Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Soha nem voltak a történelemben az adók olyan magasak, mint a huszadik század végén, állítja egy amerikai történész. Charles Adams az adózás hatását vizsgálta a civilizációk történetére, és így jutott arra a következtetésre, hogy – rövid időszakoktól eltekintve – az embereknek ugyan minden korban fizetniük kellett a hatalmon lévőknek, de az elvonás mértéke még a legelnyomóbbnak tekintett birodalmak idején sem közelítette meg a modern demokráciákban alkalmazott állami adók nagyságát.
Forrás: MNB Látogatóközpont, Fotó: S. L.
„Hódolj az istennek, tiszteld a királyt, de félned csak az adószedőtől kell.” Egy sumér agyagtáblán találták ezt a feliratot, amelyből kiderül, hogy négyezer év óta nem sokat változott az emberek véleménye az adófizetésről.
Az adó szükséges rossz, szokták mondani, amely a civilizáció kezdete óta kíséri az emberiség történelmét. Nem csak a mai könyvtárak polcait töltik meg az adójogszabályok kötetei, a régebbi korokból fennmaradt írásos dokumentumok jelentős része is az adószedéssel kapcsolatos. Több tízezer sumér agyagtábla őrzi a rég eltűnt birodalom adószedőinek a feljegyzéseit. A híres egyiptomi rosette-i kő felirata – amely alapján sikerült megfejteni a hieroglifákat – a papi adómentességről szóló rendelkezés, de az újszövetségi evangéliumok legismertebb történetét, Jézus születését is egy nemzetközi adóösszeírással kapcsolatban jegyezték fel.
Egykulcsos adó Egyiptomban
Egyiptomban a fáraók már fejlett adórendszert működtettek. A Níluson vámot szedtek, az aratás után pedig adót vetettek ki, amelyet az írnokok mértek fel és hajtottak be. Az egyiptomi adózást a Biblia alapján egy ókori gazdasági zseni, a rabszolgából hercegi méltóságra emelkedett József dolgozta ki. Tanácsára a fáraó stratégiai gabonakészleteket halmozott fel, amelyet a hamarosan bekövetkező válság idején nagy nyereséggel tudtak értékesíteni.
Amikor a lakosság már minden vagyonát – pénzt, földeket, jószágot – gabonára cserélte, József úgy rendelkezett, hogy csak az kaphat az állami készletekből, aki vállalja, hogy a termés ötödét beadja a fáraónak. Ezzel megszületett az egyiptomi adórendszer, a 20 százalékos egykulcsos jövedelemadó. Mentességet csak a papok kaptak. Az emberek – ritka történelmi pillanat – örömmel fizették meg az adót, hiszen József rendelkezése az életben maradást jelentette számukra. A 20 százalékos adótörvény a válság elmúltával is megmaradt, a lakosság lelkesedése valószínűleg kevésbé. Az adózás kiemelt fontosságát jelzi, hogy Egyiptomban egyedül a főadószedők síremlékei közelítik meg a fáraósírok méretét.
Az adók – a katonaság mellett – már az ókorban is a központi hatalom
legfontosabb pillérét jelentették, amellyel az uralkodók jelentősen korlátozták
az alattvalók szabadságát. Amikor az egyiptomi elnyomásból kiszabadult és
egyenrangú törzsekbe szerveződött zsidó nép egy idő után közfelkiáltással mégis
királyt akart választani, Sámuel próféta figyelmeztette az embereket, hogy a
rendszerváltásnak súlyos ára lesz: „A királynak, aki uralkodni fog felettetek,
ez lesz a hatalma:
elveszi legjobb szántóföldjeiteket, szőlőhegyeiteket és
olajfás kertjeiteket, és szolgáinak adja,
barmaitokat megdézsmálja, és ti
szolgáitok lesztek néki.” (Sámuel első könyve 8,11–17)
Az asszírok és a perzsák elsősorban a meghódított népekre vetettek ki adót, míg
az ókori görögöknél általános adófizetés nem létezett, kivéve a háborúk idejét.
A háborús különadó rendszerét a későbbi hatalmak is előszeretettel alkalmazták,
igaz a görögtől eltérően a sarc általában a hadjáratok után is megmaradt.
Athénban azonban a külföldieknek havonta egydrachmás különadót kellett
fizetniük. Az Akropolisz mellett talált egyik szobor felirata a „becsületes
adóbeszedő” tisztességét hirdeti, utalva arra, hogy azért a demokrácia
őshazájában sem működött minden hibátlanul.
Charles Adams
Rómát a légiók mellett az adószedők tették naggyá – véli Charles Adams.
A történész szerint Augustus császár volt az, aki adóreformjával új alapokra
helyezte a birodalmat. Augustus hosszú uralkodása alatt háromszor is összeíratta
az impérium lakosságát annak érdekében, hogy az adókat minden provinciában
pontosan ki lehessen vetni.
A cenzus idején mindenkinek a szülőhelyén kellett regisztráltatnia magát, így
került József és Mária is Betlehembe, valószínűleg az i. e. 8-ban tartott
összeírás alkalmával.
Augustus újítása volt az örökösödési adó bevezetése (mértéke 5 százalék) és az,
hogy felszámolta az adóbérlők rendszerét. A „vámszedők” nem véletlenül voltak az
ókorban közutálatnak örvendő személyek: mivel szabad kezet kaptak az adók
kivetésére és behajtására, gyakran a központi hatalom előírásainál többet
követeltek. Augustus reformjával állami hatóságok vették át az adók
összegyűjtését, az adószedők már csak hivatalos alkalmazottként járhattak el.
Népszerűtlenségük azonban megmaradt, és a korrupciót sem sikerült teljesen
felszámolni, mint azt az egyik evangélistának, a kapernaumi vámszedő Máténak az
esete is bizonyítja.
Augustus idejében egyébként az általános forgalmi adó (amit az áruk eladása után számítottak fel) 1 (egy!) százalék volt, kivéve a rabszolgák kereskedelmét, amire 4 százalékot számítottak fel. A kiszámítható adóbevételek tették lehetővé a római lakosok számára a bőkezű szociális juttatások, az ingyenkenyér és a szórakoztatás biztosítását is. A birodalom hanyatlásának idején a jól működő adóbehajtás rendszere is megroppant. A késői császárok a kieső jövedelmek pótlására önkényes adókat vetettek ki, s ezek sorozatos lázadásokhoz vezettek a provinciákban.
Szolgáltat vagy osztogat?
A középkori Európában a királyok általában nem tudták pontosan számba venni birodalmuk alattvalóit, ezért az állami bevételeket más forrásokból, például királyi jogok áruba bocsátásával fedezték (lásd keretes írásunkat). Ez persze nem zárta ki azt, hogy a helyi földesurak rendszeresen megsarcolják – a kötelező kilenced felett – jobbágyaikat, mint azt a nottinghami Robin Hood története is megörökítette. A kilenced valójában az egyházi tizeddel azonos mértékű 10 százalékos adó volt, amelyet kezdetben természetben, később azonban pénzben is meg lehetett fizetni.
A középkori elvonások mértéke (mintegy 20-25 százalék) jóval magasabb volt, mint a Római Birodalom idején, és a nemesi adómentesség miatt a terhek jóval egyenlőtlenebbek voltak. Ez a török hódítással szembeni európai ellenállást is gyengítette, mivel az ottomán uralom alatt álló területeken nem kellett megfizetni az egyházi tizedet, és az adók mértéke – még a bégek sarcaival együtt is – kisebb volt, mint a katolikus országokban.
Marinus van Roymerswaele: Adószedők (16. század)
Ebben az időszakban is történtek kísérletek nagyszabású adóreformokra.
V. Károly német-római császár tíz hatalmas régióra osztotta fel soknemzetiségű
birodalmát, hogy az adózást függetlenné tudja tenni a fejedelemségektől. Az
egységtörekvés ára az lett, hogy folyamatosan nőtt az adóelvonás, aminek az
egyik áldozata Spanyolország volt, ahol a mesés gyarmati jövedelmek ellenére egy
évszázadon belül csődhelyzet alakult ki.
A protestáns hit terjedése és a felvilágosodás megváltoztatta az adózással kapcsolatos gondolkodást is. Felismerték, hogy a civilizált társadalmak nem létezhetnek a polgárok által tudatosan vállalt áldozatok nélkül, ugyanakkor azzal is tisztában voltak, hogy az adók a hatalom kezében könnyen az elnyomás legfontosabb eszközeivé válhatnak. Montesquieu szerint az állampolgárokra kivetett közvetlen adók szükségszerűen zsarnoksághoz vezetnek, ezért ő közvetett, például a kereskedelmi forgalom alapján számított adózást javasolt.
Egy másik vita a körül bontakozott ki, hogy az adók az állam által nyújtott hasznos szolgáltatások (honvédelem, közrend, közigazgatás) ellenértékét jelentik-e csupán, vagy ennél többet, hogy az államnak legyen miből a javakat újra elosztania. A klasszikus liberális álláspont szerint az adózás minden formája eredendően rossz, ezért a cél az, hogy ezt a lehető legalacsonyabb, az emberek lét- és vagyonbiztonságát és a szabadpiaci gazdaság működőképességét garantáló szinten lehessen tartani, míg az újraelosztás mellett érvelők szerint az állam feladata jóval szélesebb: a társadalmi igazságtalanságok kiküszöbölése, az általános egészségügyi és nyugdíjellátás biztosítása és így tovább.
Marx Károlynak – állítja az amerikai történész – sikerült a kapitalizmust olyan
sötét fényben feltüntetnie, hogy azóta a nyugati világban is a kormányok úgy
érzik: egyre többet kell tenniük polgáraik boldogítása érdekében. Ennek pedig
ára van, ami azzal jár, hogy a nagymértékben kibővült termelés és kereskedelem
mellett is rohamosan nőttek az adókulcsok. A szemléletváltás következményeire a
legjobb példa éppen a sokáig igazi adóparadicsomnak számító Egyesült Államok
huszadik századi történelme.
Az amerikai álom vége
Az amerikai függetlenségi háború közvetlen kiváltó oka az Anglia által kivetett újabb és újabb adók voltak. Ezért nem meglepő, hogy az alapító atyák eredetileg az alkotmányban rögzítették, hogy az állam nem szedhet közvetlen (egyenes) adót polgáraitól. Amikor Lincoln elnök és a kongresszus a polgárháború idején jövedelemadót vetett ki a katonai kiadások fedezésére (mértéke 3-5 százalék volt), a legfelsőbb bíróság alkotmányellenesnek nyilvánította a döntést.
Az amerikai kormányzatnak egészen 1913-ig a vámokból és a különböző árucikkekre kivetett jövedéki adókból kellett fenntartania az uniót. Az első világháború kitörése előtti évben a kongresszus alkotmánymódosítást fogadott el, amely lehetővé tette, hogy mind a magánszemélyekre, mind a vállalkozásokra jövedelemadót vethessenek ki. Eredetileg az új adófajta csak a leggazdagabbakat érintette, olyan magasan húzták meg a mentességi határokat. A háború azonban közbeszólt, és 1916-ban már a lakosság jelentős része adózott, a legmagasabb jövedelemadó-kulcs mértéke (az 1 millió dollár feletti összegekre) pedig elérte a 70 százalékot.
A békeidőszakban ismét csökkentek az adók, de az állami elvonás az adófizetők száma növekedésének köszönhetően folyamatosan emelkedett. 1913-ban 210 ezren adóztak Amerikában 1940-ben 14 millióan, míg a második világháború végén már 50 millióan. Pearl Harbor után az adókulcsok is az egekbe szöktek: 200 ezer dollár felett már a jövedelem 88 (!) százalékát be kellett fizetni. (Európa felszabadításának az árát nemcsak Eisenhower tábornok katonái, hanem az amerikai adófizetők is keményen megfizették.)
Abraham Lincoln
Ronald Reagan
1945-től az adó ismét csökkent, de az állam egyre több jóléti szolgáltatást vállalt magára, például gyermekenként 500 dollár adót visszatérített. A politikusok persze választások előtt rendszeresen adócsökkentést ígértek, amit – Ronald Reagan 1986-os radikális reformját leszámítva – nem nagyon tartottak be, így aztán ma már az Egyesült Államokban is 39,6 százalékos jövedelemadót szabnak ki (és hajtanak be egyre kifinomultabb módszerekkel), hasonlót mint a költséges bürokratizmusa miatt sokat bírált Európai Unióban. A huszonegyedik század eddig annyi változást hozott, hogy adócsökkentést már sem Európában, sem a tengerentúlon nemigen emlegetnek a politikusok – még ígéret szintjén sem.
|
|
M Imre írta 6 órája a(z) Szép (?) új világ... (a könyv) képhez:
Makkai Kinga: Olvasd el, és játssz velünk! Kőrösi Csoma ...
M Imre írta 11 órája a(z) Az alagút / Der Tunnel (német politikai dráma, 2001.) videóhoz:
Harmincöt éve omlott le a berlini fal: így néz ki ma az egykori ...
M Imre írta 11 órája a(z) Helyközi Járat néven hat magyar szerkesztőség fogott össze, hogy minél több emberhez jussanak el a vidék ügyei blogbejegyzéshez:
„A szabad tájékoztatás szükségszerűen...
M Imre írta 11 órája a(z) Egy ukrán újságíró írása 10 dologról, amit a Nyugatnak tudnia kell a kijevi helyzetről blogbejegyzéshez:
Ukrajnában sokkal többen olvasnak a háború kitörése...
M Imre írta 12 órája a(z) Akkumulátorgyárak árnyékában videóhoz:
Magyar-kínai kerekasztal az elektromos járműipar ...
M Imre írta 12 órája a(z) Megkapó, szívet melengető idézetek, versek, szövegrészek fórumtémában:
A disznó igen lusta állat, fekvésen és evésen kívül ...
M Imre írta 15 órája a(z) Kicsivel később: most (tíz éves a Fortepan) blogbejegyzéshez:
TOLDI ZORAN MFVSZ- A (Érsekújvár) a Magyar ...
M Imre írta 1 napja a(z) Megkapó, szívet melengető idézetek, versek, szövegrészek fórumtémában:
Takács Zsuzsa - Bizonyos emlékek Ajtót nyitsz a rövid ...
M Imre 1 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 1 napja a(z) Kicsivel később: most (tíz éves a Fortepan) blogbejegyzéshez:
Nem látjuk azt a rettenetes telet – Budapest ostromának ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
ÜPO: ügyintézés a NAV új online felületén
Kicsivel később: most (tíz éves a Fortepan)
Higiénia a középkorban
Marton Veronika: Magyarország első elárultatása – előadással egybekötött könyvbemutató “Hol rejtőznek a magyar táltosok?”