Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A falugondnoki hálózat Magyar Örökség díjátadóján:
Sokat gondolkodtam, hogy egy ilyen alkalmi, köszöntő jellegű töprengésbe, kiselőadásba mi is fér bele a rendezők által kért címnek megfelelően a vidék értékeiről. Nagyon nehéznek, sőt szinte megoldhatatlannak tűnik a feladat. Mit is kellene pontosan, kutatóként megfogalmazni, amikor nap, mint nap egy igazi, valódi általános – sőt mondhatni globális – értékvesztéssel állunk szemben? Bár tudjuk, a történelemben mindig meg kellett haladni bizonyos értékeket, s aztán az újak is elkoptak. De ami a mi mai helyzetünket illeti, talán abban különbözik másokétól, – különösen itt Közép-Kelet Európában, – hogy csaknem fél évszázadot éltünk le egy olyan rendszerben, amely ideológiai illetve diktatórikus alapon „vezetett be”, hozott ránk értékeket.
Lényegében és furcsa módon tagadta a vidéket és a falut. Ez ellen – az államszocializmus alatt – egyfajta ellenszer volt a búvópatakszerűen működő kettős nevelés, vagy a kettős nyilvánosság, amit akár értékként is aposztrofálhatunk. Sajnos az elmúlt rendszer által deklarált értékek egy része – például talán az egyik legfontosabb, a közösség értéke – szinte az ellenkezőjére váltott. Zavarodott társadalmunk szélsőségesen haszonleső individualizmussal kísérli meg átépíteni az országot, sajnos láthatóan sikertelenül.
Nagy kérdés tehát, kutatónak, fejlesztőnek, tervezőnek, vidéki
vezetőknek, hogy igazából és tételesen felsorolhatók-e ma azok a
tényezők, amelyek a harmadik évezred elején a vidékről, sőt a magyar
vidékről értékként kiemelhetők. S ugyanakkor illenek Kemény Bertalan
reánk hagyott szellemi örökségéhez, s ezen örökség révén a ma
elismerést kapó vidéki értékőrzőkhöz, -mentőkhöz, -teremtőkhöz.
Az első nagy probléma mindjárt az, hogy ezen konkrétan áttekinthető,
szóba hozható vidéki értékek jó része – csak a mi egy évszázadra
visszatekintő történelmi távlatunkat tekintve is – változó kategóriát
képez. S ma nyilván nagyon disszonánsan hangzana Szabó Dezső a magyar
vidékből és paraszti eredetlegendából táplálkozó turánizmusát honi
vidéki értékként aposztrofálni. Némileg más a helyzet a múlt század
harmincas éveinek különleges értékű, magyar faluról szóló, páratlanul
gazdag szakirodalmát, irodalmát és szociográfiáit tekintve, Szabó
Zoltán Cifra nyomorúságától
Veres Péter alföldi népismereti leírásáig, vagy Féja Géza, Illyés
Gyula, Szabó Pál, Erdei Ferenc és mások máig páratlan – a vidéki
értékeket és mély társadalmi konfliktusokat feltáró – dolgozataiig.
Az első nagy értékkérdés lehet tehát számunkra az, hogy vannak-e ma
hasonló hatású, minőségű, társadalomformáló erejű szellemi termékek a
magyar vidékeinkről? S ha vannak is csekély számban, akkor azok
mennyire a városból elképzelt vidéki idillből következnek? Mennyire a
vezető városi értelmiségi rétegtől eredően – amely esetleg vidéki
második otthont is fenntart – megfogalmazott elvárások? S mennyiben
valóban olyanok, amelyek a vidék organikus értékeit őrzik meg,
támasztják fel, rehabilitálják, és egyfajta sajátosan posztmodern
értékteremtő erőként nyilvánulnak meg? Hirtelen az jut eszembe: Bartók
és Kodály mennyire érezték és tudták, hogy milyen igazi értékekre
építik pártalan életművük mesteri alkotásait.
Második fő kérdésünk tehát az lehet, hogy a 21. század elején melyek
azok a vidéki értékeink, amelyek – nagyon egyszerűen mondva – a
megújulást eredeti módon segíthetik. A válasz nagyon nehéz. Segítséget
is kérve hozzá magamnak gyakran elgondolkodom a lengyel példán. Két éve
– nagy adósságomat törlesztve – elolvastam a Nobel-díjas Reymont Parasztokját,
egy lengyel falu négy évszakának tömör történetét. Az a mérhetetlenül
kemény, ugyanakkor hallatlanul mély vidéki érzelmi erő, amely e mű
nemzeti, paraszti, családi, emberi mivoltából kisugárzik, szinte
predesztinálhatta a lengyel népet arra, hogy ott az államszocializmus
alatt is megtartották hitüket és parasztságukat. Sokkal szegényebb volt
ugyan a lengyel vidék, mikor először jártam arra három évtizede, de
volt – sőt érezhető volt – benne valamiféle vidéki őserő, egyfajta
vidékies önbecsülés és büszkeség. A vidékies jelző ott a legritkábban
jelentett lesajnáló mucsaiságot, mint nálunk gyakorta. Nem merem bizton
állítani tehát, de azt valószínűsítem, hogy a vidéki értékek egy
jelentős része ma is tudati, szellemi, más szóval spirituális jellegű,
akár a vidékről gondolkodó városi ember, akár a vidéken élő polgár
világával közelítünk is feléje.
Ezt a vidék-értő szellemiséget
például a fejlett országokban az új, már sokadik generációs városi
iskolás korosztályokban tudatosan is fejlesztik. Nemrég olvastam egy
remek angol elemző cikket a vidék-kép változásáról a háború utáni angol
gyerekirodalomban. Ugyan hogy is állunk mi kis hazánkban ezzel a
dologgal manapság, nem vitatva persze Móra klasszikus kis
olvasmányainak mély emberi értékeit? De bizonyára másként, vagy éppen
sehogy nem érintik meg azok a mai gyerekeket a vidéki világ
tekintetében, ha soha sehol a maga fizikai valójában már nem
tapasztalhatnak affélét. Az viszont vitathatatlan, hogy azok az
általános értékek, amelyek az akkori kiskunfélegyházi vidéki világból
gyökerezve beemeltettek a mai olvasókönyvekbe is: a tudás, a
mesterségek és a tradíciók tisztelete, a szolidaritás, a tanulás és a
tehetség alapján való kiemelkedés lehetősége valóban örök értékek.
Kár, hogy nincsenek új tanmeséink arról, hogy az ezekhez hasonló
hagyományos vagy éppen új vidéki értékek hogyan mélyülhetnének el a mi
mai városi gyermekeink folyamatosan bővülő és sokféle hatástól zavart
értékvilágában.
Végül a harmadik nagy kérdés, hogy valójában melyek azok a konkrétan a
vidékhez köthető értékek, amelyek nélkül nincs értelmes és sikeres
vidéki élet és jövő. Ahogy Satish Kumar, az Angliában élő és ott a
fenntartható vidéki életre tanító speciális iskolahálózatot szervező
indiai elmélkedő írta: mindennek alapja a munka, amelynek három
dimenziója van. Az első a földdel, a talajjal, a természettel vagy
tágabban mondva a környezetünkkel foglalkozik, a második a
társadalommal, a közösséggel, a körülöttünk élő embertársainkkal, a
harmadik a saját lelkünkkel, az önmegvalósításunkkal. Tudom, rögtön azt
gondolják más kultúrkör, más tradíciók, más vidéki világ. Mégis az a
sejtésem, hogy ezek a sajátos, a munka dimenziói mögé rejtett,
jellemzően vidéki értékek azok, amelyekre a most dúló fogyasztói válság
közepette mégis érdemben gondolni lehet.
A mi magyar vidékeink és a föld viszonya még mindig nem dőlt el talán
teljesen. Az aggodalmam igen nagy. Ez a pótolhatatlan, mondhatni örök
és megújuló alapérték nemcsak annak csökkenő eltartó-képessége
tekintetében fontos, hanem áttekinthetetlen és kusza birtokviszonyai
szinte megakadályozzák, hogy a föld (az erdő, a rét és a legelő) –
tágabban tehát a környezet és a falu szerves együttélése
újjászülethessen. Pedig talán még nincs veszve teljesen a dolog, ha a
másik alapérték hordozója, a lokális közösség erre erőteljesen ráhatni
igyekszik. Hallatlan szerencsésnek tartom például e téren az erdélyi
székely magyar faluközösségek közbirtokosságainak az
újjászerveződését. Példát vehetnénk róluk.
A másik, szintén a munka dimenziójából levezethető vidéki érték tehát a
társadalomban, a közösségben való szorgoskodás lehetősége. Kemény Berci
bátyánk utolsó írásos munkáiban a szelíd közösségi falufejlesztés remek
példatárát lelhetjük a fel a Segítő falugondnokok című fejezetben.
„Természetes együttérzés”, „Ki segít?”, „A figyelő tudat”,
„Közszerep-vállalás”, „Hazakísérni egymást” – szólnak a sokat mondó kis
szösszenetek címei arról, hogy a közösség és annak közösen vállalt és
vallott humanizmusa olyan örök érték, amely nélkül a mai falu és a mai
vidék sem létezhet.
S végül marad a saját lelkünk, gondolatvilágunk és
önmegvalósíthatóságunk értéke ebben a gondolatmentben. Nyilván ez csak
áttételesen fogalmazható egyfajta kézzelfogható értékké. Talán onnan
indulhatnánk el, hogy mai, igen erőteljesen átalakuló világunkban újra
fontos lesz, hogy hogyan gondolkodunk a helyről, ahol élünk, a tájról,
annak természetes és épített környezetéről, aminek kulturált és tudatos
fenntartható fejlődését kellene biztosítanunk. Hogy hogyan gondolkodunk
egymásról, a szomszédságról, a hazáról, Európáról. Ez – hacsak néhány
gondolat erejéig is – átvezet saját szakmám, a geográfia
tudományterületének egyik legérdekesebb, behaviorista, vagy egyszerű
fordításban a viselkedés-földrajzi ágához. Mert a modern földrajz már
régen nemcsak arra igyekszik választ adni, hogy hol van Alsómocsolád és
miért éppen itt? Hanem arra is, hogy milyen az itt élők
azonosságtudata, helyismerete. S van-e a közösség „ott élésének”
valamiféle jelentéstartalma, amely akár az értelmen túlmenően
érzelmi-lelki viszonyokkal is meghatározott. Ahogy a modern geográfia
művelői mondják, az ember nemcsak az adott környezetében és a házában
él, hanem egy – az adott hely szelleme által meghatározott –
szimbolikus világban is, amelyek éppúgy cselekvésre késztethetik, mint
a fizikai szükségletek, vagy kényszerek. Azt hiszem ez roppant izgalmas
tudományos és kulturális érték-kérdés napjainkban.
Például, hogy hogyan teremtsünk új értékeket és szimbólumokat? Új
lokális identitást, ami érzelmileg befogadható: Sőt konkrét, sokak
számára önmegvalósítást jelentő vidéki cselekvési programokban is
testet ölt. Tisztában kell lennünk vele, hogy a modern társadalmak
progresszivitása és erőszakossága a helyi kultúra, a lokális identitás
ellen hat, de meggyőződéssel merem kijelenteni: a mai világban szinte
egyetlen esélyünk, hogy a kultúránkra, hagyományainkra alapozva
megkíséreljük a lehetetlent. Ahogy egyes új elméletek szólnak. Például
az indiai Nobel-díjas Sen biorégió-elmélete, vagy az újragondolható
kultúragazdaságnak a modernitás utáni korra szóló elmélete.
Amely egyre nyilvánvalóbban azzal számol, hogy az állandó növekedésre
és a mértéketlen fogyasztásra épülő gazdaságot fel kell váltania a
szükségletek kielégítését szolgáló erős helyi gyökerekkel is rendelkező
– részben lokális – gazdaságnak. A technikai műszaki alapok mellett
legalább olyan fontosak lesznek a humán, az emberi, a kulturális
alapértékek. Hogy a kizárólag felülről vezérelt rendszereket az alulról
építkező, a szubszidiaritást, a helyi közösség önrendelkezését kiinduló
alapnak tekintető modellek váltják fel. Hogy a ráció mellett ismét
fontos lesz az emóció is, az abból táplálkozó plusz lelki-emberi
energiák. S a masculin, a kizárólag a versenyt és versenyképességet
szajkózó, azaz férfias gondolatmenetek mellett legalább olyan fontos
lesz a dolgok feminin jellege, nőiessége.
Úgy vélem, hogy nincs hát más teendőnk, mint bátran hirdessük a vidék
értékeit, s újra működésbe hozzuk azokat a fentebb sorolt
munkadimenziókat, amelyek értéket képviselnek, teremtenek, és azok
fenntartására is képesek. Ez viszont roppant nehéz feladat. Sokkal
egyszerűbb csatornát, járdát, építeni, bár az is fontos. A helyi
közösséget, sokszínűen, okosan, türelmesen, a kultúráját – s nemcsak az
ünnepekre gondolva – újrateremteni: már jóval hosszabb távú feladat.
Én azt hiszem, hogy Kemény Bertalannak a reánk – önökön, illetve
rajtunk keresztül – a magyar vidékre hagyott öröksége, akár a jövőbe
vetett hittel teli módon végzett munka közösségi értékét, akár az
önmegvalósító szellemi erőfeszítések szelíd, de sokak számára példaadó
mivoltát tekintjük is kiindulópontnak, vállalhatók és folytatandók. Már
csak a földet kell megszerezni hozzá.
Csatári Bálint előadása
|
|
M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: Nyolcadik 404 Not Found – Ki őrzi meg az internetet? című konferencia és workshop | Jelentkezési határidő: 2024. november 26., kedd 16 óra 2024.11.27.
M Imre írta 2 napja a(z) Szép (?) új világ... (a könyv) képhez:
Makkai Kinga: Olvasd el, és játssz velünk! Kőrösi Csoma ...
M Imre írta 3 napja a(z) Az alagút / Der Tunnel (német politikai dráma, 2001.) videóhoz:
Harmincöt éve omlott le a berlini fal: így néz ki ma az egykori ...
M Imre írta 3 napja a(z) Helyközi Járat néven hat magyar szerkesztőség fogott össze, hogy minél több emberhez jussanak el a vidék ügyei blogbejegyzéshez:
„A szabad tájékoztatás szükségszerűen...
M Imre írta 3 napja a(z) Egy ukrán újságíró írása 10 dologról, amit a Nyugatnak tudnia kell a kijevi helyzetről blogbejegyzéshez:
Ukrajnában sokkal többen olvasnak a háború kitörése...
M Imre írta 3 napja a(z) Akkumulátorgyárak árnyékában videóhoz:
Magyar-kínai kerekasztal az elektromos járműipar ...
M Imre írta 3 napja a(z) Megkapó, szívet melengető idézetek, versek, szövegrészek fórumtémában:
A disznó igen lusta állat, fekvésen és evésen kívül ...
M Imre írta 3 napja a(z) Kicsivel később: most (tíz éves a Fortepan) blogbejegyzéshez:
TOLDI ZORAN MFVSZ- A (Érsekújvár) a Magyar ...
M Imre írta 3 napja a(z) Megkapó, szívet melengető idézetek, versek, szövegrészek fórumtémában:
Takács Zsuzsa - Bizonyos emlékek Ajtót nyitsz a rövid ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A világ egy nagy falu, figyelni kell egymásra, nem csak saját magunkra. Ez a társadalmi vállalkozások filozófiája
Vidéket járva, vonaton, autóbuszon, asztalosműhelyben, tanári szobában, kint a mezőn több értelmes szót, higgadt elemzést hall az ember, mint hónapokig a parlamentben
Gratulálunk! - Magyar Örökség-díjas lett a falugondnoki hálózat
Átadták az Önkéntességért Díjakat, melyeket a közérdekhez leginkább hozzájárulók kapták meg idén is