. A 
környező országok besorolása azonban láthatóan változik, a járvány 
terjedése nehezen kiszámítható, ezért a köznevelési ágazatnak fel kell 
készülnie a védekezésre és a megelőzésre, továbbá ki kell dolgoznia 
olyan eljárásrendet, amely megfelelő támpontot nyújt ahhoz, hogy szükség
 esetén célzott beavatkozásokkal beazonosíthatók és fokozottabban 
támogathatók legyenek a veszélyeztetett intézmények. A fenti feladatok 
eredményes végrehajtása céljából, a Nemzeti Népegészségügyi Központtal 
és az Operatív Törzzsel együttműködve, az alábbi intézkedési tervben 
foglaltuk össze a szükséges intézkedéseket.
 
 Jelen intézkedési 
terv (protokoll) módosításig vagy visszavonásig marad érvényben, a 
módosítására a járványügyi helyzet alakulásától függően, a tapasztalatok
 figyelembevételével kerül sor. A módosításról az intézmények 
tájékoztatást kapnak.
 
 A protokoll bevezetéséről és 
alkalmazásáról az intézményvezető köteles gondoskodni, a fenntartó 
feladata a megvalósítást ellenőrizni.
 
 1. FELKÉSZÜLÉS A NEVELÉSI ÉVRE, TANÉVKEZDÉSRE
 
 1.1 Minden köznevelési intézményben alapos, mindenre kiterjedő fertőtlenítő takarítást kell elvégezni.
 
 Az intézmények vezetői ellenőrizzék a takarítások végrehajtását.
 
 1.2 A fertőtlenítő nagytakarítás elvégzése során figyelembe kell venni a
 Nemzeti Népegészségügyi Központ (a továbbiakban: NNK) ajánlását, melyet
 az 1. számú melléklet tartalmaz.
 
 1.3 A fertőtlenítő 
nagytakarítás és a rendszeres fertőtlenítő takarítás elvégzéséhez 
szükséges tisztító- és fertőtlenítő szerek biztosítása a fenntartó 
feladata. Az Operatív Törzs a tanévkezdéshez szükséges mennyiséget 
rendelkezésre bocsátja.
 
 1.4 Az Oktatási Hivatal (a 
továbbiakban: OH) honlapján Tanévnyitó 2020 címen aloldalt alakítunk ki,
 amelyen keresztül az aktuális szakágazati információk mellett a járvány
 elleni védekezésre való felkészüléssel kapcsolatos és a köznevelési 
intézményeket érintő kiemelt híreket, tájékoztatókat, feladatokat is 
közzétesszük.
 
 1.5 A hagyományosan az Emberi Erőforrások 
Minisztériuma (a továbbiakban: EMMI), az OH és a Klebelsberg Központ 
együttműködésével megvalósított, személyes megjelenést igénylő 
tanévnyitó konferenciák helyett a köznevelési intézmények vezetői online
 tájékoztatás keretében kapják meg a tanévkezdéshez szükséges 
információkat.
 
 2. AZ INTÉZMÉNYEK LÁTOGATÁSA, RENDEZVÉNYEK, KIRÁNDULÁSOK
 
 2.1 A nevelési-oktatási intézményeket kizárólag egészséges, tüneteket 
nem mutató gyermek, tanuló látogathatja. Az oktatásban és nevelésben, 
illetve az intézmények működtetésében csak egészséges és tünetmentes 
dolgozó vegyen részt. Kérjük, az intézmények tájékoztassák a szülőket 
arról, hogy amennyiben gyermeküknél tüneteket észlelnek, a NNK aktuális 
eljárásrendje alapján gondoskodjanak orvosi vizsgálatról. A szülő 
köteles az iskolát értesíteni, ha a gyermeknél koronavírus-gyanú vagy 
igazolt fertőzés van.
 
 2.2 Minden köznevelési intézménynek meg 
kell tennie a szükséges intézkedéseket az intézményi csoportosulások 
megelőzésére a tanév folyamán mind az intézmény területén, mind az 
intézmény épülete előtt.
 
 2.3 Az osztálytermekben lehetőség 
szerint gondoskodni kell a tanulók lazább elhelyezéséről, adott esetben 
nagyobb termek vagy egyéb rendelkezésre álló helyiségek bevonásával. A 
tanítási órákon, foglalkozásokon a maszk viselése lehetséges, de nem 
kötelező. A tanulók szellősebb elhelyezése céljából, amennyiben 
lehetséges, az oktatáshoz-neveléshez nem szükséges tárgyakat, bútorokat 
javasolt a tantermen kívül elhelyezni.
 
 2.4 A közösségi terekben
 egyszerre csak annyi gyermek, tanuló tartózkodhat, hogy betartható 
legyen a 1,5 méteres védőtávolság. Szükség esetén a csoportok, osztályok
 számára elkülönített területeket lehet kijelölni a közösségi tereken 
belül. Amennyiben a védőtávolság nem tartható be a közösségi tereken, 
úgy az általános iskola felső tagozatában és a középiskolákban az ott 
tartózkodás idején javasolt a szájat és orrot eltakaró maszk viselése.
 
 2.5 Az iskolában a csengetési rendet úgy kell kialakítani, hogy az 
támogassa a tanórák közötti szünetben a 2.4 pontban jelölt védelmi 
intézkedések betartását, és elősegítse a védőtávolság megtartását.
 
 2.6 A tantermi oktatás során az osztályok keveredését – amennyiben ez 
lehetséges – el kell kerülni. A szaktantermek, nyelvi bontótermek 
kivételével az osztályok a tanítási nap során használják ugyanazt a 
tantermet. Amennyiben ez nem megoldható, az osztályok váltása között a 
tantermekben felületfertőtlenítést kell végezni.
 
 2.7 A 
testnevelésórákat az időjárás függvényében javasolt szabad téren 
megtartani. Az órák során mellőzni kell a szoros testi kontaktust 
igénylő feladatokat. Amennyiben ez mégsem kerülhető el, akkor ezeket 
állandó edzőpartnerrel (párokban, kiscsoportokban) kell végezni.
 
 2.8 A megfelelő védőtávolság betartása különösen fontos a mosdókban, 
illetve az öltözőkben, ezért a tornaórák előtti és utáni öltözésnél 
tekintettel kell lenni arra, hogy elkerülhető legyen az öltözőkben 
történő csoportosulás.
  
 2.9 A gyakorlati foglalkozások során a 
1,5 méteres védőtávolságot biztosítani kell. A gyakorlati képzéshez 
használt eszközöket – amennyiben azokat nem károsítja – felületi 
fertőtlenítőszerrel tisztítani kell a csoportok váltása között.
 
 2.10 Minden köznevelési intézménynek azt javasoljuk, hogy az első 
félévben esedékes, nagy létszámú tanuló vagy pedagógus egyidejű 
jelenlétével járó (pl.: tanévnyitó ünnepség, bál, szalagavató, 
kulturális program) rendezvény megszervezése során tekintettel kell 
lenni az alábbiakra:
 
 - az Operatív Törzs által meghatározott létszámkorlát szigorú betartása,
 
 - az alapvető egészségvédelmi intézkedések, szabályok betartása (távolságtartás, maszkviselés, kézfertőtlenítés, szellőztetés),
 
 - zárttéri helyett szabadtéri rendezvény szervezése,
 
 - a rendezvény kisebb létszámú rendezvényekre bontása és a résztvevők körének korlátozása.
 
 2.11 Az osztálykirándulásokkal és tanulmányi kirándulásokkal 
kapcsolatban azok belföldi megvalósítása lehetséges, de megfontolandó. A
 külföldre tervezett kirándulásokat, kérjük, belföldi úticéllal 
tervezzék át.
 
 2.12 Kérjük, a szülők személyes megjelenésével 
járó szülői értekezleteket csak a járványügyi előírások betartása 
mellett tartsák meg. Amennyiben lehetséges, a szükséges információk 
e-mailben, a Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszerben 
(KRÉTA) vagy az alkalmazott egyéb intézményi adminisztrációs rendszerben
 küldött üzenetekkel is eljuttathatók a szülőkhöz.
 
 3. EGÉSZSÉGÜGYI SZEMPONTBÓL BIZTONSÁGOS KÖRNYEZET KIALAKÍTÁSA
 
 3.1 Az intézmények bejáratánál vírusölő hatású kézfertőtlenítőt kell 
biztosítani, annak használatára fel kell hívni a figyelmet. Az 
intézménybe érkezéskor, étkezések előtt és után minden belépő alaposan 
mosson kezet vagy fertőtlenítse a kezét (a gyerekek, tanulók esetében 
inkább javasolt a szappanos kézmosás).
 
 3.2 A szociális 
helységekben biztosítani kell a szappanos kézmosási lehetőséget, melyet 
lehetőség szerint vírusölő hatású kézfertőtlenítési lehetőséggel kell 
kiegészíteni.
 
 Kéztörlésre papírtörlők biztosítása szükséges, textil törölköző használata kifejezetten kerülendő.
 
 3.3 Kiemelt figyelmet kell fordítani az alapvető higiénés szabályok 
betartása. Az egyes tevékenységeket megelőzően és azokat követően 
szappanos kézmosással vagy alkoholos kézfertőtlenítéssel kell 
biztosítani a személyes tisztaságot.
 
 3.4 A személyi higiéne 
alapvető szabályairól a gyermekek, tanulók kapjanak részletes, az adott 
korosztálynak megfelelő szintű tájékoztatást. A gyermekeknek tanítsák 
meg az úgynevezett köhögési etikettet: papír zsebkendő használata 
köhögéskor, tüsszentéskor, majd a használt zsebkendő szemetes kukába 
dobása és alapos kézmosás, esetleg kézfertőtlenítés.
 
 3.5 A 
köhögéssel, tüsszentéssel a különböző felületekre került vírus 
inaktiválása érdekében fokozottan ügyelni kell az intézmény 
tisztaságára, a napi többszöri fertőtlenítő takarítás (termekben, a 
folyosókon és a szociális helységekben) elvégzésére. A fertőtlenítő 
takarítás során kiemelt figyelmet kell fordítani arra, hogy a kézzel 
gyakran érintett felületek (ilyenek a padok, asztalok, székek, az ajtó-,
 ablakkilincsek, korlátok, villany- és egyéb kapcsolók, informatikai 
eszközök (billentyűzet, monitor, egér, egérpad, stb.), mosdók 
csaptelepei, WC lehúzók, stb.) valamint a padló és a mosható 
falfelületek vírusölő hatású szerrel fertőtlenítésére kerüljenek.
 
 3.6 A takarítást, fertőtlenítést úgy kell megszervezni, hogy az a 
gyermekek, tanulók egészségét ne veszélyeztesse. A takarítást végző 
dolgozók részére a felhasznált szernek megfelelő védőeszköz biztosítása 
és azok viselése szükséges.
 
 3.7 Zárt térben a kórokozók 
koncentrációjának csökkentése érdekében kiemelt figyelmet kell fordítani
 a folyamatos vagy rendszeres, fokozott intenzitású természetes 
szellőztetésre, mely vonatkozik minden zárt térre, így a folyosókra, 
valamint a szociális helyiségekre is. A helyiségek ablakát időjárás és 
környező forgalom függvényében lehetőség szerint nyitva kell tartani.
 
 3.8 Mesterséges szellőztetés esetén amennyiben nyithatóak az ablakok, 
javasolt a minél gyakoribb, nyitott ablakokon keresztüli természetes 
szellőztetés egyidejű alkalmazása. Amennyiben az ablakok nem nyithatóak,
 úgy egyéb úton kell biztosítani a folyamatos friss levegőellátást, és 
kerülni kell a használt levegő visszakeverését a rendszerbe. A 
légtechnikai eszközök használatával kapcsolatos NNK ajánlást a 2. számú 
melléklet tartalmazza.
 
 3.9 Az óvodában, iskolában használt játékok, sporteszközök, játszótéri eszközök felületét rendszeresen fertőtleníteni kell.
 
 4. ÉTKEZTETÉSRE VONATKOZÓ SZABÁLYOK
 
 4.1 Fokozottan kell ügyelni az étkezés helyszínének tisztaságára, a 
rendszeres fertőtlenítésére. A felületek tisztításakor ügyelni kell a 
környezet vírusmentességének a megőrzésére, a munkafolyamatok megfelelő 
szétválasztásával, valamint gyakoribb fertőtlenítéssel.
 
 4.2 Étkezés előtt és után kiemelt figyelmet kell fordítani a gyermekek alapos szappanos kézmosására vagy kézfertőtlenítésére.
 
 4.3 Az étkezéseket úgy kell megszervezni, hogy az osztályok, óvodai 
csoportok keveredése elkerülhető legyen, sorban állás esetén a 
védőtávolság betartható legyen.
 
 4.4 Az étteremben az asztalokon
 elhelyezett, közös használatú eszközök tisztántartására, 
fertőtlenítésére fokozottan kell figyelni, átmenetileg célszerűbb kis, 
egyéni igények biztosításával kiváltani használatukat. Ha ez nem 
megoldható, az eszközöket megfelelő számban kell kihelyezni, azok más 
asztalhoz átadásának elkerülése érdekében.
 
 4.5 Ajánlott a 
biztonságos hőkezeléssel (legalább 2 percen át tartó 72°C-os 
maghőmérsékletet, vagy az étel minden pontján legalább 75°C-ot biztosít)
 készíthető ételek étlapon tartása. Kiemelten fontos a zöldségek, 
gyümölcsök alapos folyóvizes lemosása. A nyers, kellően nem tisztítható 
alapanyagot tartalmazó ételek feltálalása kerülendő.
 
 4.6 
Rendkívül fontos a gyermekek által használt edények, evőeszközök, 
poharak, tálcák megfelelő hatásfokú fertőtlenítő mosogatása, a tiszta 
evőeszközök, poharak, tányérok, tálcák cseppfertőzéstől védett tárolása,
 önkiszolgáló rendszerben történő tálalásnál az evőeszközök, tányérok, 
poharak gyermekek általi tapogatásának elkerülése, pl.: evőeszközök 
szalvéták egyéni csomagolásával. A kenyérkosarak tisztítása, a bennük 
elhelyezett kendők cseréje minden használatot követően indokolt. A 
textíliák gépi úton történő fertőtlenítő mosása ajánlott.
 
 4.7 
Az étkeztetést végző személyzet számára vírusölő hatású, alkoholos 
kézfertőtlenítő szert kell biztosítani, és annak rendszeres használatára
 fokozott hangsúlyt kell fektetni. Az étterem üzemeltetőjének 
felelőssége, hogy a dolgozók egészségi állapotát fokozottan monitorozza 
és betegség gyanúja esetén intézkedjen.
 
 5. KÜLFÖLDRŐL ÉRKEZŐ KOLLÉGIUMI TANULÓKRA VONATKOZÓ SZABÁLYOK
 
 5.1 A külföldön tartózkodó, kollégiumban lakó tanulók számára javasoljuk, hogy legkésőbb augusztus
 
 28-ig érkezzenek meg a kollégiumokba.
 
 5.2 Amennyiben a tanuló sárga, illetve piros besorolású országból 
érkezik, a határátlépéskor házi karanténban tartózkodásra kötelezik, 
ezért a kollégium biztosítsa a tanuló elkülönített elhelyezését és 
ellátását. A tanulók tesztelését az NNK honlapján közzétett, erre 
kijelölt laboratóriumokban lehet elvégezni. Mivel a tanuló jogszabályi 
kötelezettségének tesz eleget, ezért a tesztelés pénzügyi és 
adminisztratív terheit az állam viseli.
 
 5.3 A kollégiumi 
tanulók esetében a kollégiumnak biztosítania kell a megfelelő 
elkülönítést addig, amíg a negatív teszteredmények rendelkezésre nem 
állnak.
 
 5.4 A külföldről érkező tanuló Magyarországra való 
belépése az aktuális szabályok alapján lehetséges: beléphet a magyar 
állampolgár, vagy a magyar állampolgárokkal egy megítélés alá eső 
külföldi állampolgár. A magyar állampolgárokkal egy megítélés alá esik, 
vagyis az országba való belépés szempontjából magyar állampolgárként 
kell kezelni azt is, aki magyar állampolgár családtagja, vagy 
Magyarországon állandó tartózkodásra jogosult, valamint az ő 
családtagjaik, továbbá aki az idegenrendészeti hatóság által kiadott, 90
 napot meghaladó tartózkodásra jogosító engedéllyel rendelkezik. Szintén
 karantén nélkül léphet az országba a határ 30 km-es sávjából ingázó 
tanuló.
 
 6. KOLLÉGIUMI ELHELYEZÉSRE VONATKOZÓ SZABÁLYOK
 
 6.1 A kollégiumokba/diákotthonokba
 kizárólag egészséges, új típusú koronavírus megbetegedés tüneteket nem 
mutató, magát egészségesnek érző személy költözhet be. A beköltözésénél a
 tünetek esetleges meglétéről ki kell kérdezni a beköltöző tanulókat. 
Ennek dokumentálása és testhőmérés szükséges.
 
 6.2 A kollégiumokban/diákotthonokban
 lakó tanulók figyelmét fel kell hívni, hogy ha bármilyen betegségre 
utaló panaszuk van, azt azonnal jelezzék a nevelőtanárnak. A tanulók 
egészségvédelméért a kollégiumi/diákotthon a felelős a szülő helyett, 
ezért a lakókat naponta kikérdezik(szóban) egészségi állapotukról és 
szükség szerint, panaszok esetén testhőmérséklet mérést végeznek rajtuk,
 amit eltérés esetén dokumentálnak. A koronavírus megbetegedés tüneteit 
mutató személyt azonnal el kell különíteni.
  
 6.3 A beköltözési 
folyamatot úgy kell megszervezni térben és időben, hogy a minimum 1,5 
méteres védőtávolság folyamatosan betartásra kerüljön.
 
 6.4 Az 
elhelyezés során törekedni kell arra, hogy az azonos tantermi órákat 
látogató tanulók kerüljenek egy-egy kollégiumi szobában elhelyezésre.
 
 6.5 A szobákban a létszámot a rendelkezésre álló férőhelyek 
kihasználására törekedve, a megfelelő higiénés szabályok betartása 
mellett kell meghatározni. A kollégiumban/diákotthonban,
 ha zárt térben rendezvény van, vagy több személy együttesen tartózkodik
 és a 1,5 méteres védőtávolság nem tartható, a maszk használata 
javasolt. A közös használatú helyiségekben, így a konyhában és az 
egészségügyi, fürdő- és illemhelyiségekben is térben és időben lehetőség
 szerint tartsák be a bentlakók a távolságtartás szabályait.
 
 6.6 Kollégiumonként/diákotthononként
 a férőhelyek 5%-át üresen kell tartani, elkülönítési és hatósági 
karantén helyszín céljából. A pihenőterek, közös használatú helyiségek 
(bel- és kültéren egyaránt) berendezéseinek számát szükség szerint 
csökkenteni kell a zsúfoltság elkerülése érdekében.
 
 6.7 A közös
 használatú helyiségeket fokozottan kell takarítani és ajánlott 
rendszeresen fertőtleníteni. A közösségi helyeknél virucid hatású 
kézfertőtlenítő készüléket kell elhelyezni, melyet folyamatosan fel kell
 tölteni.
 
 6.8 A kollégiumi/diákotthoni karanténban elhelyezett 
tanulók ellátását a járványügyi szabályoknak megfelelően kell 
megszervezni.
 
 6.9 Fertőzésgyanú esetére egy riasztási protokoll
 kialakítása szükséges, melynek segítségével az érintett elkülönítése a 
lehető leggyorsabban megvalósul. Ezzel párhuzamosan az NNK honlapján 
elérhető általános eljárásrend alapján szükséges az azonnali 
intézkedések megtétele.
 
 7. ISKOLA EGÉSZSÉGÜGYI ELLÁTÁS SZABÁLYAI
 
 7.1 Az iskolai szűrővizsgálatok és az iskola-egészségügyi ellátás során
 az egyéb egészségügyi ellátásra vonatkozó szabályokat szükséges 
betartani. Ennek megfelelően, amennyiben az egészségügyi ellátás 
korlátozásának elrendelésére nem kerül sor, a szűrővizsgálatokat, és 
egyéb feladatokat maradéktalanul el kell végezni.
 
 7.2 A 
járványügyi készültség időszakában az iskola-egészségügyi ellátás 
védőnői vonatkozásban az iskola-egészségügyi ellátásról szóló 26/1997. 
(IX.3.) NM rendelet 3. sz. melléklete, az egyeztetett munkaterv, az 
oktatási intézményekre vonatkozó, valamint a járványügyi helyzetnek 
megfelelő eljárásrend alapján történik, mely feltételezi a pedagógus, a 
védőnő, az iskolaorvos és a tanuló folyamatos együttműködését.
 
 
7.3 A személyes találkozást igénylő teendők esetében – védőnői 
szűrővizsgálatok, tisztasági vizsgálatok, védőoltások, védőnői fogadóóra
 – a feladatok elvégzése a fenti járványügyi óvintézkedések (személyi 
higiéné, a használt eszközök fertőtlenítése, szellőztetés, zsúfoltság 
kerülése, maszkhasználat) figyelembe vételével történik. A megfelelő 
szervezéssel (időbeli ütemezés, pontos időpont megadásával) az eltérő 
osztályokban tanulók közötti találkozások számát csökkenteni kell.
 
 7.4 Az egészségügyi ellátás során be kell tartani az infekciókontroll 
szabályokat (a koronavírustól függetlenül is), különös tekintettel az új
 koronavírus járvánnyal kapcsolatban az NNK által kiadott, a járványügyi
 és infekciókontroll szabályokat tartalmazó Eljárásrendben részletezett 
utasításokat. A szűrővizsgálatok helyszínén (iskolaorvosi 
rendelő/védőnői szoba/szűrővizsgálati helyiség, védőnői tanácsadó) 
biztosítani kell a szappanos kézmosás és a kézfertőtlenítés lehetőségét,
 gondoskodni kell a fertőtlenítőszeres takarításról és a gyakori 
szellőztetésről.
 
 7.5 Amennyiben az egészségügyi ellátás során a
 gyermeknél fertőzés tünetei észlelhetők, jelen tájékoztató „Teendők 
beteg személy esetén” pontja szerinti intézkedések megtétele szükséges, 
mely egyidejűleg kiegészítendő a vizsgálatok felfüggesztésével, a 
helyiség és az eszközök fertőtlenítésével, és alapos szellőztetéssel.
 
 8. TANULÓI HIÁNYZÁSOK KEZELÉSE
 
 8.1 Annak a tanulónak az iskolai hiányzását, aki a vírusfertőzés 
szempontjából veszélyeztetett csoportba tartozik tartós betegsége 
(például szív-érrendszeri megbetegedések, cukorbetegség, légzőszervi 
megbetegedések, rosszindulatú daganatos megbetegedések, máj- és 
vesebetegségek) vagy például immunszupprimált állapota miatt, erről 
orvosi igazolással rendelkezik, és azt bemutatja, esetleges hiányzását 
igazolt hiányzásnak kell tekinteni. Igazolt hiányzásnak tekintendő 
továbbá, ha a gyermek, a tanuló hatósági karanténba kerül a részére 
előírt karantén időszakára.
 
 8.2 Ezen időszakban a tanuló az 
otthona elhagyása nélkül, a pedagógusokkal egyeztetett kapcsolattartási 
és számonkérési forma mellett részt vehet az oktatásban.
 
 8.3 A 
gyermek, a tanuló távolmaradásával kapcsolatos valamennyi szabály a 
nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények 
névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendeletben foglaltak 
szerint érvényes, azok betartása szerint szükséges eljárni.
 
 9. TEENDŐK BETEG SZEMÉLY ESETÉN
 
 9.1 Amennyiben egy gyermeknél, pedagógusnál, vagy egyéb dolgozónál 
fertőzés tünetei észlelhetők, haladéktalanul el kell őt különíteni, 
egyúttal értesíteni kell az iskolaegészségügyi orvost, aki az érvényes 
eljárásrend szerint dönt a további teendőkről. Gyermek esetén a 
szülő/gondvisdelő értesítéséről is gondoskodni kell, akinek a figyelmét 
fel kell hívni arra, hogy feltétlenül keressék meg telefonon a gyermek 
háziorvosát/házi gyermekorvosát. Azt követően az orvos utasításainak 
alapján járjanak el.
 
 9.2 A beteg gyermek felügyeletét ellátó személynek kesztyű és maszk használata kötelező.
 
 9.3 Amennyiben felmerül a COVID-19 fertőzés gyanúja, fontos, hogy 
megfelelő felkészültséggel rendelkező egészségügyi dolgozó kerüljön 
értesítésre. A háziorvos, házi gyermekorvos, illetve a kezelőorvos 
jogosult a COVID-19 fertőzés gyanújára vonatkozóan nyilatkozni. 
Amennyiben fennáll a gyanú, nekik kötelességük az NNK által kiadott 
aktuális eljárásrendnek megfelelően ellátni a beteggel kapcsolatos 
teendőket.
 
 9.4 A gyermek az iskolába – hasonlóan más 
megbetegedésekhez – kizárólag orvosi igazolással térhet vissza, melyet 
az intézmények el kell fogadnia, azt saját hatáskörben nem bírálhatja 
felül.
 
 9.5 Amennyiben krónikus betegséggel élő gyermek az új 
koronavírus okozta járványügyi helyzet miatt speciális eljárást, 
védelmet igényel, erről a kezelőorvosnak kell döntenie, mely alapján a 
szükséges intézkedéseket meg kell tenni.
 
 10. INTÉZKEDÉSEK FERTŐZÉSSEL ÉRINTETT INTÉZMÉNYEK ESETÉBEN
 
 10.1 Annak érdekében, hogy szükség esetén minden iskola felkészült 
legyen a munkarend átalakítására, a nevelőtestületnek ki kell dolgoznia a
 saját protokollját és bevezetésére fel kell készülnie. Ehhez kövessék 
az intézmények az Oktatási Hivatal honlapján közzétételre kerülő 
módszertani ajánlást.
 
 10.2 Az NNK - a területi népegészségügyi 
hatóság, azaz a Megyei/Fővárosi Kormányhivatal népegészségügyi 
feladatkörben eljáró járási/kerületi hivatala által elvégzett 
járványügyi vizsgálat és kontaktkutatás eredménye alapján - az EMMI 
Köznevelésért Felelős Államtitkárságát tájékoztatja azon köznevelési 
intézmények, illetve feladat ellátási helyek alapadatairól, amelyekről 
bebizonyosodik, hogy az intézménnyel jogviszonyban álló tanuló, 
pedagógus vagy egyéb személy tesztje koronavírus-pozitív.
 
 10.3 
Az adatok alapján az EMMI és az NNK közösen megvizsgálja, hogy 
szükséges-e elrendelni az intézményben más munkarendet. Az intézményben a
 tantermen kívüli, digitális munkarend bevezetéséről az Operatív Törzs 
dönt. Az intézmény a jogszabályok alapján arra jogosult szervtől 
haladéktalanul tájékoztatást kap a döntésről. Az átállást okozó állapot 
megszűnése után az intézmény jelzést kap arra, hogy térjen vissza a 
normál munkarend szerinti oktatás folytatására. A további 
népegészségügyi döntéseket az NNK és az érintett szervezetek hozzák meg 
és hajtják végre.
 
 10.4 A tantermen kívüli, digitális 
munkarendben a nevelés-oktatás, a tanulási folyamat ellenőrzése és 
támogatása a pedagógusok és a tanulók online vagy más, személyes 
találkozást nem igénylő kapcsolatában – elsősorban digitális eszközök 
alkalmazásával – történik. A tanulók a tantermen kívüli, digitális 
munkarend elrendelését követő naptól az iskolát oktatási célból nem 
látogathatják.
 
 10.5 Amennyiben egy nevelési-oktatási 
intézményben átmenetileg elrendelésre kerül a tantermen kívüli, 
digitális munkarend, a gyermekfelügyeletet az érintett intézményben meg 
kell szervezni a szülők támogatása érdekében. Amennyiben az intézményben
 objektív okokból nem szervezhető meg a gyermekfelügyelet, arról a 
tankerületi központ gondoskodik.
 
 10.6 A gyermekfelügyelet során a gyermekétkeztetési feladat ellátójának változatlanul biztosítania kell a gyermekétkeztetést.
 
 11. KOMMUNIKÁCIÓ
 11.1 Nyomatékosan kérjük az intézményeket, hogy hiteles forrásokból 
tájékozódjanak, és ennek fontosságára hívják fel az iskola közösségéhez 
tartozók figyelmét. Az oktatással kapcsolatos híreket a www.kormany.hu és a www.oktatas.hu felületein kell követni.
 
 11.2 Az intézmények kérdéseinek megválaszolására tematikus e-mail-címet hoztunk létre (vedekezesakoznevelesben@emmi.gov.hu), amelyen a kérdéseket és bejelentéseket a köznevelési szakterület munkatársai válaszolják meg.
 
 11.3 Az új koronavírus vonatkozásában a rendeletben előírtak 
teljesítéséhez az NNK által kiadott és honlapján közzétett tájékoztatók 
nyújtanak segítséget.
  
 
 1. számú melléklet
 A nevelési év/tanév kezdete előtti takarítással kapcsolatos feladatok
 A tanítás megkezdése előtti alapos mindenre kiterjedő fertőtlenítő 
takarítás során a padló és felülettisztításon túl a nagytakarítás 
lehetőség szerint terjedjen ki az alábbiakra:
 
 - klímaberendezések tisztítása, fertőtlenítése;
 
 - felesleges, használaton kívüli tárgyak összegyűjtése, elszállítása;
 
 - ajtók, faburkolatok, lambériák, szekrények, székek, padok, asztalok, egyéb bútorok vegyszeres tisztítására;
 
 - padló és játszószőnyegek, egyéb textília tisztítására;
 
 - játékok, sporteszközök tisztítására;
 
 - radiátorok, csövek lemosására;
 
 - ablakok, üvegfelületek tisztítására;
 
 - szemétgyűjtők tisztítására, fertőtlenítésére;
 
 - képek, tablók, világítótestek portalanítására;
 
 - pókhálók eltávolítására;
 
 - rovar- és rágcsálóirtásra;
 
 csaptelepek óvatos, lehetőség szerint fröccsenésmentes megnyitása, kb. 10 perces folyatása azért,
 
 hogy a hosszú ideig nem használt vízvezetékből a pangó víz kifolyjon.
 
 A nagytakarítást követően annak intézményvezető általi visszaellenőrzése indokolt.
  
 2. számú melléklet
 
 Légtechnika rendszerek helyes használata
 Újabb tanulmányok szerint az egészen apró nyálcseppek hosszabb ideig a 
levegőben maradhatnak fertőzőképességüket megőrizve. Az apró 
nyálcseppecskék elsősorban zárt térben jelenthetnek kockázatot, ahol 
koncentráltan megmaradnak.
 
 A nem megfelelően működtetett légtechnikai eszközök természetes szellőztetés hiányában növelhetik a fertőzés kockázatát.
 
 Az olyan légtechnikai készülékek, amelyek friss levegő pótlására nem 
alkalmasak, és kizárólag a belső levegőt forgatják (pl.: split klíma és 
fan-coil berendezések, mobil légtisztítók), a levegőben tarthatják a 
vírusos cseppeket, szállíthatják a kórokozókat. Ezek a készülékek csak 
akkor használhatóak, ha egyidejűleg intenzív levegő utánpótlás történik 
kültérből.
 
 Split klímaberendezések a nyári időszakban, 
amennyiben használatuk a nagy melegre tekintettel indokolt, az alábbi 
feltételek betartása mellett működtethetők:
 
 • a készüléket úgy állítsák be, hogy a helyiség alsó felében ne okozzon nagy légáramot, (a levegőáramot felfele irányítsák),
 
 • a klímaberendezések használatával párhuzamosan végezzenek napi 
többszöri, lehetőleg óránkénti intenzív (teljes ablakfelületet kitáró) 
szellőztetést,
 
 • a készülék beltéri egységének hőcserélője és 
porszűrője gyakran (súlyosabb járványhelyzetben hetente vagy gyakrabban)
 kerüljön fertőtlenítésre, engedélyezett vírusölő hatású szerrel,
 
 • nagyobb igénybevétel (például rendezvények) előtt és után is fertőtlenítsék a készülékeket,
 
 • a cserélhető szűrővel is rendelkező készülékek szűrőjét cseréljék az 
előírtnál gyakrabban a megfelelő óvintézkedések betartása mellett, 
figyelembe véve, hogy a használt szűrő fertőzés forrása lehet (maszk és 
kesztyű használata mellett a szűrőt a helyszínen óvatosan helyezzék 
műanyag zsákba és azt azonnal zárják le),
 
 • megfelelő 
hőmérséklet beállítása szükséges a berendezésen (a külső hőmérsékletnél 
maximum 6-8°C-kal hidegebbre javasolt a klímaberendezést beállítani).
 
 Ventilátorok használata csak folyamatosan kitárt ablakok mellett 
javasolt a helyiségekben több személy egyidejű tartózkodása esetén. E 
készülékek kitárt ablakok mellett segíthetik a beltéri levegő gyors 
kicserélődését, ezáltal a kórokozók koncentrációjának csökkentését, zárt
 ablakok mellett azonban fokozzák a fertőződés kockázatát.
 
 
Egyes UV-fénnyel, HEPA-szűrővel vagy elektrosztatikus légszűrővel működő
 mobil légtisztító készülékek csökkenthetik a levegőben lévő vírusok 
számát, azonban szintén hozzájárulhatnak a vírusos cseppek 
lebegtetéséhez is. Hamis biztonságérzetet keltve elterelődhet a figyelem
 az alapvetően fontos természetes szellőztetés szükségességéről, így 
akár emelhetik is a fertőződés kockázatát a zsúfoltabb belterekben.
 
 Légtisztítók járványhelyzetben való használata esetén az alábbiakra kell figyelmet fordítani:
 
 • használatukkal párhuzamosan folyamatos, vagy gyakori (óránkénti) 
intenzív (teljes ablakfelületet kitáró) szellőztetés szükséges 
(amennyiben a helyiségben egyidejűleg többen is tartózkodnak), 
nehezebben szellőztethető helyiségek esetén a szomszédos helyiségek 
felől ajtón keresztül szükséges biztosítani a friss levegőt.
 
 • a
 szűrővel rendelkező készülékek általában félévente előírt szűrőcseréjét
 végezzék gyakrabban (3-4 havonta), a megfelelő óvintézkedések betartása
 mellett, figyelembe véve, hogy a használt szűrő is fertőzés forrása 
lehet,
 
 • az UV-C fénnyel (germicid lámpával) ellátott 
légszűrő-készülékeknél fontos, hogy ózontermelődés-mentesek legyenek, 
azaz csak 253,4 nanométer feletti hullámhosszúságú ibolyántúli
 
 
(UV-C) sugarakat bocsásson ki a készülékben működő UV fényforrás, mert 
az ennél rövidebb hullámhosszúságú UV fény alkalmazásánál ózon 
termelődik. Emellett fontos, hogy az UV-fény zárt rendszerben működjön, 
és teljesen fedett legyen a szem- és bőrkárosodás elkerülése érdekében,
 
 • az elektrosztatikus szűrővel rendelkező készülékek előírt tisztításának elhagyása a hatékonyságot csökkenti,
 
 • ózontermelő légtisztítók használata ellenjavallt, mivel az ózon káros
 az egészségre, s Magyarországon nem engedélyezett a használata.
Kapcsolódó tartalom
http://eduline.hu/kozoktatas/20200818_iskolakezdesi_szabalyok
http://eduline.hu/kozoktatas/20200819_iskolakezdes_velemenyek
Az EMMI által kiadott intézkedési terv:
https://nedolgozzingyen.hu/wp-content/uploads/2020/08/intezkedesi-terv.pdf
Nyílt levél
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) a Ne dolgozz ingyen honlapon reagált arra, hogy az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) elküldte az iskoláknak a szeptembertől érvényes járványügyi protokollt.
A PDSZ Országos Választmánya szerint abból a tárca alá tartozó szakmák jó része kimaradt, az előírások pedig azt igazolják, hogy a kormányzat vagy nem ismeri az általa működtetett rendszert, vagy nem hajlandó forrásokat biztosítani a legalább elfogadható szintű védekezéshez.
Ezért nyílt levelet írtak Kásler Miklós miniszternek, akinek jelezték, elfogadhatatlannak tartják a járványügyi intézkedési tervet, amit Kisfaludy László köznevelésért felelős helyettes államtitkár írt alá.
A PDSZ felszólítja a minisztériumot, hogy haladéktalanul teremtse meg a digitális tanrendhez szükséges feltételeket. Az állami fenntartók nem tudják biztosítani a köznevelési intézményekbe belépők egészségét, az ottani munkavégzést.
A terv figyelembe sem veszi az oktatásban dolgozók, a szélesebb társadalom egészséghez, biztonságos munkafeltételekhez való jogát. Olyan előírásokat fogalmaz meg, amelyekhez a feltételeket nem biztosítja (pl. homloklázmérő), miközben sok intézményben a gyerekek kézfertőtlenítése sem biztosított, noha az első hullám enyhülése óta lett volna idő megteremteni a tárgyi feltételeket.
Elfogadhatatlan, hogy a maszkviselést csak ott ajánlják, ahol nem tartható be a 1,5 méteres távolság, ami ellentmond az eddigi járványügyi kommunikációnak és az európai gyakorlatnak is.
Önök nincsenek tisztában a mai magyar valósággal: egy harminc fős osztályban egyszerűen NEM lehet 1,5 méteres távolságot tartani. Az igazság az, hogy országszerte alig vannak olyan tantermek, ahol ezeket a szabályokat be lehetne tartani.
Hasonló a helyzet az óvodákban is: nem egy óvodában az ágyakat egymástól kb. 5 cm távolságra tudják csak elhelyezni. A csoportbontás pedig lehetetlen, lévén gyerek nem maradhat ellátatlanul.
Elfogadhatatlannak tartják a kettős mércét, azt hogy a biztonsági előírásoknál lényeges különbség van a köz- és a felsőoktatásban. Miért csupán a szakképzés esetén gondoltak arra, hogy a tanóra
amennyiben a 1,5 méteres védőtávolság nem tartható […] szükség esetén […] online módon, önálló otthoni felkészüléssel szervezhető meg. Nem csak a szakképzésben releváns továbbá annak taglalása, hogy milyen megoldások támogatottak a szóbeli és írásbeli számonkérésre vagy a papírkezelésre. Egyáltalán: a 18 év alattiakat és a velük foglalkozó felnőtteket miért kell kevésbé védeni a fertőzéstől?
Az Emmi-anyag nem foglalkozik a leszakadó régiók, az alacsony osztályhelyzetű gyermekek oktatásának megszervezésével. Erről egyetlen mondat sincs az irányelvekben. Azzal sem számolt a tárca, hogy
nagyon kevés az olyan iskola, ahol a szaktantermeken kívül az osztályoknak külön termük is van. A vándorlás csökkentése a sok csoportbontás, tagozatos óra miatt lehetetlen. Sérül az oktatás minősége, ha kiesnek a szaktantermek, mert oda is osztályokat raknak be. Sérül továbbá az esélyegyenlőség, hiszen lesznek olyan osztályok, akiknek jobban felszerelt, pl. projektoros terem jut.
A kormány fő célja: a gyerek ne maradjon otthon
A szakszervezet elfogadhatatlannak nevezi, hogy míg koncerteket és hasonló rendezvényeket nem lehet szervezni, addig tömegeket engednek az iskolákba, miközben az orvosi rendelőkbe egyesével engedik csak be az embereket.
Megdöbbentőnek tartják az optimizmust, amivel a tárca a helyzet humánerőforrás-igényét kezelik, miközben kevés a nevelést-oktatást segítő ember, a pedagógiai asszisztens, a takarító.
Elfogadhatatlannak nevezik, hogy
az anyag nem számol a veszélyeztetett korosztállyal, akik a pedagógustársadalom nagy részét teszik ki. Ezt a tervet a jelenlegi formájában nem tudjuk másként értelmezni, mint sok nyugdíj előtt álló pedagógus veszélyeztetéseként.
A PDSZ szerint ez még munkaanyagnak is nehezen nevezhető, hiszen abban a pedagógiai szakszolgálatok meg sem említik, így nem biztosított a biztonságos ellátás az alábbi területeken:
Elfogadhatatlanok a teszteléssel kapcsolatos ajánlások is. A tárca szerint ahhoz, hogy a gyermek iskolába mehessen, elég, ha a szülő egészségesnek látja.
Tesztelés nélkül a tünetmentes, de hordozó gyermekek veszélyt jelentenek az iskolai közösségekre, de akár saját családjaikra is. Az oktatási intézmények továbbra is az egyik legfontosabb szuperterjesztők a társadalomban – attól, hogy erről nem veszünk tudomást, ez tény marad.
A kormányzat alapvető kötelezettsége lenne egy jól átgondolt tesztelési program átfogó alkalmazása, a PDSZ várja, hogy ennek feltételeit megteremtsék.
A tervet jelenlegi formájában úgy tudja értelmezni, hogy a kormány célja az, hogy kiskorú gyerekek ne maradjanak otthon. Nem akarja támogatni sem a munkáltatókat a kieső munkaerő és a bevételek miatt, sem a munkavállalókat, hogy gyermekeik biztonságban legyenek a járvány idején. Az óvodai nevelés és az iskolai oktatás biztonságos feltételeit nem képes megteremteni, ezért tereli olyan terekbe, körülmények közé a gyerekeket és a közoktatásban dolgozókat, amelyekben az alapvető biztonsági előírásokat sem képesek biztosítani.
Forrás:
https://24.hu/belfold/2020/08/18/pdsz-hajmereszto-az-iskolaknak-kuldott-jarvanyugyi-protokoll/
| 
 | 
 | 
M Imre írta 1 napja a(z) Mindennapi bosszúságaink - megoldásokkal fórumtémában:
5.5 JÓLVANAZÚGY: Átvernek a hőszigeteléssel! Kömkel: ...
M Imre írta 2 napja a(z) Az utolsó hajó (r.: Tarr Béla, 1990. | teljes verzió) videóhoz:
„A film és irodalom kapcsolata sokkal könnyebb, hiszen ezek...
M Imre 2 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 2 napja a(z) Kicsivel később: most (tíz éves a Fortepan) blogbejegyzéshez:
Hová menjünk, miket nézzünk novemberben? ...
M Imre írta 2 napja a(z) Egy ukrán újságíró írása 10 dologról, amit a Nyugatnak tudnia kell a kijevi helyzetről blogbejegyzéshez:
A Pentagon rábólintott a Tomahawk rakéták átadására ...
M Imre írta 2 napja a(z) Havas Henrik Digitális Polgári Kört alapított! | Magyar Közöny Podcast videóhoz:
Az egészségügy csődjéről, és arról, véletlen, hogy egyáltalán ...
M Imre 2 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 2 napja a(z) Párhuzamos államot épít a kiszervezett közvagyonból a Fidesz videóhoz:
Pápai Gábor: A reklám helye Balásy Gyula újabb határozott ...
M Imre írta 2 napja a(z) Óvatos ellenzéki összecsapás a miniszterelnök-jelöltek első vitáján blogbejegyzéshez:
Havas Henrik: Magyar Narancs... a mienk https://www.facebook...
M Imre írta 3 napja a(z) Hit Rádió: vendégünk dr. Gál András, a bicskei gyermekotthon áldozatainak ügyvédje videóhoz:
VARGA JUDIT megvédi a gyerekeket, indul a NEMZETI ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Március 16-tól pedagógussztrájk!
Külföldi Nyelvtanulási Program
Szülői nyílt levél a NAT-ról
A szakképzés rendszere: változások 2020-tól