Internet: A magyar felsőbíráskodás múltja

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1037 fő
  • Képek - 4206 db
  • Videók - 1499 db
  • Blogbejegyzések - 1412 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 637 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1037 fő
  • Képek - 4206 db
  • Videók - 1499 db
  • Blogbejegyzések - 1412 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 637 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1037 fő
  • Képek - 4206 db
  • Videók - 1499 db
  • Blogbejegyzések - 1412 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 637 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1037 fő
  • Képek - 4206 db
  • Videók - 1499 db
  • Blogbejegyzések - 1412 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 637 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Mindazok a nemzetközi és hazai politikai folyamatok, amik kihatottak a mindenkori magyar állam mindennapjainak alakulására, érzékenyen érintették a judicaturát, annak útját és időnkénti tévútját befolyásolták. Szent István állama a jogbiztonság tekintetében Európa élvonalába került. A magyar királyságban a bírói pozíció előzményei már az államalapítás előtt ismertek. A király - mint a magyar felsőbíráskodás meghatározó személye - törvénykönyveivel megalapozta az ezeréves jogfejlődés kezdeteit.


A Magyar Királyság jogszolgáltatási szervezetének több évszázadra érvényes alakja az 1320-as éveket követően alakult ki. A mohácsi vész azonban nem csupán Werbőczy István nádor, hanem a korábbi uralmi, s hozzá kapcsolódó igazságszolgáltatási szisztéma vereségét is jelentette, hanem azt is, hogy 1541-től az ország három részre szakadásával egyrészt megszűnt a királyi jelenléttel, személyes közreműködésével folyt ítélkezés a Habsburgok felügyelte régiókban, másrészt másutt, a török uralta, ún. hódoltsági területeken bevezették a megszállók joggyakorlatát is. Lehanyatlott az eddigiekben kiemelkedő, központi jelleggel ítélkező curiális bíráskodás, s helyette előtérbe került a helyi, rendi keretek között folyt ítélkező tevékenység.

A bírósági szervezet 1723-ban bekövetkezett reformja során a XXIV. törvénycikk intézkedett a nádorispán elnöklete alatt álló hétszemélyes tábláról. Ő egyúttal az egész Curia elnöke volt. A korábbi évszázadok jogfejlődésére alapozódva rögzítette a XXVI. törvénycikk a királyi ítélőtábla helyzetét, aminek élén a személynök állt. Az átszervezett, a királyi udvartól független, Pesten ítélkező - immár állandó (de II. József uralkodásáig azért nem folyamatosan ülésező bírósággá átalakított - két fórumból: a hétszemélyes táblából és a királyi táblából álló) Curia mellett előbb négy, majd 1726-tól öt kerületi tábla felállításával az igazságszolgáltatási fórumrendszer 1868-ig érvényes keretei ekkor jöttek létre.


"A Kúria bérházba vonult és pedig Orczy Istvánnak az akkori Uri utcában 45. sz. alatt bírt házába évi 300 frt bérfizetésért. Ezen a helyen tartotta a pesti kir. tábla 1724. május 2-án az első ülését." - emlékeztetett a történtekre e jogi fórum felállításának és szervezésének 200. évfordulóján a Magyar Jogászegyleti Értekezések szerzője. II. József alatt a hétszemélyes tábla Pestről Budára költözött a helytartótanács épülete mellé, az Úri- és az Országház-utca közötti háztömbben ítélkezett.

Világost követően a Curia egykori bíróságaiból részlegesen - és ideiglenesen - visszaállították a váltófeltörvényszéket 1849 végén, de 1850-ben - midőn az abszolutisztikus terveknek megfelelően kiépült az új "cs(ászári). és kir(ályi)." bírósági szervezet (és annak felsőbírósága) - ismét megszüntették. Az egykor legfőbb jogi fórumnak számító hétszemélyes tábla hatáskörét Magyarországra is kiterjesztve a Bécsben (1848 óta) ítélkező K. k. Oberster Gerichts- und Cassationshof vette át, míg a váltófeltörvényszék és a királyi tábla utóda 1850-től, területi megosztással öt ún. kerületi Oberlandesgericht lett. A megszállók által szétvetett felsőbírósági rendszer, valamint az alsóbb fokon eljáró magyar jogi fórumok helyett bevezetett, s az országra kényszerített, immár nem rendi keretek közötti ítélkezés a modernizációt szolgálta 1860. október 20-ig, az "Októberi diploma" kiadásáig.

 

 

network.hu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Noha az 1861-es ún. Országbírói Értekezlet változatlanul hagyva állította vissza a rendi Curia szervezetét, amely így kezdhette újra Pesten, a Barátok piacán állott épületben 1861. április 3-án ítélkezését (aminek emlékét a mai V. Curia utca elnevezés őrzi), a polgári fejlődés igényei kierőszakolták a változásokat. Az 1868. évi LIV. tc. a megszüntetett kerületi ítélőtáblák helyett két (másodfokú bíróságot jelentő) ítélőtáblát hozott létre: a pestit (majd budapestit) és marosvásárhelyit, elrendelve, hogy "a legfőbb bírói hatóságot mind a két királyi ítélőtábla egész területére nézve 'magyar királyi curia' név alatt a legfőbb törvényszék gyakorolja Pesten", azaz a két osztályból - "az alaki jog terén" semmisségi esetekben ítélkező Semmítőszékből, s "az érdemleges kérdésekre nézve" harmadfolyamodású bíráskodást folytató "Legfőbb Ítélőszékből - álló legfelsőbb bíróság fogalma és tartalma a határozatokat hetes tanácsban kihirdető egykori hétszemélyes táblára szűkült.

A Semmítőszék alakuló ülését 1869. június 1-jén tartotta meg gróf Mailáth György országbíró elnökletével. Az 1861. május 1-jén rendi szervezettel visszaállított Pesti Királyi Ítélőtábla a polgári értékrendnek megfelelő ítélkezését 1869. június 1-jén kezdte meg, s folytatta a "szétosztás"-ig, 1891. május 4-ig. Élén ekkor már nem a királyi ítélőtábla utolsó személynök-elnöke, kellemesi Melczer István, hanem Fábry István állt, akinek utódai Szabó Miklós, Mihajlovits Miklós, dr. Vajkay Károly, Czorda Bódog, Vértessy Sándor, Oberschall Adolf és Csathó Ferenc voltak. 1891-ben az elnök dr. Vajkay Károlyt az újonnan felállított Budapesti Királyi Ítélőtábla élére is kinevezték, míg később az ítélőtáblai vezetők közül a meggyilkolt elnököt, majd utódát követően Szabó Miklós (1888-1905), illetve Oberschall Adolf (1906-1908) kúriai elnökök lettek. Az 1881. évi LIX. tc. egyesítette a Curia két osztályát, a 2. § szerint: "A legfőbb bírói hatóságot mind a két királyi tábla területére nézve a 'magyar királyi curia' Budapesten gyakorolja." Az egyesítés határnapja 1882. január 1-je lett, s másodikán az új legfőbb grémium már megtartotta első teljes ülését. Az 1883. március 28-ról 19-ére virradóan meggyilkolt utolsó országbíró, curiai elnök utóda Perczel Béla (1884-1888) lett. Ő már nem volt országbíró, mert az 1884. XXXVIII. tc. az országbírói méltóságot és a curiai elnökséget szétválasztotta.

Hauszmann Alajos a mai Fővárosi Bíróság épületének terveit már 1884-ben elkészítette, de csak 1887-ben épült fel a több jogi fórumnak otthont adó építmény. Életrajzából ismert, hogy ezt követően bízta meg Fabiny Teofil igazságügyminiszter a Magyar Királyi Kúria épületének megtervezésével. Már 1888-ban elkészült a tervekkel, az építkezés viszont csupán 1893-ban kezdődött el. Tartva a kikötést, az épület elkészült a millenniumi ünnepségekre. 1896. október 6-án helyezte el Ferenc József az épület zárókövét. (Más források 1891-1897 közötti időszakot említik az építkezés idejeként.)

Az 1890. évi XXV. tc. decentralizálta a királyi ítélőtáblákat, számuk 11-re nőtt. A 133 napos proletárdiktatúra időleges, Trianon viszont már alapvető változásokat eredményezett: öt ítélőtáblára, 67 királyi törvényszékre és 150 elsőfolyamodású járásbíróságra apadt az ítélkező fórumok száma. A polgári Magyarország legfelsőbb bíróságának élén a már említett vezetőket Günther Antal (1909-1920), Tőry Gusztáv (1920-1925), Juhász Andor (1925-1934), Osvald István (1934-1937), Töreky Géza (1937-1944) követte, a Szálasi-féle országlás idején Szemák Jenő (1944-1945) volt a kúriai elnök. A Magyar Kúria utolsó elnöke Kerekess István (1945-1949), a jogszolgáltató fórumot megszűntekor Somogyi Ödön másodelnök irányította. 1947/1948-ra gyökeresen megváltoztak a hazai közállapotok, benne az igazságszolgáltatás és az igazságszolgáltatók körülményei is. Az 1949. évi XX. törvény a törvényszékeket megyei bíróságokként, az ítélőtáblákat felsőbíróságokként, míg a Magyar Kúriát a Magyar Népköztársaság Legfelsőbb Bíróságaként említette. Az új igazságügyi csúcsszerv 1949. november 18-án tartotta első teljes ülését még a Hauszmann tervezte épületben. Nem sokáig maradhattak itt a bírák, az Igazságügyi Palota előbb a 1953-ban a Magyar és Nemzetközi Munkásmozgalom Történeti Múzeumnak, a Néprajzi Múzeumnak, majd a Magyar Nemzeti Galériának, végezetül a Néprajzi Múzeumnak, és mindvégig "társbérlőként" a Magyar Dolgozók Pártja Munkásmozgalmi Intézetének (és jogutódainak) - rövid ideig a Magyar Országos Levéltár egyik részlegének is - adott, illetve ad otthont.

A Legfelsőbb Bíróság élén előbb két másodelnök Somogyi Ödön (1949-1950) és Jankó Péter (1950-1953) állt, az első elnök Molnár Erik (1953-1954) lett, utódai Domokos József (1954-1958), Jahner-Bakos Mihály (1958-1963), Szalay József (1963-1968) és Szakács Ödön (1968-1980) voltak. Szilbereky Jenő (1980-1990) egyszerre volt a Magyar Népköztársaság utolsó, majd a Magyar Köztársaság első legfelsőbb bírósági elnöke. Elnöksége idején (1981 elején) elérte, hogy az 1951-től a Lánchíd budai oldalán, a Fő utca 1. sz. alatti (csereként kapott) létesítményből - az egykori Közigazgatási Bíróság, majd Magyar Munkásmozgalmi Intézet épületébe kényszerített bírói karral és munkatársaival - átköltözhetett a Markó utcába, a Nehézipari Minisztérium elhagyott épületébe. A Fellner Sándor 1912-ben készített tervei alapján épült palotában az Igazságügyminisztérium működött 1918. december 1-jén, majd 1945-től a Belügyminisztérium is, végül a NIM, az OMFB és a Bányaműszaki Felügyelőség használta. Napjainkban kizárólag a Legfelsőbb Bíróság és a Legfőbb Ügyészség (1981 szeptemberétől) használja. Szilbereky nyugdíjba vonulása után az általános elnökhelyettes, Nagy Zoltán rövid ideig tartó - az elnöki interregnumot kitöltő - megbízott elnöki tevékenységét, majd az 1990-es országgyűlési választásokat követően az új parlament Solt Pált választotta meg elnöknek előbb 1990-ben, majd ismételten 1996-ban.

A magyar felsőbíráskodás mind a XIX., mind a XX. században nem függetleníthette magát mindazon politikai viharoktól, amiknek következtében ítélkeznie kellett a legkülönbözőbb pártállású párt- és állami vezetők, valamint elvbarátaik elleni, a jogerős ítélet kiszabását célzó felterjesztett eljárásokban, azaz a politikai jellegű ügyeikben. Így volt ez az első világháború, valamint a forradalmak előtt és után, a majd második világégést megelőzően és azt követően. Nem maradhattak ki a legfelsőbb bírósági bírák a koalíciós éra különbíráskodásának lezárultát követő politikai perekből, az 1956-ot követő megtorlásból, majd a több hullámban folyt ellenkező előjelű, ún. rehabilitációs eljárásokból. Az 1945-ben elkezdődött - s a sztálini típusú rendszer létrehozását és megvédését egyaránt szolgáló - ítélkezést minősíti a három ún. semmisségi törvény, ami az 1945-1989 között kihirdetett törvénysértő határozatok megsemmisítését teszi lehetővé (bármely fokú bíróság hirdette is ki a jogsértő ítéletet). 1934-ben az akkori kúriai elnök, dr. Juhász Andor így fogalmazott: "Mihelyt a bírónak lelkiismerete parancsa helyett akár az állami végrehajtó hatalom gyakorlóinak, akár politikai vagy társadalmi irányzatoknak avagy hatalmaskodó peres feleknek tetszéséhez kell alkalmaznia ítéletét, nem bíró az többé.


" Egy évtizeddel később e juhászi ars poetica hosszú-hosszú évekre elveszítette érvényét. A bekövetkezett apokalipszist jól példázza az utolsó kúriai főbíró, az 1945. április 9-től ideiglenes kúriai vezető, majd szeptember 27-től 1949 januári nyugdíjazásáig elnök sorsa. A 76 éves dr. Kerekess Istvánt 1954. augusztus 13-án az államvédelmisek letartóztatták, november 4-én szabadlábra helyezték. A Fővárosi Bíróság 1954. december 11-én, jogerősen, a Faddi Otmár és társai ügy X. r. vádlottjaként kettő év három hó börtönre ítélte. 1955. szeptember 1. és 1956. április 14. között töltötte büntetését. A Fővárosi Bíróság 1996. április 22-én, 38 évvel halála után semmissé nyilvánította törvénysértő ítéletét.


Nézz körül a Legfelsőbb Bíróság honlapján

Címkék: bíróság legfelsőbb

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 1 hónapja

„Ebben a rendszerben van egy szisztematikus, rendszerszerű csalás” – Kovács Ágnes alkotmányjogász a bírói függetlenségről | 2025. január 29.

Milyen módszerekkel támadják a jogállam alapját jelentő bírói függetlenséget az autoriter populista kormányzatok, és milyen szabályozás, bírói szerepfelfogás ad védelmet ellenük? Az alkotmányjogász véleménye a bírósági rendszerek, elsősorban a magyar immunrendszeréről.

Nemrég beszélgettem egy bíróval a NER igazságügyi rendszeréről, és azt mondta, hogy amikor a Fidesznek nem volt kétharmada – 2015 és 18 között –, akkor a bírósági szervezet – egyébként döntéseikben a kormánypárthoz érzékelhetően lojális – vezetői is inkább hoztak szakmai döntéseket. Amikor kétharmad volt, akkor fordultak jobban irányba. Ha egy rezsim túl sokáig van hatalmon, nincs politikai váltógazdaság, hiányzik az elit csoportok egyezkedése és egymást kiegyensúlyozó szerepe, az mindenképpen nyomot hagy a bírósági szervezeten? Mindenképpen csökken a függetlensége?

A bírói függetlenség legfontosabb garanciája a politikai váltógazdálkodás. Ha verseny van a politikai hatalom megszerzéséért, és nem látjuk előre, ki fogja megnyerni a választásokat, akkor minden politikai oldalnak érdeke, hogy fenntartsa a bíróságok függetlenségét, mert ha ellenzékbe kerülnek, akkor a bírói hatalom nagyon fontos intézményes kontroll a kormányzat működése felett. Ez kihat a bírák viselkedésére is. Ha a politikai szereplők ellenérdekeltek a bírói függetlenség korlátozásában, a bírók bátrabban hozhatnak az aktuális hatalomnak kedvezőtlen döntéseket, nem kell retorziótól tartaniuk.

Kovács Ágnes alkotmányjogász, az ELTE Társadalomtudományi Karán tanít emberi jogokat. A Fundamentum című folyóirat szerkesztője. Az elmúlt években a bírói függetlenség kérdését kutatta, a bírák képzésével foglalkozó TRIIAL uniós projekt egyik szakmai koordinátora.

Ha a bírók vagy a bírói szervezet felől nézzük, akkor ez azt mutatja, hogy az ítélkezés nem pusztán szakmai, szakértői munka, hanem mindig van politikai háttere.

Vannak olyan kutatások, amelyek a bírósági döntéseket mint stratégiai döntéseket elemzik. Jellemzően legfelső bíróságokat, alkotmánybíróságokat vizsgálnak, amelyek nagy számban tárgyalnak komoly politikai téttel rendelkező ügyeket.

A bíróságok sem elszigetelt térben működnek. Egy bíró vagy egy bíróság döntését befolyásolhatja, hogy mi lesz a döntés következménye rövid és hosszú távon, milyen lesz a társadalmi, politikai fogadtatása. Ez elválaszthatatlan az ítélkezéstől, mert az ítélkezés maga is politikai tevékenység abban az értelemben, hogy a politikai közösség mindennapjait érintő döntéseket hoznak például arról, hogy meddig terjed az egyének szabadsága. A bíróknak az is szempont lehet a döntéseiknél, hogyan fogja egy-egy döntés érinteni a karrierjüket.

És akkor még nem is vettük figyelembe az érthetően meglévő politikai preferenciájukat, hiszen – bár a bíróság, gondolom, alapvetően konzervatív testület, mégis – leképezheti a magyar társadalom politikai megosztottságát.

Kérdés, hogyan értelmezzük azt a kifejezést, hogy a bíróság konzervatív testület.

A létező normákat fenntartani igyekvő.

Ebben az értelemben van értelme azt mondani, hogy az ítélkezés egy konzervatív tevékenység. A magyar bírók ideológiai preferenciáit szerintem az elmúlt időszakban nem kutatták.

Az előbb pont arról beszélt, hogy igazából nem is ez az érdekes, mert a saját preferenciáiktól függetlenül is figyelembe veszik a döntéseik következményeit.

A bírók nem burokban élnek. Ami a magyar bírósági rendszer sajátossága – és a bírói függetlenség szempontjából nagy probléma –, az a rendkívül hierarchizált szervezetrendszer. A bírói karrierút az alsó bíróságoktól a felső bíróságok irányába vezet szakmai presztízs, munkateher és anyagi megbecsültség szempontjából.

Ha valaki fiatalon bekerül a bírósági szervezetrendszerbe, akkor az az érdeke, hogy minél feljebb jusson a szervezeti hierarchiában, mert akkor kevesebb ügye lesz, tanácsban kell ítélkeznie, talán kisebb a felelőssége, és biztosan nagyobb lesz az anyagi megbecsültsége, a szakmai tekintélye is. Ez a rendszer nem igazán kedvez a függetlenségnek, mert a bíró elkerülhetetlenül figyelembe fogja venni, hogy amikor pályázni fog, akkor a bírósági szervezeten belül értékelik a szakmai tevékenységét, általában a felettesek. Ez – akár nem is reflektált módon – valamilyen igazodási kényszert hozhat elő a bírókból a bírósági szervezeten belül akár a döntések szintjén is.

Ugyanakkor magukba szívják a bírósági ethoszt, amíg eljutnak a bíráskodásig. Ez nem ellensúlyozza az igazodási kényszert? Hogy ha magamra csukom a tárgyalóterem ajtaját, akkor már senkitől sem függök?

Így van, és bár sok kritika megfogalmazható a bírói függetlenség jelenlegi hazai helyzetéről, még mindig ez az egyetlen olyan intézmény a mai alkotmányos rendszerben, ahol megvannak a függetlenség komoly hagyományai.

Sőt egyedüliként a NER-ben még garanciákat is ki tudott vívni a 2023-as igazságügyitörvény-csomaggal.

Ez mutatja, hogy a bírói ethosz létezik. A bírók még tudnak függetlenek lenni, csak nagyon sok nyomásnak vannak kitéve, ami nehezíti ezt.

Kétfelől érheti kihívás az ítélkezés függetlenségét: direktben a politikai hatalmi ágak beavatkozásától, illetve magától a bírósági szervezettől. Beszéljünk még az elsőről. Milyen módon történhet még? Ugyanakkor mégiscsak a politika által meghozott törvények alapján kell bíráskodni.

Persze, arra, hogy hány bíróság van egy országban, hogyan nevezik ki a bírákat, mind törvény vonatkozik, amit a jogalkotó határoz meg. De nagyon fontos, hogy ítélkezési tevékenységében a bíró csak a jogszabályok és a saját lelkiismereti meggyőződése szerint döntsön.

Azt is sokszor elmondják, hogy ma már nehezen elképzelhető, hogy egy politikus odaszóljon egy bírónak, ami a legnyilvánvalóbb módja a politika beavatkozásának. Az ilyen direkt beavatkozás talán a posztszocialista országokban is megszűnt.

A szakmai kritikát és a politikai nyomásgyakorlást el kellene választani. Ez alapján azt is ide lehetne sorolni, amikor bírók szakcikket írnak egy jogterületről, amit nehéz politikai nyomásgyakorlásnak nevezni.

Fontos, hogy a közhatalom ellenőrizhető legyen, ennek fontos feltétele az, hogy a bírósági döntések nyilvánosan vitathatók legyenek. Lényeges azonban, hogy szakmai keretek között maradjon. Nyilván sokkal nagyobb veszély, amikor egy fontos pozícióban lévő politikus bírálja a bíróságok döntését, mintha a szakmai nyilvánosságban jelenik meg a kritika. A szakmai kritika alapvető eleme egy jól működő bíróságnak.

A direkt politikai beavatkozásnál maradva: a tavaly novemberi négyoldalú megállapodás a kormány és a bírói szervezetek között ilyennek tekinthető?

Teljesen egyértelmű politikai nyomásgyakorlás volt: a bíróságok függetlensége és működőképessége szempontjából kulcsfontosságú fizetésemelést tette függővé a megállapodás megkötésétől. Azt pedig, hogy a kormányzat részéről lett volna bármilyen szándék szakmai együttműködésre a bírósági szervezet és a kormány között reformok, jogszabály-módosítások, szervezeti átalakítások érdekében, azt nagyon jól mutatja, hogy mi történt év végén: mindenféle trükkökkel szakmai véleményezés nélkül fogadtak el törvényeket.

Mind az OBT, mind az OBH elnöke azt hangsúlyozta és azzal próbálta a bírósági szervezet felé legitimálni, hogy aláírta a megállapodást, hogy abban csak általános elképzelések vannak arról, hogyan lehet a hatékonyságot javítani, racionalizálni a szervezetet stb., de amikor majd jönnek a konkrét jogalkotói lépések, akkor a bíróságoknak lehetőségük lesz beleszólni a jogalkotásba, becsatornázhatják a bírósági egyesületek észrevételeit is, akik a bírói kar jelentős részét képviselik. Tehát a szervezet felé azzal próbálták igazolni a saját döntésüket, hogy majd lesz egy érdemi szakmai együttműködés az igazságügyi kormányzattal.

https://www.szabadeuropa.hu/a/ebben-a-rendszerben-van-egy-szisztematikus-rendszerszeru-csalas-kovacs-agnes-alkotmanyjogasz-a-biroi-fuggetlensegrol/33287996.html
___

Újra a bírók ellen hangol a Fidesz, személyükben és ítéletek miatt támadja őket | 2025. április 11.

A bíró – idézzük most a 24.hu összefoglalóját az ügyről – szakmája szabályai szerint ítélkezésében nem veheti figyelembe politikusok, kormányok kommunikációs céljait, politikai szándékait, de még csak a társadalmi nyomást sem: neki a tényállás, a bizonyítékok, a jogszabályok alapján kell meghozni szakmai lelkiismerete szerinti döntését.
https://24.hu/belfold/2025/04/07/het-es-fel-tonna-kristalyos-anyagot-lefoglaltak-megsem-tartoztattak-le-a-csepeli-droglabor-gyanusitottjait/
Konkrét bírói ítéleteket mindig is kritizáltak politikusok: az ítélkezés függetlenségét leginkább az veszélyezteti, ha azt egy le nem zárult ügyben igyekeznek – főleg egy másik hatalmi ág, a kormány képviselői – befolyásolni. A csepeli ügyben pedig még csak nyomozati cselekmények folynak.

Ugyanígy folyamatban lévő ügyet befolyásolt Rogán Antal, amikor a Rezesova-ügyben a börtönbüntetés végén a súlyos balesetet okozó milliomosnőt házi őrizetbe engedte a bíróság. A Fidesz politikusa Rezesova háza előtt tartott sajtótájékoztatót, tiltakozva a nyomozati bíró intézkedése ellen – vissza is küldték a zárkába Rezesovát.

Orbán Viktor is a másodfokú ítélet és kúriai felülvizsgálat között fejezte ki nyilvánosan rosszallását, amikor a bíróság kimondta, hogy jogszabálysértően szegregálták a gyöngyöspatai roma iskolásokat.

Navracsics Tibor miniszterként írt levelet –jelezve, hogy a társadalom súlyos ítéletet vár – a Kúriát akkor vezető Darák Péternek az éjszakai szórakozóhelyen halálra késelt Marian Cosma kézilabdázó ügye kapcsán, amikor a másodfok átminősítette enyhébbre az első fokon megállapított bűncselekményt.

A lúgos orvos el-nem-engedése ügyében is volt politikai nyomás, ami jól detektálható társadalmi elvárással párosult.

Nemrég Fekete-Győr András pocskondiázta a jogerős, az ő mandátumvesztését eredményező ítéletet kimondó kúriai bírót, más politikusok is tettek így sokszor, de nem folyamatban lévő, hanem lezárult ügyekben.

Megkértük az OBT-t, hogy értékeljék a mostani, a bírók, bíróságok elleni támadásokat. Pecsenye Csaba elnök írásos válaszában jelezte, hogy folyamatban lévő ügyekben az OBT nem nyilvánulhat meg, egyébként a bírói döntésekkel kapcsolatos véleménynyilvánítás mindenki, így a politikusok számára is adott. „Ezeket a véleményeket az Országos Bírói Tanács kommentálni nem kívánja, bízva abban, hogy azok a tényszerűség keretein és a jóízlés határán belül maradnak.”

Így tett egyébként az Országos Bírósági Hivatal elnöke, Senyei György is, aki Gulyás Gergely kormányinfós beszámolója szerint a kormányülés meghívottja volt, és szerették volna, ha ott megnyilvánul a „droglabor” ügyében is. Gulyás szerint ő nem értékelte a bíró döntését.

Lapunk kérdésére az OBH sajtóosztálya bővebben válaszolt: „A bírósági döntések nyilvános kritikájával kapcsolatban az OBH elnöke már számos alkalommal rögzítette, hogy a határozatok a nyilvánosságban – a jogorvoslati nyilatkozatokon túlmenően is – kritizálhatók, azzal, hogy a kritika személyiségi jogokat nem sérthet.

Az OBH hivatalos tudomása szerint a megjelölt ügyben a bíróság elsőfokú határozatával szemben az ügyészség jogorvoslattal élt, így a döntés nem jogerős, az ügy a Fővárosi Törvényszék – mint másodfokú bíróság – előtt folytatódik.”

Bíró megkérdezettjeink úgy vélik, hogy Senyei György kormányülésre történt meghívása is arra utal, hogy a kormány igyekszik leválasztani a renitens, azaz a vele kötött megállapodást felmondó Bírói Tanácsot és a tüntetést szervező bírói egyesületet (MABIE) az OBH-ról, miközben ez utóbbi hivataltól igyekszik megszerezni intézkedései legitimálását a bírák felé.

Mert az igazságügyi jogalkotás folytatódik: egy újabb csomagját kapták meg nemrég a bírói szervezetek előzetes és rapid véleményezésre. Ezzel nemsokára külön cikkben foglalkozunk.

Visszatérve a bírák támadására, amellyel Donald Trump is sűrűn él: az ítélkezés, vagyis a bíróságok függetlensége kapcsán az autoriter rezsimek egyik gyakori eszköze az is (a bírók kinevezése, karrierútjuk befolyásolása és más eszközök mellett), hogy a nyilvánosságban politikusok bírálnak bírósági döntéseket – mondta nemrég lapunknak adott interjújában Kovács Ágnes alkotmányjogász. „A politikai nyomásgyakorlásnak ez a formája gyakran kapcsolódik össze azzal, hogy egy autoriter rendszerben a kormányzat megszállja a média jelentős részét, és ez a média felerősíti ezeket a kritikákat. Ilyen helyzetekben nehéz elválasztani, hogy valójában politikai nyomás volt-e a bírón, vagy csak valamifajta közfelháborodás és a média nyomása. De ez a nyomás sokszor olyan médiumoktól érkezik, amelyek kormányzati irányítás alatt vannak” – mondta.

Most a Fidesz nem szervezte ki a teljes munkát a sajtójának: politikusai is beleálltak a bíróságok elleni hangulatkeltésbe.

https://www.szabadeuropa.hu/a/ujra-a-birok-ellen-hangol-a-fidesz-szemelyukben-es-iteletek-miatt-tamadja-oket/33381260.html

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Marczingós Lászlót korlátozza a KÚRIA a tárgyalásra való bejutásban
Komoly vita kerekedik, ...
Kísérlet: https://www.youtube.com/watch?v=Z_fNuZbHS3g
Siker: https://www.youtube.com/watch?v=HzNM-pXIQhs

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 1 napja a(z) Akkumulátorgyárak árnyékában videóhoz:

12 milliárd forintból hoz létre egy új akkumulátoripari hatóságot...

M Imre írta 1 napja a(z) Mit adtak nekünk az erdők? (Litkai Gergely, Udvaros Dorottya) videóhoz:

WWF: Ma reggel támadás érte a petíciós oldalt. A 2022-es ...

M Imre írta 2 napja a(z) Lázár nem kért bocsánatot... videóhoz:

Ne fütyülj! https://www.facebook. com/watch/?...

M Imre írta 2 napja a(z) Lázár nem kért bocsánatot... videóhoz:

Az építési és közlekedési miniszter szentendrei fóruma ...

M Imre írta 2 napja a(z) Helyközi Járat néven hat magyar szerkesztőség fogott össze, hogy minél több emberhez jussanak el a vidék ügyei blogbejegyzéshez:

A szuverenitásvédelmi törvény benyújtója Halász János,...

M Imre írta 2 napja a(z) Helyközi Járat néven hat magyar szerkesztőség fogott össze, hogy minél több emberhez jussanak el a vidék ügyei blogbejegyzéshez:

Élesítik a Szuverenitásvédelmi Hivatalt: törvényjavaslat...

M Imre írta 2 napja a(z) Ismeri a szandi mandit? (Gyarmathy Lívia, 1969. | részlet) videóhoz:

„Huszárik különösen szabad ember volt, talán a ...

M Imre írta 2 napja a(z) Csak hivatkozási alapnak kellettünk a kormányzatnak - Interjú Lővei Pállal blogbejegyzéshez:

Zajkeltés a Városligetben Liget projekt módra. https://www....

M Imre írta 3 napja a(z) LegSZABAD.abb póló képhez:

Legszabadabb_polo_2146651_4314_s

Gulyás Gergely aláírt egy papírt, a Kúria hozott egy döntést,...

M Imre 3 napja új videót töltött fel:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu