Internet: Az iskola és a bambusz irányítótorony

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1045 fő
  • Képek - 4157 db
  • Videók - 1307 db
  • Blogbejegyzések - 1384 db
  • Fórumtémák - 88 db
  • Linkek - 595 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1045 fő
  • Képek - 4157 db
  • Videók - 1307 db
  • Blogbejegyzések - 1384 db
  • Fórumtémák - 88 db
  • Linkek - 595 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1045 fő
  • Képek - 4157 db
  • Videók - 1307 db
  • Blogbejegyzések - 1384 db
  • Fórumtémák - 88 db
  • Linkek - 595 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1045 fő
  • Képek - 4157 db
  • Videók - 1307 db
  • Blogbejegyzések - 1384 db
  • Fórumtémák - 88 db
  • Linkek - 595 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Digitálisan nem lehet rendesen tanítani – hangzik el gyakran. És valóban, nem lehet feleltetni, dolgozatot íratni, de még a diákok figyelmében sem lehet biztos a tanár. A tanárok, akik között visszatérő panasz, hogy milyen eszköztelenek a diákokkal szemben, most még jobban meg vannak fosztva mindattól, ami lehetővé tette a tanítást számukra. Fogadjuk el, digitálisan nem lehet rendesen tanítani, de talán tovább is mehetünk, meglehet, sehogy sem lehet rendesen tanítani, legalábbis nem úgy, ahogyan addig azt megszoktuk. Főként az elitgimnáziumok végzősei között fordul elő gyakran, hogy kihagynak egy vagy több napot az iskolából – mert tanulni akartak. Mi van, ha az iskola valójában már régóta nem a tanulás színhelye, hanem csak egy kargó-kultusz?

 

A kargó-kultuszok a második világháború után terjedtek el Óceánia egyes szigetein. A háború alatt a helybeli törzsek isteni adományként tekintettek az amerikaiak által ledobott ellátmányra, gyógyszert, élelmiszert, fegyvereket dobtak le a csapataiknak, nem mindig nagy pontossággal, így nem egyszer az őslakosok kezébe jutott az értékes rakomány. A háború befejeztével viszont elmentek a katonák és megszűnt az égből érkező áldás is, a helyiek pedig megpróbálták megidézni a hadsereget, amitől a sok jót kapták. Bambuszból, pálmalevelekből repülőgépeket, kifutópályát és irányító-tornyot építettek, fel és alá masíroztak a vállukon fából faragott puskával, remélve, hogy ettől majd visszatér újra az égi rakomány. Tulajdonképpen annyi történt, hogy egy változó világban, nem értve a dolgok valódi okait, a külsőségekhez ragaszkodva, azok imitálásával próbálták meg elérni, amit akartak. Hamis ok-okozati összefüggéseket feltételezve igyekeztek az életüket jobbá tenni. Ahogyan ezt tulajdonképpen az oktatási rendszerünk is teszi.

 

Sokszor mondták mér és mondtuk mi is, hogy a technikai fejlődés legnagyobb hatása az oktatásra nem az interaktív táblák, tabletek, feleltetőrendszerek és adaptív tesztmotorok megjelenése, hanem az, hogy az információ tárolásának és továbbításának technológiai változása maga után vonja a tudás fogalmának változását. Mást jelent tudni abban az esetben, ha mindenki számra bármikor elérhetőek a naprakész tények és mindenki folyamatosan tények, valótlanságok és vélemények áradatában él. Mást jelent a tudás akkor is, ha az ismereteket teremtő és közreadó rendszerek bárki számára könnyen elérhetőek. Ha az iskola erre nem reagál, hanem csökönyösen ragaszkodik a korábbi formákhoz, hogy az majd el fogja hozni a hőn áhított tanulást nem viselkedik másképpen, mint az óceániai szigetek őslakosai.

 

Az iskolarendszer nem rossz, hanem idejétmúlt - állítja híres előadásában Sugata Mitra. Ez önmagában nem szerencsés, de még nagyobb baj, ha kargó-kultuszként ragaszkodik a külsőségeihez. Ilyen külsőség például az osztályzás, amiről csökönyösen állítjuk, hogy a tudásnak valamiféle mérője, sőt, hogy maga az osztályzás hatékony motiváló eszköz, segíti a tanulást. Ilyen külsőség az érettségi és a középiskolai felvételi, minden ősszel hatodikosok ezrei magolják az obskúrus közmondásokat, nem azért mintha bármikor szükségük lenne rá, hanem azért, mert ez szokott lenni a felvételiben. Bambuszból épített kifutópálya a tantárgy egy olyan világban, ahol már minden lényeges tudás multidiszciplináris, fából faragott puska a tanóra, ami minden tanulási eseményt 45 percbe akar beleszorítani. Miközben a világban egyre kevesebbeket érdekel, hogy ki milyen iskolába járt, és még kevésbé az, hogy ott milyen eredményeket ért el, az iskolarendszer ezeknek bűvöletében él továbbra is. Az online oktatás csak sokkal látványosabbá tette azt, hogy a mai világban mennyire értelmetlen sok dolog, amit mi oktatásnak nevezünk. Akár még hálásak is lehetnénk azért, hogy esélyt adott arra, hogy végiggondoljuk minek mennyi értelme van mindabból, amit olyan rutinszerűen csinálunk. Nem csak az derült ki persze, hogy sok klasszikus forma üres és értelmetlen, hanem az is, sok dologra szükség van. Szükség van tanárokra például és szükség van tanításra is, fontos a személyes kapcsolat a tanítási folyamatban és lényeges a differenciálás. Az is kiderült, hogy a technika nagyon sokrétű tanulásra ad lehetőséget a diákoknak, sőt az is, hogy a diákok tulajdonképpen szeretnek tanulni, ha annak értelmét látják, ha abban partnerként kezelik őket.

 

Jó lenne ezeket a tanulságokat összefoglalva elgondolkodni az oktatás jövőjéről. Az alapoktól kellene újraépítenünk az egészet, azért, hogy megfeleljen a kornak és képesnek kellene lennünk elengedni nagyon sok dolgot, amit ma az iskola elengedhetetlen részének tartunk. Hogy milyen gyorsan végezhető el ez a munka, abban nincsenek illúzióim. Végtére a háború már hetven éve véget ért és kargó-kultuszok még mindig vannak.


2020. december 30. | Nádori Gergely

http://www.tanarblog.hu/cikk/az-iskola-mint-kargo-kultusz

Címkék: digitális oktatás diák iskola iskolarendszer kargó-kultusz tanár

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 4 órája

Azért nem olyan nagy lesz az a béremelés,
https://magyarnarancs.hu/belpol/nagy-beremelest-iger-a-kormany-a-pedagogusoknak-de-nem-azonnal-251376
de ami a legsúlyosabb gond:
még mindig késik az ajánlat az idei, látható béremelésre.
Márpedig enélkül nem marad más, mint a munkabeszüntetés.
Kérjük, töltsétek ki a kérdőívet itt:
https://forms.gle/ogerGGKbCU583rUG8

Válasz

M Imre üzente 1 hete

A magyar baloldal és a pedagógus szakszervezetek nyomására Brüsszel akadályozza a magyar kormányt abban, hogy a pedagógusoknak béremelést adjon...
https://www.facebook.com/watch/live/?v=724418105309757&notif_id=1659515426139013&notif_t=live_video_explicit

Válasz

M Imre üzente 1 hete

Az oktatási rendszer az összeomlás szélére került. Nem várhatunk tovább, nyílt levelet küldünk a döntéshozóknak, követelve, hogy rendezzék az oktatásban dolgozók béreit és állítsák vissza a sztrájkjogunkat.

-- Támogasd te is a küzdelmet az oktatási rendszerért és a gyermekeink jövőjéért, írd alá a petíciót és küldd tovább 3 ismerősödnek:
https://a.tanitanek.info/forms/nyilt-levelet-kuldunk-a-donteshozoknak-tamogasd-te-is-a-kuzdelmet-a-peticio-alairasaval/

-- Minőségi oktatás és megbecsült pedagógusok nélkül nincs jövő. A rendszer átalakítása és korszerűsítése, a területi egyenlőtlenségek mérséklése nélkül az oktatás hosszú távon összeomlik.

-- A pedagógusok és az oktatásban dolgozók megbecsülése és megélhetésének rendezése nélkül viszont ez a veszély már rövid távon is fennáll.

A Pintér Sándor belügyminiszternek és Maruzsa Zoltán oktatási államtitkárnak küldendő nyílt levél tartalmát az alábbiakban teljes terjedelmében elolvashatod:

Nyílt levél Pintér Sándor belügyminiszternek és Maruzsa Zoltán oktatási államtitkárnak

Miniszter úr! Államtitkár úr!

Az oktatási rendszer az összeomlás szélére került, veszélyben az oktatásban dolgozók megélhetése, rendszerszintű probléma a pedagógushiány. Minderre az Önök válasza az, hogy elveszik a pedagógusok sztrájkjogát, majd eltörlik a nyugdíjkorlátot. Melyik esettel nézünk szembe: Önök nem tudnak vagy csak nem akarnak segíteni a fennálló problémák megoldásában?

A pedagógushallgatók száma nem éri el a nyugdíjba menő pedagógusok számát, egyre növekszik a tanárhiány. Ma egy kezdő pedagógus nem keres annyit, hogy a bankok komolyan vegyék a hitelkérelmét. A tanárok túlterheltek, a kötelező óraszám irreálisan magas, az órákra való felkészülés, a tanulókkal való személyes foglalkozás, az értékelés, a szülőkkel való konzultáció, az iskolai foglalkozások megszervezése és az adminisztratív terhek nemhogy heti 40, de sokszor heti 60 órába sem férnek bele.

Minőségi oktatás és megbecsült pedagógusok nélkül nincs jövő. A rendszer átalakítása és korszerűsítése, a területi egyenlőtlenségek mérséklése nélkül az oktatás hosszú távon összeomlik. A pedagógusok és az oktatásban dolgozók megbecsülése és megélhetésének rendezése nélkül viszont ez a veszély már rövid távon is fennáll.

A rendszer széthullásának megelőzéséért mozgalmunk a következőket várja el Önöktől mint döntéshozóktól:

Az oktatásban dolgozók bérét emeljék a diplomás átlagbér szintjére! A pedagógusfizetések az OECD-tagországok közül Magyarországon a legalacsonyabbak, a felsőfokú végzettségűek fizetésének csak az 58–66 %-át érik el. A fokozódó tanárhiány mérséklése érdekében az oktatásban dolgozók azonnal - szeptemberi bérükben már érvényesítve - kapjanak jelentős mértékű béremelést, s szülessen írásos garancia arról, hogy két éven belül megtörténik a bérek felzárkóztatása és értékállóvá tétele.

Valódi sztrájkjogot az oktatásban dolgozóknak! Első lépésként vonják vissza a köznevelési törvény azon pontjait, melyekkel - a járványhelyzetre hivatkozva először rendeletként, majd a veszélyhelyzet megszűnése után törvényerőre emelkedve - korlátozták ezen jogunkat. Nem tűrjük, hogy a problémák megoldása helyett megpróbáljanak elhallgattatni bennünket!

Amennyiben a kormány nem tesz szeptember 2-ig ígéretet, hogy a fentebbi követeléseknek még idén eleget tesznek, úgy ősztől az oktatás nem fog a szokásos mederben megkezdődni.

Üdvözlettel:
Pelényi Rita
Pilz Olivér
Törley Katalin
és a Tanítanék Mozgalom pedagógusai

Válasz

M Imre üzente 1 hete

Végül is a tanteremben fával megrakott kályha csodálatosan harmonizál majd a főispánok, meg a vármegyék világával. Javaslatom: le az okostáblákkal meg a projektorokkal (csak áramot fogyasztanak), vissza a palatáblát!

A képen egy a helyzetnek megfelelően berendezett angol nyelvi labor látható 2022 teléről.
https://www.facebook.com/groups/121241354575238/?multi_permalinks=5621287484570570&hoisted_section_header_type=recently_seen

Válasz

M Imre üzente 1 hete

Gyomorforgató, amit a kormány művel, leginkább, ahogy a közoktatás válságos helyzetére reagál. Már csak zsarolással lehet rávenni őket arra, amit mindenféle nyomásgyakorlás nélkül, villámgyorsan meg kellene lépni, mert már így is késő. Összeomlott a közoktatás, haldoklik a szakképzés, jelentkezők hiányában veszélyben a felsőoktatásban számos tanszék további működése...
-- PDSZ - Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete
https://merce.hu/pp/2022/07/30/hozzanyul-a-strategiai-uzemanyagkeszletekhez-a-kormany-kormanyinfo-percrol-percre-a-mercen/az-eu-penzt-kuld-a-pedagogus-beremelesre-cserebe-a-kormanynak-ezt-meg-kell-tennie/

Válasz

M Imre üzente 3 hete

Harmadikos tanárnő teljes testruhában tart természettudomány órát! Óriási! <3
https://www.facebook.com/sarasvatialapitvany/posts/pfbid027qdkTZWLUE1njwkMtvMK92yuaZUnm6WGB5w6nhZgqKikhQqteHH6JCUDACX37Wryl
( fotó )

Válasz

M Imre üzente 3 hete

Tisztelt Miniszterelnök Úr!

A Belügyminisztérium miniszterhelyettese bejelentette, hogy a belügyminiszter irányítása alatt álló rendvédelmi szervek és az Országgyűlési Őrség hivatásos állományú tagjainak illetménye két ütemben, első lépésben 2022. szeptember 1-jével jelentősen nő. Ez ősztől a tiszthelyettesek esetében átlagosan 30-44%-os, a tiszteknél átlagosan 18–25%-os emelést jelent, amely összegszerűen azt jelenti, hogy a tiszthelyettesek az eddigi 267 000 forint helyett 384 000 forint, a pályakezdő tisztek az eddigi 393 000 forint helyett 510 000 forint keresethez jutnak.

Ugyan Ön is többször kijelentette, hogy a közoktatásban dolgozók bérigénye jogos, folyamatosan olyan válaszokat kapunk a sztrájktárgyalásokon és a sajtón keresztül, hogy béremelés – és az is igen csekély mértékű - a jelenlegi költségvetési helyzetben csak brüsszeli támogatás esetén valósulhat meg. Néhány napja azonban kiderült, hogy a rendvédelmi szerveknél dolgozók béremelésére, de még a minisztereinek nyújtott, fejenkénti 650 ezer forintos béremelésére is futja a költségvetésből, nem beszélve az Önt illető javadalmazás még nagyobb mértékű emeléséről is.

Azzal együtt, hogy jogosnak tartjuk a rendkívül alacsony rendőri és katonai fizetések emelését, elvárjuk a közoktatásban dolgozók bérének legalább ugyanolyan arányú, azonnali emelését is. A pályakezdő pedagógusok legalább keressenek annyit, mint a pályakezdő tisztek, a több évtizede a pályán lévők pedig az illetménykategóriák szorzóinak arányában még többet!

Közeledik az új tanév kezdete. Az óvodák, iskolák súlyos szakemberhiányban szenvednek! A szakos ellátottság már nemcsak nagyvárosoktól távoli kistelepüléseken, de a megyeszékhelyeken és a fővárosban is elégtelen, és ha nem történik a fizetések és a munkaterhelés vonatkozásában érzékelhető változás, ez a helyzet rohamosan romlani fog.

Tisztelt Miniszterelnök Úr!

A nemzeti köznevelési törvény bevezetőjében olvashatjuk, hogy „a felnövekvő nemzedékek…minőségi oktatása érdekében az Alaptörvényben foglalt művelődéshez való jog” érdekében alkották meg ezt a törvényt, amelynek végrehajtási rendelete előírja az egyes munkakörökhöz előírt képesítési feltételeket. E feltételeknek számos köznevelési intézmény – beleértve a szakszolgálati intézményeket is – SZAKEMBERHIÁNY MIATT MÁR RÉGÓTA NEM TUD MEGFELELNI! Erről Önöknek a lehető legpontosabb ismeretük van, ennek ellenére halogatják azokat a legfontosabb és legsürgősebb lépéseket is, amelyek a pályáról elvándorlást, a pedagógusszakmát és a nevelést, oktatást közvetlenül segítő munkaköröket vonzóvá tennék.

Néhány nappal ezelőtt hozott intézkedéseikkel azoknak a kollégáknak a lába alól is kihúzták a talajt, akik nyomorúságos illetményüket kisadózóként művelődési házakban tartott tanfolyamok, kézművesfoglalkozások, idegenvezetői munka vagy egyéb más egyéni vállalkozói tevékenységgel egészítették ki. Erre következett ráadásképpen a rezsiköltségeket érintő intézkedésük, ami közvetlen egzisztenciális veszélybe sodorja az alacsony keresetűeket.

A legutóbbi sztrájkbizottsági egyeztetésen azt az arcpirító választ kaptuk Maruzsa Zoltán államtitkártól, hogy a gyengülő gazdaság miatt a pedagógusok meggondolják majd a felmondást, mert nem fognak tudni elhelyezkedni. Nem ilyen cinikus megjegyzésekkel lehet megmenteni a közoktatást. Gondoljanak azokra, akik már elhagyták a pályát! Számos kollégánk megtette már ezt, és a végzősök töredéke akar csak óvodában, iskolában, szakszolgálati intézményekben, kollégiumban elhelyezkedni.

A helyzet nem a jövőben fog romlani tragikus szintre, hanem már válságos! A következő sztrájktárgyalásra kérjük, hogy olyan felhatalmazással érkezzen a tárgyalópartner - vagy akár Ön -, amely észrevehető számottevő azonnali illetményemelést hoz minden közoktatásban érintett számára!
Ebben a pillanatban háborús veszélyhelyzet nincs Magyarországon, azonban közeleg a tanév és a nevelési év, és azzal kapcsolatos - ráadásul gyermekeket, fiatalokat, családokat közvetlenül érintő - veszélyhelyzet bizony van!

Követeljük, hogy tegyen érzékelhető, azonnali illetményemelésre bérajánlatot, és az augusztus 10-ei megállapodást követően azonnal intézkedjen a kifizetésekről!

Követeljük továbbá az átgondolatlan kisadózók adózásáról és a rezsicsökkentésről szóló rendelkezéseinek visszavonását, és arról szakmai és társadalmi egyeztetés megkezdését!

Budapest, 2022. 07. 17.
Tisztelettel:
A PDSZ Országos Választmánya

Válasz

M Imre üzente 3 hete

Finn sztárpedagógus a magyar oktatásról:
-- „Ha egy nemzet vezetői nem a saját népükbe fektetnek be, akkor mibe?”

Több mint húsz éve kötődik Magyarországhoz, azt mondja, egyéniségének fejlődéséhez nagy mértékben hozzájárultak az itt töltött évek. Második hazájának tartja Magyarországot. A finn oktatási szakember a matematika tanításának új módját alkotta meg, amely sokkal jobb tanulási eredményeket hozott. A finn sztárpedagógus (a Global Teacher Award 2019-es nyertese) szerint ha egy tanár nem tud tisztességesen megélni a fizetéséből, az azt mutatja, hogy az ország vezetői nem értékelik nemzetüket és a gyerekek oktatását. Jukka Sinnemäki a Szabad Európának adott interjúban beszélt a magyar oktatási rendszer hiányosságairól és a benne rejlő kiaknázatlan lehetőségekről.
https://www.szabadeuropa.hu/a/jukka-sinnemaki-magyar-oktat%C3%A1spolitika-finn-modszer-iskola-diakok-politika-tanarok/31461614.html
___

A finn oktatásról dióhéjban

A finn oktatási rendszer magas színvonalának hátterében az a meggyőződés áll, hogy egy nemzet legfontosabb erőforrását az emberek alkotják. Az állampolgároknak joguk van a minőségi oktatáshoz, amely lehetőséget ad a bennük rejlő adottságok lehető legteljesebb kibontakoztatására. Ez a gondolkodásmód tette lehetővé, hogy Finnország függetlenségének egy évszázada alatt a legszegényebb országok közül a világ egyik legfejlettebb országává küzdötte fel magát. Az évtizedek során az ország bátor megoldásokkal olyan rendszert dolgozott ki, amely az önképzés és az élethosszig való tanulás lehetőségét nyújtja minden lakosának.

A finn oktatás alapelve, hogy származástól, életkortól, lakóhelytől és társadalmi helyzettől függetlenül mindenkinek egyenlő hozzáférést kell biztosítani a színvonalas oktatáshoz.

A finn oktatási rendszer az egyenlőségen, bizalmon és rugalmasságon alapul.
https://finlandabroad.fi/web/hun/a-finn-iskolarendszer
___

A PISA-vizsgálatok és a finn sikerek

Az OECD által 2000-ben, az akkor 32 ország 15 éves tanulói között végzett – sokszor, sokféle összefüggésben idézett – összehasonlító felmérés hangsúlya, noha nyertek adatokat a matematikai és a természettudományi ismeretek helyzetéről is – az olvasás-szövegértés kompetenciáira helyeződött: ezen a téren pedig akkoriban Finnország tanulói álltak az élen, mégpedig még a legjobbak között is kiugró teljesítménnyel. Ez azt jelentette, hogy az olvasás-szövegértés feladatainak teljesítésében a finn 15 évesek 26 százaléka került a produkció kiválóságát jelző legfelső ötödbe; ez az arány a többi ország, azaz az ugyancsak a „topon” teljesítő Kanada, Új-Zéland, Egyesült Királyság és Ausztrália hasonló szintű teljesítményt nyújtó tanulóinak közel a kétszeresét jelenti; miközben – s ez sem elhanyagolható eredmény – Finnország tanulói a matematikai gondolkodás tekintetében is meghaladták az OECD-átlagot.

Ez a nemzetközi szinten is elismerést hozó tanulmányi siker akkoriban a finn illetékeseket – saját bevallásuk szerint is5 – meglepte. Ebben a helyzetben tehát végiggondolták: vajon minek köszönhető tanulóik ilyen mértében egyedülállónak bizonyuló teljesítménye. Az akkori „átvilágítás” eredményeképp a finn oktatás szinte hihetetlen eredményességét a rendszer következő elemeiben vélték felfedezni:

-- A finn oktatásban következetesen ragaszkodnak az egyenlő esélyek biztosításához, nemtől, gazdasági és földrajzi helyzetre, anyanyelvi környezetre való tekintet nélkül;
-- Az ország minden régiójában egyformán hozzáférhetőek a legmagasabb szintű oktatási intézmények is;
-- Az oktatás teljesen ingyenes;
-- A középszintű oktatásban való részvétel is általános;
-- Az oktatásirányítás centralizált, a végrehajtás azonban a helyi körülményekhez alkalmazkodik;
-- Az oktatás minden szinten interaktív és kooperatív, áthatja a partnerség eszménye;
-- A tanulók egyéni támogatást kapnak nemcsak a tanuláshoz, hanem szociális szükségleteik kielégítésében is;
-- Az iskolai teljesítmények értékelése fejlődésorientált; nem használnak rangsorokat;
-- Magasan kvalifikált, autonóm személyiségű pedagógusok oktatnak az iskolákban.

S hogy van-e magyarázata kifejezetten az olvasás területén elért hatalmas eredményeknek? A finn oktatási szakemberek úgy gondolják, hogy igen; s ennek az alábbiakban magyarázatát is adják:

-- A finn kultúra hagyományosan megbecsüli az olvasást;
-- Nagyon magas színvonalú és sűrűn kiépített könyvtári hálózatukban jól felszerelt, modern gyűjteménnyel rendelkező egységek vannak; s külön is kiemelendő a könyvtárak és az iskolák szakmai együttműködése;
-- Igen magas szintű az anyák iskolázottsága;
-- Nem szinkronizálják a külföldi filmeket, hanem a mozikban is, a televízióban is mindent eredeti nyelven, feliratozva vetítenek;
-- Bár az olvasás népszerűsége náluk is csökken, az írott szöveg változatlanul fontos szerepet tölt be a fiatalok szabadidő-eltöltésében.

2003-ban aztán – az OECD szakértőinek előzetes terveivel összhangban – a nemzetközi szakmai grémium megismételte a PISA-vizsgálatot; ezúttal azonban szakértők a hangsúlyt – a másik két témakör változatlan érintésével együtt – a matematikai ismeretek és készségek mérésére helyezték. Finnország ezúttal is élmezőnyben végzett: tanulói Dél-Korea, Japán és Hong-Kong tizenötévesei mellett a matematikában is az első négy helyezett közé kerültek! (Közben természetesen megőrizték az írás-olvasási teljesítmények terén szerzett vezető szerepüket is.) Ez pedig annyit jelent: a finn oktatási rendszernek sikerült az első PISA-vizsgálat óta eltelt három esztendő során a tanulók matematikai átlagteljesítményét is ilyen – a korábbinál sokkal magasabb – szintre emelnie!

Ez a folyamat azonban – mint azt az újabb PISA-országjelentésben maguk a finn elemzők is megfogalmazták – nem volt előzmények nélkül. Alapjait a 80-as években elindított közoktatási reformmal rakták le; akkor, amikor következetesen keresni kezdték a probléma-megoldás technikáinak elsajátítását lehetővé tevő speciális tanítási és tanulási módszereket, és azok alkalmazásának eszközeit.

A PISA 2003 tapasztalatai mindenképpen azt mutatják: a finn oktatás helyes utat választott, azóta is jó irányban fejlődik.
https://ofi.oh.gov.hu/tudastar/iskolarendszerek/milyen-ma-finn
___

Magyarország teljesen más irányba indult

Jogos kérdés, hogy a finn szemlélethez képest hogyan gondolkodnak az oktatásról Magyarországon. A magyar oktatási rendszer a Fidesz 2010-es hatalomra kerülése óta jelentős átalakuláson esett át. A Hoffmann Rózsa volt oktatási államtitkár nevével fémjelzett változtatások nagy része a finn modellhez képest az ellenkező irányába, a minél nagyobb centralizáció és minél szorosabb felügyelet felé mozdult el.

Az iskolák fenntartását a helyi önkormányzatoktól átvette az állami Klebersberg Intézményfenntartó Központ. A KLIK-en keresztül az iskolák tanfelügyelőket kaptak a fejük fölé. Az államtitkárság szigorúan előírja, hogy a tanárok milyen tankönyvből taníthatnak, illetve a Nemzeti Alaptanterven keresztül azt is, hogy mit taníthatnak.

A Hoffmann Rózsa féle oktatási reform egyik kritikusa éppen Pokorni Zoltán volt. A Pasi Sahlberg-könyv előszavát Pokorni 2013-ban a következőképp zárta:

“Fontos kérdés, hogy vajon Magyarországon vannak-e ilyen vagy hasonló szellemben működő iskolák, ha vannak, milyen eredményeket tudnak felmutatni, az oktatás jogi szabályozása lehetővé teszi-e (esetleg kifejezetten támogatja vagy gátolja) működésüket. Megítélésem szerint vannak ilyen iskoláink, és sokat tanulhatunk gyakorlatukból, tapasztalataikból. Személyes tapasztalat ugyanakkor, hogy amikor az egyik ilyen intézményt meglátogatta egy minisztériumi munkatárs, a látottakon először meglepődött, majd megdöbbent és csodálkozott, végül könnyekig meghatódott attól, hogy ez lehetséges. Levonta a konklúziót, miszerint elő kell írni, hogy mindenütt ezt csinálják. Bízom abban, hogy azok, akik ezt a könyvet elolvassák és megismerik a finn példát, talán megfontoltabb és reálisabb megoldást javasolnak majd egy hasonló helyzetben.”
( Pokorni egy volt azok között a külföldi oktatási szakértők közül, akik azért keresték fel Finnországot, hogy testközelből nézzenek utána a “finn oktatási csodának”, azaz annak, miért olyan jó a finn oktatási rendszer, hogy rendre a nemzetközi felmérések élén végeznek. )
https://abcug.hu/mi-titka-finn-iskolak-szaguldasanak/
___

Nagy Krisztina Finnországban élő magyar pedagógus, aki Magyarországon dolgozott alternatív iskolákban, részt vett egy ilyen iskola alapításában is majd később a gyermekvédelemben. 2011-ben aztán családjával Finnországba költözött és azóta számos személyes élményt szerzett a híres finn oktatási rendszerről. Vele beszélgettem arról, magyarként hogyan látjuk a finn rendszert. Részletek a videóban:
https://www.youtube.com/watch?v=0HUFmCFAEVM

Válasz

M Imre üzente 3 hete

Alig egy nap alatt bejárta a netet a Vajk-sziget Általános Iskola álláshirdetése - technikatanárt keresnek.

„Téged keresünk, ha érdekel a versenyképes jövedelem, a három hónapos nyári szünet, a társadalmi megbecsülés, de le tudsz róluk mondani” – szúrta ki az iskola - mémekkel tűzdelt - álláshirdetését az rtl.hu.

Az iskola összesen öt pozícióra keres tanárokat, köztük egy „akármilyen - bármely szakos tanárt” is felvennének. Amit pedig cserébe kínálnak: „felújított épület, ligetes udvar, főállású tanítványok, versenyképes kollégák, hosszú távú főnökök egy európai uniós főváros csendes kertvárosában”.

Milyenek a juttatások? A „fizetés (majdnem elég egy hónapra, így legfeljebb kétféle mellékjövedelemről kell gondoskodnod); korlátlan túlóralehetőség (ingyen!); SZÉP-kártya (ha jó a kézügyességed, különben valószínűleg ronda lesz)” - áll az őszinte hirdetésben. Az iskola szerint előny,

-- olyan házastárs, élettárs, szülő, aki el tud tartani.
https://eduline.hu/kozoktatas/20220717_allashirdetes_memek

Válasz

M Imre üzente 4 hete

Másik vélemény, mondhatni általános, arról, hogy mit lehetett volna, mit lehetne máshogyan csinálni:
https://www.facebook.com/attila.bertalan.9085/videos/416521200410458/

Teszem hozzá, hogy a sportra (stadionok, és egyéb, a sportot nem előrevivő dolgok) sok ezer milliárd forint ment el, más fontos tényleges befektetés helyett: mint például az oktatás.

Válasz

További hozzászólások 

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 3 perce a(z) Civil szervezetek közös nyilatkozata Magyarország nemzeti parkjainak, természetvédelmi területeinek és természeti értékeinek védelmében blogbejegyzéshez:

Kedves Barátaink! Köszönjük a sok-sok pozitív visszajelzést! ...

M Imre 10 perce új videót töltött fel:

M Imre írta 23 perce a(z) Megkapó, szívet melengető idézetek, versek, szövegrészek fórumtémában:

Márai Sándor – A szenvedélyről Azt hinni, hogy elvonulhatunk a...

M Imre 54 perce új videót töltött fel:

M Imre írta 1 órája a(z) Az MVM feltöltőkártyás villanyórái piaci áron számolnak augusztus elseje óta? blogbejegyzéshez:

Hogyan éljünk mostantól? Hogyan világítsunk, főzzünk és...

M Imre írta 2 órája a(z) Mi a véleményed a klub tartalmáról? fórumtémában:

Piaci súlyához képest aprópénznek minősül az Alza...

M Imre írta 3 órája a(z) Társalgó fórumtémában:

Amint már tudjátok 14 napja lezuhantam egy templomi ...

M Imre írta 3 órája a(z) Társalgó fórumtémában:

Budapest - portás Belvárosi Általános Iskolába keresünk ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu