Internet: „A saját döntésünk, hogy nem felvételizünk az SZFE-re” – diákok írtak nyílt levelet Vidnyánszkynak

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1047 fő
  • Képek - 4191 db
  • Videók - 1441 db
  • Blogbejegyzések - 1408 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 629 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1047 fő
  • Képek - 4191 db
  • Videók - 1441 db
  • Blogbejegyzések - 1408 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 629 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1047 fő
  • Képek - 4191 db
  • Videók - 1441 db
  • Blogbejegyzések - 1408 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 629 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1047 fő
  • Képek - 4191 db
  • Videók - 1441 db
  • Blogbejegyzések - 1408 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 629 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

A Színház- és Filmművészeti Egyetemet tulajdonló kuratórium vezetője azt állítja, a tanárok agitálták a diákokat, hogy ne felvételizzenek. Erre írtak választ középiskolások.


Az átalakítással elvették tőlünk az egyetlen olyan továbbtanulási lehetőséget, ami még független művészi értékeket képviselt, ahol tere volt a fantáziának, a szabadságnak: és ami sok évig mindannyiunk álma volt. Most nincs hová felvételizni, hiszen ezen kívül nem létezik színművészeti felsőoktatás Magyarországon.


Többek között ez szerepel a tizenkét középiskolai diák által aláírt, Vidnyánszky Attilának címzett nyílt levélben, amelynek aláírói leszögezik, nem igaz, hogy tanáraik győzködték volna őket, ne felvételizzenek a Színház- és Filmművészeti Egyetemre (SZFE).


Korábban ugyanis az egyetem modellváltásakor kinevezett új kuratóriumi elnök, Vidnyánszky Attila azt nyilatkozta a kormánysajtóban: „Igen hangos propagandát folytattak az ellen, hogy a fiatalok jelentkezzenek az egyetemre. Üzentek a drámatagozatos középiskoláknak: agitáljanak a gyerekek közt, hogy ne jelentkezzenek a Színművészetire. Ám ennek ellenére többen fognak felvételizni, mint tavaly.” Az állítás második feléről már akkor megírtuk, valójában több mint kétszer annyi szabad helyre jelentkeztek nagyjából ugyanannyian, mint egy éve fele ennyi helyre, a két évvel ezelőtti számokhoz képest viszont majdnem kétszeres a visszaesés.


„Annyira bátran mertük kijelenteni az elmúlt években, hogy »a Színműre akarunk menni«. Mi, normális körülmények között most, ’21-ben felvételiznénk, de már a repertoáros mappára is rossz szájízzel nézünk rá. S csak azért nem megyünk külföldre tanulni, mert itthon szeretnénk alkotni. Most tanácstalanul állunk, várva a csodát, a hírt egy másik, alternatív Színműről, ahol azzal foglalkoznánk, amivel érdemes: a művészettel, nem a politikával” – írják most az ország három legnevesebb, drámaszakot is indító középiskolájában tanuló diákok.


Hozzáteszik: „Mi, az aláírók idén nem felvételizünk. A mi döntésünk volt, senki nem befolyásolt, a nevünket ezért vállaltuk. De mindhárom iskola mindegyik diákjának nevében beszélünk.”


NYÍLT LEVÉL VIDNYÁNSZKY ATTILÁHOZ A február 25-i, Magyar Nemzetben megjelent videónyilatkozatának margójára Tisztelt...

Közzétette: Gábor Bolla – 2021. március 3., szerda


Arról, hogy mit gondolnak a megváltozott körülményekről azok a fiatalok, akik a modellváltás előtt az SZFE-re akartak felvételizni, illetve felvételiznek-e így is, ebben a cikkünkben írtunk; a cikkben ketten megszólaltak a mostani nyílt levél aláírói közül is.


Felvételizem az SZFE-re, de csak hogy tudjam, mire fogok nemet mondani"

Hogyan érinti a modellváltás azokat, akik évek óta szerettek volna bejutni a Színház- és Filmművészeti Egyetemre? Van, aki inkább letesz a vágyáról, hogy így tiltakozzon, van, aki emiatt hagyja el az országot, de olyan is, aki azt gondolja, így legalább több esélye lesz bejutni. Tizennégy felvételizővel beszélgettünk, akikben csak egy a közös: mind dühösek vagy szomorúak.


Free SZFE


Egyre nagyobb az ellenállás a hallgatók és a tanárok részéről a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) autonómiájának csorbításával szemben a kormány döntése miatt, miszerint az egyetem alapítványként működhet tovább Vidnyánszky Attila vezetése alatt. Az SZFE körül kialakult szolidaritási mozgalomhoz egyre több világhírű művész csatlakozik, Vidnyánszkyék mégsem tágítanak.


Forrás:

https://hvg.hu/kultura/20210304_szfe_szinhaz_es_filmmuveszeti_egyetem_felveteli_felvetelizo_diakok_nyilt_level_vidnyanszky_attila


Vidnyánszky

 

Nem ismeretlen terepen manőverezik, tíz évvel ezelőtt kicsiben már végigvitte ugyanezt: 2011-ben Kossuth-díjának köszönhetően a Kaposvári Egyetem címzetes egyetemi tanára lett, majd 2013-2020 között az intézmény művészeti rektorhelyettese és a 2012-ben induló színművész osztály osztályvezető tanára. Ebben a videóban volt kaposvári színművész hallgatókat és tanárokat kérdezünk, hogyan emlékeznek vissza a kinevezés és a változás éveire, a tervekre és ígéretekre, a Vidnyánszky által vezetett kaposvári színészképzés átalakítására:

Vidnyánszky iskolája - 10 év Kaposváron

-----


Mi azok a drámatagozatosok vagyunk, akiket Ön szerint "agitáltak a tanárok", hogy ne menjünk a Színház- és Filmművészeti Egyetemre.

Most azt érezzük, nemhogy kötelez a szolidaritás, de válaszolni akarunk Önnek a kételyek eloszlatása végett.

Annyira bátran mertük kijelenteni az elmúlt években, hogy "a Színműre akarunk menni".

Mi, normális körülmények között most, '21-ben felvételiznénk, de már a repertoáros mappára is rossz szájízzel nézünk rá. S csak azért nem megyünk külföldre tanulni, mert itthon szeretnénk alkotni. Most tanácstalanul állunk, várva a csodát, a hírt egy másik, alternatív Színműről, ahol azzal foglalkoznánk, amivel érdemes: a művészettel, nem a politikával. Szóval kint voltunk a tüntetéseken, támogattuk a Freeszfe-seket - tanárokat, akik minket is taníthattak volna; hallgatókat, akiktől sokat tanulhattunk volna.

Az átalakítással elvették tőlünk az egyetlen olyan továbbtanulási lehetőséget, ami még független művészi értékeket képviselt, ahol tere volt a fantáziának, a szabadságnak: és ami sok évig mindannyiunk álma volt. Most nincs hová felvételizni, hiszen ezen kívül nem létezik színművészeti felsőoktatás Magyarországon.

Gondolkodunk, érzünk. Erre neveltek minket az iskolában azok az emberek, akik az "SZFA" jelenlegi tanári karának háromnegyedével ellentétben konyítanak a művészethez. Ezen a pályán dolgoznak, és tanítják a szakmát. Különleges a kapcsolatunk Velük: szülőkként, mesterekként és barátokként tekinthetünk rájuk.

Kiállunk a Tanáraink mellett! Mindent Tőlük tanultunk.

Most pedig, vannak köztünk leendő színészek, dramaturgok, koreográfusok, rendezők. Itthon fogunk alkotni, és hiszünk a szabad vélemény nyilvánításban.

Mi, az aláírók idén nem felvételizünk. A mi döntésünk volt, senki nem befolyásolt, a nevünket ezért vállaltuk. De mindhárom iskola mindegyik diákjának nevében beszélünk.

Ha van kérdésük, azt nekünk tegyék fel!

2021. március 3.

Tisztelettel, az ország 3 drámaoktatást nyújtó iskolájából...

 

-\\-

 

Habeastie Boys x Marika - Ati (hivatalos Vidnyanszklip) | 2014.

Címkék: free szfe színház- és filmművészeti egyetem vidnyÁnszky attila

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 3 napja

Mohács 1526: Ahogy korábban mi is megírtuk,

https://24.hu/kultura/2024/03/17/mohacsi-csata-film-terv-most-vagy-soha-szente-vajk/

az 1848-as forradalmat feldolgozó, nagyszabású Most vagy soha!

https://24.hu/kultura/2024/03/14/most-vagy-soha-film-kritika-rakay-philip-marcius-15-petofi-sandor-szendrey-julia/

után Rákay Philip, Szente Vajk és a forgatókönyvet író Kis-Szabó Márk következő közös projektjükkel a mohácsi csatát terveznek megfilmesíteni.

2023 elején egyébként Rákay is beszélt a filmötletről: akkor azt mondta, A rettenthetetlenhez hasonló produkciót képzel el.

-- Előre megnyugtatnék minden fanyalgót, nem fogunk győzni a végén

– árulta el a történetről.

... a Mohács 1526 elnevezésű projekt a Nemzeti Filmintézet filmszakmai döntőbizottságának döntése szerint 5.000.000 Ft

-- forgatókönyv fejlesztési támogatást

kapott a forgatókönyv első változatának elkészítésére.
https://24.hu/kultura/2024/07/23/keszul-rakay-philipek-kovetkezo-tortenelmi-mozija-otmillio-forint-tamogatast-kapott-a-mohacs-film/

Biztosan „rettenthetetlen” lesz... . Mert, nem kispályázik Fülöp. Naná..
___

Rákay Philip aranymercis ajánlatáról is beszélgettünk Nagy Ervin Jászai Mari-díjas színésszel.

http://netpolgar.network.hu/video/eletunk_allomasai_videoban/nagy_ervin_kultura_vilag_tarsadalom_telex_riport_2023
___

Te nem szereted a ** filmjeit? Nem tudom őket szeretni, tekintve,hogy nincsenek ilyenek...
Akkor..., úgy teszem fel inkább a kérdést: szereted a Bereményi Géza filmjeit?

https://youtu.be/81VOMozGF3w?t=2626

https://telex.hu/kult/2022/04/11/a-korabbi-4-5-milliard-melle-ujabb-200-milliot-kap-rakayek-filmje

Szabadsajtó Klub

http://netpolgar.network.hu/video/forum_vitaindito_videok__ird_a_video_ala_a_velemenyed/ujraindult_a_szabadsajto_klub_elso_adas_20221028
___

Demeter Szilárd többször is Orbánt idézi a Nemzeti főigazgatói pozíciójára beadott pályázatában | 2024. 07. 23.

A pályázat bevezetőjében Demeter több helyen is hivatkozik a magyar miniszterelnökre, egy esetben például azt írja:

-- Orbán Viktor miniszterelnök iránymutató gondolatait idézem: Ha az életfa törzsét elfűrészeljük, gyökérzete értelmetlenné válik, koronáját ördögszekérként görgeti a történelem vihara.

A KKDSZ (Közgyűjteményi és Közművelődési Dolgozók Szakszervezete) elnöke szerint

-- egy szakmai anyagban a regnáló kormányfőre hivatkozni meglehetősen szokatlan,

és Dobrovits Orsolya számára inkább az jelenti a „vörös farkat”, ha egy szakmai anyagban a regnáló miniszterelnöktől általános idézetek kerülnek egy főigazgatói pályázatba úgy, hogy az idézetek nem adnak hozzá semmi konkrétumot az adott témához. „Ha szervesen odaillő többletet adna, akkor talán lehetne helye, de ezek az idézetként szereplő mondatok nem ilyenek. Csak feltételezem, hogy valamiért fontos volt rá hivatkozni” – fogalmaz Dobrovits.

Demeter Szilárd viszont nem lát ebben problémát. „Miért ne, ha az adott gondolat az adott kontextusban releváns? Túl azon, hogy vállaltan 110%-os orbánistaként teszem a dolgom, miért kellene kizárnom Orbán Viktor miniszterelnök gondolatainak idézését, ha egyszer az értékelkötelezett munkámban iránymutatónak tartom? Azért, mert miniszterelnök? Ha igen, akkor

-- mikortól idézhető egy miniszterelnök? Mandátuma után? Halála után? Soha?

Ez az egész kérdésfeltevés abszurd. Nem a szakmaiságról szól, hanem politikai izmozás, annak is a pitiánerebb alfajából.”
https://24.hu/kultura/2024/07/23/demeter-szilard-magyar-nemzeti-muzeum-foigazgatoi-palyazat-csak-janos/

Válasz

M Imre üzente 6 napja

A Centrál Színház színpadán tér vissza Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó | 2024. július 20.

A Nemzeti Színházban 2023 novemberében súlyos balesetet szenvedett két színművész, Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó a Centrál Színház vendégművészei lesznek a 2024/25-ös évadban.

Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó egy nagy sikerű, 2005-ös John Madden-film, a Bizonyítás Sir Anthony Hopkins és Gwyneth Paltrow által megformált apa-lánya párosát alakítják majd a film alapjául szolgáló David Auburn-darabban. Az előadást Puskás Tamás, a színház igazgatója rendezi.

A két művész az elmúlt hetekben jelentette be, hogy otthagyja a Nemzeti Színházat. Vidnyánszky Attila, a színház főigazgatója azt nyilatkozta, mindkét színész öt-öt millió forint kártérítést kapott, azonban ezt Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó is cáfolta.
https://papageno.hu/intermezzo/2024/07/szasz-julia-horvath-lajos-otto-central-szinhaz/

Válasz

M Imre üzente 2 hete

Gáti Oszkár sorai: „Szégyelljétek magatokat” | 2024. július 11.

A Nemzeti Színház főigazgatója, Vidnyánszky Attila és a 2023 őszén súlyos balesetet szenvedett Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó nyílt leveleit is olvashattuk az elmúlt napokban, az írásokra több szakmabelitől érkezett reakció. Az ügyre Gáti Oszkár is reagált, az alábbiakban az ő sorait olvashatják.

„Megnéztem, amit lehetett, televíziós interjúkat, elolvastam majd minden írást, a legújabbat is, amit egy órája tett közzé Horváth Lajos Ottó.

Írtam hónapokkal ezelőtt egy dolgozatot /Egy baleset margójára, Zuhanás/ aminek a végéről hiányzott egy mondat, akkor. De most szeretném odabiggyeszteni.

Ez a Nemzeti Színház társulatának szól A-tól Z-ig:

„…fejtegetni azt,

Mi a fölség, mi a jobbágyi tiszt,

Nap mért nap, s éj az éj, idő idő:

Nap-, éj- s időpazarlás volna csak.

Azért, rövidség lévén lelke minden

Okos beszédnek, a szóár pedig

Csak teste rajta és kül czifraság:

Rövid leszek…”

/Polonius/

SZÉGYELLJÉTEK MAGATOKAT!”


GÁTI OSZKÁR KORÁBBI ÍRÁSÁBAN EZ ÁLLT:

Egy baleset margójára.

Zuhanás

Aki leesett Thespis kordéjáról, azt Thália szekere tiporja el.
„a képmutatás a bűn bókja az erény előtt”

Történeti kitekintés
A vasfüggöny

Politika:

A nyugat-európai, illetve a szovjet befolyási övezetbe tartozó országok közötti határvonalra, Európa megosztottságára utaló kifejezés. Winston Churchill használta először 1946-ban a hidegháborús korszakot jellemző gazdasági, politikai és ideológiai elzárkózás érzékeltetésére. Nemcsak jelképes értelemben létezett, hanem a nyugati és keleti tömb határzáraként is (szögesdrót kerítés, berlini fal).

Színház:

Az előfüggöny elé szerelt, felhúzható és leereszthető, ajtóval is ellátott nagy hullámbádog lemez, amely leeresztve, a színpadot és a nézőteret egymástól teljesen elszigeteli, és az esetleges tűz átterjedését megakadályozza.

1881. december elején tragikus színháztűzről tudósítottak a bécsi lapok miután közvetlenül Offenbach „Hoffmann meséi” című előadása előtt lángra kapott és teljesen leégett a város egyik éke, a Ringtheater. A mintegy 1700 férőhelyes színház romjai között majd 400-an vesztették életüket

A tragikus esemény, amelyre Ferenc József is azonnal Bécsbe sietett, nemcsak a nemzetközi színházi életet rázta meg, hanem a színházépítészetre, köztük az éppen akkor épülő budapesti Operaházra is komoly hatással volt. Az Andrássy úti palotán már évek óta dolgozó Ybl Miklós az épületet még az átadás előtt áttervezte. A világon elsőként jelent meg a budapesti Operaházban a színpadot a nézőtértől zsilipszerüen elválasztó vasfüggöny, amely tűz esetén másfél órán keresztül megtudja gátolni a tűz átterjedését egyik térből a másikba.

Életem hetvenöt évéből ötvennégyet a vasfüggöny körüli lézengéssel töltöttem. Jóval többet mögötte, mint előtte.

Műszakilag:

A vasfüggöny rendeltetés szerű használatához a járásában semmilyen akadályt nem lehet elhelyezni: sem bútort sem díszletelemet, dobogót, emelvényt, lépcsőt, korlátot, kijáratot, bejáratot, ajtót, ablakot, erkélyt stb.

Művészileg:

A nagy szerepeket,/ Cyranó, III.Richárd, Othelló, Lear király stb./ játszó művészek meghalási jelenetüket, ha az a felvonás vagy előadás végére esik, kizárólag a vasfüggöny előtti vagy mögötti területre rendezzék. Ha a zenekari árok nem fedett mindenképpen a vasfüggöny mögötti részt válasszák.

A vasfüggöny szabad mozgását akadályozó esetleges műtárgyakat kötelessége eltávolítattni: a díszlettervezőnek, a műszaki vezetőnek, színpad mesternek, ügyelőnek, munka és tűzvédelmi előadónak, rendezőnek, főrendezőnek, művészeti vezetőnek, igazgatónak, vezérigazgatónak.

A művészek, ha közlekedési biztonságukat védő berendezéseket a vasfüggöny szabad mozgatása miatt eltávolítják, csendben jelezzék félelem érzetüket, ha van bátorságuk ne menjenek be a színpadra.

Ide kívánkozik egy régi emlék: Nemzeti Színház, 1970, Arthur Miller: Bűnbeesés után, rendező Marton Endre, díszlettervező Varga Mátyás, a fő szerepekben Váradi Hédi és Kálmán György. Bonyolult emelvény rendszer, sok- sok ki és bejárattal, lent, fent. Hédike gyors öltözések garmadával jelenetről-jelenetre ki be szaladgál a díszletből, a takarásokban mindenhol két-három-négy lépcsőfok. A jelenet változásoknál sötét, a művésznő kilép, a színpad aljában várja az öltöztető a fodrász, de ott áll a takarásban Kadelka László ügyelő, fehér hosszúujjú ingben/minden előadáson/, hogy a sötétbe kilépő színésznő őt lássa, és kinyújtott karjába kapaszkodva le tudjon lépni a lépcsőkön. Másodpercek alatt át öltöztetik, megigazítják a parókáját és a hófehér kar vissza segíti a színpadra /Kadelka megtanulta a díszletet/.

Eltelt 50 év és én azóta csak sötét ruhába öltözött színpadi munkásokat látok ügyelőtől zsinórosig mindenkit. Azt pedig, hogy egy velejéig kizsigerelt idősödő színésznek, /azon a héten három beugrásra volt/, aki ráadásul egy halottat játszó kolleganőjét tartja a karjaiban, segítséget nyújtson 3 m magasságban valaki…? „a többi néma csend”!

Óh, Ti Hallhatatlanok, Érdemesek és Kiválóak, a Nemzet Művészei és Színészei, zsebetekben Kossuth és Jászai. /Akiknek talán még adnak a szavára?/ Milyen stallumot kell még rátok aggatni, hogy tükörbe nézve a szégyen pírja borítsa el orcátokat. Szakmánk legmegrázóbb történetéhez nincs egy szavatok sem?! Egy csak egy leány volt talpon a vidéken. /Udvaros Dorottya/

Benyelitek a legcinikusabb és legundorítóbb mondatot, mert ez nektek is szól: „tanuljátok meg a díszletet”.

Elfogadjátok nyolc arcnélküli, köztük két színésznek egybehangzó ténymegállapítását, NINCS FELELŐSE A ZUHANÁSNAK.

Két kollégánk ihletett szárnyalását, a Nemzet Színházának szürke deszkái zúzták pozdorjává.

Ti mikor csapódtok a morál sebeket osztó penge éles talajára.

A szakma, a társulat választ vár.

Tőletek.

De lehet, hogy tévedek?

Itt már senki nem akar semmit?
Egyetlen szempont, a túlélés?.

Ez egy szomorú szakma, egy szomorú társulat,
egy boldogtalan szakma, egy boldogtalan társulat,
egy megalázott szakma, egy megalázott társulat
egy átvert szakma, egy átvert társulat,
egy hazugságba kényszerített szakma, egy hazugságba kényszerített társulat.
ez egy megfélemlített szakma, egy megfélemlített társulat.

Fortélyos félelem igazgat. Ő a te igazgatód.

És most, ha azt mondjátok nem igaz, akkor hazudtok.
kizökkent az idő oh kárhozat, Nektek kéne helyre tolni azt!

„Mért legyek én tisztességes? Kiterítenek úgyis!
Mért ne legyek tisztességes! Kiterítenek úgyis.” /József A./
https://szinhaz.online/gati-oszkar-sorai-szegyelljetek-magatokat/

Válasz

M Imre üzente 2 hete

Tóth Nikolett balettművész: „Felállok, bármi is kell hozzá”

Az Operettszínház két évvel ezelőtt épületomlásban megsérült balerinája a szinkronúszó éveiről, a robotikus rehabilitációjáról és arról is nyilatkozott a Nemzeti Sportnak, hogy sohasem adja fel.

„Gerincvelő-sérülés esetében semmit sem lehet megjósolni, minden kiszámíthatatlan. A nagy álom persze az, hogy felállok a kerekesszékből, de egyelőre az egyik legnagyobb előrelépés az lenne, ha csak kicsit is, de megmozdulna a lábam. A másik áttörést az jelentené, ha az érzések visszatérnének. Mellkastól lefelé ugyanis nem érzem a testemet. E javulásokra várok, ezekben bízom, ezekért dolgozom nap mint nap. Ám semmi sincs kőbe vésve; ismerek kerekesszékest, aki érzi a lábát, de nem sikerül mozgatnia, és van, aki egy picit tudja mozgatni, mégsem képes járni” – részletezte Tóth Nikolett.
https://szinhaz.online/toth-nikolett-balettmuvesz-felallok-barmi-is-kell-hozza/
___

Molnár Piroska is támogatja Bodó Viktorék induló színész képzését

3 éves színész- és rendezőképzést indít ősztől a Jurányi Házban Bodó Viktor színész, rendező. Többek között Máté Gábor, Mácsai Pál, Székely Kriszta és Polgár Csaba tanítja majd a hallgatókat, akik az Örkény és a Katona József Színházban, valamint külföldön szerezhetnek gyakorlatot. Bodó Viktorral Matalin Dóra beszélgetett a tervezett képzésről a HVG oldalán.

Bodó Viktor azt is elmondta, hogy tud viszonylag alacsony tandíjjal gazdaságosan működni az iskola:

„Kizárólag támogatással lehetséges a gazdaságos működés fenntartása. Vannak támogatók, egyelőre ketten, a kérésükre nem nevezhetem meg őket. Molnár Piroska viszont ahogy meghallotta a hírt, hogy lesz ilyen iskola, felajánlotta, hogy vállalja egy hallgató ösztöndíját. Ez követendő példa lehet a szakmán belül. Nemzetközi partnereink is vannak, akik támogatókként is részt vállalnak a közös munkában. Rajtuk keresztül európai pályázatok és fesztiválok is támogatják majd a hallgatók nemzetközi gyakorlatát. A tandíjnak alacsonynak kell lennie, hiszen a diákok reggeltől estig bent lesznek az iskolában, nem várható el, hogy mellette dolgozzanak, eltartsák magukat. A tanárok sem csúcsfizetésekért dolgoznak, hanem alacsony, de azért tisztességes díjazásért.”

Dolgoznak azon is, hogy a hallgatók nemzetközi diplomát kaphassanak.
https://szinhaz.online/molnar-piroska-is-tamogatja-bodo-viktorek-indulo-szinesz-kepzeset/
___

Ázsia egyik legnagyobb filmsztárja, Tony Leung forgat Enyedi Ildikóval

Budapesten járt a legsokoldalúbb hongkongi filmsztár, Tony Leung Chiu-wai, akit többek között olyan filmekből ismerhetünk, mint a Szerelemre hangolva, a Hős vagy a Szigorúan piszkos ügyek, de volt már Marvel-gonosz is. Megnézhette őt munka közben, majd a Füvészkert 200 éves fái árnyékában kérdezte a 24.hu arról, milyen a közös munka Enyedi Ildikóval, hogy készült a szerepére. Az Oscar-jelölt magyar rendező pedig arról mesélt, honnan jött az ötlet, hogy egy Gingko biloba fa legyen a híres színészekkel teli Csendes barát főszereplője.

A film egyik fontos szereplője az idei Velencei Filmfesztiválon életműdíjjal kitüntetett Tony Leung Chiu-Wai, aki 2000-ben a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon Wong Kar-Wai Szerelmere hangolva című filmjében nyújtott alakításáért megkapta a Legjobb Színésznek járó díjat. Játszott a rendező olyan további sikerfilmjeiben, mint a 2046 és A nagymester, dolgozott Ang Lee-vel (Ellenséges vágyak), Zhang Yimou-val (Hős), John Woo-val (Vörös szikla), de láthattuk a Szigorúan piszkos ügyek-trilógia főszereplőjeként, vagy nemrég a Shang-Chi és a tíz gyűrű legendája című Marvel produkcióban.

Leung amúgy nemcsak Ázsiában lett sztár, a nyugati fesztiválszcéna is felismerte a benne rejlő mélységeket: a Szerelmre hangolva főszerepéért már 2000-ben a legjobb színésznek választották Cannes-ban, tavaly pedig Velencében ismerték el Arany Oroszlánnal az életművét: a díjat átadó Ang Lee kiemelte, hogy Leung minden rendező álma, aki egyetlen pillantásával többet tud kifejezni, mint más színészek teljes monológokkal. A költői lelkületű Wong Kar-wai inkább egy természeti képet választott, a rendelkezésre álló teret erőlködés nélkül kitöltő vízhez hasonlítva kedvenc színészének játékát: szerinte Leang tehetsége olyan, mint egy patak, amely nyugodt erővel áramlik mindig oda, ahova a szakmai feladat igényli – írja a 24.hu.

„Imádtam Ildikó korábbi filmjeit. Megmutatta két másik munkáját, a Testről és a lélekrőlt és A feleségem történetét, és nagyon tetszettek, ezért akartam vele dolgozni” – indokolta Tony Leung a felvételt követő sajtótájékoztatón, hogy miért vállalta el a munkát élete első európai filmjében.
https://szinhaz.online/azsia-egyik-legnagyobb-filmsztarja-tony-leung-forgat-enyedi-ildikoval/
___

Koncz Gábor pályafutása során három embernek köszönhet a legtöbbet: Várkonyi Zoltánnak, Fábri Zoltánnak és Ádám Ottónak, ugyanakkor Páger Antal volt a példaképe:

„Amikor Aczél elvtárs, a Kádár-kor kulturális Atyaúristene valósággal hazakönyörögte Págert Amerikából, ő azt mondta: jövök, ha eredeti állapotában kapom vissza a villámat. Aczél mindent megígért, de a felújítás nehezen ment, Páger pedig addig – s ez nem volt rövid idő – a Gellért Szállóban lakott. Többször játszhattam vele, s egyszer elkérte a szövegemet, majd amikor visszaadta a következőt írta rá: „Fiam, négy dolog kell ahhoz, hogy igazi színész legyen belőled: önbizalom, aztán hogy hiteles légy, tartásod legyen, és mérhetetlen alázat dolgozzon benned.” (…) Az Éjjeli menedékhelyet forgattuk, és ő volt Luka. A szerepem szerint azt kérdeztem tőle: Öreg, van Isten? Mire ő hosszú szünetet tartva azt felelte: Ha hiszel benne van, ha nem hiszel, akkor nincs. Néhány pillanattal később a szívéhez kapott, és összeesett. Ott halt meg, ahol a legjobban élt: a kamera előtt, a karjaimban.”
https://szinhaz.online/koncz-gabor-majd-a-joisten-eldonti-ki-all-a-jo-oldalon/
___

Első magyarként vették fel a Yale színművészeti mesterképzésére Ilosvai Dorottyát

Háromezer jelentkező közül a gödöllői Ilosvai Dóri egyike lett annak a 16 fiatalnak, akik szeptembertől az egyik legnevesebb amerikai egyetem, a Yale David Geffen School of Drama színművészeti mesterképzésén tanulhatnak. Ezzel nyomdokaiba léphet többek között Meryl Streep, Lupita Nyong’o, Paul Giamatti és sok más ismert színészóriásnak, akik szintén az intézmény falai között indították karrierjüket. Ahhoz azonban, hogy ez megvalósulhasson, Dórinak szponzorokra van szüksége. A fiatal színésznővel egy rendhagyó helyszínen, Abu Dhabiban találkozott és beszélgetett az Eduline.
https://szinhaz.online/elso-magyarkent-vettek-fel-a-yale-szinmuveszeti-mesterkepzesere-ilosvai-dorottyat/
# 2024. július

Válasz

M Imre üzente 2 hete

„Állandóan résen kell lenni és egy nagyító alatti létet kell megélni. (…)” Vidnyánszkí úgy látja, a két színész esete között van különbség, ugyanis Horváthnál felmerül a színész felelősségének kérdése, míg Szász Júliánál erről nincs szó.

-- „Juli ilyen értelemben tiszta, így ha normális volna a kommunikáció, nagyon hamar túllendülnénk és tudnánk fizetni. Horváth Lajos Ottóval van egy vitánk”

Arról is beszélt, hogy Horváth Lajos Ottó tartotta a kezében a partnernőjét a zuhanás pillanatában és mint Vidnyánszky fogalmazott,

-- „nem oda lépett, ahova 33-szor és ugyanennyi próba alkalmával, és ahol a kollégái is cikázgatnak le-föl, hanem egy másik irányba indult el, és leesett”.
https://szinhaz.online/vidnyanszky-szerint-horvath-lajos-otto-hibazott-felelossege-van-a-nemzetis-balesetben/

... a rendőrségi szemle előtt egyszerűen elbontották a díszletet, megváltoztatták a baleset helyszínét. Kinek az utasítására? Bűnbak mindenki, csak a tróger Vidnyánszky ártatlan.

Ez akkor is munkahelyi baleset, és a munkavédelmi szabályozásban az az első mondat, hogy amivel emberek dolgoznak, annak „hülyebiztosnak” kell lenni.
Vagyis: ha nem odalép, ahova szokott/kell/illene, akkor „útját kell állni”. Korlát/kordon/fal stb. Ez a baleset-megelőzés lényege. Zárjuk ki, vagy redukáljuk minimálisra a baleset esélyét.

Carlos Ruiz Zafón (spanyol író, forgatókönyv író) írja egy helyütt: “ Középszerű sikertelen művészeknek gyakran a politika a menedékük. Ott gyarapodhatnak, hatalomra tehetnek szert, felfuvalkodhatnak, és főleg bosszút állhatnak mindazokon, akik saját munkájukkal és tehetségükkel érték el azt aminek ők még a közelébe sem szagoltak -miközben szenteskedő, áldozatos hangon hirdetik, hogy mindezt a haza szolgálatára teszik.”
___

Molnár Áron: „Senki nem akarja elpusztítani a Nemzetit Attila, pont, hogy meg kell menteni – tőled”

Instagram-bejegyzésben reagált Vidnyánszky Attila legfrissebb interjújára Molnár Áron színművész.

Ez után az interjú után hogyhogy nem áll fel a Nemzeti Színház társulata és kéri Vidnyánszky lemondását?

– kezdi keddi bejegyzését Molnár Áron, Vidnyánszky Attila hétfő esti, Egyenes Beszédben adott interjújára reagálva.

... döbbenetes, ahogy Horváth Lajos Ottóról beszél, ahogy egy szemernyi felelősségvállalás nincs benne úgy, hogy a színészek többször jelezték, hogy veszélyes a díszlet. A „mi” és „ők” narratívát már oly sokszor hallottuk, visszatér a “gyilkos erők” kifejezés, az „erő” ami azon munkálkodik, hogy „elpusztítsa” a Nemzeti Színházat.. Nem Attila, senki nem akarja elpusztítani a Nemzeti Színházat, pont, hogy meg kell menteni. Tőled. Ahogy a társulatot is és az egész magyar kultúrális közösséget
https://szinhaz.online/molnar-aron-senki-nem-akarja-elpusztitani-a-nemzetit-attila-pont-hogy-meg-kell-menteni-toled/
___

Lengyel Tamás sorai: „Fel kell állni és mondani kell hosszan, kitartóan”

Molnár Áron színművész gondolataihoz csatlakozott közösségi oldalán publikált soraival Lengyel Tamás színművész.

Teljesen egyetértek Molnár Áronnal, annyi szomorú kiegészítést tennék – nem felmentve ezzel senkit -, hogy megértem, ha nehéz hinni abban, hogy változás fog bekövetkezni, hiszen eddig a hatalom mindenre rezignáltan, faarccal reagált.
https://szinhaz.online/lengyel-tamas-sorai-fel-kell-allni-es-mondani-kell-hosszan-kitartoan/

Válasz

M Imre üzente 2 hete

„Az csoda, hogy eddig nem történt baleset” - interjú Udvaros Dorottyával

Udvaros Dorottya 2024 márciusában tudta meg, hogy Vidnyánszky Attila nem hosszabbítja meg szerződését a Nemzeti Színházban, így 22 év után elhagyja az intézményt. Ebben az interjúban elmeséli a távozás körülményeit, bepillantást ad Vidnyánszky igazgatói és rendezői működésébe, és fontos háttérinformációval is szolgál a tavaly novemberi balesettel kapcsolatban, amelyben Horváth Lajos Ottó és Szász Júlia súlyosan megsérültek. Ezen kívül beszél édesanyja, Dévay Camilla internálásáról, a magyar film rendszerváltáskor elszenvedett töréséről is, illetve hatalomról, az azzal való visszaélés formáiról és reménytelen küzdelmekről a magyar színházi szakmában.

0:00:00 - A színházi társulati ősélménye és édesanyja, Dévay Camilla története
0:24:05 - Nemzeti Színház: Jordán-, Alföldi- és Vidnyánszky-éra
0:35:35 - Vidnyánszky színház-felfogása
0:54:54 - Vidnyánszky sértődöttsége és a baleset oka
1:01:37 - Vállalta-e Vidnyánszky vagy az intézmény a felelősséget?
1:14:27 - Töréspontok és távozás a Nemzetiből
1:31:27 - A hatalmi visszaélés megnyilvánulási formái

https://www.youtube.com/watch?v=7KADLAgLx_A

Válasz

M Imre üzente 2 hete

Szász Júlia: Vidnyánszky Attila nyilatkozatáról

A mai napon olvastam Vidnyánszky Attila nyilatkozatát az origo.hu-n, amiben az Udvaros Dorottyával megjelent interjúra reagál.

https://www.origo.hu/itthon/2024/07/vidnyanszky-udvaros-nemzeti

A cikkben olvasható némely állítás nem teljesen felel meg a valóságnak, ezeket most tisztázni szeretném. A Nemzeti Színházban történt baleset egyik áldozataként ezen a ponton fontosnak érzem, hogy megszólaljak.

Vidnyánszky a következőket állítja:

“Na de a lényeg: miközben az interjúban elhangzik, hogy a két balesetet szenvedő színészünk a mai napig nem kapott kártérítést, a tény az, hogy eddig november óta fejenként több mint ötmillió forintot kaptak - a táppénzen felül, különböző jogcímeken.”

A Nemzeti Színház a mai nappal bezárólag kéthavi fizetést (összesen 988 922 Ft) folyósított számomra.

A baleset óta táppénzen vagyok. Munkabaleset esetén 100%-os táppénz jár, ám a színházzal kötött szerződésem és az abban szereplő adózási formám miatt (ekho) a táppénzem összege kéthetente 90 050 Ft.

“A pénteki napon bekövetkezett, nagyon sajnálatos baleset után már hétfőn kéthavi fizetést utaltunk át nekik, és azóta is folyamatosan utalunk.”

November 10-én történt a baleset, ebből kifolyólag a teljes novemberi fizetésemet már nem kaptam meg. November 21-én érkezett a számlámra egyhavi munkabér segélyként, majd december 14-én ismét átutalták egyhavi béremet. Azóta nem utaltak.

A balesettel összefüggésben az alábbi összegeket kaptam januárban a biztosítótól (a színház csoportos személybiztosítása):

10 000 Ft (csonttörés)
10 000 Ft (keresőképtelenség)
50 000 Ft (gyógyulási támogatás)
30 000 Ft (kórházi tartózkodás 11.10 - 11.15.)
75 000 Ft (kórházi tartózkodás 11.20 - 12.04.)
100 000 Ft (műtét)
Összesen: 275 000 Ft.

Világosan látszik, hogy a táppénzen kívül folyósított összeg meg sem közelíti, nemhogy meghaladja az 5 000 000 forintot.

Kártérítést nem kaptam, még folyamatban van a megegyezés.

“...azt nem ismerjük el, hogy kizárólagos felelősség terheli a színházat. Ha ilyen esetben kizárólagosságot állapítunk meg, precedens értékű lesz. Itt a színész is hibázott.”

Jelenleg még tart a rendőrségi nyomozás a balesettel összefüggésben. Az illetékes szervek meg fogják állapítani, hogy kik a felelősök. Vidnyánszky Attila nem állapíthatja meg, hogy ki hibázott, ez nem az ő tisztsége.

“Mellékszál, de a Dorottya által nagyvonalúan nekem tulajdonított mondat nem tőlem, hanem egy általa is nagyon szeretett színésznőnktől származik: a színésznek meg kell tanulnia a díszletet. Dorottya úgy adja a számba ezt a mondatot, hogy pontosan tudja, valójában kitől származik.”

Azt, hogy a színésznek meg kell tanulnia egy-egy díszletet használni, Vidnyánszky Attila nyilatkozta egy decemberben megjelent Magyar Nemzet-es interjúban, ahol nem hivatkozott senkire, nem idézett, tehát ő mondta, senki nem adta a szájába.

https://magyarnemzet.hu/kultura/2023/12/vidnyanszky-attila-visszavonta-lemondasat-exkluziv-video

A színésznő, akire utal, egy teljesen más helyzetben és más szövegkörnyezetben úgy fogalmazott, hogy a díszlet veszélyes volt, ennek ellenére megtanultuk használni.

“Egy színházi előadás az életet ábrázolja, és az életet is meg kell tanulnunk. Az élet és a színház tényleg veszélyes üzem. A zenekari árkokhoz sem tesznek ki korlátokat sehol a világon, de az intézményvezetők – érthető okokból – mégsem változtatnak.”

A színház valóban veszélyes üzem, és éppen azért vannak szigorú szabályok, hogy az esetleges balesetek kockázatát a minimumra csökkentsék és a dolgozókat megóvják. Ezek a szabályok írják elő azt is, hogy pontosan hova, és milyen korlátok kellenek egy díszletben.

Szász Júlia

https://www.facebook.com/jesuisjuliette/posts/pfbid0nAFAYjPbtNCPeuJiTSTPeTZY1r7yDbkUdjyMn33a4y4TQ5Ncw1YK42TQLbyqheJkl
___

A baleset, amiről Udvaros beszélt, tavaly novemberben történt, amikor a Rómeó és Júlia előadása közben Horváth Lajos Ottó és Szász Júlia három métert zuhant, mindketten súlyos sérüléseket szenvedtek. A színház igazgatója, Vidnyánszky Attila először benyújtotta a lemondását, de nem sokkal később ezt visszavonta.

https://telex.hu/belfold/2024/07/06/szasz-julia-nemzeti-szinhaz-baleset-vidnyanszky-attila

Válasz

M Imre üzente 3 hete

Nyílt levél Nagy Viktornak – Hunyadi Emőke sorai | 2024. július 1.

Nyílt levélben fordul a Magyar Színház igazgatójához, Nagy Viktorhoz Hunyadi Emőke.

2022. áprilisában megjelent a HVG 360 oldalán egy interjú Gy. Tamás koreográfus egykori diákjával, Hunyadi Emőkével és 23 másik bántalmazottal, akik úgy döntöttek, hogy véget vetnek a mozgástanár sorozatos hatalommal való visszaéléseinek és elmesélték történetüket a nagy nyilvánosság előtt. Hunyadi Emőke azóta több nyílt levélben reagált arra, hogy a Magyar Színház Facebook oldalára az újonnan repertoárra került Rómeó és Júlia című előadás olvasópróbájáról készült képeken, a társulat tagjai között premierplánban volt látható Gy. Tamás. Most egy újabb levélben szólította meg Nagy Viktor direktort.

Nagy Viktor letiltott a közösségi oldalakon. Így nem tudom taggelni, reménykedjünk felhallatszik a levelem. Elismert közszereplőként, az ország másik ( I. helyezett Nemzeti) legnívósabb kulturális intézményének vezetőjeként miután nyilvánosság előtt egy eljárások alá vont szexuális ragadozót foglalkoztatott, és a súlyos társadalmi kérdéseket érintő felelősségében nyilvánosan számonkérték, válaszadás és felelősségvállalás helyett művészúr azt a megoldást választja, hogy letiltja az illetőt a közösségi oldalakon, aki történetesen a szexuális ragadozó egyik áldozata. Hát ezt elég kellemetlen lesz vak komondorosdival kimagyarázni. A nemzeti, keresztyén elveket valló, kulturális intézmény és közszereplő egy kiskorúakat szexuálisan bántalmazó ragadozónak tálcán kínálja a friss-ropogós fiatalokat, majd az ezt számonkérő áldozatot tiltják el a nyilvánosság előtti kérdezés lehetőségétől? Nos két dolog lehetséges: Havasi Bertalanhoz csatlakozva a művészúr reménytelen helyzetben lévő emberek kétségbeesett próbálkozásával nem foglalkozik – ezesetben sürgősen le kell mondania intézményvezetői pozíciójáról, mert alkalmatlan a munkájára és a felelősség vállalására -,

vagy szimplán annyira gyáva, hogy képtelen intézményvezetőként bármilyen felelősséget vállalni – ezesetben sürgősen le kell mondania intézményvezetői pozíciójáról, mert alkalmatlan a munkájára és a felelősség vállalására.

Művészúrnak az évadzárás apropóján a Magyar Színház oldalán megjelent interjúban sikerült újra nagyot alkotnia. Nem elég a sunnyogás és tömegnyi ember arconkönköpése. Művészúrnak sikerélménye van. A kiskorúakat bántalmazót és az őt védő, abúzust nyilvánosan hiteltelenítő Eperjes urat Budapest legerősebb csapatának nevezi a nagynyilvánosság előtt. Mindenki megtisztelve és derűsen érzi magát, a színház erkölcsi és szakmai színvonala a csúcson van, Vidnyánszky Attilával versenyezve az ország első számú kulturális intézményeit tartják fenn a magyar embereknek. Vagyis tartjuk. A keresztyén szellemiséget Eperjes színművész-alkotó-színházi-mesterember biztosítja a színház falai között, aki az Index.hu interjújában kis semmiégnek és reagálásra érdemtelen hisztinek nevezte az áldozatok történeteit.

Jó lenne, ha lenne minek örülni, a hazugság valós lenne, nem igaz? Megértem, hogy kerüli a tükröződő felületeket, ill. nekünk lenne a legjobb, ha nem lenne az, ami, de sajnos a mai napig nem adott választ sem a nyilvánosság előtt, sem a színház dolgozóinak arra, hogy miért helyezett föléjük hatalmi pozícióba egy közismert ragadozót. Ahogy arra sem, hogy ez a „kis baki” megszűnt-e már. Vagy, hogy a korábbi nyilatkozatuk alapján milyen intézkedésekkel biztosítják a színházban tisztességes és biztonságos környezetet. Arra sem adott választ és magyarázatot, hogy a dolgozók miért érzik azt, ha megszólalnának az emberi méltóságuk és biztonságukhoz fűződő jogaik sárbatiprása miatt, akkor őket érnék még további atrocitások. Vagy hogy milyen módon tervezik visszaszerezni a munkatársak és a mélyen tisztelt közönség bizalmát. Netán nemzetünk a másik közismert és elismert intézményvezetője tervezi-e meglépni azt a szakmai és morális minimumot, hogy felelősséget vállal és lemond a posztjáról?

Vagy tartjuk, hogy nincsittsemmilátnivaló? Akárhogy is, a felelősség önt terheli. Mi várjuk a reakciót. De ne húzza nagyon sokáig művészúr, egy ember megnyomorításához elég egy szemvillanás is. Akár ennyi is. Vagy ennyi.

Üdv,

Hunyadi Emőke

https://szinhaz.online/nyilt-level-nagy-viktornak-hunyadi-emoke-sorai/
___

Egy korábbi levél...

„150 áldozattal vettük fel a kapcsolatot” – Nyílt levelet írt Nagy Viktornak és Eperjes Károlynak Hunyadi Emőke | 2024. május 3.

2022. áprilisában megjelent a HVG 360 oldalán egy interjú Gy. Tamás koreográfus egykori diákjával, Hunyadi Emőkével és 23 másik bántalmazottal, akik úgy döntöttek, hogy véget vetnek a mozgástanár sorozatos hatalommal való visszaéléseinek és elmesélték történetüket a nagy nyilvánosság előtt. Emőke most nyílt levélben fordul a Magyar Színház új vezetőihez.

Nyílt levél Nagy Viktornak és Eperjes Károlynak

Kedves Nagy Viktor igazgató úr és Eperjes Károly rendező úr!

A tegnapi napon felkerült a Magyar Színház facebook oldalára az újonnan repertoárra került Rómeó és Júlia című előadás olvasópróbájáról készült portfólió, ahol a társulat tagjai között premierplánban virít Gy. Tamás, mintha mi sem történt volna az elmúlt két (inkább 45) évben.

Eddig negyvenen számoltak be nyilvánosan, több platformon arról, hogy Gy. Tamás szexuálisan, fizikailag és verbálisan bántalmazott kiskorú és felnőtt diákokat évtizedeken keresztül. Önöknek, hatalmi pozícióban lévő személyeknek felelősségük és kötelességük, hogy az embereiket védjék, a biztonságukra tekintettel legyenek és biztosítsák.

Jelenleg 150 áldozattal vettük fel a kapcsolatot, a legrégebbi eset 45 évvel ezelőtt történt és 9 (!) intézményről van tudomásunk, ahol Gy. az intézményvezetők hozzájárulása és eltussolása miatt következmények nélkül követhette el a tetteit. Hogy példaként említsek egyet, a színházzal egy épületben lévő Pesti Magyar Színiakadémiából kiemelkedő létszámmal nyilatkoztak áldozatai az éveken keresztül tartó, a falakon belül köztudott, rendszeres abúzusról.

Önök jelenleg tovább követik ezt a sémát és lehetőséget biztosítanak ahhoz, hogy a bántalmazás folytatódhasson, aminek a felelőssége önöket terheli. Mindeközben pedig kiskorúak sérelmére elkövetett bántalmazás miatt büntetőjogi és polgári peres eljárások vannak folyamatban.

És ezzel nem csak az eddig megszólalt 40 áldozatot, vagy Gy. (jelenleg ismert) legalább 150 áldozatát, vagy a színház egzisztenciálisan kiszolgáltatott dolgozóit köpték arcon, hanem minden olyan áldozatot/bántalmazó kapcsolat jelenlegi elszenvedőjét is, aki olvassa ezt a levelet, vagy látják a Magyar Színház oldalán Gy. következmények nélküliségtől fesztelen mosolyát az elismert művészemberek között, amivel Önök ismert színházvezetőként és rendezőként azt üzenik nekik és mindenkinek, hogy tökmindegy mi történik/történt veled, tökmindegy, hogy nem te vagy egyedül, hanem száznál több áldozat van az ügyben. Az is tökmindegy, ha egy közismert ragadozóról van szó, miután nyilvánosan -az eltussoló intézményvezetők hallgatása miatti kényszerből- negyvenen beszéltetek egybehangzóan a veletek történtekről. Az is mindegy, ha nagy részetek kiskorú volt és emiatt jelenleg is büntető és polgári peres eljárások zajlanak. A bántalmazó hatalmi pozícióba lehet engedve, és a legkevésbé sem lesznek komolyan véve sem az áldozatok, sem a velük történtek.

Amellett, hogy ez állampolgárként, rendezőként, intézményvezetőként morálisan és a pozícióhoz tartozó felelősség miatt mélységesen elítélendő, ismert közszereplőként még súlyosabb felelősség egy ilyen üzenet közvetítése.

Az alapvető fontossága és az országon belüli bántalmazási ügyek jelenlegi helyzete mellett azért is borzasztó káros, mert a színészvilágon belül rendszerszinten elterjedt „leromboljuk a tanonc személyiségét a nullára, hogy onnan felépítsünk valamit” – alapú tanítási módszert erősíti az ebben szocializálódott fiatalokban.

(Gondolom ez mindenkinek eszébe jut, mielőtt egy áldozatnak szegezi a kérdést, hogy „demiértcsakmost?”)

Bár a hallgatás relativizálás, nem lehet elmenni amellett, hogy a társulat többi tagja, a fotókon a ragadozóval közösen mosolygó emberek mind egzisztenciálisan, mind szakmailag kiszolgáltatottjai Önöknek, és Önök ezzel élnek jelenleg vissza – meg hát tudjuk mi történik az országban, vagy a szakmán belül, ha valaki kinyitja a száját.

Így helyettük is, de értük is felszólítom Önöket kedves igazgató úr és rendező úr, hogy mivel egy köztudottan ragadozó emberről van szó, illetve nyilvános poszttal nyomták az áldozatok arcába Gy. szívélyes visszatérését, ezért egy nyilvános közleményben mihamarabb tájékoztatni szíveskedjenek Gy. örökérvényű eltávolításáról egy (valódi, nem a „ha megbántottam valakit, akkor..”) bocsánatkéréssel kiegészítve, minden áldozatnak és a színház minden jelenlegi dolgozójának címezve!

Addig is további szép napot és nyugodalmasan átaludt éjszakákat kívánok!

Üdv,

Hunyadi Emőke

Emőke levelében megnevezi a tanárt, akiről szó esik. A Színház Online szerkesztősége módosította „Gy.”-re levelében az említett tanár nevét.

https://szinhaz.online/150-aldozattal-vettuk-fel-a-kapcsolatot-nyilt-levelet-irt-nagy-viktornak-es-eperjes-karolynak-hunyadi-emoke/
___

A 21 éves Hunyadi Emőke pár évvel ezelőtti története a Thália Tanodában játszódik, ebben a(z azonos nevű színháztól független,) fizetős, gyerekeket is képző, felnőtteknek pedig Színész II. képesítést adó színházi és táncakadémiában, amelynek több volt diákja is beszélt a hvg.hu-nak azokról a megaláztatásokról, amelyeket elmondásuk szerint éveken keresztül kellett eltűrniük az egyik vezető mozgástanártól...
https://hvg.hu/360/20220420_thalia_tanoda_zaklatas_megalazas_gyongyosi_tamas_szinitanoda
___

Cikkünk megjelenése után a ma már az Anna and the Barbies együttes énekeseként ismert Pásztor Anna is elmondta, ő, már képzett táncosként, hallgatói és tanárkollégai minőségében is együtt dolgozott Gyöngyösivel, és az egyik összecsapásuk majdnem tettlegességig fajult. „Mivel erőteljesebb egyéniség voltam, határozott, karakán véleményem volt, Gyöngyösi Tamás úgy gondolta, én nem vagyok a nők közé sorolható. Ennek úgy adott nyomatékot, hogy mindig öcsinek vagy öcsisajtnak szólított. Ezt általában nem vettem komolyan, de egyszer mégis lett belőle egy összeütközésünk, ami nagyon elharapózott” – mondta cikkünkben.
https://hvg.hu/elet/20220928_gyongyosi_tamas_zaklatas_abuzus_szinitanoda_thalia_gor_nagy_maria_pesti_magyar_sziniakademia
___

Hunyadi Emőke | 2024. május 15.: -- „A velem történt, négy és fél éven keresztül tartó szexuális, fizikai és verbális bántalmazás miatt zajlik ez a személyiségi jogi per. 16–21 éves koromig voltam a Thália Tanoda diákja, ezalatt folytatólagosan történt az abúzus.

A büntetőperben közel negyven tanú van, a polgári perben pedig olyan emberek is tanúskodnak mellettem, akik az általam elszenvedett bántalmazást nem látták, és nem is ismertük egymást, mert évtizedekkel korábban tanultak Gyöngyösinél, viszont velük szó szerint ugyanazt követte el, amit velem. Egy bevett sémát követett.”
https://wmn.hu/ugy/62613-tobb-mint-szazan-vadoljak-eroszakkal-a-mozgastanart-megis-ott-lehet-a-magyar-szinhaz-probajan

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Egy eltűnőben lévő kor embere: Schilling Árpád rendező
https://youtu.be/UDnIwXmLgMs?si=TOIrKcG_9vJ6oUQu&t=678
___

„A vágyam az, hogy egy olyan társadalomban élhessek és nevelhessek gyereket, amelyben senki sem akarja ráerőltetni a másikra a nézeteit, ahol az oktatás többfajta megközelítési módot is kínál a felnövekvő generációknak a világ megismeréséhez. Elsősorban azt szeretném, ha az ember kellő alázattal viseltetne a természet iránt, de ez a mentalitás nem jelentene egyet a bárgyúsággal és a populizmusra való igénnyel. Az ember által teremtett környezet esztétikája és a szellemi kapacitásunk között törvényszerű az összefüggés, ezért én minden erőmmel támogatom a művészetpedagógiát már a bölcsődében is. Az ember, ha nem rendelkezik arányérzékkel, nem ismerhet mértéket az élet semmilyen területén. Ha pedig nem ismerünk mértéket, merő tudatlanságból fogjuk egymást elpusztítani. Tanuljunk és tanítsunk egy életen át, hogy emberhez méltó életet élhessünk – ez az én filozófiám.”
https://hu.wikipedia.org/wiki/Schilling_%C3%81rp%C3%A1d_(rendez%C5%91)

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Egyeztetést követelnek a budapesti művészszínházak | 2024.06.10.

Máté Gábor, Mácsai Pál, Kováts Adél, Barda Beáta és Benkő Nóra is aláírta azt az Országos Színházi Találkozó szervezőinek, a Kulturális és Innovációs Minisztériumnak és a szakmai közvéleménynek szóló nyílt levelet, amelyben azt sérelmezik, hogy a re:oszton nem lesz lehetőségük tárgyalni az új Kulturális Törvényről. A felhívást teljes egészében, változtatás nélkül közöljük

A nyílt levél apropóját az adja, hogy a Kulturális és Innovációs Minisztérium államtitkára, Závogyán Magdolna más irányú elfoglaltságára hivatkozva két nappal az esemény előtt lemondta részvételét, ezért elmarad a kaposvári re:oszt nyitónapjára tervezett szakmai konferencia nap.

-- A beszélgetésen a most készülő, a színházi szervezetek szabályozási környezetét is átrajzoló Kulturális Törvényről lett volna szó.

Mint írták, a seregszemle szervezői „egy valós találkozásokra és szakmai eszmecserékre alkalmas tér” létrehozását ígérték, ám így az említett törvénytervezetről mégsem lesz szó a re:oszton.

A levél aláírói felszólították az illetékeseket, hogy ne ismételjék meg az Előadóművészeti Törvény módosításai során „unalomig megismert gesztusokat, amikor látszategyeztetésekkel, érdemi párbeszéd nélkül, a színházi alkotók nagy részének kihagyásával születtek meg azok a keretek, amelyeket most nagyobb rendszerbe illeszteni szándékoznak.”

A Katona József Színház, az Örkény Színház, a Radnóti Színház, a Trafó és a Városmajori Szabadtéri Színpad közleménye
A Katona József Színház, az Örkény Színház, a Radnóti Színház, a Trafó és a Városmajori Szabadtéri Színpad felhívása a 2024. évi Országos Színházi Találkozó szervezőinek, a Kulturális és Innovációs Minisztérium illetékeseinek és a szakmai közvéleménynek
Sajnálattal értesültünk, hogy a minisztérium államtitkára más irányú elfoglaltságára hivatkozva két nappal az esemény előtt lemondta részvételét, és ezért elmarad a kaposvári re:oszt nyitónapjára a szervezők által tervezett első szakmai konferencia nap, ahol a most készülő, a színházi szervezetek szabályozási környezetét is átrajzoló Kulturális Törvényről lett volna szó. Az illetékesek nem jelöltek meg újabb időpontot a megbeszélésre.
A Kulturális és Innovációs Minisztérium élén történt személycsere ma napvilágra került híre nem változtat azon, hogy a magyarországi színházi élet sok évi szünet után újjáéledő legfontosabb seregszemléjének szervezői „egy valós találkozásokra és szakmai eszmecserékre alkalmas tér” létrehozását ígérték, ám a Kulturális Törvényről az eseményen nem lesz szó.
A re:oszt kiváló alkalom arra, hogy szakmánk a politika jelenléte híján is számos lényegi kérdésben egyeztessen, az eredeti meghívásban hangsúlyozott értékek, azaz „a színházi közösségek közötti kapcsolatok erősödésének” szellemében.
A magyar színházművészek, ahogy a magyar kulturális élet más területein dolgozó szakemberek, hivatásukért felelősséget vállaló, minden társadalmi konstellációban legjobb tudásuk szerint teljesítő alkotók. Megérdemlik és elvárják egymástól és fenntartóiktól az államtitkár asszony által a napokban is nyilvánosan hangsúlyozott „érdeklődő és értő szellemet, de mindenek felett az egymás iránti feltétlen tiszteletet”.
Ennek jegyében felszólítjuk az illetékeseket, hogy ne ismételjék az Előadóművészeti Törvény módosításai során unalomig megismert gesztusokat, amikor látszategyeztetésekkel, érdemi párbeszéd nélkül, a színházi alkotók nagy részének kihagyásával születtek meg azok a keretek, amelyeket most nagyobb rendszerbe illeszteni szándékoznak.
Felszólítjuk az illetékeseket, hogy hozzanak létre széles körű, a kulturális szakmák egészét bevonó egyeztetési fórumot, s ehhez használják fel az idei kaposvári re:oszt nyilvánosságát!
Máté Gábor, Mácsai Pál, Kováts Adél, Barda Beáta, Benkő Nóra
2024. június 10.
https://fidelio.hu/szinhaz/egyeztetest-kovetelnek-a-budapesti-muveszszinhazak-181196.html
___

Elmarad a zalai Margófeszt | 2024.06.11.

A szervezők azzal indokolták a döntést, hogy elegendő támogatás hiányában nem képesek biztosítani azt a színvonalat és minőséget, amit a Margótól elvárhatnak a résztvevők.

„A Margó történetében először le kell mondanunk egy fesztivált, a zalai Margófeszt (2024. augusztus 15-17.) elmarad” – jelentették be Facebook-oldalukon az esemény szervezői.

Közleményükben felidézték, négy évvel ezelőtt azért vágtak bele a Margófesztbe, mert szerettek volna a Balaton környékén fesztiválozni, zenével és irodalommal, egy számukra kedves környezetben, amelyet Szentgyörgyváron végül meg is találtak. „A fesztivál látogatottsága évről-évre növekedett, idén minden eddiginél többen vásároltatok bérletet az első időszakban. Sok-sok tervünk volt, szuper fellépőkkel és kempinggel, de

-- elegendő támogatás hiányában nem tudjuk azt a színvonalat, minőséget tartani, amit a Margóktól elvárunk, és amit a Margófeszt látogatóinak nyújtani szeretnénk.

Nehezen, de úgy döntöttünk, hogy a zalai Margófesztet, bármennyire is szeretjük, most nem rendezzük meg” – indokolták döntésüket. [...]
https://fidelio.hu/plusz/elmarad-a-zalai-margofeszt-181200.html

Válasz

További hozzászólások 

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 8 órája a(z) November 25.: a nők elleni erőszak megszüntetésének világnapja blogbejegyzéshez:

Zoora Shah közel tizennégy évet ült életfogytiglani ...

M Imre írta 8 órája a(z) A gyilkosok emlékműve (a hegyvidéki turul) videóhoz:

„Ez a történet az évtizedek óta tartó hazudozásról szól” |...

M Imre írta 9 órája a(z) Kicsivel később: most (tíz éves a Fortepan) blogbejegyzéshez:

Megvan a gyilkos, az ország örül, kék dicsfény a fejed körül |...

M Imre írta 9 órája a(z) Helyközi Járat néven hat magyar szerkesztőség fogott össze, hogy minél több emberhez jussanak el a vidék ügyei blogbejegyzéshez:

Lánczi Tamás még szigorúbban védené a szuverenitást, Kósa ...

M Imre 10 órája új videót töltött fel:

M Imre írta 10 órája a(z) Az egészségügy átalakításának terveiről blogbejegyzéshez:

Az OKFŐ is betiltotta a home office-t | 2024. július. 26. Csak...

M Imre írta 11 órája a(z) A gyilkosok emlékműve (a hegyvidéki turul) videóhoz:

Kovács Gergely, a Magyar Kétfarkú Kutya Párt társelnöke ...

M Imre 11 órája új videót töltött fel:

M Imre írta 11 órája a(z) Hulladékcsökkentési Eszköztár blogbejegyzéshez:

Genetikailag módosított legyek fogyaszthatják el az emberek ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu