Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Egy új könyvsorozat a hét főbűnt járja körül. A Mindennapi szerzője az első kötettel, azaz a kevélység témájával kezdte a szemlét.
A hét főbűnt minden katolikus keresztény fel tudja sorolni: kevélység, fösvénység, bujaság, irigység, torkosság, harag, jóra való restség.
A protestáns felekezetek már nem veszik ezt a besorolást ilyen szigorúan, de abban mindenki egyetért, hogy ez a rendszer meghatározta több ezer év kultúrtörténetét.
Az első kötet, Laura Bazzicalupo könyve
a kevélységgel, más néven hiúsággal vagy gőggel foglalkozik, amely
Augustinus és Aquinói Szent Tamás szerint is „a bűnök eredete és
királynője.”
A kevélység definíciója a szerző szerint „a létezés szenvedélye”, és
gyökerei egészen a világ teremtéséig nyúlnak vissza. Ez okozza ugyanis
Lucifer bukását – ugyanolyanná akar válni, mint Isten, és elutasítja a
Teremtő felsőbbségét. Ugyanez vezet az ember bűnbeeséséhez is: az ember
olyanná akar lenni, mint Isten, jó és rossz tudójává, azaz
tulajdonképpen a gőg az eredendő bűn maga, amely kiveti az embert az
isteni rendből. A gőg nemcsak a zsidó-keresztény kultúrkörben áll
előkelő helyen a vétkek rangsorában. A görög világ, a homéroszi eposzok
és a tragédiák kora egyaránt, a gőgöt, a hübriszt a hős jellegzetes
vétkeként ábrázolja, amely a pusztító végzet, az até karjába löki.
A két kultúra, bár alapjaiban különbözik egymástól, kimond egy nagyon
fontos dolgot. A kevélység mindig nagyszerűséggel párosul, és mindig
abba az irányba mutat, amikor ez a nagyság túl akar lépni önmaga
határain, és nem fogadja el többé a számára a hierarchiában kijelölt
helyet. Az idők folyamán azonban Lucifer, Ádám vagy Antigoné nagyszerű
kevélysége mai, kisszerű korunkra arroganciává és kisstílű hiúsággá
korcsosult. Ezt a lesüllyedést követi végig a szerző-narrátor dialogikus
formában. Azért ez a forma, hogy ne csak egy vélemény hangozzék el az
adott témáról, amely így egyedülálló igazságként tűnne fel, és a
narrátort máris az önhittség vétkébe vinné. Így Ulrich nevű barátja
képében beszélgetőtársat keres magának az elmélkedéshez (aki Robert
Musil regényéből A tulajdonságok nélküli emberből kelt életre).
Rasszista diktátorok
Az arisztokratikus kevélység és büszkeség az arisztokratikus társadalmi
formák hanyatlásával új értelmet kap, ennek a korszaknak a Goethe által
megformált Faust mítosza fogalmazza meg legtisztábban a gőgjét: lázadás
és harc a természet törvénye ellen – olvasható a könyvben. Ennek a
lázadásnak a szimbólum az alkímia is. Luciferből, a fényhozó angyalból
itt már a kicsinyes Mefisztó válik, aki az embert a leghétköznapibb
gyönyörökkel kísérti. Faust gőgjében a türelmetlenség és az irányítás
szenvedélye diadalmaskodik.
A modern korban a norma már nem vallási, hanem társadalmi. Ennek a
kornak a kevélyei egy adott társadalmi csoport élére helyezik magukat,
és így alakítják a történelmet, a létezés szenvedélye a világ
alakításának szenvedélyévé válik, ennek a kornak az emblematikus alakja
Robespierre is. Ez az akarat, amely magát egyetemesnek gondolja,
visszatér a huszadik század nagy diktátorainak figurájában is. A modern
diktátorok, Lenin, Sztálin, Hitler, Mussolini vagy Mao gőgje azonban a
szerzők szerint már nélkülözi a nagyságot, alapvetően mások megvetésén
alapul. A rasszizmus paranoiás gőgje tele van mások, más csoportok
megvetésével, mások kihasználásával. Ez a fagyos ideológiai gőg, amely
minél vadabb, annál személytelenebb.
Ezzel eljutunk a személytelen gőg megjelenéséig, amelyet a náci
hivatalnok, Eichmann alakja fémjelez. Ő pusztán engedelmes és
fegyelmezett. Ezek a középszerű figurák a kevélyek szolgálatában
terjesztik a gőgösök újabb szörnyű jellemzőjét: a közönyt. A kisstílűek
gőgje a közöny és az engedelmesség, mindenkinek eszébe juttatja az orosz
irodalomból ismert csinovnyik figuráját. Ezek „a hatalom belsejében
kialakult csigaházakban bujkálnak”, már nevük sincs: főnökök, rendőrök,
hivatalnokok – tisztségviselők névtelen tömege a modern kori
demokráciában, vagy bürokráciában.
Divat- és piacfüggő hírnév
A kevélység ilyen módon elveszti összefüggését az egyénnel, holott
minden kornak megvannak a maguk individualistái, akik különállása,
különbözősége már magában önhittség. Ennek kapcsán a könyv a Nietzsche
művéből jól ismert „emberfölötti ember” fogalmát említi.
Ennek a magát másoknál különbnek tartó embernek Raszkolnyikov a jó
példája Dosztojevszkij Bűn és bűnhődés című regényéből: feljogosítva
érzi magát arra, hogy meggyilkoljon egy általa kártékonynak, alacsonyabb
rendűnek ítélt vén uzsorásnőt. A bűntől elválasztó vékony határvonal
itt is a mások megvetésénél húzódik.
A különállás gőgje, mely a kifinomultsághoz, a kiválósághoz kötődik,
esztétikai pózt vesz fel, ennek a szenvedélye visz a sznobizmus útjára:
nem törekszik a világ megváltoztatására, csak annak közönségességére
hívja fel a figyelmet. Ennek a sznobizmusnak a szélsőséges példája a
Warholtól ismert „tizenöt perc hírnév”, mely divat- és piacfüggő, de
ugyanúgy az egyénieskedés kultuszából táplálkozik. Mai gőgünk egy arca a
minden határt és erkölcsöt elvető cinizmus és kegyetlenség, sőt még a
kifinomult, intellektuális irónia is, amelyből hiányzik a hódolat
képessége.
Saját korunkhoz érkezve a gőgöt egyre inkább a pszichoanalízis
fogalmaival írjuk le, például a nárcizmus fogalmával, hiszen olyan
világban élünk, ahol „a létezés lázas szenvedélye” arra hajszol, hogy
mindenkin átgázolva megvalósítsunk önmagunkat. A kevélység végigvonul
történelmünkön, hiszen nem etikai vétség, hanem létállapot: Istentől
való elszakítottságunk állapota.
Kiss Judit Ágnes
A nyitókép Hieronymus Bosch munkája.
|
|
M Imre 22 órája új képet töltött fel:
M Imre írta 23 órája a(z) Tendzin Gyaco, a 14. dalai láma képhez:
KORÁBBI CIVILIZÁCIÓK ÉS AZ EMBERISÉG JÖVŐJE ...
M Imre írta 23 órája a(z) Megkapó, szívet melengető idézetek, versek, szövegrészek fórumtémában:
VÁLASZD MEG BÖLCSEN A HARCAIDAT... Amikor valaki ...
M Imre írta 1 napja a(z) Kicsivel később: most (tíz éves a Fortepan) blogbejegyzéshez:
Budapest, XII., Anna rét. Monspart Sarolta tájfutó ...
M Imre írta 1 napja a(z) MOK – Az EU-ban Magyarország költ a legkevesebbet a betegeire! videóhoz:
KÖZösségi oldaluk: https://www.facebook....
M Imre új linket töltött fel: MOK: tobbeterdemel.hu
M Imre írta 1 napja a(z) Az egészségügy átalakításának terveiről blogbejegyzéshez:
MOK: 2500 milliárddal költ kevesebbet a magyar állam az...
M Imre 1 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 2 napja a(z) Hit Rádió: vendégünk dr. Gál András, a bicskei gyermekotthon áldozatainak ügyvédje videóhoz:
Eltussolás, visszatámadás, nulla számonkérés | 2025. ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!