Internet: Az iskola és a bambusz irányítótorony

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1038 fő
  • Képek - 4225 db
  • Videók - 1545 db
  • Blogbejegyzések - 1414 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 640 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1038 fő
  • Képek - 4225 db
  • Videók - 1545 db
  • Blogbejegyzések - 1414 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 640 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1038 fő
  • Képek - 4225 db
  • Videók - 1545 db
  • Blogbejegyzések - 1414 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 640 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1038 fő
  • Képek - 4225 db
  • Videók - 1545 db
  • Blogbejegyzések - 1414 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 640 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Digitálisan nem lehet rendesen tanítani – hangzik el gyakran. És valóban, nem lehet feleltetni, dolgozatot íratni, de még a diákok figyelmében sem lehet biztos a tanár. A tanárok, akik között visszatérő panasz, hogy milyen eszköztelenek a diákokkal szemben, most még jobban meg vannak fosztva mindattól, ami lehetővé tette a tanítást számukra. Fogadjuk el, digitálisan nem lehet rendesen tanítani, de talán tovább is mehetünk, meglehet, sehogy sem lehet rendesen tanítani, legalábbis nem úgy, ahogyan addig azt megszoktuk. Főként az elitgimnáziumok végzősei között fordul elő gyakran, hogy kihagynak egy vagy több napot az iskolából – mert tanulni akartak. Mi van, ha az iskola valójában már régóta nem a tanulás színhelye, hanem csak egy kargó-kultusz?

 

A kargó-kultuszok a második világháború után terjedtek el Óceánia egyes szigetein. A háború alatt a helybeli törzsek isteni adományként tekintettek az amerikaiak által ledobott ellátmányra, gyógyszert, élelmiszert, fegyvereket dobtak le a csapataiknak, nem mindig nagy pontossággal, így nem egyszer az őslakosok kezébe jutott az értékes rakomány. A háború befejeztével viszont elmentek a katonák és megszűnt az égből érkező áldás is, a helyiek pedig megpróbálták megidézni a hadsereget, amitől a sok jót kapták. Bambuszból, pálmalevelekből repülőgépeket, kifutópályát és irányító-tornyot építettek, fel és alá masíroztak a vállukon fából faragott puskával, remélve, hogy ettől majd visszatér újra az égi rakomány. Tulajdonképpen annyi történt, hogy egy változó világban, nem értve a dolgok valódi okait, a külsőségekhez ragaszkodva, azok imitálásával próbálták meg elérni, amit akartak. Hamis ok-okozati összefüggéseket feltételezve igyekeztek az életüket jobbá tenni. Ahogyan ezt tulajdonképpen az oktatási rendszerünk is teszi.

 

Sokszor mondták mér és mondtuk mi is, hogy a technikai fejlődés legnagyobb hatása az oktatásra nem az interaktív táblák, tabletek, feleltetőrendszerek és adaptív tesztmotorok megjelenése, hanem az, hogy az információ tárolásának és továbbításának technológiai változása maga után vonja a tudás fogalmának változását. Mást jelent tudni abban az esetben, ha mindenki számra bármikor elérhetőek a naprakész tények és mindenki folyamatosan tények, valótlanságok és vélemények áradatában él. Mást jelent a tudás akkor is, ha az ismereteket teremtő és közreadó rendszerek bárki számára könnyen elérhetőek. Ha az iskola erre nem reagál, hanem csökönyösen ragaszkodik a korábbi formákhoz, hogy az majd el fogja hozni a hőn áhított tanulást nem viselkedik másképpen, mint az óceániai szigetek őslakosai.

 

Az iskolarendszer nem rossz, hanem idejétmúlt - állítja híres előadásában Sugata Mitra. Ez önmagában nem szerencsés, de még nagyobb baj, ha kargó-kultuszként ragaszkodik a külsőségeihez. Ilyen külsőség például az osztályzás, amiről csökönyösen állítjuk, hogy a tudásnak valamiféle mérője, sőt, hogy maga az osztályzás hatékony motiváló eszköz, segíti a tanulást. Ilyen külsőség az érettségi és a középiskolai felvételi, minden ősszel hatodikosok ezrei magolják az obskúrus közmondásokat, nem azért mintha bármikor szükségük lenne rá, hanem azért, mert ez szokott lenni a felvételiben. Bambuszból épített kifutópálya a tantárgy egy olyan világban, ahol már minden lényeges tudás multidiszciplináris, fából faragott puska a tanóra, ami minden tanulási eseményt 45 percbe akar beleszorítani. Miközben a világban egyre kevesebbeket érdekel, hogy ki milyen iskolába járt, és még kevésbé az, hogy ott milyen eredményeket ért el, az iskolarendszer ezeknek bűvöletében él továbbra is. Az online oktatás csak sokkal látványosabbá tette azt, hogy a mai világban mennyire értelmetlen sok dolog, amit mi oktatásnak nevezünk. Akár még hálásak is lehetnénk azért, hogy esélyt adott arra, hogy végiggondoljuk minek mennyi értelme van mindabból, amit olyan rutinszerűen csinálunk. Nem csak az derült ki persze, hogy sok klasszikus forma üres és értelmetlen, hanem az is, sok dologra szükség van. Szükség van tanárokra például és szükség van tanításra is, fontos a személyes kapcsolat a tanítási folyamatban és lényeges a differenciálás. Az is kiderült, hogy a technika nagyon sokrétű tanulásra ad lehetőséget a diákoknak, sőt az is, hogy a diákok tulajdonképpen szeretnek tanulni, ha annak értelmét látják, ha abban partnerként kezelik őket.

 

Jó lenne ezeket a tanulságokat összefoglalva elgondolkodni az oktatás jövőjéről. Az alapoktól kellene újraépítenünk az egészet, azért, hogy megfeleljen a kornak és képesnek kellene lennünk elengedni nagyon sok dolgot, amit ma az iskola elengedhetetlen részének tartunk. Hogy milyen gyorsan végezhető el ez a munka, abban nincsenek illúzióim. Végtére a háború már hetven éve véget ért és kargó-kultuszok még mindig vannak.


2020. december 30. | Nádori Gergely

http://www.tanarblog.hu/cikk/az-iskola-mint-kargo-kultusz

 

:::::

 

2022 márciusában példátlan eseménysorozat vette kezdetét Magyarországon. Az országgyűlési választások előtt néhány héttel egy csapat budapesti diák többezres tüntetést szervezett a Parlamenthez, hogy felhívják a közvélemény figyelmét, a pedagógus-szakszervezetek évek óta számos követeléssel élnek a kormányzat felé, hiába.

Néhány nappal később a Fidesz minden korábbinál nagyobb győzelmet aratott a választásokon, az ellenzéki pártok gyakorlatilag megsemmisültek, a kormányváltást tizenkét éve váró ellenzéki szavazók pedig letargiába estek. Mindez azt is jelentette, hogy a tanárok követelései a szabad tankönyvválasztásról, az átfogó oktatási reformokról és a bérek méltányos növeléséről is elérhetetlennek tűnő távolságba kerültek.

A diákoknak azonban az újabb fideszes kétharmad nem szegte kedvét, és a nyári szünet után minden korábbinál komolyabb és látványosabban megmozdulásokat szerveztek. A tanárok polgári engedetlenségi akcióba kezdtek, válaszul pedig a kormány is bekeményített, és elkezdte kirúgni az ellenálló pedagógusokat. A Telex stábja egy évig forgatott az oktatási tüntetéssorozatról, ott voltunk a diákok gyűlésein, beleláttunk a kormánnyal szembeni nyomásgyakorlás dilemmáiba és nehézségeibe, valamint számos olyan felvételt és interjút készítettünk, amelyek korábban nem jelentek meg a sajtóban. Az elárult generáció című dokumentumfilmünkben négy főszervező diák – Gajzágó József, Mihalics Lili, Pirint Gergő és Strbka Anna – szemüvegén keresztül mutatjuk be az eseményeket.

 

Címkék: digitális oktatás diák gajzágó józsef iskola iskolarendszer kargó-kultusz mihalics lili pirint gergő strbka anna tanár

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 1 napja

A Szülői Hang privát Facebook csoport működését november 24-én hétfőn ideiglenesen felfüggesztjük. Ezzel szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy olyan kevés támogatást kapunk, ami nem elegendő a Szülői Hang működésének fenntartásához. A felfüggesztés azt jelenti, hogy privát csoportunkban a hétfői napon nem lehet semmilyen tevékenységet végezni (hozzászólást vagy bejegyzést közzétenni, lájkolni). A megoldáshoz a Te segítségedet kérjük.

https://szuloihang.hu/t/tamogatas/

Nem várható el, hogy úgy működjön valamennyiünk gyermekeinek érdekeit védő és segítő közösség, hogy közben a felmerülő anyagi- és munkaterheket csak egy nagyon szűk réteg viseli már-már elviselhetetlen mértékben, miközben a közösség túlnyomó többsége semmilyen mértékben nem vesz részt a közös teherviselésben. A Te felelősségvállalásodra is szükség van lehetőségeidhez mérten, hogy részt vegyél havi rendszeres pénzadomány vagy önkéntes munka formájában. Változtatnunk kell, és akkor a mostaninál is sokkal-sokkal többet érhetünk el; ellenkező esetben azt is elveszíthetjük, amit hosszú évek gondos munkájával eddig felépítettünk.

A Szülői Hangot azért alapítottuk 2016-ban, mert szülőként tenni szerettünk volna a jobb közoktatásért, és már akkor egyértelműen látszott, hogy rendszerszintű, országos problémával állunk szemben. Az elmúlt 9 évben szünet nélkül a szülői érdekvédelem megerősítésén dolgoztunk: a szabad ország és szabad oktatás mellett kiálló közösségi oldalunknak több mint 70 ezer követője van, két 30 ezer tag feletti segítő csoportot üzemeltetünk, rendszeres email hírlevelet küldünk, számtalan felmérést, online akciót vagy legújabban akár jogi eljárást is indítottunk, a szülői véleményeket és érdekeket folyamatosan képviseltük az országos sajtóban eddig összesen kb. 1400 médiamegjelenéssel, a problémákat közvetítettük a kormányzatnak, szakmai kapcsolatokat alakítottunk ki belföldön és külföldön egyaránt. Jelenleg a Szülői Hang 16 platformon működik, és éves szinten hozzávetőleg 2 millió embert érünk el a közösségi médiában. Tevékenységünket bármilyen külső segítség nélkül, kizárólag önkéntes társadalmi munkában, a főállású munkahelyünk és a családunk mellett a szabadidőnkben végezzük.

A magyar közoktatás bajain szülőként csak szervezett módon, széleskörű összefogással tudunk változtatni. Egyénileg nincs esélyünk, de közösen elérhetjük a kívánt változást. A Szülői Hangot 2023 óta alapítványi formában működtetjük azért, hogy a működésünkhöz bárki hozzájárulhasson. Bár mi magunk ingyen dolgozunk, de a Szülői Hang működtetése jelentős összegeket igényel, ami ahhoz szükséges, hogy üzeneteinket célba juttassuk. Sokan tévesen azt gondolják, hogy a Facebookon ingyen nagy nyilvánossághoz lehet jutni, de a valóság ezzel szemben az, hogy ez nem működik jelentős anyagi ráfordítás nélkül.

A szülői érdekvédelem csak közösségi alapon tud működni: ha a saját közösségünk többsége aktívan részt venne és akár anyagilag akár önkéntes munkával hozzájárulna, akkor a mostaninál ezerszer erősebben és hangosabban képviselhetnénk érdekeinket úgy, hogy azt egyetlen kormány sem hagyhatná figyelmen kívül. Azonban jelenleg közösségünknek ténylegesen csupán 0,1%-a veszi ki a részét aktívan, ami azt jelenti, hogy közösségünk ezer tagjából 999 ugyan hasznosnak tartja a Szülői Hang munkáját, de ahhoz sem anyagilag, sem önkéntes munkával nem járul hozzá. Sajnos ilyen alacsony aktivitás mellett nem tudunk értelmesen működni tovább.

Ha azt szeretnéd, hogy a Szülői Hang tovább működjön, akkor kérjük, gondold át, hogy ehhez hozzá tudsz-e járulni akár kisebb összegű, de rendszeres havi adomány formájában. Mennyire fontos Neked, hogy közös erővel tegyünk a közoktatás jobbításáért? Ha van rá lehetőséged, kérjük, támogasd közösségünket legalább havi 3 ezer forintos adománnyal, vagy ha ez nem fér bele, akár havi 1-2 ezer vagy akár havi néhány száz forintos adomány is nagy segítség. Rendszeres adományra van szükségünk, mivel az érdekvédelem is folyamatos: a közoktatás problémáit nem lehet egyszeri akciókkal kezelni. Rendszeres adományozóink ajándékot kaphatnak adományboltunk szuper termékeiből.

https://szuloihang.hu/t/tamogatas/

Az érdekvédelem kapcsán sokaknak elsődlegesen az utcai demonstrációk és a munkabeszüntetések jutnak az eszébe, de nem csak ezek a formák léteznek. Most épp nem ezeknek van itt az ideje, mégis meg van a lehetőségünk, hogy sokat tegyünk a jobb közoktatás érdekében. A szülői társadalom jelentős része nem érti a közoktatás problémáit illetve azok jelentőségét, nem látja, hogy lehetne más is. Most azzal tudjuk a legtöbbet tenni, hogy növeljük a szülők és a szélesebb társadalom problématudatosságát. Társadalmi edukáció és a közoktatás ügye mögötti szélesebb társadalmi támogatottság nélkül nincs előrelépés, enélkül sem a mostani, sem egy későbbi kormány nem fog jelentősebb erőfeszítést tenni. Széleskörű szülői támogatottság nélkül bármilyen más érdekvédelmi akció is kudarcra van ítélve. A Szülői Hang ebben a társadalmi tudatosításban nyújt célzott segítséget. Lehetséges jelentős javulást elérni, de ehhez több erőforrásra és kitartó munkára van szükség.

Sokan a kormány- és rendszerváltástól várják a megoldást. Kétségtelen, hogy erre szükség van a jelenlegi kormány mérhetetlenül káros tevékenysége miatt. De a kormány- és rendszerváltás nem történik meg magától, ehhez meg kell győzni a társadalom többségét. A Szülői Hang kifejezett célja, hogy az elkövetkező hónapokban akár több millió közösségi médiás megjelenéssel is felhívjuk a figyelmet a közoktatás valós problémáira és a mögöttes kormányzati felelősségre, ezzel is elősegítve a problématudatosságot és a kormány- és rendszerváltást. Céljaink eléréséhez azonban a Te támogatásod is szükséges. Most van lehetőségünk változtatni, de ez csak akkor sikerülhet, ha kihasználjuk a lehetőségeinket és valamennyien tevőlegesen hozzájárulunk.

A várt kormányváltás után is nagy szükség lesz a szülői érdekvédelemre, hiszen olyan mély válságban van az ország, amiből csak széleskörű társadalmi párbeszéd és erős érdekképviselet révén lehet kijutni. Még a nálunk jóval fejlettebb nyugati országokban is erős szülői érdekvédelmi szervezetek működnek, de akár a mi régiónkban más országokban, pl. Romániában vagy Szlovákiában is. Csakis rajtunk múlik, hogy mi is kiállunk-e legalább ilyen erőteljesen a saját gyermekeink érdekében.

Ha bármely másik EU országban megszüntetnék az Oktatási Minisztériumot és annak feladatát a Belügy alá rendelnék, akkor az a kormány azonnal megbukna a szülői és társadalmi felháborodás következtében. Az, hogy ezt nálunk meg lehetett tenni, jól mutatja, hogy milyen nagy fokú közöny és passzivitás uralkodik az országban. A kormányzati felelősség egyértelmű, de a baj nem történhetett volna meg, ha szülőként erőteljesebben képviseltük volna az érdekeinket. Úgy tudunk jobbítani a helyzetünkön, hogy véget vetünk a passzivitásnak, és tevékenyen dolgozunk azon, hogy szülőtársaink is felébredjenek. Mindehhez szükség van a Szülői Hang működésére, és egyúttal a Te részvételedre is.

Magyarországon nem szoktunk hozzá ahhoz, hogy érdekeinket szervezett keretek között, összefogva képviseljük, pedig valójában ez az egyedüli lehetőségünk, ha jobbat szeretnénk. Valamennyien szenvedünk a tanult tehetetlenségtől, ami megpróbálja elhitetni velünk, hogy egyedül nem tehetünk semmit. Pedig valójában nem vagyunk egyedül, és közösen rengeteget tehetünk. Meg kell tanulnunk egyén helyett közösségben gondolkodni, hogy a tanult tehetetlenséget és az egyedüllét érzését felváltsa a közös felelősségvállalás. A Szülői Hang révén megteremtettük a szülői érdekvédelem kereteit, így van közösségünk, és van hova csatlakoznod Neked is. Kérjük, hogy élj a részvételi lehetőségekkel, mert ezzel teszünk jót önmagunknak és egymásnak.

Szeretnénk megteremteni az összefogáshoz szükséges bizalmat. A szülők és a pedagógusok közötti együttműködésre törekszünk, hiszen ez a közös érdekünk. Tevékenységünk nyilvános és bárki számára nyomon követhető, visszakereshető, a felmerülő kérdésekre igyekszünk választ adni.

Minden lényeges változás önmagunkból indul ki. Ha „másra” vársz, ha a „társadalomra” vagy a „többiekre” hivatkozol, akkor nem tudunk kilépni a passzivitás csapdájából. Első lépésként nekünk, saját magunkban kell létrehozni azt a változást és azt az aktivitást, amit másoktól vagy akár a kormányzattól elvárunk. Minden egyes döntés a részvétel mellett egyben példa is, ami a többieket is inspirál: vegyél részt, és biztasd ugyanerre a többieket is! Sokaknak kiváló elképzelései vannak arról, hogyan kellene működni az oktatásnak és a társadalomnak; de a szép elképzelésekből csak akkor válhat valóság, ha képesek vagyunk fejleszteni érdekvédelmi képességeinket és az érdekeink mellett nyilvánosan és határozottan kiállni, ami csak szervezett formában, következetes szervezetépítés révén valósulhat meg. Lehet, hogy nem Te vagy a felelős a kormányzati hibákért és az ország válságos helyzetéért, de a megoldáshoz akkor is csak a Te aktív részvételeden keresztül vezet út.

Nem csak a választások során, hanem minden egyes nap döntést hozhatunk arról, hogy milyen ügy mellé állunk. Jövőnk attól függ, hogy képesek vagyunk-e személyes felelősséget vállalni tágabb közösségünkért egy olyan országban, ahol az elmúlt években kormányzati felelősségáthárítás és mások hibáztatása lett az általános norma. Reméljük, hogy ennek jegyében találsz módot arra, hogy támogasd gyermekeink jövőjének és a minőségi közoktatásnak az ügyét; a Szülői Hang ebben a partnered.

Szeretnénk itt ismét megköszönni korábbi és újabb támogatóink önzetlen segítségét, akik adományaik által lehetővé teszik a Szülői Hang működését.

Miklós György
Önkéntes, alapító
Szülői Hang Közösség

https://szuloihang.hu/t/tamogatas/

Válasz

M Imre üzente 6 napja

„Néha tükörbe kellene nézniük” – Szerte Európában elkezdték furcsállni, hogy Magyarországon egy „rendőrfőnök” irányítja az oktatást

Elég gyakori az a szülői magatartás, hogy valaki azt mondja, én ennek a politikai mocsárnak a közelébe sem megyek, vagyis teljesen kizárják a közéletet. Ami egyrészt érthető, viszont változást csak akkor remélhetünk, ha szülőként megértjük, hogy a közoktatás mindennap tapasztalható problémái mögött súlyos kormányzati hibák és mulasztások vannak – mondta a Népszavának Miklós György, a Szülői Hang Közösség alapítója. Interjú.
Publikálva: 2025.11.18.

A Szülői Hang képviselői először voltak az Európai Szülők Szövetségének (EPA) idei kongresszusán Pozsonyban. Eddig miért maradtak ki?

A Szülői Hang Közösség 2016-ban alakult egyfajta informális szülői csoportosulásként, de már 2022-ben elkezdtük elérni ennek a működési formának a határait, egyre több követőnk lett, egyre szerteágazóbb lett a tevékenységünk. Most a különböző online platformjainkon és a levelezőlistánkon összesen mintegy 100 ezer követőnk van, nagyon sok megkeresést kapunk, így jutottunk el oda, hogy 2023 szeptemberétől a Szülői Hang alapítványi formában működik tovább. Ez tette lehetővé, hogy 2024-ben bejegyzett civil szervezetként csatlakozhassunk az EPA-hoz, és hogy idén először részt vehessünk a nemzetközi szülői kongresszuson is, amelynek segítségével európai szintre is ki tudjuk terjeszteni érdekképviseleti tevékenységünket.

Milyen volt a fogadtatás?

Nagyon sokan érdeklődtek Magyarország iránt, de ezt már akkor is tapasztaltuk, amikor először kapcsolatba kerültünk a nemzetközi szülői szervezettel. Tavasszal nagy nemzetközi visszhangja volt az ellehetetlenítési törvényként elhíresült javaslatnak, ami még nehezebb helyzetbe sodorta volna a hazai civil szervezeteket. Volt lehetőségem egy rövid előadást is tartani, amelyben elsősorban arról beszéltem, milyen tapasztalataink vannak civil szervezetként egy olyan, lényegében autokratikus rendszerben, ahol a kormányzat kirekesztő hozzáállást tanúsít a civilekkel szemben. Ez fontos tapasztalat, és egyben figyelmeztetés is az európai társszervezeteknek.

Beszéltem az oktatás problémáiról is, de a Szülői Hang már kezdetektől azt hangsúlyozza, hogy az oktatást nem lehet önmagában helyrehozni, előbb az egész társadalmat kell megjavítani, a demokráciát helyreállítani. Azt viszont többen rendkívül furcsának találták, hogy Magyarországon egy „rendőrfőnök” belügyminiszter irányítja az oktatást, ahogy azt is, hogy nincs érdemi szakmai párbeszéd a kormány és a civilek között.

Más európai országokban hogyan működnek a civil szülői szervezetek?

Jelentős különbség van Nyugat-Európa és a volt szocialista országok között. Több nyugat-európai országban nagy múltja van a szülői szervezeteknek, például Ausztriában több mint száz éve működik már szülői szervezet, tagsággal, tagdíjjal. Franciaországban több szülői szervezet is van, tudomásom szerint mintegy egymillió fős tagsággal. Kelet-Európában más a helyzet, de azért van több ország, ahol még így is jóval előttünk járnak, mind szervezetileg, mind szülői aktivitásban. Például Romániában regionális szinten működnek szülői csoportok, egyfajta hálózatban, és országos szinten is képviseltetik magukat. De említhetném Szlovákiát is, ahol ez a nemzetközi konferencia megrendezésre került. Van érdemi kommunikáció, szakmai párbeszéd a kormányzat és a szülői szervezet között, sőt ennek a konferenciának a megrendezését is támogatta a szlovák kormány, egy kormányzati tisztviselő pedig előadást is tartott arról, hogy a szlovák oktatásban erősíteni kell a kritikai gondolkodás fejlesztését. Ugyanez Magyarországon ma elképzelhetetlen. Úgy látom, az uniós országok között jelenleg Magyarország az egyetlen, ahol a közoktatásban működő, a problémákra rámutató szülői szervezettel a kormányzat nem kommunikál érdemben.

Az EPA-tagság jelenthet valamilyen előnyt?

Az EPA közvetlen kapcsolatban van az európai döntéshozó testületekkel, az Európai Bizottság és az Európai Parlament is odafigyel a szervezetre. Emellett tagja az Európai Gazdasági és Szociális Bizottságnak, amely kifejezetten azt tűzte ki célul, hogy fellépjen a civil szervezetek elnyomására, hátrányos megkülönböztetésére irányuló törekvések ellen. A Szülői Hang jelenleg az egyedüli magyar tagszervezete az EPA-nak, a tagsággal lehetőségünk nyílik a nemzetközi kapcsolataink erősítésére, újabb kapcsolatok kiépítésére, együttműködésre, illetve tapasztalatcserére. A szervezet különböző európai projektekben is részt vesz, olyan témákban, mint például a mesterséges intelligencia használata az oktatásban vagy az iskolai bántalmazás és online bullying. Ezek nemcsak nálunk, hanem más országokban is kihívást jelentenek. Mi egyelőre még nem vagyunk benne ilyen projektekben, de később lehetséges, hogy csatlakozhatunk.

Itthon milyen lehetőségei vannak a Szülői Hangnak?

Az elsődleges feladatunk, hogy felhívjuk a figyelmet az oktatást érintő problémákra, és úgy próbáljuk ezeket elmagyarázni, hogy minden szülő megértse, lehetne a gyerekeknek sokkal jobb is. Sok tájékoztatóanyagot készítünk, interaktív beszélgetéseket is kezdeményezünk, a Facebookon pedig egy privát csoportunk is működik, ahol napi szinten segítünk egymásnak a felmerülő kérdésekben. Sajnos a társadalom továbbra is nagyon erősen töredezett, van egy olyan réteg, amelyik már kívülről tudja, milyen gondok vannak az oktatásban, de még mindig nagyon sokan vannak, akik ezeket nem ismerik, vagy nem értik. Eléggé gyakori az a szülői magatartás is, hogy valaki azt mondja, én ennek a politikai mocsárnak a közelébe sem megyek, vagyis teljesen kizárják a közéletet. Ami egyrészt érthető, viszont változást csak akkor remélhetünk, ha szülőként megértjük, hogy a közoktatás mindennap tapasztalható problémái mögött súlyos kormányzati hibák és mulasztások vannak. A Szülői Hang célja a szülői érdekvédelem megerősítése, amihez az szükséges, hogy szülőként felismerjük: rajtunk is múlik a közoktatás minősége, de a valódi változáshoz kitartó szervezetépítésre, több szülő részvételére és aktív felelősségvállalására van szükség, akár önkéntes munka, akár adomány formájában. Nincs más út, szülőként is jobban meg kell tanulnunk együttműködni, és jobban meg kell becsülnünk az érdekképviseleti munkát, mert a gyermekek érdekében csak összefogással és kitartással, szervezetten tudunk fellépni.

A kormánnyal, oktatásirányítással keresik a kapcsolatot?

Próbálkozunk, rendszeresen megírjuk a véleményünket. Ezeket sajnos általában nem veszik figyelembe, valódi párbeszéd helyett csak formális szinten válaszolnak. Tavasszal indítottunk két petíciót is, az egyik arra irányult, hogy ne osztályozzák érdemjegyekkel a kompetenciamérés eredményeit, ami önmagában is szakmaiatlan elképzelés, valamint a gimnáziumokba való bejutást is megnehezítette volna. Több mint 20 ezer aláírást gyűjtöttünk össze, és úgy tűnik, volt eredménye, mert a kormány – egyelőre – nem vezette be ezt az intézkedést. A Belügyminisztériumtól kipereltük a saját felmérésüknek az adatait is, amelyből kiderült, hogy még a kormányzat által megkérdezett szülők többsége sem támogatta a kompetenciamérések értékelését és a középiskolai felvételibe való beszámítását.

A napokban Balatoni Katalin miniszterelnöki biztos egy Facebook-bejegyzésben azt írta, hogy az oktatásban valóban „nincs jó kommunikáció”. Hozzátette: pedagógusok, igazgatók jelezték, hogy „nagyon agresszívek, követelőzők lettek a szülők”. Erről mit gondol?

Először azt, hogy az egyik dolog, ami ellen kifejezetten küzdünk, pont az ilyen általánosító kijelentések. Nem vitatom, lehetnek szülők, akik “agresszívek”, de ez így általánosítva, minden szülőre ráhúzva, szerintem rendkívül káros, mindkét irányban. Ez épp annyira nem jó, mint amikor a szülők általánosítva, negatív felhanggal beszélnek a pedagógusokról. A másik, hogy én Balatoni Katalinnak is feltenném a kérdést, ő hogyan kommunikál? Mi már több ügyben is fordultunk hozzá, de a kérdéseinkre sosem kaptunk egyértelmű, érdemi válaszokat. Ez a helyzet azért is paradox egy kicsit, mert mintha a kormányoldalon nem éreznék a saját felelősségüket. Abban, hogy az érdemi szakmai viták megszűntek, nincs párbeszéd, csak egymásra mutogatás, vagy hogy a közbeszéd állapota ilyen mélyre süllyedt, igenis nagy szerepe van a kormánynak. Az iskolákban is olyan helyzet alakult ki, hogy a sok esetben félelem uralkodik mindkét oldalon, a szülők és a tanárok esetében is. Nagyon sok kibeszéletlen probléma van, amik csak gyűlnek, így előfordulhat, hogy egy-egy szülő már hevesebben lép fel. Talán másképp lenne, ha volna lehetőség ezeket normálisan megbeszélni. De nem nagyon van ennek se helye, se ideje, mert a pedagógusok rendkívül leterheltek. Néha tükörbe kellene nézniük a döntéshozóknak, mert a mostani helyzet nem független attól, amit ők az elmúlt másfél évtizedben műveltek.

Névjegy
Miklós György, a Szülői Hang Közösség egyik alapítója, három gyermek édesapja. A civil szerveződést önkéntes szülők hozták létre annak érdekében, hogy egy segítő közösséget építsenek, illetve képviseljék a szülői szempontokat a közoktatást érintő témákban. A Civil Közoktatási Platform tagszervezeteként több országos kampányt indítottak, egyebek mellett a szabad tankönyvválasztás vagy az iskolaérettség témájában.

https://nepszava.hu/3301795_miklos-gyorgy-szuloi-hang-oktatas-magyarorszag-interju

Válasz

M Imre üzente 6 napja

Itt nincs,

https://www.ajbh.hu/-/6/2025.-sz%C3%A1m%C3%BA-elvi-%C3%A1ll%C3%A1sfoglal%C3%A1s-a-p%C3%A1rhuzamosan-megjelen%C5%91-egyh%C3%A1zi-fenntart%C3%A1s%C3%BA-k%C3%B6znevel%C3%A9si-int%C3%A9zm%C3%A9nyek-felv%C3%A9teli-%C3%A9s-m%C5%B1k%C3%B6d%C3%A9si-gyakorlat%C3%A1nak-valamint-a-roma-g

itt még megvan.

https://ckpinfo.hu/wp-content/uploads/2025/11/62025.-szamu-jelentes.pdf

Válasz

M Imre üzente 6 napja

Eltűnt az egyházak iskolai szegregációjával foglalkozó állásfoglalás az ombudsmani hivatal honlapjáról

A Civil Közoktatási Platform úgy véli, szándékosan vették le a kormányzatra nézve kínos kutatási anyagot, a hivatal technikai okokra hivatkozik.
Publikálva: 2025.11.17.

Először csak elrejtették, a hétvégére azonban teljesen eltűnt az Alapvető Jogok Biztosa Hivatalának honlapjáról az a nemrég megjelent állásfoglalás, amely az egyházi iskolák felvételi és működési gyakorlatának, valamint a roma gyerekek iskolai szegregációjának összefüggéseire hívta fel a figyelmet – mutatott rá hétfői közleményében a Civil Közoktatási Platform (CKP). Az állásfoglalást november 3-án hozta nyilvánosságra Szalayné Sándor Erzsébet leköszönő ombudsmanhelyettes, majd miután a sajtó is szemlézte a megállapításokat, a dokumentum lekerült a főoldalról és csak kulcsszavas keresés után lehetett rátalálni, november 16-ára azonban teljesen eltűnt, a CKP szerint semmilyen keresőkifejezésre nincs találat.

A távozó ombudsmanhelyettes – akinek mandátuma az állásfoglalást követő napon, november 4-én járt le – vizsgálódásának eredményeiről a Népszava is beszámolt. A kutatás megerősítette, amire korábban már független szakértők is rámutattak, vagyis hogy az egyházi iskolák nagymértékben járulnak hozzá a roma diákok iskolai elkülönítéséhez, növelik az oktatási szegregációt. Például Hajdú-Bihar megye egyik térségének református iskoláiban vallási, értékrendi és teljesítményalapú szűrőket alkalmaztak, amelyek formálisan mindenkire vonatkoztak, de a gyakorlatban a hátrányos helyzetű és roma gyermekeket nagyobb arányban zárták ki a felvételi lehetőségből.

- Az Orbán kormány 2012-ben megkönnyítette az egyházak számára az iskolák fenntartásának átvételét, azóta számos vizsgálat, elemzés, tanulmány igazolja, hogy ez a szelekció, szegregáció kiugró növekedését okozta. A kormányzat és az érintettek ezt tagadták, illetve ellehetetlenítették a szükséges adatokhoz való hozzáférést - olvasható a CKP közleményében, amiben arra is kitértek, hogy az eltüntetett ombudsmanhelyettesi állásfoglalás őszintén és tisztességesen írta le a valóságot.

https://nepszava.hu/3301790_egyhazi-iskolak-ombudsman-allasfoglalas-szegregacio

Válasz

M Imre üzente 2 hete

A polgári engedetlenség miatt a Kölcseyből elbocsájtott tanárok közleménye
A múlt héten kézhez kaptuk a Kúria - ügyvédünk megfogalmazása szerint az erkölcsöt kilúgozó – határozatát felülvizsgálati kérelmünk elutasításáról. Álljon itt a kúriai tanács tagjainak neve; ők írták alá az ellenünk meghozott ítéletet: Dr. Stark Marianna a tanács elnöke, Szolnokiné dr. Csernay Krisztina előadó bíró, Dr. Dzsula Marianna bíró, Dr. Pataki Árpád bíró, Véghné dr. Szabó Zsuzsanna bíró.
Az elmúlt napokban - határidőn belül - mind a négyen befizettük a ránk rótt perköltséget.
Szeretnénk ismét hálánkat és köszönetünket kifejezni mindazoknak, magánszemélyeknek és szervezeteknek, akik a Tanítanék Mozgalom felhívására mellénk álltak és adományaikkal lehetővé tették ezt.
Továbbra is izgatott figyelemmel kísérjük a más iskolákból kirúgott kollégáink ügyét, és nagyon fontosnak tartjuk, hogy az ő ügyüket is ugyanaz a szolidaritás kísérje, mint a miénket.
Mi pedig nem adjuk fel, megyünk tovább. A Magyar Helsinki Bizottság és ügyvédeink segítségével először az Alkotmánybírósághoz nyújtunk be panaszt, majd az Emberi Jogok Európai Bíróságához fordulunk, nem állunk meg Strasbourg-ig.
Köszönjük a kiállást, a figyelmet, a támogatást és a szeretetet, amit kaptunk és kapunk!
Méltóságot és bátorságot kívánunk mindenkinek.
Törley Katalin, Molnár Barbara, Sallai Katalin, Palya Tamás

https://www.facebook.com/photo/?fbid=10222250186604010

Válasz

M Imre üzente 4 hete

Az iskolai laptopprogram keretében több mint két éve kaptuk meg a laptopokat, amelyeket elvileg ki kellett volna osztani a gyerekeknek. Csakhogy a tankerülettől szóltak, hogy addig ne nyúljunk hozzájuk, amíg meg nem kapjuk a digitális táblát is – mesélte lapunknak egy dunántúli általános iskola pedagógusa. – Két évet vártunk, míg valóban megérkezett a tábla, addig a laptopok ott álltak dobozokban. A tankerület ráadásul biztosra akart menni, ezért időről időre le kellett fotóznunk a bontatlan csomagolásokat.

-- A laptopok két évig be sem voltak kapcsolva, így értelemszerűen töltve sem voltak. Ettől az akkumulátoruk teljesen tönkrement, most, hogy végre használhatják már őket a gyerekek, pillanatok alatt lemerülnek.

Megint kiderült, nem a gyerekek vagy az oktatás minősége volt a fontos, hanem a statisztika, illetve az elköltendő pályázati pénz. Csak a mi iskolánkban ötmilliós érték ment tönkre.

„Elkezdődött az oktatás digitalizációjának zászlóshajó-projektje” – jelentette be 2022 februárjának közepén Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár Salgótarjánban, amikor átadták a Digitális Oktatáshoz való egyenlő hozzáférés feltételeinek biztosítása a tanulók és a pedagógusok számára elnevezésű program első notebookjait egy gimnáziumban. Az akkori projektleírás szerint a következő négy évben az állam több, mint félmillió tanulónak és 50 ezer pedagógusnak ad ingyen notebookokat 200 milliárd forint értékben. Az uniós keretből megvalósított program a Digitális Oktatási Stratégiához (DOS) kapcsolódott, amelyet 2016-ban fogadott el a kormány. Deutsch Tamás állította, „Magyarország 2020-ra eljuthat oda, hogy a digitális írástudás és -használat, az internet elterjedtségének tekintetében, a pedagógusok digitális felkészültségében, az oktatás digitalizáltságában megelőzi az Európai Unió átlagát”, míg Palkovics László akkori oktatásért felelős államtitkár arról beszélt, „a gyorsan változó digitális világhoz az oktatásnak is alkalmazkodnia kell, ezért az új nemzeti alaptantervben (Nat) a digitális képességek-készségek és eszközök használata már nagy szerepet játszik majd”. A DOS-ban rögzítették, a kormány biztosítja a nagy sávszélességű, szupergyors internetelérést és wifit az iskoláknak, a tanárok és a diákok digitális eszközöket kapnak, az összes iskolában alkalmaznak infokommunikációs technológiai pedagógiai asszisztenst.

-- A digitális tananyag, amely a Krétából is elérhető, egy nagy rakás szar – jelentette ki egy másik pedagógus.

-- Tulajdonképpen a meglévő tankönyveket digitalizálták, nincs semmi új benne, hiányzik az interaktivitás, ami a lényege lenne, helyette egybites feladatok vannak, amelyekhez teljesen felesleges a digitalizáció.

Nem véletlen, hogy a pedagógusok nem használják, akik elhivatottabbak, azok saját tananyagot állítanak össze, a többség viszont megmaradt a papíralapú oktatásnál. Így viszont semmi szükség a digitális táblákra, illetve a kiosztott notebookokra, ugyanis a tanulásban nem használják, helyette otthon csak simán neteznek rajtuk a diákok és a tanárok. Az iskolában pedig marad a hagyományos oktatás, hiszen a legtöbb helyre a telefonokat sem lehet bevinni, pedig azokkal is csuda dolgokat lehetne csinálni.

Pedig a kiosztott eszközök elvileg direkt a digitális oktatáshoz lettek kifejlesztve, a programban a beszerzések során olyan kisképernyős laptopokat vásárolt az állam – ahogyan anno a 24.hu megírta, darabonként átlagosan bruttó 235 ezer forintért többek között Orbán Viktor testvére barátjának, illetve Palkovics László egyik üzlettársának cégétől –, amelyek a szakértők szerint kifejezetten az iskolai körülményekre optimalizált termékek, normál felhasználóknak nem forgalmazzák őket, játékra, filmnézésre kevéssé alkalmasak.
Sem a diákok, sem a szülők nem kapkodnak az iskolákban ingyenesen kölcsönözhető, de használt állami laptopokért

A Népszava információi szerint az október 1-jén…

– A DOS a kormány más nagy bejelentéseihez hasonlóan csak egy hangzatos ígérethalmaznak bizonyult – jegyezte meg egy gimnáziumi tanár. – Elköltötték a pénzt, darabra meg is vannak a szükséges digitális berendezések, csakhogy nincs mögöttük semmi, szimpla statisztika az egész.

Azok sem járnak jobban, akik megpróbálnak tenni valamit. Egy fővárosi iskolában az egyik történelemtanár egy programozásban jártas ismerősével hosszú hónapok alatt digitális tananyagot állított össze az 5-8. osztályok számára, amelyet a diákjai a tankönyvvel párhuzamosan használhattak. Újításának híre, ha lassan is, de eljutott a tankerülethez, ahol erősen nehezményezték, hogy eltér a NAT-tól, s végül az intézményvezető közölte vele, hogy nem használhatja a digitális tananyagot, maradjon a tankönyvnél, füzetnél.

https://nepszava.hu/3299140_digitalis-tananyag-kreta-oktatas-magyarorszag-nagy-rakas-szar

Deutch, Maruzsa, Palkovics pedig hihetetlen „koponyák” (állítólag). Vagy mégsem?!

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Összesen 24 192 fő tankerületi iskolában dolgozó pedagógus maradt ki a 2025. őszi béremelésből, amely az előző tanévben először tartott teljesítményértékelés után járt, írta a Népszava a tankerületi központokat működtető Klebelsberg Központ (KK) adatai alapján.

Idén 58 685 pedagógus részesülhetett béremelésben a teljesítménye alapján, a tankerületi fenntartású intézményekben pedig 82 877 pedagógus dolgozott az előző tanévben. A pedagógusok munkáját az iskolaigazgatók értékelték több szempontot figyelembe véve. Minden pedagógusnak három teljesítménycélt is ki kellett jelölnie a tanévre, ezek megvalósulását is ellenőrizték az igazgatók. Összesen 100 pontot lehetett szerezni, kiemelkedő teljesítményűnek a 80 pontot elérők számítottak, ők havi bruttó 20 és 60 ezer forint közötti összegeket kaphattak. Az átlagos teljesítményűeknek (50-79 pont) maximum bruttó 20 ezer forint járhat. Az 50 százalék alatti eredményűek pedig a fejlesztendő kategóriába kerültek.

A Népszavához eljutott adatok szerint 3939 tanár kapott bruttó 10 ezer forint alatti, 9390 tanár bruttó 10-20 ezer forint közötti illetményemelést, 29 749-en bruttó 20-30 ezer forint közötti összeget, 8801 fő bruttó 30-40 ezer forintot, 3734 fő 40-50 ezer forintot, további 3063 fő 50-60 ezer forintot. A fejlesztendő kategóriába 450 pedagógus került.

A lap szerint azok után, hogy a KK korábban az közölte velük, hogy 45 357 pedagógus érte el a kiemelkedő teljesítményi szintet, meglepő, hogy a legtöbben alacsonyabb mértékű béremelést kaptak.

Nagy Erzsébet, Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke szerint az adatokból az látszik, hogy az értékelés során nagy volt a szubjektivitás, a besorolások és az összegek elosztása nem arányos, hanem inkább véletlenszerűnek vagy önkényesnek tűnik, és indokolatlanul nagy különbségeket eredményez azok között, akik ugyanazt a munkát végzik.

A Népszava által közölt adatok egybevágnak a lapunknak korábban nyilatkozó pedagógusok tapasztalataival, akik szintén arról számoltak be, hogy hiába kaptak magas pontszámokat, azzal nem feltétlenül járt béremelés. Magát a teljesítményértékelési rendszert is sokan kritizálják, mert az nem objektív, és átláthatatlan, hogy ki mi alapján kap pluszpénzt.

https://telex.hu/belfold/2025/10/15/24-ezer-pedagogus-maradt-ki-az-oszi-beremelesbol

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

2025.coktóber 1-jén a Kúria jogerősen kimondta: jogszerű volt a budapesti Kölcsey Ferenc Gimnázium négy pedagógusának azonnali elbocsátása, amiért 2022 őszén a tanítványaikért és a kollégáik sztrájkjogáért, magasabb bérért és a közoktatás megújításáért polgári engedetlenségben vettek részt.

Ezzel a döntéssel végleg elutasították a tanárok kérelmét azzal kapcsolatban, hogy a bíróság mondja ki: az ellenük alkalmazott legsúlyosabb munkajogi szankció aránytalan, diszkriminatív és igazságtalan volt.

Számunkra világos az üzenet: ma Magyarországon a pedagógusokat a véleménynyilvánítás szabadságának gyakorlásáért gond nélkül el lehet bocsátani.

Az ítélet különösen fájó, mert figyelmen kívül hagyja mindazt, amiért kollégáink kiálltak: hogy évtizedeken át gyerekek ezreit nevelték, hogy tiltakozásuk célja a gyerekeknek biztosított jobb oktatás volt, és hogy mellettük álltak diákok, szülők és tanárok ezrei. A bíróság értelmezésében mindez nem számított – csak az, hogy néhány órában nem tartottak tanórát.

De a négy tanár – Törley Katalin, Sallai Katalin, Molnár Barbara és Palya Tamás – nem adja fel. Az Alkotmánybírósághoz fordulnak, és ha kell, Strasbourgig viszik az ügyet, a Magyar Helsinki Bizottság segítségével és a Tanítanék Mozgalom támogatásával.

Bár a mai ítélet lesújtó, a küzdelem nem ért véget. Együtt folytatjuk veletek – szülőkkel, diákokkal, kollégákkal és támogatókkal. Nem hagyjuk, hogy az önkény uralja a mindennapjainkat: közösen építünk újra egy emberségesebb, szabadabb oktatást és társadalmat.

Köszönjük, hogy mellettünk álltok és támogattok minket!

Barátsággal,
a Tanítanék csapata​

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

A pincébe költöztetik le több egyetem diákjait

„A stadionok, Várban épített giccspaloták, horribilis pénzből vett új irodaházak és persze az ellopott ezermilliárdok bőven fedezték volna annak a költségét, hogy a jövőre, a diákjainkra is költsünk” – vélekedik Hadházy Ákos.

„Ez kérem egy egyetemi kollégiumi szoba, plusz a közösségi helyszínek. Annyira kevés a kollégiumi férőhely, hogy még a pincébe is küldik a diákokat. Több egyetem hallgatói is élhetnek ezzel a jóval az »Óbudai Diákhotelben« (tényleg ez a neve). Például a Semmelweis, a Károli és a Testnevelési egyetem hallgatói is élvezhetik itt a diákéveiket” – írja Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő, aki képeket is megosztott bejegyzésében az áldatlan állapotokról.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=1353041809517443

Hadházy posztjában idézi is az óbudai kollégiumba beköltöző diák testvérét, aki arról ír, amikor jelezték a felháborodásukat az egyetem felé, közölték velük, hogy a diákhotel éppen akkor lett felújítva. „Sokkban vagyok azóta is, hogy ezt érdemlik a magyar fiatalok. A kutyámat nem hagynám ilyen körülmények között élni” – jegyezte meg a Hadházynak levelet író illető.

A független országgyűlési képviselő rengeteg hasonló jellegű üzenetet kap, miután néhány hete a Vásárhelyi Pál kollégium „bizarr szobáját” bemutatta. „Azóta onnan azt a hírt kaptam, hogy a diákokat értesítették, hogy hamarosan »felmérik« a szobák állapotát. Nos, repes a szívem az örömtől, hogy talán volt értelme a posztomnak… De mégsem vagyok maradéktalanul boldog. Hiszen egyrészt ettől még nem biztos az sem, hogy a BME kollégiumát fel is újítják. Másrészt az önök üzeneteiből tudom, hogy az ország mennyi kollégiumában állt meg hasonlóan az idő… Harmadrészt az óbudai alagsori kényszermegoldás mutatja legjobban, mekkora hiány van kollégiumi szobából” – teszi hozzá.

-- Az a baj, hogy aki ezt a posztot olvassa, tudja, a propaganda által megtévesztett honfitársaink pedig nem: a stadionok, Várban épített giccspaloták, horribilis pénzből vett új irodaházak és persze az ellopott ezermilliárdok bőven fedezték volna annak a költségét, hogy a jövőre, a diákjainkra is költsünk.

https://hvg.hu/itthon/20250921_Hadhazy-szerint-a-pincebe-koltoztetik-le-tobb-egyetem-diakjait

... az nem pince, hanem 1. emelet (jó kilátással).. csak fejen állva kell nézni!

Semmiből sincs hiány... óhóo ( mindenki az én bajtársom )

https://youtu.be/0eEq3VL698o?si=dp4C-sYMCW9DDxNw&t=333

Válasz

M Imre üzente 2 hónapja

Oktatói Hálózat - OHA: Hankónál elmentek otthonról... Az egyetemi modellváltásról is úgy beszél, mintha ez az egyetemek kérésére történt volna: „Öt éve a magyar felsőoktatás legbátrabb intézményei új úton indultak el, nagyobb függetlenséget akartak, és ehhez partnerként hívták az államot.”

https://444.hu/2025/09/07/hanko-balazs-az-europai-bizottsag-minden-erejevel-besugokkal-arulokkal-kuzd-a-magyar-egyetemek-ellen

Érdemes a videón a diákok arcát nézni a beszéd közben.

https://www.youtube.com/watch?v=vACGhNpKSCI

A modellváltás valódi eredményeiről érdemes ezt a cikket elolvasni.

https://qubit.hu/2025/03/07/egyetemek-cernaszalon-ot-hazai-felsooktatasi-intezmeny-ahol-helyzet-van

Válasz

További hozzászólások 

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 11 órája a(z) November 25.: a nők elleni erőszak megszüntetésének világnapja blogbejegyzéshez:

A napokban bejárta az internetet annak az egyetemista...

M Imre írta 12 órája a(z) Váratlanul visszakapta 0444-es technikai számát a MET blogbejegyzéshez:

Molnár Áron: Andi szettje vs. Wesley iskola támogatása ...

M Imre írta 12 órája a(z) Elhunyt Patrick Swayze a korszakalkotó Dirty Dancing táncos film sztárja blogbejegyzéshez:

Nyolcvanegy éves korában elhunyt Udo Kier | 2025.11.24....

M Imre írta 12 órája a(z) "A cenzúra új formája a finanszírozás megvonása": Szelfi Szabó Györggyel, a Trafó alapítójával videóhoz:

Eladta az ingatlant a tulajdonos, jövő áprilistól bezár a civil ...

M Imre írta 12 órája a(z) 2009-re bekeményít a Nemzeti Hírközlési Hatóság blogbejegyzéshez:

DIGIMobil ügyfél volt? SIM- kártyát kell cserélnie! | 2025. ...

M Imre írta 13 órája a(z) Közösségi tudástár koronavírus idejére blogbejegyzéshez:

„Oroszország nem megbízható partner, minden további ebből ...

M Imre írta 13 órája a(z) róka képhez:

Roka_169204_19857_s

Hiába cukik, a veszettség után újabb, akár halálos...

M Imre írta 1 napja a(z) Az iskola és a bambusz irányítótorony blogbejegyzéshez:

A Szülői Hang privát Facebook csoport működését november ...

M Imre írta 1 napja a(z) Helyközi Járat néven hat magyar szerkesztőség fogott össze, hogy minél több emberhez jussanak el a vidék ügyei blogbejegyzéshez:

A Tiszás jelölt-jelölteknek küldeném, ha Bohár Dániel ...

M Imre írta 1 napja a(z) Helyközi Járat néven hat magyar szerkesztőség fogott össze, hogy minél több emberhez jussanak el a vidék ügyei blogbejegyzéshez:

Kövesd KI Zsófit! (... mozgalom) https://www.facebook....

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu