Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A világon végigsöprô gazdasági
recesszió lassan egy éve uralja a világsajtót. Az államok költségvetési
bevételei szinte mindenhol erôteljesen csökkennek. Az egyes országok
gazdasági, pénzügyi és jogi mozgásterüktôl függôen különféle módon
kezelik a kihívást. A válság hazánkat is elérte, és a gazdaság szinte
minden ágazatát érinti. Leginkább a termelésben és a fogyasztásban
megmutatkozó csökkenések jelentôsek, melyek magukkal vonják a
munkahelyek elvesztésének nagyobb valószínuségét, de a
szolgáltatásokban, a közlekedésben, vagy az energetika területén is
változásokra
kell felkészülnünk. A recesszió itthon a régóta
halogatott szembenézésre és számvetésre kényszerítette a kormányzatot
elsôsorban a költségvetési kiadások újratervezését illetôen.
A jelen
tanulmány célja, hogy a teljesség igénye nélkül bemutassa azokat a
területeket, amelyeken jelentôs változásokra kell számítani és
tájékoztasson azokról a kormányzati intézkedésekrôl, melyeket a válság
kezelésének céljából hoztak, és amelyek a legtöbb lakost közvetlenül is
érintik. Ezért tartjuk fontosnak, hogy tájékoztassuk olvasóinkat az
intézkedésekrôl, valamint hasznos tanácsokkal szolgáljunk az érintett
témákban.
I. Búcsú a lakástámogatásoktól
A
csökkenô állami bevételek és az abból fakadó végzetes egyensúlyi romlás
miatt elhatározott kiadáscsökkentés egyik leglátványosabb, és
legtöbbünket érintô intézkedése az eddig számos jogcímen igénybe vehetô
lakásvásárlási-, építési-, korszerusítési támogatások átmeneti
megszüntetése.
Évente mintegy százezerre tehetô az ingatlan
adásvételi ügyletek száma, és eddig ezek jelentôs részénél, nagyjából
egyharmaduknál vettek igénybe valamilyen állami támogatást. A
támogatási formák leszukítésével az állam igen jelentôs
kiadáscsökkenést vár. Az Állami Számvevôszéknek (ÁSZ) a lakástámogatási
rendszerrôl készített jelentése megállapítja, hogy 2000 és 2008 évek
között a költségvetés lakáscélú kiadása összesen 1469 milliárd forint
volt.
A növekvô költségvetési terhek miatti kiadáscsökkentés nem új
keletu, erre már korábban is volt példa a pályázat útján elnyerhetô
támogatások körében. Az ÁSZ jelentésben az olvasható pl., hogy a
pályázati típusú lakástámogatási rendszernél a kilenc pályázati
lehetôségbôl négyet 2003 óta (bérlakás állomány növelése, közmuvesített
telkek kialakítása, a lakhatást szolgáló egyházi ingatlanok felújítása,
az iparosított technológiával épült lakóépületek energiatakarékos
korszerusítése és teljes felújítása), egyet (városrehabilitáció) pedig
2004 óta nem hirdettek meg, holott arra a jogszabály folyamatosan
lehetôséget biztosít. A lakóépületek energiatakarékos korszerusítése,
felújítása program folyamatosan élt, 2007. év kivételével minden évben
volt pályázati kiírás.
A tervek szerint az év második felétôl (2009.
július 01-tôl) a legnépszerubb lakossági támogatási formáknál már nem
lehet majd új kérelmet benyújtani, ezért érdemes lehet még egyszer
áttekinteni a jelenleg még elérhetô legismertebb támogatási formákat,
és az igénylés feltételeit. A továbbiakban a lakásvásárlás- építési
támogatás (szocpol), a fészekrakó program és a kamattámogatásos hitelek
legfontosabb tudnivalóiról kívánunk áttekintést nyújtani.
Szocpol a megszunés elôtt
Ez
a vissza nem térítendô támogatási forma egyszer vehetô igénybe,
amennyiben új építésu lakást vásárlunk, építtetünk. Az igényléskor nem
lehet a saját vagy házastársunk, élettársunk, gyermekünk tulajdonában
ingatlan, illetve nem rendelkezhetünk állandó lakáshasználati joggal
sem, avagy arról le kell mondanunk.
Igénylô lehet fôszabály szerint
a nagykorú magyar állampolgár, de az a személy is, aki szabad mozgás és
tartózkodás jogával rendelkezik, három hónapot meghaladóan hazánkban
tartózkodik és bejelentett lakóhellyel is rendelkezik. Fontos
megjegyeznünk, hogy nem feltétel a házasság fennállása, és a támogatás
nem hitelhez kötôdik. A kedvezmény voltaképpen a velünk együtt költözô
gyermekekhez és más eltartott családtagokhoz kapcsolódik. A támogatást
csakis az építési költség vagy a vételár kiegyenlítésére lehet
felhasználni. Nem mindegy azonban, hogy milyen lakásra kívánunk szert
tenni.
A lakásnak az alábbi feltételeknek kell eleget tenni:
1. egy-két személy esetében: legalább egy és legfeljebb három lakószoba,
2. három személy esetében: legalább másfél és legfeljebb három és fél lakószoba,
3. négy személy esetében: legalább kettô és legfeljebb négy lakószoba.
Minden
további személy esetében fél lakószobával nô a lakásigény mértéke.
Három vagy több gyermeket nevelô család esetében minden további
személynél a lakásigény mértékének alsó határa fél lakószobával, de
legfeljebb három lakószobáig nô, felsô határa egy lakószobával nô.
Kettô fél lakószobát egy lakószobaként kell figyelembe venni.
Az igénylés határideje
A
kedvezményre való jogosultság megállapítását és mértékének
meghatározását lakás vásárlása esetén a lakásra vonatkozó végleges
adásvételi szerzôdés megkötését követô 120 napon belül, építés,
bôvítés, valamint korszerusítés esetén a végleges használatbavételi
engedély kiadása elôtt - ha ilyen engedély beszerzése nem kötelezô,
akkor a hitelcél megvalósulását megelôzôen - kell kérni a
hitelintézettôl. Ha a kérelmezô eddig az idôpontig nem kért
kedvezményt, késôbb erre már nincs lehetôsége.
Nézzük meg ezek után, hogy mit jelent a gyakorlatban a szocpol a családoknak.
A szocpol összege új lakásnál
• az elsô gyermek után 900 ezer forint,
• a második gyermek után 1,5 millió forint,
• a harmadik gyermek után 1,4 millió forint,
• a negyedik gyermek után 800 ezer forint,
• minden további gyermek esetében 200 ezer forint.
A
40. életév alatti fiatal házaspárok a kedvezmény összegének kölcsönként
történô megelôlegezését is kérhetik. A gyermekvállalás teljesítésére
vonatkozó határidô, egyben a megelôlegezés idôtartama 1 gyermek esetén
négy év, 2 gyermek esetén nyolc év. Amennyiben a vállalt gyermekek
mégsem vagy csak részben születnének meg, úgy a megelôlegezô kölcsön
meg nem született gyermekre esô részét a hitelintézet részére vissza
kell fizetni. Az igénylô házaspár ezen kívül köteles az állam részére
részletekben megfizetni a megelôlegezô kölcsön meg nem született
gyermekre esô összege után az állam által a megelôlegezés idôtartama
alatt a hitelintézet számára korábban megfizetett teljes összegnek a
kiegészítô kamattámogatással csökkentett részét. Ugyanez a helyzet
akkor, ha a megelôlegezés idôtartama alatt a bíróság felbontja a
házasságot.
Nem kell ugyanakkor visszafizetnünk a szocpolt, ha a
gyermekvállalás azért nem teljesül, mert házastársunk meghal, 67%-ban
lerokkan, vagy a gyermek a terhesség 26. betöltött hetét követôen halva
születik. Akkor sem kell visszafizetni az állami támogatást, ha a
meddôségkezelési eljárásokról szóló jogszabály szerinti maximális
alkalommal in vitro fertilizáció (IVF) kezelésen részt vett, vagy a
gyermekvállalását azért nem tudta teljesíteni, mert vele szemben a
meddôségkezelés megkezdése elôtt, vagy a kezelés közben kizáró
egészségügyi ok merült fel.
A "félszocpol"
Az ún.
félszocpolt lakásbôvítéshez, és - szuk személyi körben, szigorú
feltételek mellett - használt lakás vásárlásához lehet felhasználni.
Olyan lakásbôvítéshez használható fel a félszocpol, amelynek
eredményeképpen a lakás legalább egy lakószobával bôvül. A
tetôtér-beépítéssel megvalósuló bôvítéshez csak a kettô vagy több
gyermekes családok vehetik igénybe a félszocpolt.
Az egy gyermeket nevelô családok
viszont csak az emeletráépítéssel vagy hozzáépítéssel megvalósuló
bôvítéshez kaphatnak támogatást. A három vagy több gyermeket eltartók
vagy együtt költözô eltartott gyermekeik a 2001. augusztus 1-jén már
tulajdonában lévô lakásuk értékesítése, és helyette másik használt
lakás vásárlásához is kaphatnak félszocpolt, feltéve, hogy a megvételre
kerülô lakás komfortos és nagyobb hasznos alapterületu. Az eladott
lakás vételárát teljes egészében a vételre kell fordítani, és legalább
akkora összes tulajdoni hányadot kell szerezni, mint ó amekkora az
eladott lakásban fennállt.
TÁJÉKOZTATÓ
Megszorítások nyara
A "félszocpol" összege:
- az elsô gyermek után 450 ezer forint
- a második gyermek után 750 ezer forint
- a harmadik gyermek után 700 ezer forint
- a negyedik gyermek után 400 ezer forint,
- minden további gyermek esetében 100 ezer forint.
Ez
azt jelenti, hogy például egy kétgyermekes család esetében a félszocpol
összesen 1 200 000 forint, három gyermek után pedig 1 900 000 forint.
Fészekrakó program
A
fészekrakó programban a szocpolhoz hasonlóan vissza nem térítendô
támogatást lehet igényelni lakásszerzés céljából. Fiatalok
otthonteremtési támogatására jogosultak a gyermeke(ke)t nevelô, 35 év
alatti házastársak vagy legalább egy éve közös háztartásban élô
élettársak és egyedülálló személyek. A támogatást a használt, legalább
komfortos lakás vásárlásához szükséges önerô növelése érdekében lehet
igényelni, amennyiben az ingatlan vételára nem haladja meg Budapesten
és megyei jogú városokban a 12 millió forintot, vidéken a 8 millió
forintot. A fészekrakó támogatás nem haladhatja meg az ingatlan
adásvételi szerzôdés szerinti vételár 70%-át.
Az adásvételi
szerzôdés megkötését követôen legkésôbb 120 napon belül lehet
benyújtani a banknál. Az igénybe vett támogatást a még fennálló kölcsön
tôketörlesztésére lehet fordítani.
Ha az így szerzett lakást a
használatbavételi engedély megadását, vásárlás esetén az adásvételi
szerzôdés megkötését követô - 5 éven belül lebontják (kivéve, ha a
bontás természeti katasztrófa miatt vált szükségessé), illetôleg
elidegenítik, vagy az nem a támogatott személy és a vele együttköltözôk
lakóhelyéül szolgál, illetve a lakás használatát harmadik személynek
átengedik, akkor a lakás tulajdonosa köteles a támogatás(ok)
folyósított összegét bejelenteni és visszafizetni.
Az állami kezességvállalás
Az
állami kezességvállalás csökkenti a szükséges önrész összegét, ezzel
kedvezôbb feltételekkel lehet lakáshitelhez jutni. Itt lényegében a
központi költségvetés beáll kezesként a hitelfelvevô(k) mögé a hitelcél
szerinti lakásingatlan hitelbiztosítéki értékének 60%-át meghaladó
részére legfeljebb a hitelbiztosítéki érték 100%-áig (garantált
hitelrész). Az állami kezességvállalás mértéke a garantált hitelrész és
az erre felszámított kamat és kezelési költség 100%-a. A hitelt felvevô
részére ez azért jelent nagy elônyt, mert a hitelintézet jóval kisebb
önerôt követel meg a lakáscélú hiteligény elbírálása során.
Állami
kezességvállalásra a 35 év alatti házaspárok, élettársak, és
gyermeküket egyedül nevelô szülôk jogosultak, ha a szocpolhoz hasonlóan
nincs lakástulajdonuk vagy tartós lakáshasználati joguk az igényléskor.
Lényeges feltétel, a megvásárolni szándékozott ingatlan vételára. Az
állami kezességvállalás ugyanis csak akkor jár, ha a hitellel vásárolt
ingatlan vételára, új lakás építése vagy vásárlása esetén pedig a
telekár nélkül számított általános forgalmi adót tartalmazó építési
költsége vagy vételára nem haladja meg:
1. Budapesten és megyei jogú városokban használt lakás esetén a 12 millió forintot, új lakás esetén a 15 millió forintot,
2. más településeken használt lakás esetén a 8 millió forintot, új lakás esetén a 12 millió forintot.
Ennél
a típusú támogatásnál az igénylôknek tulajdonjogot kell szerezniük az
ingatlanban, illetôleg csak ôk és gyermekeik szerezhetnek
tulajdonjogot. Az állami kezességvállalás nem ingyenes, mivel a
hitelfelvevônek a kezességvállalásért cserébe díjat kell fizetnie a
központi költségvetés részére. Ezt a díjat a bank meghitelezheti az
igénylônek, illetôleg egy összegben is befizethetô.
II. Módosuló adó-, járulék- és nyugdíjjogszabályok
A
lakásvásárlási-, építési-, korszerusítési támogatások átmeneti
megszüntetése mellett - a súlyos negatív hatások elkerülése érdekében -
szükségessé váltak a megszorító intézkedések többek között az adók és a
nyugdíj területén is. Az intézkedések nagy részét rövid idôn belül, még
ebben az évben be kívánja vezetni a Kormány. Az intézkedések közül a
tervek szerint egyesek azonnal hatnak, míg más elemek csak hosszú távon
fogják elérni a céljukat.
Módosuló adójogszabályok
1)
Az általános forgalmi adó, az ÁFA mértéke az országgyulés által
elfogadott törvénymódosítás nyomán 2009. július 1-tôl 20 %-ról 25 %-ra
emelkedik.
Bevezetésre kerül a 18 %-os középsô áfa kulcs is, mely a
pékárura, a kenyérre, a tej- és a tejtermékekre vonatkozik. A
távhôszolgáltatás áfa kulcsa 25 % lesz júliustól, majd 18 %
augusztustól. A könyvekre, napilapokra, gyógyszerekre
vonatkozó áfa kulcs marad 5 %.
2)
A személyi jövedelemadó (SZJA) vonatkozásában a törvénymódosítás
megtartja a 18%, illetve 36 %-os adókulcsot, az alsó sávhatár azonban
1,7 millió Ft-ról 1,9 millió forintra emelkedik 2009. január 1. napjáig
visszamenô hatállyal.
Ennek alapján lesznek, akiknek adójóváírásuk
keletkezik. A visszamenôleges rendezés módjáról azonban még nincsenek
információink.
3) A családi pótlék 2009. szeptembertôl adóterhet nem
viselô járandósággá alakul át, úgy, hogy a családi pótlék a házastársak
között megosztható 50-50 % arányban, egyedülállók esetén pedig 50 %-ban
számít bele a jövedelembe.
Mértékét befagyasztják.
4) A jövedéki adó a módosítások hatására átlagosan 5-6 %-al nô terméktôl függôen.
Járulékváltozások
A munkáltatót (foglalkoztató és az egyéni vállalkozó biztosított) terhelô járulékok mértéke a következôképpen alakul:
1)
A minimálbér kétszeresének megfelelô járulékalapig 26 %, amelybôl a
nyugdíjbiztosítási járulék 24 %, az egészségbiztosítási járulék 2 %,
amelybôl a természetbeni egészségbiztosítási járulék 1,5 %, a pénzbeli
egészségbiztosítási járulék pedig 0,5 %.
2) A minimálbér kétszeresét
meghaladó része után a járulék mértéke 29 %, amelybôl a
nyugdíj-biztosítási járulék 24 %, az egészségbiztosítási járulék 5 %,
ebbôl a természetbeni egészségbiztosítási járulék 4,5 %, a pénzbeli
egészségbiztosítási járulék 0,5 %.
3) A munkaadó a munkavállaló után
a minimálbér kétszeresének megfelelô járulékalapig 1 %, a minimálbér
kétszeresét meghaladó járulékalap után 3 % munkaadói járulékot köteles
fizetni.
4) Pályakezdô fiatal foglalkoztatása után (amennyiben a
pályakezdô Start kártyával rendelkezik) a munkaadót járulékkedvezmény
illeti meg a következôk szerint: egyrészt mentesség a tételes
egészségügyi hozzájárulás (EHO) alól, másrészt a munkaadói járulék (3
%) és a huszonkilenc százalékos társadalombiztosítási járulék együttes
összege helyett, a foglalkoztatás elsô évében a bruttó munkabér 10
százalékának, második évében 20 százalékának megfelelô fizetési
kötelezettség terheli. Ez az arány eddig 15 %, illetve 25 %-os volt.
Nyugdíjváltozások
A nyugdíjasokra vonatkozóan lényeges változást hoz a módosítás.
2009.
július 1-jétôl megszunik a 13. havi nyugdíj. Az idei évben a második,
novemberben esedékes részletét sem folyósítják már ki. Az idei évre
tervezett nyugdíjkorrekciót csak jövôre hajtják végre. A 2010-re
jelzett újabb módosítást bizonytalan ideig elhalasztják. A fentiek
alapján tehát nyugdíjasok nem kapják meg az idei évre tervezett
nyugdíj-kiegészítés második felét, és nagy valószínuséggel jövôre sem
számíthatnak 13. havi nyugdíjra.
A másik lényeges változás a nyugdíjazás elôtt állókat érinti.
A nyugdíjkorhatárt a jelenlegi 62 évrôl
65 évre emelik. Az emelkedés 2012-tôl indul és évente hat havonta
emelkedik. A nyugdíjkorhatár emelése elôször az 1952-ben születetteket
érinti.
Akik ennél korábban szeretnének nyugdíjba vonulni, azok ezt
továbbra is megtehetik, de számolniuk kell azzal, hogy jelentôs
összeget vesznek el emiatt az ellátásukból. Ugyanakkor azok az 1950-ben
vagy ez elôtt született férfiak és 1952-ben, vagy 1953-ban született
nôk, akik betöltötték a 60., illetve 59. életévüket, és 40 éves vagy
ennél hosszabb szolgálati idôvel rendelkeznek, elôrehozott nyugdíjat
kaphatnak.
A korábban nyugdíjba vonulni szándékozók esetén
megvizsgálják, hogy hány év szolgálati idô hiányzik az elôírthoz
képest. Egy év hiányzó szolgálati idô esetén havi 0,1 %-ot vesznek el a
nyugdíjból, két év hiányzó szolgálati idô esetén a második évtôl havi
0,2 %-ot vesznek el. Három évvel kisebb hiányzó szolgálati év esetén, a
harmadik évre vonatkozóan 0,3 %-os a levonás.
Tgyás, gyed és gyes változások
Terhességi-gyermekágyi segély (tgyás):
A terhességi-gyermekágyi segély a
szülési szabadság ideje alatt illeti meg a terhes, illetve a szülô nôt,
ezért e pénzbeli ellátás folyósításának maximális idôtartama 24 hét
lehet. Ez egyben azt is jelenti, hogy a gyed csak a szülési szabadság
lejárta vagy a szüléstôl számított 24 hét eltelte után folyósítható a
szülô részére. A szülési szabadság kiadáskor fontos szempont, hogy a
munkáltatónak a szabadságból lehetôleg négy hetet már a szülés várható
idôpontja elôtt ki kell adnia a munkavállaló részére.
Terhességi
gyermekágyi segély annak jár a jelenlegi szabályok alapján, aki a
szülést megelôzô két éven belül legalább 180 napon át biztosított volt.
Ez a jövôben akként változik, hogy a jogosultsághoz szükséges
munkaviszony 365
napra emelkedik. Változás továbbá, hogy a jogszerzô
idôbe nem számítható be a felsôoktatásban eltöltött idô egésze, hanem
csak a közép-és felsôfokú oktatási intézmény nappali tagozatán egy
évnél hosszabb ideje folytatott tanulmányok idejébôl 180 nap.
Gyermekgondozási díj (gyed):
A gyed a tgyás igénybevételét, vagy az
annak megfelelô idôtartamot követôen folyósítható az egyik szülô
részére (az anya vagy akár az apa részére). A gyed igénybevételének
alapvetô feltétele, hogy csak az a szülô veheti igénybe, aki a saját
háztartásában neveli a gyermekét.
További feltétel, hogy a
biztosított szülônek a gyed igénylését - a szülô anya esetében pedig a
szülést megelôzô két évben egy meghatározott idôszakon át
biztosítottnak kell lennie. Ez az idôszak, vagyis a gyermekgondozási
díjhoz szükséges jogosultsági idô - a tgyás-hez hasonlóan - a jövôben a
jelenlegi 180 napról 365-re emelkedik, de továbbra is a gyermek kétéves
koráig jár majd.
A gyed összege, illetve számítási módja a jövôben
sem változik, vagyis marad a naptári napi átlagkereset 70 %-a, de
maximális összege havonta a mindenkori minimálbér kétszeresének 70 %-a.
A gyed összegének megállapításánál jövedelemként csak azt az összeget
lehet figyelembe venni, amely után a biztosított pénzbeli
egészségbiztosítási járulék fizetésére kötelezett volt.
Gyermekkondozási segély (gyes):
A gyes egy olyan havi rendszerességgel járó támogatás, amelyre a szülô, a nevelôszülô, vagy a gyám a családok támogatásáról
szóló
1998. évi LXXXIV. törvény (Cst.) szabályai alapján jogosult a saját
háztartásában nevelt gyermek(ek) esetén. A gyermekgondozási segély
összege nem függ a gyermekek számától, havi összege pedig azonos az
öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegével, ikergyermekek esetén
pedig az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 200%-ával.
A gyermekgondozási segélynél a jövôben sem lesz szükség jogszerzô idôre, ám ennek idôtartama háromról két évre csökken."
Fenti változások a 2010. április 30-a után született gyermekekre vonatkozóan lépnek életbe.
Egyéb változások
Ingyenes
képzési programok: A pályakezdô fiatalok munkanélkülisége a
legsúlyosabb munkaerô-piaci problémák közé tartozik. Ennek orvoslására
ingyenes átképzési lehetôséget kínál a kormány azoknak a diplomás
pályakezdô fiataloknak, akik nem találnak végzettségüknek megfelelô
állást.
Táppénz:
A jelenleg hatályos szabályok
értelmében a táppénz összege folyamatos, legalább kétévi biztosítási
idô esetében a figyelembe vehetô jövedelem naptári napi átlagának 70
%-a. Ennél rövidebb biztosítási idô esetében vagy a kórházi ellátás
tartama alatt 60 %-a. A törvénymódosítás 2009. július 1-tôl 10 %-os
csökkentést hoz a táppénz mértékében. A változások két lényeges ponton
hoznak módosulást. Egyrészrôl módosul a passzív táppénz idôszaka, amely
a jelenlegi 45 nap helyett 30 napra csökken. Másrészrôl a módosítás 10
%-os csökkenést hoz a táppénz összegében is. A táppénz összege a
jelenlegi
70 %-ról 60 %-ra csökken, kétévi biztosítási idônél
rövidebb biztosítási idô esetén, vagy kórházi ellátás esetén 60 %-ról
50 %-ra fog csökkenni.
Betegszabadság:
A Munka
Törvénykönyve értelmében a munkavállalót a betegsége miatti
keresôképtelenség idejére - ide nem értve a társadalombiztosítási
szabályo szerinti üzemi baleset és foglalkozási betegség miatti
keresôképtelenséget - naptári évenként tizenöt munkanap betegszabadság
illeti meg. A betegszabadság idejére a munkavállalót az eddigi 80 %
helyett a bér 70 %-a illeti meg. A baleseti táppénz mértéke a kereset
100 %-áról 90 %-ára csökken.
III. Meglévô és jövôbeni hitelek
Az
intézkedéscsomag egyes elemei azokat a családokat kiemelten érintik,
akik meglévô hitellel rendelkeznek, vagy a jövôben szeretnének hitelhez
jutni. A hitelezési piacnak igen nagy szerepe van a válság
kialakulásában és elterjedésében, ezért ebben a szektorban már jelentôs
változásokat, szigorításokat vezettek be, melyeket érdemes figyelmesen
áttekinteni.
Becslések szerint ma Magyarországon
közel 800 ezer családnak van valamilyen deviza alapú hitele. A válság
hatására a kelet-közép európai devizák 30-40 %-ot veszítettek
értékükbôl a nyugat-európai devizákhoz képest. Ezzel párhuzamosan a
nemzetközi bankrendszerben keletkezô bizonytalanság miatt a bankközi
kamatlábak is megugrottak, a korábbi 2-3 %-ról 7-10 %-ra. Ez a két
jelenség együttesen oda vezetett, hogy a magyar devizahitelesek havi
törlesztô részletei és tôkealapjai nagymértékben megnövekedtek. Ez a
változás a svájci frank esetében volt a leginkább szembetunô.
Ezeket
a tendenciákat a magyar kormány nem tudta befolyásolni, azonban a
bankokkal tárgyalva több segítséget is kidolgoztak. A már meglévô
hitelek esetén a bankokkal történt külön megállapodások értelmében
lehetôség van a devizahitel díjmentes forintra váltására vagy a hitel
átütemezésére, a törlesztési határidô kitolására. Forintra váltás
esetén realizáljuk az árfolyamveszteségünket, így ennek a módozatnak az
igénybevétele alapos megfontolást igényel.
Ebben az esetben elveszítjük a lehetôséget arra, hogy pozitív árfolyamváltozások esetén a tôkerészünk csökkenjen.
Lényeges változás történt a bankok egyoldalú erôviszonyait illetôen is.
A
változás abban áll, hogy az ügyfelek a kamat, díj vagy költség számukra
kedvezôtlen módosítása esetén, a módosítás hatálybalépése elôtt - azaz
60 napon belül - ingyenesen felmondhatják a szerzôdést. Az ingyenesség
nem azt jelenti, hogy a hátralékot ne kellene egy összegben
kifizetniük, hanem azt biztosítja, hogy a pénzügyi intézmény nem
számolhatja fel az elôtörlesztés díját.
A kamatot, a díjat vagy a költséget
érintô, az ügyfél számára kedvezôtlen egyoldalú módosítást - referencia
kamatlábhoz kötött kamatnál a kamat módosítása kivételével - legalább
60 nappal a módosítás hatálybalépését megelôzôen hirdetményben közzé
kell tenni és emellett a módosításról és a törlesztôrészlet
változásáról az érintett ügyfeleket legkésôbb a módosítás
hatálybalépését megelôzô 40 nappal korábban postai úton vagy más, a
szerzôdésben meghatározott közvetlen módon is értesítenie kell a
pénzügyi intézménynek.
A bajbajutott devizahitelesek nagy
számára tekintettel a Kormány elképzelései között egy válságalap
létrehozása szerepel. Az alap célja, hogy a fizetési nehézségbe került
családok saját otthonukban maradhassanak, végsô soron egy bérleti
konstrukció létrehozásával. A válságalappal kapcsolatban egyelôre
annyit lehet tudni, hogy az állam átvállalná azoknak a
lakáshitel-törlesztését, akik nem tudják azt fizetni. Az átvállalás egy
polgárjogi szerzôdés keretében történne, amelyben a korábbi
tulajdonosok bérlôvé válnának, és az államtól bérelnék tovább az
ingatlanjukat. Az elképzelések szerint a bérlôk, miután anyagi
helyzetük normalizálódik, visszavásárolhatnák ingatlanjukat.
A válság miatt szinte minden bank megszigorította a hitelfelvételi gyakorlatát is.
Szigorúbban minôsítik az ügyfeleket, visszaszorítják a devizahitelek folyósítását, és több önerôt követelnek meg.
A
közelmúltig nem volt kérdés, hogy devizában vagy forintban érdemesebbe
eladósodni. A globális pénzügyi válság hatására annyira ingadozik
azonban az árfolyam, hogy több bank határozatlan idôre, ideiglenesen le
is állította a
devizahitelezést, elsôsorban a svájci frank és euró
alapú hiteleket. Amennyiben lehetôség van rá, érdemes megfontolni az
államilag támogatott lakáshiteleket is, kivédve ezzel az
árfolyamkockázatot.
Fontos változás, hogy a hitelek odaítélésében az
önerônek nagyobb szerepet tulajdonítanak. Az eddigi 10 %-os önerô
gyakorlatilag teljesen eltunt, helyette 30-40-%-os önerô a kötelezô.
A
várható szigorítások másik iránya a futamidôk felülvizsgálata, illetve
csökkentése lehet. A futamidô növelésével arányosan csökken a
törlesztôrészlet, azonban ez arány az idô elôre haladtával mind
kevesebb lesz. A futamidôt egyénenként érdemes optimalizálni, hiszen a
felvett hitel mértéke és az ügyfél anyagi helyzete is befolyásolja azt.
Amennyiben viszont csak a kamat felôl közelítjük meg a kérdést, akkor
15 és 20 év között van az, amit optimális tôkekamat szerkezetnek
nevezhetünk. Minél hosszabb a futamidô, annál nagyobb arányt képvisel a
kamat a törlesztô-részletünkben és annál kisebb arányt a tôke. A
futamidô elsô részében amúgy is 80-90 %-át a törlesztô-részletünknek a
kamat törlesztésére fordítjuk. Összegezve, ha nem ró elviselhetetlen
terhet a családi büdzsére, akkor a szakemberek szerint 20 év az
optimális futamidô. A havi törlesztô-részlet kalkulálásakor jó
tanácsként ajánlatos figyelembe venni azt a hüvelykujjszabályt, hogy a
keresetünk maximum 30 %-át költsük hitelünk törlesztésére.
A
hitelszerzôdés aláírásakor érdemes minden pontot végigolvasni, és elôre
tisztában lenni az olyan fontos jellemzôkkel is, mint a kamatperiódus,
az elôtörlesztés módjai és díjai, illetve az átváltási lehetôségek.
IV. Munkajog
A
jelenlegi gazdasági helyzetben sajnos aktuális elbocsátások miatt
sokakban felmerül a kérdés, hogy jogi úton mit lehet tenni akkor, ha a
munkáltató megszünteti a munkaviszonyt. Mivel a válság kapcsán talán ez
az egyik legaktuálisabb téma ezért ezzel egy kicsit részletesebben - ha
nem is teljes terjedelmében - foglalkozunk. A legtöbben nem ismerik a
felmondás szabályait, pedig sok esetben a munkáltatók szabálytalan, így
jogellenes és támadható módon szüntetik meg a munkaviszonyt. Az
alábbiakban röviden áttekintjük a felmondás leggyakoribb formáit,
illetve az elsôsorban nagyvállalatoknál elôforduló csoportos
létszámleépítést.
Rendkívüli felmondás
Rendkívüli
felmondással a munkáltató akkor szüntetheti meg a munkaviszonyt, ha a
munkavállaló a munkaviszonyból származó lényeges kötelezettségét
szándékosan vagy súlyos gondatlansággal jelentôs mértékben megszegi,
vagy egyébként olyan magatartást tanúsít, amely a munkaviszony
fenntartását lehetetlenné teszi. A rendkívüli felmondás elôtt vizsgálni
kell, hogy a másik fél valóban munkaviszonyból származó lényeges
kötelezettségét jelentôs mértékben megszegte-e és ennek során
fennállt-e a szándékossága, vagy súlyos gondatlansága.
Szándékosság
akkor valósul meg, ha a munkavállaló elôre látja magatartásának
következményeit, és azokat kívánja, vagy azokba belenyugszik.
Gondatlanság
akkor, ha a fél tudott, vagy tudnia kellett volna magatartásának
helytelen voltáról, de bízott a következmények elmaradásában. Mindkettô
megvalósulhat akár tevôleges magatartással, akár mulasztással. A
munkáltató élhet a rendkívüli felmondás jogával, ha a munkavállaló
például a munkáltató sérelmére buncselekményt követ el, a munkáltató
gazdasági érdekeit súlyosan veszélyezteti, munkahelyérôl igazolatlanul
több ízben hiányzott stb. Kollektív szerzôdésben, munkaszerzôdésben meg
lehet határozni azokat a további eseteket, melyeknél rendkívüli
felmondásnak van helye, ennek hiányában mérlegelés kérdése, hogy az
adott magatartás elkövetése megalapozzae a rendkívüli felmondást.
Rendkívüli felmondással csak a cselekmény elkövetésérôl való
tudomásszerzéstôl számított 15 napig, de legfeljebb az elkövetéstôl
számított egy évig lehet élni. A felmondás elôtt lehetôséget kell adni
a munkavállalónak, hogy védekezhessen az ellene felhozott vádak ellen.
Az
ismétlôdô szabályszegés többet nyom a latba, ezért kialakult gyakorlat,
hogy az elsô szabályszegés esetén írásbeli figyelmeztetésben részesítik
a munkavállalót. Ezt az intézkedést a munkavállaló 30 napon belül akár
a munkaügyi bíróságon is megtámadhatja.
Rendkívüli felmondás esetén
a munkaviszony azonnali hatállyal megszunik, sem felmondási idô, sem
végkielégítés nem jár a munkavállalónak.
Rendes felmondás
Rendes
felmondással akkor szüntethetô meg a munkaviszony a munkáltató által,
ha az indok a munkavállaló képességeivel, a munkaviszonnyal kapcsolatos
magatartásával illetve a munkáltató muködésével összefüggô ok. A
munkavállaló képességeire viszonylag ritkán szoktak hivatkozni, mert
nehéz valóságtartalmát bizonyítani, de például egy maradandó
fogyatékosság, ami a munkaviszony alatt keletkezett, olyan objektív
indok, ami megfelelô lehet. A legelterjedtebb indok amunkáltató
muködésével összefüggô ok, tipikusan a létszámleépítés, átszervezés.
Speciális élethelyzet-csoportos létszámleépítés
A nagyvállalatok is igyekeznek a piacaikon érzékelhetô negatív változásokat kivédeni.
Ennek
során a gyakorlatban általában elôre menekülnek, azonban méretüknél
fogva nehezen tudnak gyors profilváltással próbálkozni, illetve a
fejlesztésekre szánt összegek is kevesebbek. Leggyakrabban
fizetéscsökkentéssel, vagy létszámleépítéssel próbálják meg elkerülni
az üzembezárásokat, azonban végsô eszközként ezek bezárására is sor
kerül, megválva az összes alkalmazottól. Ennek egyik leggyakoribb módja
a csoportos létszámcsökkentés, létszámleépítés. A csoportos
létszámcsökkentés szabályai az 1997-ben kerültek a Munka
Törvénykönyvérôl szóló 1992. évi XXII. törvénybe.
A csoportos
létszámleépítésre vonatkozó szabályok létrehozásával a jogalkotó fô
célja az volt, hogy a munkáltató muködésében rejlô ok miatti
elbocsátások esetén az illetékes hatóságok részére megfelelô idôt
biztosítson a munkaerôpiacon egyszerre, nagyobb létszámban megjelenô
munkavállalók problémáinak megoldására.
Csoportos létszámleépítésrôl
beszélünk, ha a munkáltató elôreláthatólag viszonylag rövid idôn belül
sok munkavállalótól kénytelen megválni.
Így - egyéb feltételek
teljesülése mellett - csoportos létszámcsökkentésnek minôsül, ha a
munkáltató a döntést megelôzô féléves átlagos statisztikai létszáma
szerint
- húsznál több és száznál kevesebb munkavállaló foglalkoztatása esetén legalább tíz,
- száz vagy annál több, de háromszáznál kevesebb munkavállaló foglalkoztatása esetén legalább a munkavállalók tíz százaléka,
-
háromszáz vagy annál több munkavállaló foglalkoztatása esetén legalább
harminc munkavállaló munkaviszonyát kívánja harmincnapos idôszakon
belül a muködésével összefüggô ok miatt megszüntetni.
Ha a
munkáltató csoportos létszámcsökkentés végrehajtását tervezi, a döntést
megelôzôen legalább 15 nappal köteles a munkavállalók képviselôivel
konzultáció kezdeményezni és azt a döntésének meghozataláig vagy a
megállapodás megkötéséig folytatni. További törvényi kötelezettség,
hogy a konzultációt megelôzôen legalább hét nappal a munkáltató köteles
az Mt.-ben elôírt információkat, a foglalkoztatási csoportok szerint
leépíteni tervezett létszámot az üzemi tanácsnak, illetve a
munkavállalók képviselôinek írásban átadni. Ha a munkáltató a
konzultációt követôen a csoportos létszámcsökkentésrôl dönt, akkor e
döntésérôl a rendes felmondás közlését legalább harminc nappal
megelôzôen tájékoztatnia kell az illetékes munkaügyi központot, illetve
az érintett munkavállalót.
A munkavállalókat védô felmondási tilalmak
A
munkajogi szabályok tartalmaznak olyan korlátozásokat, amelyeket a
munkáltatónakrendes felmondás esetén mindig szem elôtt kell tartania.
Ezek a tilalmak lényeges munkavállalói érdekeket védenek, hiszen az itt
megfogalmazott szabályok védelmet nyújtanak meghatározott munkavállalói
csoportok számára, akik helyzetüknél fogva kiszolgáltatottabbak a többi
munkavállalóhoz képest.
Fontos szabály, hogy az Mt. szerinti
felmondási védelmek csoportos létszámleépítés esetén is megilletik a
munkavállalókat. A táppénzen ill. a gyeden vagy gyesen levô
munkavállalók munkaviszonya nem szüntethetô meg munkáltatói rendes
felmondással. Így azzal a dolgozóval, aki felmondási védelem alatt áll
a csoportos létszámleépítésrôl szóló elôzetes tájékoztatás közlésének
idôpontjában, csak a védelem megszunését követôen közölhetô a rendes
felmondás (és a közlés idôpontja tekinthetô a harminc napos elôzetes
tájékoztatás kezdô napjának.).
Szemben az általános szabályokkal, a
védettség idôtartama nem hosszabbodik meg a védettségre okot adó
körülmény megszunését követô 15 ill. 30 nappal.
Amennyiben a
munkáltató megszegi ezeket a szabályokat, a dolgozó szintén az
illetékes munkaügyi bírósághoz fordulhat, a bíróság a munkaviszony
megszüntetés jogellenességét állapítja meg.
V. Energetika és közlekedés
A magyar családok szempontjából különösen érzékeny pontot képez az energiahordozók ára és az ellátás biztonsága. A villamos energia lakossági ára
2009. január 1-tôl az infláció mértékével emelkedett. Gázáremelésre idén nem került sor.
Az
ellátás biztonsága érdekében a célok között szerepel a stratégiai
tárolókapacitás növelése, a földgázszállítás fejlesztése is. A válság
nagy valószínuséggel negatív változást hoz a közösségi közlekedés
területén is, mind a beruházások szempontjából, mind a
munkaerô-szükséglet szempontjából.
Összességében kijelenthetô,
hogy a közeljövôben olyan jelentôs változásokra kell felkészülni, amely
az anyagiakban egyik vagy másik területen szinte mindenkit érint. A
D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt. a jelen tanulmányban vizsgált szinte
valamennyi területen jogi tanácsaival tudja segíteni biztosítottjait.
dr. Horváth Viktória és dr. Vágány Tamás
dr. Vizi András és dr. Fésü Gizella
A
fenti tájékoztatás a teljesség igénye nélkül, figyelemfelhívó célzattal
készült, mely nem minôsül egyedi ügyben nyújtott jogi tanácsadásnak.
Ezen
dokumentumban szereplô információk a készítés idején pontosak voltak,
de mára elavultak lehetnek; a D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt. ezen
dokumentum illetve a benne szereplô hivatkozások tartalmáért
felelôsséget nem vállal.
© D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt. • 06 1 486-3600 • www.das.hu • 2009. május
A Blog írója csak tájékoztatási céllal közölte e tanulmányt (üzleti célja ezzel nincs)
|
|
M Imre írta 2 napja a(z) Csányi Vilmos, etológus, író (podcast, 2021. július 1.) videóhoz:
Felhívás! Van egy önjelölt "igazságosztó" -ja...
M Imre írta 3 napja a(z) Tendzin Gyaco, a 14. dalai láma képhez:
Itt a képen Tenzin Palmo-t láthatjátok, aki Diane Perry ...
M Imre írta 3 napja a(z) Óvatos ellenzéki összecsapás a miniszterelnök-jelöltek első vitáján blogbejegyzéshez:
Elbukott a Fidesz javaslata a Budapesti Drogstratégia ...
M Imre írta 3 napja a(z) November 25.: a nők elleni erőszak megszüntetésének világnapja blogbejegyzéshez:
Drogriporter: A minap egy podcast beszélgetésben ...
M Imre írta 5 napja a(z) Helyközi Járat néven hat magyar szerkesztőség fogott össze, hogy minél több emberhez jussanak el a vidék ügyei blogbejegyzéshez:
„Nekem kellett volna fogadnom a pápát, nem Tóth ...
M Imre írta 5 napja a(z) Újraindult a Szabadsajtó Klub: első adás (2022.10.28.) videóhoz:
SZABADSAJTÓ KLUB – Magyar Péter száműzné az...
M Imre írta 5 napja a(z) Lombkoronasétány-dal (csárdás) videóhoz:
„Gyökérsétány még lehetne belőle” – a Normafára...
M Imre írta 5 napja a(z) Ember- és környezetkímélő kertművelés videóhoz:
Ezért kell felásni a kertet | 2024. 11. 30. A kerti talaj felásása a ...
M Imre 5 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 5 napja a(z) Paksi bővítés: résfalra vonatkozó építési engedély | Aszódi Attila (riport) videóhoz:
Aszódi Attila: A Roszatom miatt fenyeget a paksi atomerőmű ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Az ország vasútvonalának felét bezárná idén a MÁV Tényleg? Mi lesz a következménye? Téged érint?
Ha meg akarod érteni a pénzügyi válság okát...
A csakjohirek.hu-n olvastam...