Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A válságkezelés nem politikai tekintélyelvűséget és centralizációt, ellenkezőleg, demokráciát és decentralizációt követel. Van elég munka, jut mindenkinek. Improvizáció és médiapolitizálás nem segít. Soha többé ne döntsenek rólunk nélkülünk.
A magyar kormány és jegybank – a válságkezelés főszereplői – már az októberi válságban tanácstalanok és ugyanakkor merészen vakok voltak. Szerencsére kimentettek minket. Most, a válság második szakaszában, amikor az kiterjedt globálisan és a reálgazdaságra is, e főszereplőknek – az IMF-fel, az EU-val és a visegrádi partnerekkel egyeztetve – négy területen kell lépniük. Ezek: a költségvetési és jövedelempolitika; a nagy rendszerek hosszú távú reformjának elindítása (nyugdíj, egészségügy); intervenciós monetáris politika
likviditásteremtéssel, végül: kormánycsomag a reálgazdaság finomhangolására.
1. A költségvetés „kötelező gyakorlata”: nagyjából újabb 200-250 milliárd forint elvonása a minisztériumoktól. A „szabadon választott gyakorlat” az adóátrendezés. Ez hatásos lehetett volna 2006 nyarán. Kevésbe hatásos, de még mindig eredményes lett volna, ha a kormányfő nem állítja le 2008 tavaszán. Ma már a kiadási oldal erőteljes szűkítése – az adókedvezmények radikális megvonása, a szociális rendszer megnyirbálása – és a vállalkozások terheinek mérséklése, vagyis a munkaoldalról átcsoportosítás a tőke javára, fájdalmas, ugyanakkor kevéssé ható eszközök. Ha nem lehet mérsékelni az állami elosztás mértékét, márpedig nem lehet, akkor ez nem tekinthető érdemi változásnak.
2. A nagy rendszerek reformja nem hoz közvetlenül pénzt és nem befolyásolja a reálgazdasági válságot. Nem azért kell belekezdeni a nyugdíjrendszer reformjába, mert közvetlen hatása van a válság megoldására, hanem, hogy Magyarország bizonyítsa a pénzpiacok előtt a reformok iránti elkötelezettségét. A korhatáremelés, a svájci indexálás felváltása az inflációs indexszel (vagyis a reálbéremelés figyelmen kívül hagyása a nyugdíjak éves emelésénél) a 13. havi nyugdíj beépítése a rendszerbe, a magán- és a köznyugdíjalapok szolgáltatási céljainak és összehangolásának újragondolása a feladat. (A nyugdíjreform terén lehet leginkább közös szakmai és politikai alapot találni az együttműködésre kormány és ellenzéke között.)
3. Mintha az MNB képtelen lenne ortodox és gyenge kommunikációjú politikájával szakítani, és a válságban új és világos célokat kialakítani. Merre akar menni, miután fölmászott a magas kamatfára és nem tud onnan lejönni? Van-e árfolyamcélja meghatározott sávok között, hajlandó-e ennek érdekében interveniálni, vagy fenntartja, hogy a piacnak kell az euróárfolyamot egyensúlyba hoznia – legyen az 230 vagy 320 forint? Vitrinben kívánja tartani az IMF-hitelt, netán hajlandó olyan likviditásbővítő csomagot összehozni, amely a bankok számára elérhető, és rajtuk keresztül a hitelre szomjazó vállalatok szomja csillapítható? A válsággal szembeni manőverezésben a versenyképességet növelő, a gazdasági visszaesést ellensúlyozó árfolyam, a gazdaság vérkeringését helyreállító likviditási csomag vagy éppen csomagok legalább olyan fontosak, ha nem fontosabbak, mint a költségvetési és jövedelempolitikai lépések.
4. Reálgazdasági csomag nélkül nincs kilábalás.
Az európai válságkezelők gyakorlatának megfelelően, a kormánynak felül
kell vizsgálnia reálgazdasági ágazati céljait és az ágazatok,
vállalatok támogatásának módszereit. A kormány által kiemelt négy
ágazat – autóipar, biotechnológia, infokommunikációs ipar és logisztika
– vállalkozásait piac-és versenyképesség szempontjából át kell
vizsgálni. Többségükben nemzetközi vállalatokról lévén szó, azonnal
tárgyalni szükséges tulajdonosaikkal és kormányaikkal: mit terveznek
velük? Mit akarnak a német autógyártók és a finn
mobiltelefon-előállítók Magyarországon? Bezárnak, visszafognak,
fejlesztenek? Mi lesz velük, velünk a protekcionista hullámban? Nem
kellene-e támogatni magyar brandeket a piac megtartásában és
fejlesztésben, bel- és külföldön? Nem kellene haladéktalanul dönteni az
energiapolitikában? Nem kellene a gázvezetékek összekapcsolását és a
tározók növelését, továbbá Paks atomerőmű-blokkjának felújítását és egy
új atomerőmű beruházásának ügyét is napirendre tűzni?
A
kormánynak kettős lenne a feladata: egyrészt hatósági és banki
vizsgálattal közvetlenül kiszűrni és segíteni az arra érdemes,
versenyképes vállalkozásokat, másrészt folyamatosan tárgyalni a
vállalatok tulajdonosaival és – ha multikról van szó – az
anyavállalatok kormányaival. Magyarországot – tekintettel nyílt
gazdaságára és a multik hangsúlyozott szerepére a GNP előállításában –
a fenyegető pénz-, tőke-, áru- és foglalkoztatási protekcionizmus a
lehető legsúlyosabban érintheti, ezért mindent meg kell tenni
kivédésére.
hvg.hu
|
|
M Imre írta 3 órája a(z) November 25.: a nők elleni erőszak megszüntetésének világnapja blogbejegyzéshez:
Ha még nem döntöttél, akkor... : Adód 1%-ával fejezd ki a ...
M Imre írta 13 órája a(z) Tendzin Gyaco, a 14. dalai láma képhez:
Egyszer volt egy nagy kolostor Kína egyik részén, ahol ...
M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: Háy János: Elem - Szkéné/Ördögkatlan | péntek, 19:00, 1111 Budapest, Műegyetem rkp. 3. (Törőcsik Mari emlékére) 2024.03.29.
M Imre írta 1 napja a(z) Az iskola és a bambusz irányítótorony blogbejegyzéshez:
A világ legjobb pedagógusa-díj nyertese, a finn Jukka ...
M Imre írta 1 napja a(z) Kicsivel később: most (tíz éves a Fortepan) blogbejegyzéshez:
Ukrán katonaszobrok – fotókiállítás nyílik a Három Hét ...
M Imre írta 1 napja a(z) Egyszerűen az elnöki kegyelmi eljárásról videóhoz:
Tóta W. Árpádnak még lennének kérdései Varga ...
M Imre írta 1 napja a(z) Helyközi Járat néven hat magyar szerkesztőség fogott össze, hogy minél több emberhez jussanak el a vidék ügyei blogbejegyzéshez:
A Telex vezetői által alapított Gazdrovat Kft.-hez kerül a G7...
M Imre írta 1 napja a(z) „A saját döntésünk, hogy nem felvételizünk az SZFE-re” – diákok írtak nyílt levelet Vidnyánszkynak blogbejegyzéshez:
Március 27 – Színházi Világnap 1957. március 27-én volt a ...
M Imre írta 2 napja a(z) Az iskola és a bambusz irányítótorony blogbejegyzéshez:
„Jelentős változás van előkészülőben az oktatási ...
M Imre írta 2 napja a(z) Az iskola és a bambusz irányítótorony blogbejegyzéshez:
Zebraszerda | 2024. március 20. https://www.facebook....
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Az identitáspolitika patológiája
Az ombudsman megsemmisíttetné az adózás rendjéről szóló törvény egyik bekezdését
Korruptivity? - Te! Ez marhajó!
Mi a politikánk és a közügyek gyakorlásának kölcsönhatása és hogyan változhat ez meg az internet alkalmazásával