Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Koronánk a több ezer éves magyar államiság és történelem legbecsesebb emléktárgya, függetlenségünk és kultúránk jelképe, a magyarságot megtartó, számára cselekvési programot adó nemzeti ereklye. A Szent Korona nem csupán az égi eredetű hatalommal ruházza fel az uralkodót, hanem előírja számára a befejezetlen isteni mű folytatását: a gyámoltalan em-bertömegből szervezett nemzet, a műveletlen területekből vi-rágzó ország, a káoszból rend teremtését.
Az uralkodói hatalom a fejlett bronzkori
mitológiák szerint isteni eredetű. A korona világmodell volta és szent
jelzője (egyetlen más országban sem tartották szentnek az uralkodói
koronát) az Árpádház égi eredetébe vetett hittel függ össze. A Szent
Korona jelképesen istenné is avatja az uralkodót azáltal, hogy a világ
közepével, az eget tartó világoszloppal azonosítja őt.
A
koronaeszme szerint a Szent Koronából származik az uralkodói hatalom,
mert e korona az ország tulajdonosa, a nemzet tagjainak, javainak és
alkotmányának tárgyiasult megjelenítése.
A Szent Korona
jelképrendszere történelem előtti hieroglifákra épül, amelyek a
koronaeszme alapgondolatait s a teremtett világ középpontját idézik fel.
Aranyba álmodott isteni jel, amely áttöri a profán tér egyneműségét.
Megmutatja a szent helyet, ahol a föld, az ég és az alvilág érintkezik
egymással, ahol a világ keletkezett, s ahonnan az isteni rend a négy
világtáj felé kiterjedt.
A Szent Korona az egyik legrégibb, legszebb uralkodói jelvény. Páratlan szépségét nem drága ékköveknek köszönheti - hiszen legszebb díszei a zománcképek -, sokkal inkább alko-tói mesterségbeli tudásának, arányérzékének és gondolatgazdagságának, a benne rejlő történelemnek. Bár egy kíváló műhely tehetséges művészei készítették, mégsem egyéni alkotás, vagy műhelymunka, inkább egy ősi hagyományaira büszke világ, egy évezredek alatt tökéletessé vált antik eszmerendszer terméke és képviselője.
Szent Koronánk egyik jellemző nézete a körbe zárt kereszt, amelyet az
ég felé mutat, s amely azonos a székely „f” (Föld) rovásjellel, az Éden
térképével. Az Isten által teremtett szent földre, az első királyságra, a
legkorábbi magyar őshazára emlékeztet .
A világmindenség
középpontját jelöli, s a fejlett bronzkori mitológiák az isteni
származású királyt tekintik a világmindenség közepének, a világ
tengelyének, akiben elválaszthatatlanul ötvöződnek a kozmikus és a
társadalmi princípiumok .
A keresztpánt kacskaringós filigránjai
a „j” (jó, folyó) rovásjel megfelelői. Hasonló kacskaringók horezmi,
türk és avar koronákon láthatók .
Két lineárissá egyszerűsödött
képjelet ismertünk fel: a teremtett világközép térképét, meg a tanító
isteneket idéző hullámtarajt (a „j” rovásjellel rokon kacskaringót).
Elolvashatóak, s a jó király feladataira, az önmagukat a közösség
érdekében feláldozó, vízből születő hősök példájára emlékeztetnek.
Ugyanez a két jel olvasható jó Föld-ként is. E kettős értelmezési
lehetőség a megszemélyesített világoszlop, az Ararát körüli négy szent
folyó által öntözött Éden képzetére megy vissza, amely az organikus
államelképzelés és a koronaeszme végső forrása.
A hasonló
képjeleket a valódi írások kialakulását megelőző korokban bővebb
magyarázattal ellátva (olvasták) - így a „jó király: jó Föld”
értelmezésük is megengedhető. A jelentésnek ezzel is csupán a felszínét
érintettük , mélyebb rétegeihez a hozzájuk tartozó mítoszok vezetnek el.
Két hieroglifánkat aligha tekinthetjük másnak, mint a magyar
alkotmányosság legtömörebb összefoglalásának. Történelem előtti idők
kötetlenebb jelhasználata tükröződik bennük, ezért nehéz őket a mai
alkotmányszövegek jogi formalizmusával összevetni. Annál inkább
emlékeztetnek a szimbólumok nyelvén megszólaló hatti és szkíta szarvasok
kifejezésmódjára, a hun nagyszíjvégek nyelvezetére. Korántsem véletlen,
hanem az államalkotás hagyományainak közös gyökerére utal, hogy a körbe
zárt kereszt és a víz szimbólum a conques-i avar koronán is, meg a
Szent Koronán is egyaránt előfordul.
A korona felülnézete
megegyezik az egyiptomi niut „város, falu” hieroglifa alakjával, mert a
körbe írt kereszt egy ideális település-alaprajz is. George Thomson
számos indián, egyip-tomi és kínai példát ismertet -Első filozófusok-
című művében. Mint írja, az indián táborok, az ausztrálokéhoz hasonlóan,
a törzsi rendszer diagramját alkotják. Kört mutatnak, mely fél és
negyedkörökre oszlik, s bennük a nemzetségek égtájak szerint
helyezkednek el. E táborhelyek az Édent modellezik, s az isteni
teremtésre emlékeztetnek, amelyet az ember minden település
létrehozásával megismétel.
Egyiptomban és Indiában is a királyi
házassági rítus részeként kilőttek egy-egy nyílvesszőt a négy égtáj és a
zenit felé. A négy kardvágás a magyar királyi ordóban ennek kései
pár-huzama. Az akkád Naram-Szin magát a Nap földi másaként a négy negyed
királyának nevezte, s a kínai főváros is a birodalom eszmei
középpontjában épült fel, középen a napoltárral és a császári
rezidenciával, ahonnét a négy égtáj felé futottak a fő utak,
„negyedelve” a várost .
Ahol a keresztpánt „útjai” a Szent
Korona boltozatának tetőpontján összefutnak, s ahol a kínai
városalaprajz analógiája alapján a napoltárt és az uralkodói rezidenciát
kereshetjük, valóban található is egy körbe írt nyolcsugarú
napábrázolás a trónoló Krisztus mellett. A pontos megfelelés korántsem a
véletlennek, hanem a nyelvünkben is nyomot hagyó vallási-kulturális
kapcsolatoknak köszönhető. Például a városrészeket ma is negyedeknek
hívjuk.
Az egyezések a király városokat teremtő és fenntartó
szerepkörére és a királyi hatalom központjára utalnak. Egy városokat
építő, teremtő nép uralkodójának koronája ez, amelynek eszmeköre az első
városi kultúrák világában gyökerezik.
A Szent Korona másik
jellemző nézete az elölnézet, amit a földi halandók felé forduló koronás
főn mutat. Arra az eurázsiai teremtésmítoszra utal, amelynek fő aktusa a
föld és az ég szétválasztása.
E nézet lineáris jelváltozata a
„g” (ég) rovásjel, amelynek középső - eredetileg függőleges - vonala a
székely „sz” (szár, szál) betű.
A korona keresztboltozata az
eget, abroncsa a földet jelképezi. Az eget alátámasztó szálfának
(világoszlopnak, első embernek, istennek - aki ti. az égboltozatot a
világ teremtésekor felemelte és alátámasztotta) pedig a homlok fölötti
kereszt-pánt szakasz felel meg. Az értelmezést a korona életfás
Krisztusképei („fa” és „isten”) éppen ezen a keresztpánt-szakaszon, az
„égboltot tartó oszlop” végpontjain illusztrálják.
A Szent
Korona szerkezete Magyarországot a megszemélyesített világoszloppal, az
Isten által teremtett szent földdel azonosítja. Amiből a koronaeszme
lényege és az organikus államszemlélet megérthető. A király, a korona
meg a vele jel-képezett ország és állam egyetlen élő rendszer.
Koronánk szembőlnézete egy „ég” , felülnézete pedig egy „Föld”
hieroglifa szerkezete. Az eget idézi a keresztpánt Nap- és
Holdábrázolása s égig csapó hullámtarajt utánzó filigránja . Ezzel
szemben az abroncson lévő párta halmai (a sumér kur/hur „or-szág, hegy”
képjel rokonai) a Földre utalnak.
Hasonló jelentésűek a korona
kövei és igazgyöngyei is. A napvörös kövek a keresztpántokon, a zöldellő
réteket és a kéklő hegyeket idéző kövek meg az abroncson vannak. A
vízből származó igazgyöngyök az abroncson az Ókeánoszra utalnak. A
keresztpántok kacskaringós alakú filigránjai és gyöngyei az égi (égből
eredő) folyót, a Tejutat jelzik.
Csomor Lajos is az ég és a Föld
megjelenítését látja a korona keresztpántjaiban és abroncsában: „A
képek tanúsága szerint a földi hatalom jelképe az abroncs. Ezen látható a
földieken uralkodó Fiú Isten képe. … A keresztpánt úgy borul az abroncs
és a király feje fölé, mint az égbolt a föld fölé. Ennek a ’világrend’
elképzelésnek megfelelően került az Atya képe a kupola tetejére. A felső rész olyan
uralkodónak készült, aki egyenesen az égből kapta hatalmát. Ezért nem
járt boltozott korona olyan uralkodóknak, akik felett még állott más
földi hatalom.
Aligha véletlen, hogy Magyarország becsülete,
gazdasági-kulturális jelentősége, területe és lakosainak életereje csak a
korona közjogi szerepének csökkentésével párhuzamosan lett egyre
kisebb.
A Szent Korona ennek ellenére sem tekinthető pusztán
múzeumi tárgynak, mert a magyar történelem során mindvégig a nemzet és a
történelmi alkotmány legfontosabb kifejezője ma-radt. Élő személyiség
voltát nem kérdőjelezheti meg az a sajnálatos tény, hogy a mai magyar
törvényhozó és végrehajtó hatalom nem igényli a Szent Korona és a
koronaeszme segítségét, mert a magyar nemzet törvényes képviselői
sohasem tagadták meg a Szent Koronát, sohasem vonták vissza a
korona-eszmét. Ezt nem is tehették, mert koronánk felette áll a földi
törvényhozásnak, éppen kiemelkedő jelentősége, tulajdonosi szerepe és
őseink akarata miatt .
Visszatekintve az elmondottakra,
természetes a Szent Korona iránt a magyarok körében a kezdetektől
megnyilvánuló fokozott tisztelet, hiszen egy olyan királyság szimbóluma,
ame-lyiknek egyaránt adót fizetett a kínai, a perzsa, a bizánci és a
római császár is. A királyi ékszer jelképrendszere e ködbe foszlott
pusztai királyság büszke öntudatát őrzi napjainkig.
|
|
M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: Nyolcadik 404 Not Found – Ki őrzi meg az internetet? című konferencia és workshop | Jelentkezési határidő: 2024. november 26., kedd 16 óra 2024.11.27.
M Imre írta 2 napja a(z) Szép (?) új világ... (a könyv) képhez:
Makkai Kinga: Olvasd el, és játssz velünk! Kőrösi Csoma ...
M Imre írta 2 napja a(z) Az alagút / Der Tunnel (német politikai dráma, 2001.) videóhoz:
Harmincöt éve omlott le a berlini fal: így néz ki ma az egykori ...
M Imre írta 2 napja a(z) Helyközi Járat néven hat magyar szerkesztőség fogott össze, hogy minél több emberhez jussanak el a vidék ügyei blogbejegyzéshez:
„A szabad tájékoztatás szükségszerűen...
M Imre írta 2 napja a(z) Egy ukrán újságíró írása 10 dologról, amit a Nyugatnak tudnia kell a kijevi helyzetről blogbejegyzéshez:
Ukrajnában sokkal többen olvasnak a háború kitörése...
M Imre írta 2 napja a(z) Akkumulátorgyárak árnyékában videóhoz:
Magyar-kínai kerekasztal az elektromos járműipar ...
M Imre írta 2 napja a(z) Megkapó, szívet melengető idézetek, versek, szövegrészek fórumtémában:
A disznó igen lusta állat, fekvésen és evésen kívül ...
M Imre írta 2 napja a(z) Kicsivel később: most (tíz éves a Fortepan) blogbejegyzéshez:
TOLDI ZORAN MFVSZ- A (Érsekújvár) a Magyar ...
M Imre írta 2 napja a(z) Megkapó, szívet melengető idézetek, versek, szövegrészek fórumtémában:
Takács Zsuzsa - Bizonyos emlékek Ajtót nyitsz a rövid ...
M Imre 2 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Hol, mikor és kinek készült a Szent Korona?
Országunk lakóinak életterét történelmünk során az általánosan betartott alkotmányos jogfelfogás biztosította
Mi az alkotmány politikai, jogi és filozófiai és hagyományos társadalmi megközelítésben?
Nemzeti jelképünk a Szent Korona, mint élő személyiség, a Szentkorona-tan és eszme pedig élő államjogi rendszerünk