Internet: Kis magyar formatervezés történet 2

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1046 fő
  • Képek - 4188 db
  • Videók - 1430 db
  • Blogbejegyzések - 1407 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 622 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1046 fő
  • Képek - 4188 db
  • Videók - 1430 db
  • Blogbejegyzések - 1407 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 622 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1046 fő
  • Képek - 4188 db
  • Videók - 1430 db
  • Blogbejegyzések - 1407 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 622 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1046 fő
  • Képek - 4188 db
  • Videók - 1430 db
  • Blogbejegyzések - 1407 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 622 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

1935

Konecsni György: Flóra szappan plakát

 

flora28.jpg

 

Konecsni Györgyöt a modern magyar plakát kiemelkedő alkotójaként jegyzi a szakirodalom. Munkásságát több 20. századi irányzat ötvözete hatja át, legjobb műveit frappáns ötlet és vibráló grafikai megoldás egyensúlya jellemzi. A Flóra-plakát madarai zsákmányért kergetik egymást, a „jó falat” a kompozíció középpontjába állított áru. Az egymásba csípő madarak röptének lendületes íve végén, színnel kiemelve jelenik meg a Flóra szappan. A plakát csattanójaként a szappant megérintő madár kifehéredik.

 

1935

Stühmer vállalati arculat

 

stuhmer29-1.jpgstuhmer29-2.jpg

 

A nagy gazdasági válság után az ipar és kereskedelem mind nagyobb figyelmet fordított az üzlethálózatok fejlesztésére, a termékreklámra és az egységes cégarculatra. A tudatos tervezés igénye többek közt a luxuscikknek számító termékeket kínáló édesiparban is élesen merült fel. A nagy hagyományú Stühmer Frigyes Rt. üzletpolitikájának átgondoltságát tükrözi, hogy jeles építészeket és tervezőket bíztak meg termékeik jól megkülönböztethető megjelenésének kialakításával. Az egyes árukat, sőt magát a céget is túlélő legsikeresebb csomagolásokat Kaeszné Lukáts Kató tervezte a magyar art deco stílusában, a népművészet színes világából átemelt, derűs és elegáns színekkel és motívumokkal.

 

1936

MÁV 242-es gyorsvonati gőzmozdony

 

mav30-1.jpgmav30-2.jpg

 

Összhangban a nemzetközi trenddel, a harmincas évek közepén a MÁV szintén hagyományos vonójárművei sebességének növelésére törekedett. A 2’B2’ tengelyelrendezésű 242-es szertartályos gőzmozdonyt 3–4 személykocsiból álló, könnyű gyorsvonatokhoz tervezték, 120–150 km/óra sebességnél is nyugodt futóművel. Jellegzetes áramvonalas formáját a homlokrészt és a hosszkazánt összefogó, csupán a szerelőúttal megtört, az első tengelyekre futó sötétzöld burkolat határozza meg. A 167 km/órás rekordsebességgel száguldó gép ma a MÁV Vasúttörténeti Parkjának egyik büszkesége.

 

1936

A Magyar  Philips rádiócsaládja

 

philips31.jpg

 

A rádiógyárak kezdettől gondot fordítottak termékeik külső megjelenésére. A hazai tervek közül különösen Bozzay Dezsőnek a holland Philips budapesti leányvállalata számára készített munkái keltettek nagy figyelmet. Az 1936-ban, a berlini olimpia évében kibocsátott rádiócsalád mindhárom tagja (a legkisebb Olympia, a közepes méretű, de nagy teljesítményű Europa-super és a legnagyobb Ultra-super) egyaránt nemzetközi színvonalú kávával került piacra.

 

1937

Gyorsmotorvonat az Argentin Vasutak számára

 

argentine32.jpg

 

Sínautóbuszai sikere nyomán a Ganz cég nagyobb vonatokra is számos külföldi megrendelést kapott. Az Argentin Vasutak nehéz terepre, a Viedma–Bariloche közti széles nyomtávú, 800 km-es vonalra rendelt két dízel motorkocsiból és közéjük sorolt vagonokból álló szerelvényt. A 100 km/óra sebességgel közlekedő, 146 utas szállítására alkalmas luxusvonat a szélsőséges helyi időjárás miatt légkondicionálással készült. Külső és belső kialakítása méltán vethető össze a híres chicagói Burlington Zephyr motorvonat (1934) paramétereivel.

 

1939

Mátra 100 motorkerékpár

 

matra33.jpg

 

Az itthon és külföldön egyaránt népszerű Mátra motorokat Urbach László motorversenyző tervezte és gyártotta. A számos különleges műszaki és kényelmi megoldást tartalmazó 100 majd 125 köbcentiméteres teleszkópos kismotorokkal rekordok sorát döntötték meg. A csekély (37 kilós) önsúlyuk ellenére erős, teljesítménycentrikus gépek máig a tapasztalatból táplálkozó funkcionális design markáns példái.

 

1943

Orion 466 G rádió-fonográf

 

orion34.jpg

 

Az 1913-ban létesült, és 1924-től már a jól ismert Orion Villamossági Rt. néven működő gyár hamar nemzetközi elismerést szerzett termékeivel: 1934-ben már a termelés 94 százalékát exportálták. Bottlik József 1924-ben tervezte a cég jellegzetes “háromfejes” védjegyét. Az Orion termékeit a harmincas évek közepétől iparművészek tervezték, leghosszabban Novák András dolgozott a cég számára. Minden üzleti év termékeit egységes stílus jellemezte. Tartózkodó, enyhén konzervatív, ám időálló, a korabeli bútorokkal összehangolt forma jellemzi az Orion 466 G típusú rádió-fonográf szekrényét is.

 

 

1946

„GO” Pen golyósiron

gopen35.jpg

 

A háborúból ocsúdó Magyarországon az első golyóstollat „GO” Pen néven Goy Andor gyártotta. A világ mégis Biropenként, azaz a feltaláló Bíró László nevén ismeri, aki még a második világháború előtt Argentínából, majd az Egyesült Államokból indította útjára az innovációt. Bíró és Goy eredetileg közösen dolgozott a találmányon. A Goy által itthon gyártott, formájában a töltőceruzára emlékeztető típus fémhüvelylyel, fekete műanyag gombbal készült. Klipsze kettős funkciójú: rögzíti a tollat, és nyomásra a hegyet visszaugrasztja a hüvelybe. Dobozának grafikájával együtt egy nehéz korszak vállalkozó szellemű, előremutató terméke.

 

1947

Duflex fényképezőgép

 

duflex36.jpg

 

1943-as szabadalmában Dulovits Jenő fotóművész és feltaláló olyan tükörreflexes fényképezőgépre tett bejelentést, amely „könnyűszerrel lehetővé teszi a szemmagasságból való fényképezést mind álló, mind fekvő helyzetben és mindenkor oldalirányban is helyes állású képet mutat”. A sima, lekerekített élű, a távmérős típusokat idéző tömegkialakítású Duflex (DUlovits reFLEX) 1948 elején jelent meg a magyar piacon, a Gamma gyártmányaként. A tükrök helyett pentatetőél-prizmával készített, a híres Contax D-hez hasonló típus Reflex S néven került forgalomba.

 

1948

Csepel 125 motorkerékpár

 

csepel37.jpg

 

Az egykori Csepel Művek (akkor még Weiss Manfréd Acél- és Fémművek) 1947-ben kezdte a 100 köbcentis, háromsebességes motorkerékpár fejlesztését. A konstrukció és a gyártás tökéletesítésével kerülhetett piacra a 125 köbcentis, 4,1 lóerős, 80 km/órás sebességű változat, amelyből 1949-ben már tízezer darabot gyártottak. Az új motor nemcsak nagyobb teljesítményt, hanem – az első, majd a hátsó rugózás teleszkóposra cserélésével – kényelmesebb utazást is kínált. A forma fejlesztése valószínűleg Jurek Jenő gépészmérnök munkája. A fekete-ezüst színű, fürge motorkerékpár egy korszak jellegzetes tárgyi képviselője.

 

1952-54

Ikarus 55 és 66 autóbuszok

 

ikarus38-1.jpgikarus38-2.jpg

 

Az Ikarus 55 és 66 típusú busza új minőséget hozott a hazai közúti személyszállításba, s e járművekkel kezdődött a magyar autóbuszexport is. Az 55-ös típus Zerkovitz Béla főmérnök vezetésével, P. Horváth György formatervező közreműködésével több változaton keresztül alakult ki. A kis összsúlyú önhordó karosszéria mellett fő vizuális jellemzője a formailag is hangsúlyos farmotoros elrendezés, valamint a homlok- és hátfal erős döntése. A panorámaablakok és az ablaksort nyitó és záró szélesebb oszlopok ferde kiképzésével dinamikát sugárzó, áramvonalas kocsi hosszú időre sikert hozott a cégnek. Az 55-ös kedvező tapasztalatai nyomán állhatott városi forgalomba a 66-os változat, amely egészen a hetvenes évek elejéig gyártásban maradt.

 

1957

Bozzay Dezső: Körtelefon

 

bozzay39.jpg

 

A korszak és azon belül Bozzay Dezső formatervező emblematikus munkája a körtelefon, amely már a közép-kelet-európai országok számára meghatározó jelentőségű 1958-as Brüsszeli Expón is sikert aratott. A két-két könnyen bontható elemből álló készülék karakteres formáját az ívelt palásttal határolt csonkakúp adja, kialakítására csaknem szobrászi igényű megformálás jellemző.

1957

Tünde tranzisztoros rádió

 

tunde40.jpg

 

A hosszú és kényszerű elszigeteltség évei után a magyar ipar gyorsan reagált a nemzetközi trendre, amikor a tranzisztor 1955-ös világbemutatója után két évvel kihozta a Tünde tranzisztoros zsebrádiót. Az Elektromechanikai Vállalat kétféle készüléket gyártott: az első, kisebb sorozatot Telefunken, a második, immár valóban tömeggyártásút pedig Hitachi tranzisztorral. Burodics Imre, a Tünde formatervezője német és amerikai előképek nyomán dolgozta ki a markáns formájú, csontszínű és piros műanyag kávát, sárgarézbe foglalt, kör alakú keresővel.  A készülék aranyérmet nyert az 1958-as Brüsszeli Világkiállításon.

 

1958

Gábriel-szék

gabriel41.jpg

 

A Gábriel-szék az ötvenes-hatvanas évek fordulóját jellemző friss szemléletű termékformálás példája, egyben a tervező nevén ismertté vált kevés hazai bútor egyike. Gábriel Frigyes nagy szakmai tapasztalatra támaszkodva az Iparművészeti Tanács pályázatára dolgozta ki a hazai piacon hiánypótlónak szánt többcélú, korszerű és olcsó szék tervét. A skandináv hajlított bútorok hagyományaiból merített, amelynek a gyártására vállalkozó Szék- és Kárpitosipari Vállalat jogelődjénél már voltak előzményei. Használhatóság, harmonikus kialakítás és alacsony ár: ezek a bükkfából hajlított, illetve elemekből épített szék fő erényei. A több mint egymilliós szériában gyártott bútor méltán aratott szakmai és közönségsikert.

 

1960

Góbé R-26 kétüléses iskola-vitorlázógép

 

gobe42-1.jpggobe42-2.jpg

 

A második világháború után repülőgépiparunk a vitorlázógépek gyártása felé fordult, amelynek – nem utolsó sorban id. Rubik Ernő könnyűfém vitorlázógépeinek jóvoltából – komoly hagyományai voltak. A kétüléses R-26 Góbé kiképzőgép az R-23 Gébics gépet és az együléses R-25 Mokány teljesítményvitorlázót követte a sorban. A vékony lemez stabilitási problémáit simaságban és merevségben a legjobb szendvicsszerkezetekkel vetekedő, ráadásul egyszerűen gyártható és könnyen javítható térbeli görbületekkel oldotta meg. Kecsesen ívelt vonalával, tömegének és szerkezetének tisztaságával a Góbé az egyik legeredetibb, legszebb és legsikeresebb repülőnk lett.

1961

D4K univerzális traktor

 

d4k43.jpg

Bár a mezőgazdasági gépgyártás Magyarországon nagy múltra tekint vissza, gazdasági és termelési sajtátosságok miatt a gépi földművelés csak nehezen terjedt el. Hiányzott a korszerű, sajátosan a hazai igényekre kifejlesztett géptípus is. Utóbbi megoldására vállalkozott a Vörös Csillag traktorgyár. Fejlesztői a hazai természeti adottságokat figyelembe véve dolgozták ki az univerzálisan használható gumikerekes traktort. Az 1959-es 28 lóerős, négykerék-meghajtású UE-28 alaptípusból jött létre a 65 lóerős, a talajtól függően 1000–3000 kg vonóerejű D4K típus. A traktor funkcionális és formai kialakításában Németh Aladár formatervező működött közre. A vezetőülést és a kezelőelemeket ergonómiai szempontok szerint, a munkagép finoman ívelt, erőt sugárzó karosszériáját a nemzetközi trend szellemében alakították ki.

1967

Ikarus 200-as autóbusz-család

 

ikarus44.jpg

 

1964-ben a kormány az autóbuszgyártás fejlesztéséről határozott, 1 milliárd forinttal készítve föl a fejlesztésre a nagy hagyományú, de már elavult technológiájú Ikarus-gyárat. Az új perspektívát nyitó 200-as család építőszekrényelv szerint készült, 8-tól 18 méteres hosszúságban, városi és távolsági használatra, normál és csuklós változatban. Az összesen 12 típust padlóvázas kivitelben, padló alatti vagy farmotorral, hidraulikus kormányművel, légrugózással, korszerű szellőzéssel, típusok szerint változó komfortfokozatban gyártották. A Finta László által tervezett geometrikus karosszéria domináns eleme a nagy ablakfelület. A belső tér komfortjának folyamatos fejlesztése is hozzájárult a legkeresettebb 250-es és 280-as típusok nemzetközi sikeréhez.

 

1972

Orion Venus televízió

 

 

oriontv45.jpg

 

 

Magyarországon 1956-ban a nagy múltú Orion-gyár kezdte meg a tévékészülékek gyártását, a korszak amerikai formatervezésének stílusában. A kávák műanyag előlapját Bozzay Dezső és Kovács Mihály tervezte. Még használatban voltak az első hazai gyártású tévék, amikor AT 551 Venus néven a cég beindította a tisztán műanyag kávájú, kis fogyasztású, nagy érzékenységű, közepesen tranzisztorizált készülékek gyártását. A Venus eredeti formájú, ütésálló dobozát Karmazsin László tervezte. A puhított sarkú trapéz egyszerre idézi meg a készülék sikeres elődeinek karakterét és – érzékeny tömegformálásával – mutat föl új értékeket.

 

1972

Saturnus étkészlet

 

saturnus46.jpg

 

Az Iparművészeti Tanács 1972-es pályázatán díjazott Saturnus étkészlet 1973-ban aranyérmet nyert Faenzában, a szilikátipar rangos nemzetközi seregszemléjén. Horváth László terve összesen 15 edényt tartalmaz. Az elegáns formavilágú készlet alkalmi, reprezentatív terítéshez készült. Az „érett modern” szellemében fogant, díszítés nélküli formák tiszta, feszes felületei maradéktalanul engedik érvényesülni a nemes porcelán alapanyag szépségét.

 

1975

Cserélhető fejű fogókészlet

 

wrench.jpg

 

A hatvanas-hetvenes években a tervezőket világszerte foglalkoztatták a variálható kéziszerszámok és -gépek. E trendhez csatlakozva Karmazsin László és Miticzky Gábor olyan kalapácsot és fogókészletet tervezett, amelyet cserélhető fejek tettek különböző használati funkciókra alkalmassá. A készlet a házi barkácsolás mellett szakipari munkákhoz is megfelelt. 1981-ben tovább redukálva az elemek számát a tervezők korszerűsítették a készletet, ekkor a fogók nyelét összetartó csavar megváltoztatásával a cserélhető fejek rögzítése is tovább egyszerűsödött. A szabadalmi szintű terv mégsem került soha ipari gyártásba.

 

1976

Elektromos motorvonat a jugoszláv vasút számára

 

electrictrain48.jpg

 

A hetvenes évek elejére Jugoszlávia vasútháló-
zatának mintegy harmadát villamosították. A forgalom felét bonyolító hálózat további fejlesz-
téséhez háromrészes motorvonatot rendeltek a Ganz-MÁVAG-tól és a Ganz Villamossági Mű-
vektől, elsősorban a Zágráb és Szarajevó kör-
nyéki, illetve e városok közti forgalomhoz. A Ganz-MÁVAG műszaki gárdája Szentpéteri Tibor formatervezőt vonta be a jelentős fejlesztésbe. A közös munka eredményeképp született új, eredeti megoldások közül a megrendelő, illetve az utazóközönség különösen nagyra értékelte a járművek vezetőállását, valamint a homlokfelü-
let dinamikus, mégis egyszerű kialakítását.

 

1977

Rubik-kocka

 

rubik49.jpg

 

A bűvös kocka, vagy ahogy világszerte ismerik: a Rubik‘s Cube, a 20. század legismertebb magyar szellemi és ipari terméke. Noha feltalálója, Rubik Ernő saját bevallása szerint „csupán” a térbeli mozgások szemléltetésére alkalmas háromdimenziós tárgyat szeretett volna létrehozni, a nyolcvanas évekre a kocka címszó lett az Oxfordi Értelmező Szótárban. A 3x3x3-as kocka, amelynek mind a 6 lapja más színű, a három, egymásra merőleges tengely körül elforgatható. A feladat: egyszínű oldalak kialakítása a kis kockák elforgatásával. A csak látszólag egyszerű bűvös kockát milliók kedvelték meg: népszerűségét bizonyítja, hogy a nyolcvanas évek végéig 100 millió legálisan gyártott példányt, ezen felül becslések szerint mintegy 50 millió hamisítványt adtak el belőle.

 

1978

Safari hűtőpalack-család

 

thermos50.jpg

 

1977 elején az Üvegipari Művek nagykanizsai gyára termékválasztékának bővítéséről döntött, többek között a hőpalackok és hőtárak üvegbetétjeihez kerestek új műanyag burkolatokat. Gollob József designer két, alapvetően eltérő típust tervezett: a kiránduláshoz, utazásra ajánlott termék formája rusztikusabb, míg az asztali használatra szánt finomabb vonalú. Ötletes részletmegoldásokkal, átgondolt forma- és színalakítással négy-négy méretváltozatban összesen három hőpalack és egy hőtár került sorozatgyártásba és a piacra.

 

1984

Helia-D kozmetikum-család csomagolása

 

heliad51-1.jpgheliad51-2.jpg

 

A debreceni Biogal Gyógyszergyár Nedeczky Jenőné találmánya alapján 1983-ban kezdte meg a napraforgószár-kivonatból készülő ránctalanító krém gyártását. Ez volt az első Magyarországon kifejlesztett, külföldi termékekkel is versenyképes kozmetikum, így a gyártó a csomagolás kialakításánál is körültekintően járt el. A készítmény hatóanyagát a fénytől védő elegáns fekete üvegtégelyt Koplányi Éva üvegtervező terve szerint a Tokodi Üveggyár készítette, a grafika és a doboz Békési Róbert és Pattantyús Miklós grafikusok munkája. A siker nyomán született következő Helia-D fejlesztések – az eredeti romantikus jelleget megőrző – csomagolása a Kövesdi János–Kövesdi László tervezőpáros nevéhez fűződik.

 

1984

Videoton TS 2601 hordozható színes TV-készülék

 

videoton52.jpg

 

Az 1938-ban alapított Videoton az ötvenes években indult gyors fejlődésnek, s termékei fejlesztésére az elsők között hozott létre saját formatervező stúdiót. Az önálló designtörekvések különösen a hetvenes évektől, Veres Lajos formatervező irányítása alatt hoztak számos sikert a Videotonnak. A modulrendszerben, panelekből hatékonyan gyártható, TS 2601 jelű, hálózatról és telepről egyaránt működtethető hordozható tévét a lakás különböző pontjain, illetve hétvégi házakban használható, önálló vagy második készüléknek szánták. Az ívelt felületek és a hangsúlyosan aszimmetrikus homlokfal, a dinamikus színválasztással együtt elegáns, nagy sikerű formát eredményezett.

 

1986

MALÉV vállalati arculat

 

malev53.jpg

 

Amikor a nyolcvanas évek közepén elhatározták a spontán kialakult összkép megváltoztatását, a MALÉV földi járműparkja 1500, összesen 350 különböző típusú illetve funkciójú eszközből állt, s a cég több százféle utasforgalmi és belső nyomtatványt használt. A munka Zsótér László grafikus tervei alapján indult, a belsőépítészeti munkákra Gereben Gábor építész kapott megbízást. Az alapelemek meghatározása után született a logotípia és az embléma, majd a nyomtatványok készültek el. 1992 elején került használatba a Borszéki Zita és Tankó Judit által tervezett kék-zöld színű új formaruha. A további frissítésekhez is irányadó arculati szabályokat rögzítő kézikönyv 1994-ben jelent meg.

 

1987

Bűvös négyzet

 

rubik54.jpg

 

A Bűvös kocka világsikere nyomán Rubik Ernő 1985 tavaszán szabadalmaztatta új játékát. Alapötlete a Bűvös kockáéhoz hasonlóan ősi és népi gyökerű: előzményének tekinthető a szintén pántolással összekötött, az oldaléleken elforgatható lapokból álló Jákob lajtorjája, illetve a Kínai pénztárca nevű játék. A Bűvös négyzet ezek továbbgondolásán alapul. A Bűvös négyzet sorozat 2–12 elemből összeállítható család, ezen belül a nyolcelemes Karika-varázs vált a legnépszerűbbé, amelyből rövid időn belül 15 milliót adtak el.

 

1987

Fabulissimo kozmetikai termékcsalád csomagolása

 

fabulissimo55.jpg

 

Az 1901-ben Richter Gedeon által alapított, s napjainkban ismét az ő nevén működő Kőbányai Gyógyszerárugyár a hetvenes évek elején piac- és profilbővítési szándékkal prémium kozmetikumok gyártását határozta el. A Fabulon termékek emblémáját Gál Mátyás készítette, Nagy Alexandra formatervezőt bízták meg a férfi és női arcápoló szerek, a babakozmetikumok és a tinédzsereknek szánt készítmények műanyag flakonjainak kidolgozásával. A később piacra került, luxuskategóriájú Fabulissimo üvegeit a Karcagi Üveggyár készítette, az elegáns feliratot Kara György, a díszdobozt Matkó Katalin tervezte. Több hazai elismerés után magas színvonalú formai és környezetbarát kialakításáért a csomagolás elnyerte az Európai Csomagolási Szövetség, majd a Csomagolási Világszövetség díját.

 

1997

Ikarus E94-G többfunkciós csuklós autóbusz

 

ikarus57.jpg

 

A Torma Lajos főkonstruktőr vezetésével tervezett, az Ikarus Egyedi Autóbuszgyárban gyártott elővárosi csuklós autóbusz külső és belső kialakításában egyaránt versenyképes a piacvezető német, olasz és francia gyártmányokkal. A környezetbarát üzemelésű jármű formai megfogalmazása rokon a cég korábbi termékeivel, de mind a fel- és leszállás, mind az utazás során sokkal kényelmesebb. Elegánsan szolid külső megjelenését kellemes és esztétikus belső tér teszi vonzóvá.

 

1999

Kenguru gépkocsi mozgáskorlátozottaknak

 

kenguru58.jpg

 

Varga Zsolt kísérleti gépkocsija a green-design jelentős hazai példája. A mozgáskorlátozottak számára készült autó a hátsó ajtón át betolható önhajtós kerekesszékből vezethető. Fordulékony és kicsi, maximális sebessége 45 km/óra, egy feltöltéssel 70–100 kilométert tesz meg. Segédmotoros kerékpárra érvényes vizsgával vezethető.

1999

Smoky bútorcsalád

smoky59.jpg

A hazai bútortervezés utóbbi negyedszázadának egyik kiemelkedő alakja Vásárhelyi János, eredetileg faipari mérnök, ma már mívesen formált ülőbútorok alkotója. Gyakran hagyománytisztelete vezeti új megoldásokra: előbb a Balaton Bútoripari Vállalat részére tervezett Charles Rennie Mackintosh szellemiségét idéző, itthon és külföldön egyaránt sikeres támlás székeket, majd a Hajdúthonet Rt. számára készített – az egykori Thonet cég klasszikus hagyományait felhasználó – hajlított bútorcsaládot. A kényelmes foteloknak és kanapéknak a finomívű fa elemeket fém alkatrészekkel összekapcsolva adott egyedi karaktert.

 

2000

Sinus könyvespolcrendszer

 

sinus60.jpg

 

Lakos Dániel terveinek innovatív szemléletében bizonyára annak is szerepe van, hogy változatos tanulmányok után jutott el végül a bútortervezéshez. Nagy áthidalóképességű könyvespolcát újszerű és elegáns forma jellemzi. A látvány és funkció szoros egységét két elem: egy sík és egy hullámosra préselt rétegelt lemez összekapcsolására épülő konstrukció adja. A függőleges és vízszintes tartók csomópontja izgalmas karaktert ad a japán Asahikawa Nemzetközi Bútorvásáron nagydíjjal kitüntetett terméknek.

Címkék: formatervezés történet

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 7 órája a(z) Az iskola és a bambusz irányítótorony blogbejegyzéshez:

Munkaszüneti nap, de a kampány nem áll meg! Itt az ...

M Imre írta 9 órája a(z) Sikerült megszüntetni a természet zavaró jelenlétét - Fertőtlen Part (Litkai Gergely) videóhoz:

Kotorják a Fertő tavat Ausztriában Így mentenék...

M Imre írta 10 órája a(z) Mi a véleményed a klub tartalmáról? fórumtémában:

Szól a jazz | 2024. április 24. # Elindult a Szakcsi Rádió Az ún...

M Imre írta 13 órája a(z) Kicsivel később: most (tíz éves a Fortepan) blogbejegyzéshez:

A május 1-jei felvonulások története 33 csodás képben | ...

M Imre írta 1 napja a(z) Megkapó, szívet melengető idézetek, versek, szövegrészek fórumtémában:

Ady Endre: Budapest éjszakája szól Budapest éji, nagy álmát ...

M Imre írta 1 napja a(z) „A saját döntésünk, hogy nem felvételizünk az SZFE-re” – diákok írtak nyílt levelet Vidnyánszkynak blogbejegyzéshez:

A világnak vége lesz, ha a rendszer elvárásaitól eltérően ...

M Imre írta 1 napja a(z) Helyközi Járat néven hat magyar szerkesztőség fogott össze, hogy minél több emberhez jussanak el a vidék ügyei blogbejegyzéshez:

A PestiSrácok főszerkesztője nem látja...

M Imre írta 1 napja a(z) Paksi bővítés: résfalra vonatkozó építési engedély | Aszódi Attila (riport) videóhoz:

Paksi napló – március 2024.04. 29. Energiaklub Ugyanazok az...

M Imre írta 1 napja a(z) Az egészségügy átalakításának terveiről blogbejegyzéshez:

Semmiféle ellátást nem kapnak a magas szükségletű autisták...

M Imre írta 1 napja a(z) Húsz éve az EU-ban - A kihagyott lehetőség videóhoz:

20 éve csatlakoztunk az EU-hoz: a BKK közölte, mennyit segített...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu