Internet: Megtévesztő árcédulák, mikor kinek van igaza?

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1046 fő
  • Képek - 4188 db
  • Videók - 1429 db
  • Blogbejegyzések - 1407 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 622 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1046 fő
  • Képek - 4188 db
  • Videók - 1429 db
  • Blogbejegyzések - 1407 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 622 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1046 fő
  • Képek - 4188 db
  • Videók - 1429 db
  • Blogbejegyzések - 1407 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 622 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1046 fő
  • Képek - 4188 db
  • Videók - 1429 db
  • Blogbejegyzések - 1407 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 622 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

"Elnézést, nekem a gépben ez az ár van, nem tudok mit csinálni." A vásárló gyakran szembesül vele: a polcon látható és kasszánál fizetendő ár nem egyezik. A hazai kereskedők árfeltüntetési morálja évek óta romlik. A VGO arról is tájékoztat, mit tehet a fogyasztó ebben az esetben.


A fogyasztovedelem.com címen működő fogyasztóvédelmi fórumon nemrég megjelent egy panasz a Spar áruházlánc egyik tagjával szemben. A vásárlónak a kasszánál kellett megtudnia, hogy az általa kiválasztott termék ára 100 forinttal magasabb, mint amennyi az árcédulán olvasható. Az új, magasabb árat tartalmazó cédulát az üzlet biztonsági őre mutatta meg neki. A vásárló kifizette a magasabb árat, annak ellenére, hogy tisztában volt vele: az üzletnek ilyen esetben a kedvezőbb árat kell figyelembe vennie.


Az esettel kapcsolatban a VGO megkereste a Spart. A cég munkatársa telefonon annyit mondott: a Spar tisztességesen jár el a fogyasztókkal szemben, ezt mutatja, hogy nem olvashatunk a cégről a Gazdasági Versenyhivatal jelentéseiben. Csakis emberi tévedésről lehet szó, valószínűleg arról, hogy a munkatársaknak nem sikerült kicserélniük az árcédulákat. Ígéretet kaptunk arra, hogy utánanéz az esetnek, de azóta sem kaptunk további tájékoztatást az ügy hátteréről. Nem válaszolt kérdéseinkre a Match sem, amelynek üzleteiben a tapasztalatok szerint gyakran fordulnak elő ilyen és ehhez hasonló hibák.


A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) legfrissebb, a témával kapcsolatos publikációja egy 2007-ben végzett felmérés, amely az árucikkek és szolgáltatások széles körét tekinti át. A Hatóság munkatársai ekkor 2146 egységet vizsgáltak meg, ezek 68 százalékánál találtak valamilyen hibát. Az egy évvel korábban elvégzett ellenőrzéskora hibák aránya 55 százalékot tett ki, míg a 2004-es felvétel szerint a szám még mindössze 46 százalék volt tehát – szögezi le az NFH – kimondható, hogy az árfeltüntetés tekintetében jelentősen növekedett a szabálysértések száma. Ugyanakkor figyelembe kell venni, hogy évről évre kisebb termékmennyiséget és általában szűkülő árukört érintenek a feltárt jogsértések.

Az NFH felméréseinek adatai szektorokra bontva.Az NFH felméréseinek adatai szektorokra bontva.


A fogyasztóvédelemmel foglalkozó szervezetek jelentései azt mutatják, hogy fogyasztók széles körét érintő kérdésekben csökkent a szabálytalanságok aránya. Bár jogi szempontból a az árcédulán szereplő és a kasszánál fizetendő összegek közötti néhány forintos eltérés nem jelentős, a vásárlókat valóban kellemetlenül érintik ezek az esetek – jelentette ki Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség elnöke hozzátette: el kell ismerni, hogy ezek az egyszerű esetek igen gyakran fordulnak elő a magyarországi áruházakban, annak ellenére, hogy a cégek tisztában vannak azzal: a dühös vásárlónál nincs rosszabb reklám.

Az árfeltüntetési gondok oka elsősorban az emberi tényezőben keresendő Vámos György szerint. Az átárazás egy nagyobb üzletnél azt jelenti, hogy a számítógépes rendszerben módosítják az árakat – ez szinte azonnal megvalósul. A gombnyomást követően azonban minden, az üzletben található termék árcéduláját le kell cserélni, ez pedig időbe telik. Persze, a munkatársak nyitvatartási időn kívül, éjszaka is dolgozhatnának, ezt viszont a szakszervezetek nem nézik jó szemmel.


Vámos György hangsúlyozta: a fogyasztóknak el kell hinniük, hogy az üzletek nem az árcédulákkal kapcsolatos tévedéseken szeretnének meggazdagodni. A helyzet furcsaságát mutatja az is – tette hozzá –, hogy a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság – akkor is megbünteti az üzletet, ha a vásárlónak a polcokon feltüntetett árnál kevesebbet kell fizetnie, a szabály ugyanis úgy szól, hogy a két árnak meg kell egyeznie, az nem számít, hogy ezzel a vásárló jól jár-e.


A Szövetség elnöke szerint mindenhol előfordulhatnak hibák, ezért a legfontosabb az is, hogy a felek megfelelően kezeljék a problémát. A pénztárosnak udvariasan el kell ismernie, ha eltérnek az árak, a vásárlónak pedig tisztában kell lennie azzal, hogy ebben az esetben joga van ahhoz, hogy az alacsonyabb árat fizesse ki a több feltüntetett közül.


A Gazdaság Versenyhivatal (GVH) az árfeltüntetési gyakorlatok kapcsán akkor jár el, ha az a verseny szempontjából is jelentős. A vásárlókat érintő, mindennapos kellemetlenségek, például a hiányzó árcédulák a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság hatáskörébe tartoznak. Ugyanakkor az árfeltüntetés versenyjogi szempontból is értelmezhető akkor, ha az adott, megtévesztő ár egy reklámkampány része is egyben – mondta el Balogh Virág, a GVH Fogyasztóvédelmi Irodájának vezetője. A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló új jogszabály (pdf)a Hivatal álláspontja szerint egyrészt jogi hátteret képez a későbbiekben létrehozandó rész-szabályozásoknak, másrészt a speciális jogszabályok hiányában önmagában is értelmezhető az egyes helyzetekben.

Ezt segíti elő az is, hogy a törvény melléklete tartalmaz egy "feketelistát" azokról a tevékenységekről, amelyek kifejezetten tisztességtelennek számítanak. A szeptember elsején bevezetésre kerülő jogszabály tehát az említett, árcédulával kapcsolatos esetekben nem nyújt közvetlen segítséget, de átfogó, az eddigieknél szigorúbb szabályozási keretrendszerrel szolgál a terület egészére nézve.

Az árfeltüntetésről szóló rendeletből
a) eladási ár: az áruért a fogyasztói forgalomban fizetendő ár, amely magában foglalja az általános forgalmi adó és az árut terhelő más adók, illetve egyéb fizetési kötelezettségek összegét is
b) szolgáltatás díja: a szolgáltatásért a fogyasztói forgalomban fizetendő díj, amely magában foglalja az általános forgalmi adó és a szolgáltatást terhelő más adók, illetve fizetési kötelezettségek összegét is
c) egységár: az áru egy kilogrammjáért, egy literéért vagy milliliteréért, egy méteréért, egy
négyzetméteréért, egy köbméteréért vagy egy darabjáért fizetendő eladási ár
d) ömlesztett áru: az az áru, amelyet nem mérnek meg vagy csomagolnak be előre, és mérése,
csomagolása a fogyasztó jelenlétében történik.

- Minden áru eladási árát fel kell tüntetni az árun, vagy ha ez értelmetlen az áru mellett kifüggesztett, árjegyzéken.
- Minden áru egységárát, ha az nem egyezik meg az áru eladási árával fel kell tüntetni az árun, vagy ha ez értelmetlen az áru mellett kifüggesztett árjegyzéken.
- Az egységárat a csomagolatlanul értékesített áruk esetén a tárolóedényen, illetve a polcon az áru megnevezésére és a mennyiségi egységre vonatkozóan jól azonosíthatóan kell feltüntetni.
- Az egységárat a térfogatra árult áruknál (Ft/l) vagy - ha ez az összehasonlítást megkönnyíti – (Ft/ml), illetve(Ft/m3), a tömegre árult áruknál (Ft/kg), a hosszúságra árult áruknál (Ft/m), a felületre árult áruknál (Ft/m2), a kizárólag darabra árult áruknál (Ft/db) kell feltüntetni.

Faludi Linda

Címkék: Megtévesztő match nfh spar árcédula

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 15 éve

"A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló új jogszabály (pdf) a Hivatal álláspontja szerint egyrészt jogi hátteret..." Jó lenne olvasni linkben a pdf dokumentumot is (ha nem szerepel itt a blogban) :)
A VGO = Világgazdaság Online?
Közölni kell:
- Az áru magyar leírását, összetevőit csökkenő mennyiségi sorrendben, gyártó, forgalmazó és a lejárat dátumát...nagyon régóta.
Nem bokáig kell hajlongani a vevő-fogyasztó előtt, hanem udvariasan kezelni kell a problémát: a cikkben említett nehézségeket én például elhiszem, tolerálom, ha udvariasan állnak hozzám. Sok esetben tényleg bocsánatot kérnek, és az alacsonyabb árat fizet"hetem" ki. A törvény sem teljesen naprakész, inkább diktatórikus (lásd a blogom a Tokaji bortermelők Apehes bírságolásáról - BOR klub) és a Fogyasztóvédelem hatalmas - szeptemberre beharangozott - megújulásáról ne is beszéljünk. Nem tudni pontosan kihez forduljunk a három "fogyasztóvédő" cég közül. A Networkönk van Fogyasztóvédelem klub :)

Válasz

Ládi János üzente 15 éve

A figyelmetlenségünk vámszedöi,mert aki nem figyel az fizet. Sokan nem tudják, hogy egyből is lehet választani,mrt vagy elviszem, vagy nem.

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 19 órája a(z) Az egészségügy átalakításának terveiről blogbejegyzéshez:

Indul a kórházi kommandózás: az orvosok mellett a betegek ...

M Imre írta 19 órája a(z) Hulladékcsökkentési Eszköztár blogbejegyzéshez:

Megállíthatatlanul ömlik a szemét a Tiszába Már...

M Imre írta 20 órája a(z) Paksi bővítés: résfalra vonatkozó építési engedély | Aszódi Attila (riport) videóhoz:

Elöntötte az áradó Tobol vize az orosz uránbányát, radioaktív ...

M Imre írta 20 órája a(z) Szép (?) új világ... (a könyv) képhez:

Szep__uj_vilag_a_konyv_2058917_4242_s

A könyv napja 1995-ben az UNESCO A könyv napjává ...

M Imre írta 21 órája a(z) Vegán receptblogok (gyűjtés) blogbejegyzéshez:

Megérkezett a legújabb heti receptajánlónk, amiben ezúttal...

M Imre írta 21 órája a(z) Társalgó fórumtémában:

Nagy Márton: Egymilliárd forintot kapnak a kávéházi ...

M Imre írta 21 órája a(z) Veganuár 2021 végeredmények – hatásunk a világra egyetlen hónap alatt blogbejegyzéshez:

Zombiszarvas-kór végezhetett két vadásszal A két férfi ...

M Imre írta 21 órája a(z) Akkumulátorgyárak árnyékában videóhoz:

Göd: Több mint 43 ezer négyzetméterrel bővítené gödi ...

M Imre írta 21 órája a(z) Váratlanul visszakapta 0444-es technikai számát a MET blogbejegyzéshez:

„Közös fotózkodás a Miniszterelnök Úrral!” –...

M Imre írta 21 órája a(z) Az egészségügy átalakításának terveiről blogbejegyzéshez:

Szóvá tették a takarítók, hogy nem fizették rendesen a ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu