Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
16 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Adóamnesztia és költségtérítés
- Az offshore-jövedelmek
hazahozatala és a láthatatlan jövedelmek láthatóvá tétele, praktikusan
a tagi kölcsönök elengedésére sarkalló kedvezményes adózás mennyire
lehet hatásos?
- Az adóamnesztia esetében szkeptikus vagyok.
Magára a hazahozott jövedelemre vonatkozik a kedvezmény, de kíváncsi
vagyok, hányan gondolják úgy, hogy kijönnek az árnyékból a napra,
kiteszik az asztalra a kártyákat, deklarálva, hogy "nekem voltak ilyen
jövedelmeim". Mert a törvény biztosítja, hogy ezeket a jövedelmeket nem
firtatják, de ez a lépés mindenképp olyan jel az adóhivatal számára,
hogy ennél a magánszemélynél, vállalkozásnál biztosan voltak érdekes
dolgok. És nem hiszem, hogy kellő a bizalom ahhoz, hogy az ebből
származó későbbi bonyodalmakat esetleg vállalják.
A mostani liberalizált pénzügyi rendszerben kevés az olyan életszerű
szituáció, amely mentén ez valakinek előnyt jelent. Aki ki tudta
síbolni az országból a pénzt, aki a vagyont nem a személyes
fogyasztására akarja felhasználni Magyarországon, kockázatmentesen
bárhol be tudja fektetni. Lehetnek persze személyes szituációk, amikor
jobb lenne Magyarországon realizálni ezt a vagyont, akár öröklési
szempontok diktálhatnak efféle értelmet. Másik oldalról viszont az
amnesztiának nagyon rossz az üzente. Ha például valaki nagy összegű
munkajövedelmet vitt ki külföldre, és hatvan-hetven százalékot spórolt
a tb-járulékon, különböző adókon, most pedig tíz százalékkal adózva
hazahozza, az kérdéseket vet fel azokban, akik az adókat minden esetben
megfizetik.
- Akár a tagi kölcsönök utáni tíz százalékot, akár a
képviselők nevetséges 15 százalékos adóját nem lehetett volna a már
létező rendszerbe beépíteni, ahelyett, hogy egy újabb adókulcsot
vezettek be?
- Egyszerűbb nem lett a rendszer, az biztos. A
képviselők elég súlyos hibát követtek el saját maguk ellen, mert amíg
ragaszkodtak ahhoz, hogy ez költségtérítés, addig ki lehetett állni és
azt mondani, ezután emiatt nem fizetünk adót. Persze óhatatlanul
felmerül a kérdés, hogy miféle költségtérítés az, amiről valakinek kell
számlát hoznia, valakinek meg nem kell. De azzal, hogy ezt a 15
százalékos adót kegyesen kivetették saját magukra, tulajdonképpen
teljes mértékben kilőtték azt az érvet, hogy ez egy költségtérítés.
Elfűrészelték maguk alatt a fát, mert ezután meg lehet kérdezni, hogy
ez a jövedelem miért 15 százalékkal adózik.
Egyébként kíváncsi
volnék egy alkotmánybírósági próbára: bármelyik magyar állampolgár az
Ab elé vihetné ezt a törvényt, mondván, egy költségtérítést akar
megadóztatni a parlament. Ez van annyira alkotmányellenes, mint a többi
említett ügy, hiszen a költségtérítést elvileg nem lehet megadóztatni.
De ez tipikus magyar forma: nem annak hívunk valamit, ami. Ennek a
jogszabálynak egyébként igen rossz üzenete van, mert a saját
hitelességét kérdőjelezi meg a parlament azzal, hogy egy ilyen
rendszert működtet és képtelen bevallani: ez jövedelem, és úgy is
kellene utána adózni, mint más állampolgárnak. Mielőtt pedig a
demagógia hibájába esnék, szeretném rögzíteni: nekem nem a képviselők
nettó jövedelme fáj. Szerintem az lenne a tisztességes megoldás, hogy
akár keressenek jóval több pénzt, ebből fizessék meg rendesen az
adókat, és a végén pont ugyanazt a nettót kapnák, mint most.
Csak rövid távon vagyunk stabilak
- A hírek szerint a kormány
jövőre is megpróbálkozik valamilyen reformszerű adóátalakítással. Ennek
most mennyi a realitása, egyáltalán milyen mozgástér adódhat?
-
Kockázat mindig van egy költségvetésben, és ha megnézzük a BKV-t vagy a
MÁV-ot, akkor látható, hogy lehetnek még meglepetések. Ma a
költségvetésben a legbizonytalanabb az inflációs előrejelzés: egészen
alacsony infláció is lehet 2009-ben, aminek lehet bevételcsökkentő
hatása.
Nem tartom kizártnak a kétszázalékos inflációt sem,
vagyis a költségvetést folyamatosan figyelni kell. Az idei év
megmutatta, hogy bár állítólag nem volt mozgástér, de ha az élet
kikényszeríti, akkor mégis van. Olyan szintű kiadáscsökkentésekre
került sor, amire senki sem számított, de az érdemi reformlépések még
nem történtek meg. Pedig ezektől lehetne további komoly
megtakarításokat várni, ezáltal megalapozva egy komolyabb adóreform
fedezetét. Az egyik oldalról elindultak a tapogatózások, hogy kezdjünk
el megint adóreformot csinálni, de egyúttal elhangzanak olyan
nyilatkozatok is, hogy érdemi adócsökkentésre nincs lehetőség.
Mindeközben
most a minimális növekedési esélyeket akkor lehet fenntartani, ha ebben
a lecsökkent működőtőke-áramlású világban nem veszítünk "piaci
részesedést", vagy adja isten, még növelni is tudjuk azt. Most, amikor
sokkal kevesebb pénzről fognak dönteni a világban, a kockázatosabb,
kevésbé jó hírű országokat automatikusan lehúzzák ezekről a listákról.
- Ebben a konstellációban mi hol állunk, még lefelé vagy inkább fölfelé tartunk?
-
Az ország pénzügyi kockázata ma viszonylag jó. Lehet, hogy cinikusnak
hangzik, de ha 17 milliárd eurós tartalék és húszmilliárdos EU-, IMF-
és Világbank-pénz áll mögöttünk, akkor az elkövetkező egy-másfél évben
rövid lejáratú pénzügyi kockázataink kezelhetők és elfogadhatók. De ami
Magyarországon igazából növekedést hozhat, az a hosszú távú
reálbefektetés. Ilyen beruházásoknál öt-nyolc-tíz évre tekintenek
előre, az IMF-hitel ebben a tekintetben nem jelent megoldást. Az IMF
rövid távú megoldása abban is megnyilvánul, hogy a megállapodás nem
tartalmazott szerkezeti átalakításokat.
- A régióban mennyiben változik meg a befektetési hajlandóság? Ki számíthat akár nyertesnek is a mostani helyzetben?
-
Kérdéses, hogy bárki kijöhet-e nyertesként ebből a helyzetből. Abban
biztos vagyok, hogy a két állam - Szlovénia és Szlovákia -, amelyik
csatlakozott az eurózónához, jól kell, hogy kijöjjön. Csehország,
amelynek viszonylag stabil az eladósodottsága és közel van a német
piacokhoz, relatíve jól járhat, illetve Románia és Bulgária is,
köszönhetően az alacsony munkaerőköltségeknek. A balti államokban
nagyon komoly gondok lehetnek: Lettországot például 7,5 milliárd euró
hitellel segítették meg. Az egy kétmilliós ország, ehhez képest a mi
húszmilliárdunk nem is tűnik olyan soknak. Az IMF egyébként ma csak
tüzet olt, és egyáltalán nem foglalkozik azzal, hogy melyik országban
milyen strukturális problémák vannak, a lett hitel éppen ezt tükrözi
számomra. Ez nem biztos, hogy a legjobb megoldás.
Alkotmánybíróság és adóelkerülés
-
Az Alkotmánybíróság a napokban megsemmisítette a luxusadóról szóló
törvényt. Annak ellenére, hogy költségvetési hatása nincs, káros ez a
döntés?
- Ez az adó legalább két sebből komolyan vérzett.
Egyrészt nem kellett volna luxusadónak nevezni, lehetett volna az
ingatlanadó felé tett első lépés. Másrészt rosszul is lett megcsinálva:
pár száz milliót hozott az államháztartás szintjén, a ráfordított
adminisztrációt sem térítve meg. De persze az Ab nem ezért semmisítette
meg. A határozat főbb érveire lehet jó válaszokat adni, egyet kivéve.
Az Ab az értékelés központi számított módszerét szerintem végérvényesen
kidobta a hajóból, és ezt elképesztően károsnak tartom. Vannak olyan
elemei a döntésnek, amelyek szerint a határozatokat nem lehet
megtámadni, nincsenek jogorvoslati lehetőségek.
Ezen
valószínűleg lehet segíteni. De egy normális értékalapú ingatlanadót
csinálni úgy, hogy mindenkinek az ingatlanát külön-külön felmérem,
értékelem és utólag kiszabok rá egy adót, nem életszerű. Az alkotmány
tartalmazza, hogy mindenki a vagyoni és jövedelmi viszonyainak
megfelelően köteles hozzájárulni a közterhek viseléséhez.
Magyarországon
a vagyon jelentős része az ingatlan. Az adózásnak számtalan olyan esete
van, amikor óhatatlanul becsléssel kell élnie akár az adóhivatalnak,
akár az adózónak. Ha egy bank például céltartalékot képez, azt kell
megbecsülnie, hogy az adott hitelfelvevőn mennyit tud majd behajtani.
Az Ab tökéletesen félreértette ezt a rendszert és lehetőséget: ha az
alkotmányban explicite meg van fogalmazva, hogy a vagyoni viszonyoknak
megfelelően kell hozzájárulnunk a közterhekhez, szinte majdnem
lehetetlenné tette ennek az előírásnak a teljesülését. Mert más típusú
vagyonadót kivetni elég vicces lenne.
- Az utóbbi időben nem az érezhető, hogy az Ab mintha adóügyekben egy kicsit "túlterjeszkedne"?
-
Amikor arról beszélünk, hogy mit lehetne az adóelkerülő vállalkozókkal
kezdeni, ennek legfőbb eleme, hogy az adóelkerülést segítő azon
elemeket kellene irtani, amelyek miatt a becsületes adózók joggal érzik
baleknak magukat. Az elmúlt 15 évben egy sor olyan eset volt, amikor a
kormány próbálkozott, az Ab pedig az mondta, hogy nem. Ez volt a
házipénztárral, a készpénzhasználattal, a minimumadóval kapcsolatban.
Persze mindegyik ezer sebből vérzett, de ezek a kérdések sosem
feketék-fehérek.
Lehet mondani, hogy a készpénzhasználat
korlátozása alkotmányellenes, de amikor Magyarországon ilyen mértékű az
adóelkerülés - és ez főleg annak tudható be, hogy tízmilliókat lehet
készpénzben könnyedén mozgatni -, akkor ezt valahogyan meg kellene
akadályozni. Az Ab logikája alapján ha akár egyetlen adózó méltánytalan
helyzetbe kerülhet, akkor ez már elegendő ok egy intézkedés
megsemmisítésére. Ebben az "alkotmányos" környezetben szinte az
egyetlen megoldás, ha minden egyes vállalkozás és magánszemély mellé
állítunk egy adóellenőrt. Más módon nem lehet eleget tenni azoknak az
alkotmányos feltételeknek, hogy soha senkinek semmilyen joga ne
sérüljön.
Az ország rövid távú stabilitása biztosított, köszönhetően többek között az IMF hitelének. A hosszú távú problémák azonban semmit sem változtak, sem adóreform, sem más strukturális átalakítás nem valószínűsíthető. A már hatályos adótörvények esetében pedig egyre több múlik az Alkotmánybíróságon - mondta lapunknak László Csaba, a KPMG adópartnere, volt pénzügyminiszter.
Napi Online
|
|
M Imre írta 9 órája a(z) Hit Rádió: vendégünk dr. Gál András, a bicskei gyermekotthon áldozatainak ügyvédje videóhoz:
Kvíz: A szivárványt végképp eltörölni – avagy hogyan ...
M Imre írta 9 órája a(z) Az iskola és a bambusz irányítótorony blogbejegyzéshez:
Szakszervezet: A politika fogja meghatározni, ki lesz ...
M Imre írta 1 napja a(z) Helyközi Járat néven hat magyar szerkesztőség fogott össze, hogy minél több emberhez jussanak el a vidék ügyei blogbejegyzéshez:
Kurucz Dániel: Mindenkit be kellene engedni a ...
M Imre írta 1 napja a(z) Helyközi Járat néven hat magyar szerkesztőség fogott össze, hogy minél több emberhez jussanak el a vidék ügyei blogbejegyzéshez:
Helyreigazítást közölt a HírTV Magyar Péter ötkertes ügyében...
M Imre írta 1 napja a(z) Helyközi Járat néven hat magyar szerkesztőség fogott össze, hogy minél több emberhez jussanak el a vidék ügyei blogbejegyzéshez:
Egy férfi Orbán-pride-os pólóval trollkodta szét az M1 élő...
M Imre írta 1 napja a(z) Helyközi Járat néven hat magyar szerkesztőség fogott össze, hogy minél több emberhez jussanak el a vidék ügyei blogbejegyzéshez:
Újabb pert nyert az Origo ellen Jámbor András | 2025. 03. 24....
M Imre írta 1 napja a(z) Helyközi Járat néven hat magyar szerkesztőség fogott össze, hogy minél több emberhez jussanak el a vidék ügyei blogbejegyzéshez:
Leköszön a Színház folyóirat teljes szerkesztősége | 2025....
M Imre írta 2 napja a(z) Nagy Ervin: kultúra, világ, társadalom (Telex riport, 2023.) videóhoz:
Így fest most a Rákay-féle Petőfi- film milliárdokból felépített ...
M Imre írta 2 napja a(z) Lázár nem kért bocsánatot... videóhoz:
Lázár János nem tudja, hogyan árt a gyerekeknek a Pride ...
M Imre írta 2 napja a(z) Orosz befolyás Magyarországon videóhoz:
Magyar Bálint: Ha a választási kampány során Orbánék úgy ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Érdekel, hogy mennyi költségtérítést kapnak a helyi választások megszervezői, a bizottságok tagjai és a jegyzőkönyvvezetők?
Szakértő válaszol: jövedelem beszámítása a nyugdíjba
Igazságtalan a családok szempontjából a jelenlegi adórendszerünk - audióval
Érdemes-e jövedelemkiesés-biztosítást kötni? Nézd meg a saját adottságaidra!