Internet: Az otthonápolási kampány története

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1046 fő
  • Képek - 4188 db
  • Videók - 1429 db
  • Blogbejegyzések - 1407 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 622 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1046 fő
  • Képek - 4188 db
  • Videók - 1429 db
  • Blogbejegyzések - 1407 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 622 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1046 fő
  • Képek - 4188 db
  • Videók - 1429 db
  • Blogbejegyzések - 1407 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 622 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1046 fő
  • Képek - 4188 db
  • Videók - 1429 db
  • Blogbejegyzések - 1407 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 622 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

network.hu

 

A képre kattintva, kampányvideó nyíik... (a kép forrása)

 

Mi mindent kell végiggondolni, majd újratervezni egy érdekképviseleti kampányban? Hogyan lehetséges életben tartani egy üzenetet éveken keresztül? Kiküzdheti-e a változást magának éppen az egyik legkiszolgáltatottabb réteg? A Lépjünk, hogy léphessenek! Egyesület elmeséli, hogyan építette fel kampányát az otthonápolás munkaként történő állami és társadalmi elismeréséért folytatott küzdelmében.

 

A kampány célja:


Az ápolási díj összegét minimálbérre emelni és az otthonápolást munkaként elismertetni. (Kezdetekben: a nagycsaládosok összes kedvezményét kiterjeszteni ezen családokra. Ezt azonban később elengedtük.)


Háttér:


A súlyosan sérült vagy tartósan beteg hozzátartozóikat ápoló, és ezért munkát végezni nem tudó emberek 2013-ig, kampányunk kezdetéig a heti 7 napos, 24 órás munkájukért maximum havi nettó 34.515 forint segélyben részesültek. [1]


Összehasonlításképpen ekkor, 2013-ban a napi 8 órás munkavégzés után járó minimálbér 98 ezer forint volt. Egy folyamatos otthoni ápolást végző ember négy ember munkáját végzi el, hiszen heti 168 órát dolgozik, szabadság és betegszabadság nélkül. Vagyis az általuk végzett munkát fizetett alkalmazottaknak munkabérként kifizetve egy ápolásra szoruló ellátása közel 400.000 forint összeget jelentett volna az államnak.


A kampány kezdetekor a KSH adatai szerint 58.000 ember részesült ápolási díjban, vagyis ennyien gondozták egyéb jövedelem nélkül valamely családtagjukat. [2]


Kampány főszervezője:


"Lépjünk, hogy léphessenek!" Közhasznú Egyesület


Az egyesületet fogyatékkal élő gyermeket nevelő szülők alapították a Pető Intézetben. Először szülői klubként működött, amely előadásokat és családi programokat szervezett. Első érdekérvényesítő kampányukat gyermekeik menzai díjának a normál óvodákéhoz képest jóval magasabb összege miatt indították el. Ennek a kampánynak a sikere erősítette meg az egyesületünkben, hogy érdekképviselettel is szeretnének foglalkozni.


Otthonápolási kampány időtartama: 2013 - 2018 (2020)


Témaválasztás:


A legsúlyosabb, legszélesebb réteget érintő problémára akartunk megoldást. Mindazoknak méltó, a munkát végzők jogaival azonos, és szemmel is jobban látható, kiszámítható pénzbeli támogatást kiharcolni, akik olyan súlyos állapotban élő családtagjukat ápolják – legyen az gyermek vagy idősebb családtag –, akiknek gondozása teljes embert kíván és így nem reális, hogy e munka mellett egyéb jövedelemszerző tevékenységet tudna végezni.


Több fórumon meghirdettünk a szülői közösség számára egy találkozót, melynek célja az volt, hogy összegyűjtsük mindazokat a problémákat, amelyek a családokat érintik. Első körben a velünk kapcsolatban lévő szülőknek küldtünk meghívót, de mivel több szülő más szervezeteknek is tagja, így általuk közvetetten e szervezetek is képviseltették magukat. Több A4-es oldal megtelt azokkal a kihívásokkal, melyek speciálisan a családokat érintik, de az összes közül egyöntetűen az ápolási díj méltatlanul alacsony összegét értékelték a legsúlyosabbnak, így az érdekképviseleti kampányunk iránya ezzel meg is fogalmazódott. Ez a téma azért is tűnt jó választásnak, mert a legnehezebb helyzetben lévők megsegítését célozta, akik ráadásul nagyon jelentős csoportot képeztek, az összeg pedig annyira elmaradt a normál megélhetést biztosítani képes jövedelemtől, hogy nem szorult külön magyarázatra, hogy miért akarnak az érintettek változást. Az is hihető volt, hogy havi 35 ezer forintból nem lehet életben maradni.


Amikor közösen kitűztük célul az ápolási díj emelését, célzottan elkezdtük megkeresni az összes általunk ismert releváns szervezetet, hogy együtt dolgozzunk az ügyért


A konkrét célunk így hangzott:


Jól indokolható, valódi segítséget jelentő és elérhetőnek gondolt összeg és jogállás biztosítása az állam részéről a családtagjukat ápolók munkájának elismerése és folyamatos biztosítása érdekében.


Ami a kiharcolni kívánt összeget illeti, hosszas mérlegelés és vita után alakult ki a konkrét cél. A szülők eredetileg sokkal magasabb havi ápolási díjat tartottak reálisnak a munka súlyának megfelelően, azonban számunkra világos volt, hogy a kiindulási pontunk az, hogy semmilyen kormányzati szándék nincsen egy ilyen tömeget érintő és ilyen "óriási összegű" emelésre. Így közösen végül úgy döntöttünk, a minimálbér lesz az az összeg, amit mindenképpen el kell érnünk minden otthonápoló számára.


A másik cél az volt, hogy munkaviszonyként értelmezze az állam ezt a tevékenységet. A munkaként való elismertetést több okból tartottuk fontosnak:


- megnyitná a lehetőséget, hogy ne csak közeli hozzátartozó, hanem bárki végezhesse és legyen is motivációja elvégezni ezt a munkát egy sérült ember mellett


- minden adókedvezmény és munkavállalói jog megilletné az otthonápolókat


- garantált lenne a mindenkori minimálbérrel megegyező vagy annál nagyobb összegű fizetés


Társkeresés:


A lehető legszélesebb összefogás volt a célunk az ügy érdekében.


Bízva abban, hogy minden fogyatékosügyi szervezetnek [3] ugyanolyan fontos a kampány küldetése, minden általunk ismert ilyen szervezetet felkerestünk, hogy csatlakozzanak hozzánk. Végül a Csak Együtt Van Esély- CSEVE Csoporttal és az aHang platformmal alakítottunk ki szoros együttműködést, és ez a trió vitte sikerre az ügyet. A többi szervezet ugyanakkor segített azzal, hogy aláírta azokat a leveleket, nyilatkozatokat, amelyeket a kampány során a kormánynak, illetve a sajtónak küldtünk, illetve voltak közülük is felszólalók a kampány során szervezett eseményeinken.


A három szervezet munkáját nehezített olykor a kapacitáshiány, ugyanakkor a kis létszámú szervezői csapattal gyorsabban lehetett reagálni minden helyzetben, ami a kampányt is segíteni tudta.


A kampány során használt módszerek, elvek:


1. Stratégia megtervezése, alapos felkészülés


A kampány kezdete előtt az egyesület vezetősége olyan képzésen vett részt, ahol mentorok segítettek megalkotni a stratégiát, megragadni azokat kulcs elemeket, amelyek egy kampányban a sikerhez vezethetnek. Egy másik program keretében az USA egyik legnagyobb fogyatékosügyi szervezetének vezetője mesélt nekünk arról, hogyan zajlott Amerikában a fogyatékosügyi mozgalom, hogyan működnek együtt a civil szervezetek, milyen akciókat szerveznek. Rengeteget merítettünk ezekből a tudásokból és tapasztalatokból.


Hogy csak egy példát említsünk: A stratégia megalkotásánál fontos volt, hogy tudni kell, ki hozza a döntést, és rá ki vagy mi tud hatni. Mi az egész kampány során végig figyeltünk erre, ezért is tudtuk, hogy az egész közvéleményt kell megnyernünk, másképp nincs esélyünk.


A felkészülés része volt az is, hogy az "ellenfél" leszerelő taktikáit megfigyeltük, és megpróbáltuk úgy felépíteni a kampányt, hogy ezeket ne tudja ellenünk alkalmazni.

Kulcseleme volt a sikernek Csordás Anett, az egyesület vezetője, az egész kampány motorja, aki maga is közösségszervező és otthonápoló édesanya. Ő volt a Project Hero, aki a hátán vitte az egész kampányt, megszámlálhatatlan interjú szereplője, esemény főszervezője. Személyisége és a sokszor vele együtt megjelenő fia, Erik tette hitelessé az egész folyamatot. Nélkülük nem lenne miről beszélni.


Illetve fontos volt megtalálni azt az érvet és üzenetet, amely megkérdőjelezhetetlenné teszi, hogy az otthonápolók minimum a minimálbér összegét megérdemelnek . Ez a mondat telitalálatnak bizonyult: „Ápolási díj helyett minimálbért, mert egy sérült ember ápolása munka!”


2. Sorrendiség


Nagyon figyeltünk arra, hogy először mindig egy kérést fogalmazzunk meg levélben valamilyen döntéshozó, képviselők, Köztársasági elnök, egyéb illetékesek felé. Amikor arra megérkezett az elutasító vagy éppen semmitmondó válasz, akkor fordultunk a közvéleményhez, a médiához, jöttek a különböző akciók.


Volt, ahová csak egyszerűen elküldtük a kampányvideónkat és betették a híradóba. De az 5 év alatt több médiumban is megtaláltuk azokat az újságírókat, akik nyitottak és érzékenyek voltak ezekre a témákra. Azon kívül az aHang platformnál volt olyan munkatárs, aki maga is újságíró volt, sok kapcsolattal rendelkezett, így sikerült rengeteg személyes történettel bekerülni újra és újra több internetes és nyomtatott újságba is.


Nagyon sokat számított az is, hogy Anett, az egyesület vezetője mindig elérhető volt a médiának és mindig ment, amikor hívták, legyen az hajnal, késő este, hétvége, bármikor. És mindig volt egy új információ, egy-egy erős mondat, amit elhangzott részéről, így nem csak ugyanazokat a dolgokat szajkóztuk, erre igyekeztünk figyelni.


Aztán az akció után bizonyos idővel ismét levelet küldtünk valamely illetékesnek, de általában másnak, mint előző alkalommal. Évről évre ezzel a stratégiával tudtunk mindig kicsit előrébb lépni a célunk felé. Vagy egy kisebb emelést, vagy egy új juttatást, például a 20 évet ápolóknak 50 ezer forint nyugdíjkiegészítést.


És ezzel a módszerrel meg tudtuk akadályozni azt a támadási lehetőséget, hogy elmondhassák: ők adtak volna, de mi nem kértünk, hanem egyből a médiához mentünk kihangosítani a konkrét kérésünket.


3. Mindenki ügye, politika felett álló ügy


Az, hogy a közvéleményt megnyerhessük, azért volt fontos, mert úgy gondoltuk, hogy a döntéshozó a közvéleménykutatások alapján teszi meg a lépéseit. Tehát ha a közvéleménykutatás azt méri, hogy az otthonápolóknak igazuk van, jár nekik ez a pénz, csak akkor van esélyünk. Ezt pedig úgy gondoltuk elérhetőnek, ha egyrészt megismertetjük az emberekkel az ilyen családok sorsát és nehéz anyagi helyzetét, másrészt rádöbbentjük őket arra, hogy bármikor ők is kerülhetnek ilyen helyzetbe.


Ezért rengeteg interjú, különböző családtörténet [4] eljuttatása a médiába központi eleme volt a kampánynak.


Arra azonban nagyon figyeltünk, hogy pártok, politikusok ne tudjanak rátelepedni a kampányra, bár végig együttműködtünk politikusokkal. A beszédeket, az üzeneteink megfogalmazását nem engedtük át politikusoknak, fontos volt, hogy ezeket a kampányt megvalósítók tudják személyesen képviselni. Ugyanakkor az ellenzéki politikusokat hatékonyan tudtuk megszólítani olyan támogatói gesztusok végrehajtására, mint pl. támogatói pólónk viselete, molinónk kihelyezése a parlamentben vagy éppen nyilatkozat aláírása arról, hogy hatalomra jutásuk esetén megvalósítanák az ápolási díj minimálbérnek megfelelő díjazását és elismerését.


4. Személyes történetek, átélhetőség, az érintettek bevonása a kampányba


Az érintett családok megszólaltatása volt a kampány központi "információs" része, így folyamatosan új és új történeteket kellett megmutatnunk. Szerencsére sok családdal álltunk kapcsolatban, akik vállalták, hogy bármilyen nehéz is, a cél érdekében mesélnek az életükről. Azzal tudtuk őket elköteleződésükben, hogy sokszor hangsúlyoztuk nekik, hogy győzelmünket az ő személyes történeteik segíthetik a leginkább. Közben figyelnünk kellett arra is, nehogy támadás érje őket, amit sajnos minden igyekezetünk ellenére sem tudtunk teljesen megakadályozni. A támadások között szerepelt az az általános kritika, hogy a szervezet kampánya politikai természetű és politikai érdekeket képvisel. Mi nyíltan kommunikáltunk levelezőlistánkon álláspontunkról, felkészítve minden érintettet a válaszra: a családtagok ápolók és ápoltak helyzete közügy, a társadalom nem hagyhatja őket egyedül értékteremtő munkájukért cserébe, a változást pedig politikai döntéshozók tudják megtenni.


Szintén a támadások megelőzése érdekében figyeltünk a szóhasználatunkra : a demonstrációkat nem tüntetésnek, hanem kiállásnak hívtuk. Nem akartuk azt a bélyeget magunkra sütni, hogy mi a kormányt támadjuk, hanem tevékenységünket akartuk állítani: kiállunk az otthonápolók mellett. A kampányszövegeink sem voltak soha támadóak, inkább a célcsoport nehézségeinek összefoglalásáról szóltak. Azt is tudtuk, hogy nagyon kevesen lesznek majd a demonstrációkon, ezért minden alkalommal elmondtuk az okát: az érintettek éppen az ápolási feladataik miatt még a lakást sem tudják elhagyni, de mi itt vagyunk helyettük, hogy elmondjuk, milyen nehéz helyzetben vannak. Így a mi narratívánk felülírta az olyan kommunikációt, ami a kevés megjelentből a probléma súlytalanságára hivatkozna.


5. Rendszeres, változatos és kreatív akciók


Reagálnunk kellett arra a kihívásra, hogy az évekig tartó kampány témáját hosszú időn keresztül életben tudjuk tartani, ne merüljön érdektelenségbe se a társadalom, se a média részéről. Így rendszeres időközönként akciókat, demonstrációkat[5] tartottunk, melyeken mindig más szemszögből, más formában igyekeztünk bemutatni ügyünket. Volt többek között anyák napi lufieregetés, drónos rövidfilm, parlamenti "Már 1749 napja várjuk az otthonápolás elismerését" - molinós megjelenés, anyák napi gyermekrajzos-szülői novellás könyv a képviselőknek, egy szülő egyik napját bemutató videó, hírességek végzik a szülők munkáját - videó, közvéleménykutatás, aláírásgyűjtés (több, mint 40 ezer aláírás), apák-férfiak kiállása, szülők és gyermekek kiállása, Speciális kirakatok a fogyatékkal élők napján, levélküldési akció a képviselőknek. Tényleg minden, ami csak eszünkbe jutott.


6. Kínossá tenni az elutasítást


A kampány negyedik évének végén az lett a fő stratégiánk, hogy kínossá tesszük a kormány számára, hogy még ennyi idő után sem hajlandó meghallgatni a kérésünket.

Ekkor kezdtünk olyan akciókat szervezni, mint például a "Már 1749 napja ...." -molinós, vagy a követeléseinket támogató aláírásgyűjtés.[6] Ekkor jelent meg az a közvéleménykutatás is, amely szerint az emberek 95%-a támogatja a kérésünket. Ekkor már a Kereszténydemokrata Néppárt politikusaitól is lehetett hallani, hogy jogos a kérésünk.


Végül elkezdtük összeállítani azt a sajtóanyagot, amelyben szerepelt, hogy a környező volt szocialista országokban mennyi ápolási díjat kapnak az otthonápolók, mely hivatkozási alap lehetett számunkra.


7. Kitartás és eredmények


Sokan mondták, hogy nem fog sikerülni. Nem hallgattunk rájuk, bíztunk benne, hogy 1-2 év alatt elérhetjük a célt. Amikor ez nem sikerült, akkor azt mondtuk, addig csináljuk, míg el nem érjük. Végül 5 év kellett azokhoz a változásokhoz, melyeket elértünk. Nem teljes siker, de bízunk benne, hogy lesz kivel folytatnunk a küzdelmet.


Az eredetileg kitűzött célunkatat hogy minden otthonápolást végző munkáját munkaviszonyként és a mindenkori minimálbér összegével ismerje el a társadalom és a politikai döntéshozók, csak részben értük el. De 5 éve kampányunk eredményei így is láthatóak:


- azok juttatása, akik gyermeküket ápolják, 4 év alatt elérte a minimálbér összegét és azóta is azzal együtt emelkedik (GYOD) [7]


- minden otthonápolónak minden évben emelkedett a juttatása


- a minimum 20 évig otthonápolást végzők 50.000 forintos nyugdíjkiegészítésre lettek jogosultak


- a nyugdíjasok is kaphatnak GYOD-ot [8]


Bár a GYOD csak négy év alatt érte el a minimálbért, és csak a gyermeküket ápolóknak jár, mégis óriási sikernek számított ez, hiszen hosszú idő óta nem volt még egy olyan szociális juttatás, amely nem a kiemelten kedvezményezett nagycsaládosok körének jutott, és ilyen mértékű volt.


8. Nehezítő körülmények és tanulságok


- Egyes emberek túlterhelése


Főként Csordás Anett kampányszervezőre és érintett otthonápolóra hárult nagy teher, de mások is sok éjszakai, hétvégi munkát tettek bele a kampányba. Az 5 éves kampány megtervezésében és szervezésében alapvetően maroknyi ember vett részt, személyesen alig tudtunk találkozni, inkább emailen és telefonon mentek az egyeztetések. Emellett nem akartuk feladni a számos folyamatban lévő egyéb projektünket sem, így együtt ennyi feladat már nagyon megterhelő volt minden résztvevő számára.


Ezen okok miatt végül kevéssé tudtunk koncentrálni a közösség építése, erősítésére, melyre leginkább személyes találkozások által nyílna mód. A közösségi médiát is kevéssé használtuk az online közösségek építésére, mivel szintén sok időt igénybevevő feladat, de nem volt dedikált emberünk rá. Ezt bánjuk, ma már biztos, hogy kiemelt szerepe lenne ennek a vonalnak a kampányban. Ugyanis a legtöbb embert úgy tudnánk elérni a közösségi médián keresztül, ha az aktivistáink nagy szülői csoportokba bejuttatnák a fontosabb üzeneteinket. Visszatekintve fontos lett volna az információk, kapcsolatok egymás közötti jobb megosztása.


- Kis erőforrások


Bár sok szülővel állunk kapcsolatban, maga az egyesületi tagság kicsi. A munkában aktív tagság pedig még sokkal kisebb, hiszen a szülők borzalmasan leterheltek. Az anyagi erőforrások minimálisak, mivel a Lépjünk! államilag nem támogatott szervezet, csak pályázatokból illetve adományokból van bevétele. Az akciók tervezésénél mindezeket figyelembe véve lehetett csak terveket szőni.


Talán hihetetlen, de nem csináltunk külön adománygyűjtési kampányt. Mindent abból a kevés saját forrásból csináltunk, amink volt. Az aHang-nak, néhány egyéni adományozónak illetve cégnek köszönhetjük, hogy elkészült pl. egy-egy molinó, vagy ki tudtuk bérelni a drónt a filmhez. De ajándék volt az elvégzett közvéleménykutatás is – egy kollégánk leendő férjétől ezt kérte nászajándékba!


- Profi kampánycsapat hiánya


A kis erőforrások miatt az elején minden munkát, ami a kampányhoz kapcsolódott, mi végeztünk. Ez az elején még működött, azonban ahogy egyre többször kellett újra és újra megjeleníteni a témát a médiában, világossá vált, hogy ennek szervezéséhez dedikált szakemberek kellenek. Szerencsére ekkor jelent meg a színen az aHang Platform, akik átvették ezt a feladatot tőlünk, nagyban köszönhető az ő munkájuknak, hogy a végén ilyen erőssé tudott válni a történet, amely életben tartotta témánkat éveken át.


- Partneri kapcsolat szabályainak pontos, előzetes lefektetése hiányzott


Voltak abból nézeteltérések a felek között, hogy nem volt egyértelműen tisztázva, pontosan ki határozza meg a kampány menetét. Végül ezt sikerült megbeszélni, és működött is a dolog, azonban tanulság volt számunkra, hogy ezt is érdemes rögtön a kezdetekben meghatározni a félreértések, súrlódások elkerülése miatt.


- Nagyobb közösséget kellett, lehetett volna építeni és azt folyamatosan, állandó kommunikációval életben tartani


Az erősforráshiánynak is betudható, hogy már nem maradt energia arra, hogy a kampány során velünk kapcsolatba kerülő érintett szülőkkel szorosabb kapcsolatot építsünk ki, esetleg megpróbáljuk őket bevonni tagként az egyesületbe.


- "Elfogadtuk" az első ajánlatot


A kormány nem egyeztetett a Lépjünk!-kel a GYOD bevezetése előtt. Ha ez megtörtént volna, biztosan nem fogadtuk volna el, hogy csak a gyermeküket ápolóknak adják meg a minimálbér összegét, a többieknek csak jóval kevesebbet.


Azt gondoltuk, azok a szervezetek, akik a felnőtt hozzátartozóikat ápolókat is képviselik, majd folytatják a küzdelmet, hiszen nem igazságos a megkülönböztetés, mindenki ugyanazt a munkát végzi egy beteg mellett. Ezt minden egyes alkalommal el is mondtuk, amikor erre lehetőség volt.


Páran a szemünkre vetették, hogy csak magunknak értük el a magas összeget. Mi mindenkinek felajánlottunk, hogy segítünk elindulni egy hasonló érdekképviseleti úton. Azonban eddig senki sem kezdett bele a kampány folytatásába.


Büszkék vagyunk az elért eredményekre, de nem felejthetjük el, hogy az otthonápolást végzők teljes körére még nem terjednek ki a változások. Jelenleg nincsenek a jogosulti körben azok, akik napi 4 óránál többet dolgoztak otthonukon kívül, hogy fenn tudják tartani magukat. Azok, akik nem közeli hozzátartozójukat ápolták egy életen át vagy ápolják őket jelenleg (pl. a testvér gyermekét ápolók sem jogosultak ápolási díjra, mivel nem számítanak közeli családtagnak a törvény szerint, ők jelenleg is ingyen végzik ezt a munkát) A nyugdíjasok pedig nyugdíj mellett már nem kaphatták meg az ápolási díjat.


A nehézségek ellenére végig erőt adott számunkra, hogy rengetegen támogattak minket, még a kormányoldali országgyűlési képviselőkről is tudtuk, hogy vannak közöttük, akik lélekben melletünk állnak. Eseményeinken a helyszínt biztosító rendőröktől is éreztük a támogatást, drukkoltak nekünk, hiszen közöttük is lehettek érintettek, otthonápoló családtagjuk, így együtt tudtak érezni küzdelmünkkel. [9]


[1] Tudni kell, hogy ápolási díjat csak közeli hozzátartozó kaphat és csak abban az esetben, ha nem végez keresőtevékenységet, vagy ha igen, akkor azt otthonában végzi, illetve maximum napi 4 órában otthonán kívül.


[2] Forrás: https://www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_fsp010b.html


[3] „A szóhasználat is megújításra szorulna, a fogyatékos kifejezés helyett sokkal elfogadhatóbb számunkra, ha a más országokban már bevett special needs-hez hasonlóan speciális támogatási szükségletű kifejezést használjuk. Fontos hogy a segítést mint társadalmi felelősséget kifejező fogalmat kapcsoljunk ezekhez a személyekhez, ez az előfeltétele annak, hogy mindenki felismerje, hogy ez mindannyiunk, benne az állam feladata is.” – Czirok Nóra, Lépjünk, hogy léphessenek! Egyesület


[4] Ápolási díj helyett minimálbért, mert egy sérült ember ápolása munk:a:

https://lepjunkhogylephessenek.hu/2013/12/913-2/


[5] A szülők novellákat írtak, a gyerekek rajzokat készítettek a politikusoknak átadott kiadványhoz:

https://lepjunkhogylephessenek.hu/wp-content/uploads/2021/12/Tortenetek-az-otthonapolasrol.pdf


A 2018-as választás előtt készített videónk:

https://www.youtube.com/watch?v=a26C9ZaQoPE


Egy szülő egy napját bemutató videó:

https://www.youtube.com/watch?v=GQNeYHn-MbM


Híres emberek végzik az otthonápolási munkát:

https://www.youtube.com/watch?v=b9P3t7_xoag


Kisfilm 30.000 támogató aláírás után:

https://www.youtube.com/watch?v=4n1fzTa63Ng


"1749 napja várjuk...", sajtótájékoztató:

https://www.youtube.com/watch?v=1WN-6cQ4h6I


Nyilatkozatok, médiamegjelenések, interjúk:

https://lepjunkhogylephessenek.hu/2013/12/913-2/


[6] Online és fizikai aláírásgyűjtő íveken összesen mintegy 50.000 ember támogatta céljainkat aláírásával. Szövege itt tekinthető meg:

https://szabad.ahang.hu/petitions/apolasi-dij


[7] GYOD, azaz a Gyermekek otthongodozási díja. Ezután még két év kellett, hogy nagyjából megfelelő legyen a szempontrendszer is, amely alapján megítélik. A szempontrendszer kialakításához véleményünket nem kérték ki, ebbe való bevonásunk külön érdekképviseleti munka eredménye volt.


[8] Csak a GYOD összegét el nem érő nyugdíjra jogosultak kaphatják, összege pedig a GYOD összege és a nyugdíjuk összegének különbözete.


[9] A kampányról Sebály Bernadett készített elemzést:

https://ujegyenloseg.hu/az-otthonapolas-kampany-titka-1990-2019/


Forrás:

https://hu.hive-mind.community/blog/481,az-otthonapolasi-kampany-tortenete

___


Honlap:
https://lepjunkhogylephessenek.hu/

Közösségi oldal:
https://www.facebook.com/LepjunkHogyLephessenek
___

Régebbi videó (2018.):

5 férfi, 1 fiú, 1 hosszú nap
Öt neves magyar férfi is belepillanthatott az otthonápolás mindennapjaiba a videónk forgatása alatt. Legyünk ott minél többen a parlamentnél most pénteken 5-kor, hogy munkájukért az otthonápolók megkapják a méltó elismerést!
https://www.facebook.com/LepjunkHogyLephessenek/videos/251757918816450
___

Segély helyett foglalkoztatási jogviszonyt! Mert az otthonápolás munka.
http://mozgaskorlatozottakkiskozo.network.hu/video/klubvideok/segely_helyett_foglalkoztatasi_jogviszonyt_mert_az_otthonapolas_munka

___


Az otthon ápoltak kilátástalan sorsa: „Ha én most itt meghalok, mit csinálnak a két gyerekkel?”
http://netpolgar.network.hu/video/forum_vitaindito_videok__ird_a_video_ala_a_velemenyed/az_otthon_apoltak_kilatastalan_sorsa_ha_en_most_itt_meghalok_mit_csinalnak_a_ket_gyerekkel

Címkék: ahang platform az otthonápolást munka csak együtt van esély- cseve csoport csordás anett fogyatékkal élő gyermek fogyatékosügyi mozgalom fogyatékosügyi szervezet hogy léphessenek! közhasznú egyesület kampány lépjünk otthon ápoltak otthonápolás pető intézet project hero súlyosan sérült tartósan beteg ápolási díj érdekképviselet

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 1 hónapja

Herczog Mária: Amit ma elvárnak a nevelőszülőktől Magyarországon, az teljesíthetetlen

A bicskei gyermekotthonban történtek arra is rámutatnak, hogy egy traumatizált gyermek sokkal kevésbé tartja az újabb megpróbáltatásokat természetellenesnek. A gyerekek közötti erőszak nagyon elterjedt az intézetekben, sokszor az áldozatokból elkövetők lesznek – mondta a Szabad Európának Herczog Mária szociológus.

A gyermekvédelmi szakember úgy látja, hogy nincsenek felelősök, ebben a rendszerben senki sem számonkérhető. „Hetek óta beszélünk a kegyelni ügyről, a bicskei gyermekotthonban történtekről és az ezek mentén felmerült kérdésekről, de nem látom, hogy a média megszólaltatta volna a fenntartó Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóságot, a Belügyminisztériumot vagy a Kulturális és Innovációs Minisztériumot, hogy ők hogy látják a gyermekvédelem helyzettét, mit szólnak ehhez a történethez, és mi fog történni” – fogalmazott Herczog Mária.

Interjúnkban arra is felhívta a figyelmet, hogy hiányzik az átlátható panaszvédelmi rendszer, amelyen keresztül a gyerekek segítséget kérhetnének, és nincs független szakértői monitorozás, amellyel láthatóvá válna, mi történik a bentlakásos otthonokban.

Magyarországon a gyerekek legkevesebb egyharmadát anyagi okok, szociális nehézségek miatt emelik ki a családjából, ami a törvények szerint tilos lenne. Amit pedig elvárnak a nevelőszülőktől, az teljesíthetetlen – mondja a szakember.

„Aki ma a gyermekvédelemben munkát vállal, az vagy hős, vagy maga is súlyos, sokszor egzisztenciális problémával küszködik. Nemritkán halljuk, hogy valaki azért vállal csak éjszakás műszakot, mert nincs rendes lakhatási lehetősége.”
https://www.szabadeuropa.hu/a/herczog_maria_gyermekvedelem_neveloszulo_bicskei_gyermekotthon/32826156.html

A teljes beszélgetést itt hallgathatja meg:
https://www.szabadeuropa.hu/pp/32826131/ppt0.html

Válasz

M Imre üzente 3 hónapja

Kétezer nevelőszülő hiányzik, de a Belügyminisztériumnál annak örülnek, hogy tíz év alatt 400-al többen lettek

Nem lesz változás a díjazásban, és a hivatás népszerűsítésére sincs újabb terv – ez olvasható ki Rétvári Bence válaszából.

Egy három gyereket nevelő nevelőszülő lapunknak azt mondta: fizetése nettó 160 ezer forint. E mellé kapja gyerekenként a csak rájuk fordítható 53 437 forintot.

Elhanyagolás, bántalmazás, a szülők szenvedélybetegsége, betegsége, halála miatt 23 ezer gyermek él állami gondoskodásban. Országszerte kétezer nevelőszülő hiányzik ahhoz, hogy minden, szülők nélkül maradt gyerek nevelőszülői családban nőhessen fel – közölte még októberben az SOS Gyermekfalvak. Varró, Gabriella, a szervezet munkatársa, lapunknak korábban arról beszélt,

-- "hiába mondja ki a 2011-es jogszabály, hogy minden, a rendszerbe bekerülő, 12 év alatti gyereket nevelőszülőhöz kell elhelyezni, a nevelőszülők alacsony száma miatt ez jelenleg teljesíthetetlen."

Meleg Sándor, a Szociális Munkások Magyarországi Egyesületének elnöke pedig SzocOkos című portálon elemezte a helyzetet, ahol többek között úgy fogalmazott: az elmúlt években a nevelőszülői hálózatok fenntartói szerkezete jelentősen átalakult, dominánssá váltak az egyházi szereplők. A 22 fenntartó közül csak 3 van, ami nem közvetlen egyházi kötődésű szervezet. Az eddigi több nagy toborzó kampány a nevelőszülők számában nem tudott áttörést hozni. A területtel kapcsolatos megnyilatkozások alapján a létszám befagyása mögött az anyagi és társadalmi elismerés hiány áll.
https://nepszava.hu/3221562_neveloszulok-belugyminiszterium-ungar-peter-retvari-bence

Válasz

M Imre üzente 4 hónapja

A Tanítanék Mozgalom is csatlakozott a Polgár Alapítvány által kezdeményezett Együttnevelés Szövetséghez, mert hiszünk egy esélyegyenlőségre alapuló oktatási rendszerben!

A Szövetség az elmúlt hónapokban több alkalommal is felszólalt a Speciális Nevelési Igényű minősítés mögötti egyenlőtlenségekkel kapcsolatban, hiszen egyre gyakoribb, hogy romákat csupán a származásuk miatt megbélyegzik ezzel a minőséggel.

Ezért szervezünk a Szövetség tagjaival péntek délutánra egy vitaszínházat, amelyben az itt felmerülő dilemmákat járjuk körbe.

A vitaszínházon való részvétel regisztrációhoz kötött!

https://forms.gle/kvtYjNn15VFN51LL8

Időpont: december 15., 16:00-20:00.

Helyszín: Kesztyűgyár Közösségi Ház, 1084 Budapest, Mátyás tér 15.

https://www.facebook.com/events/1853955501690301

Program:

15:30 – 16:00 Érkezés, regisztráció

16.00-16.10 Köszöntő

Zubek Adrienn (a Polgár Alapítvány az Esélyekért igazgatója)

16.10-16.40 Vitaindító előadás

Dr. habil. Gyarmathy Éva (phd pszichológus, nevelés lélektani szakpszichológus, az SNI Tehetségeket Segítő Tanács megalapítója)

16.40-18.40 Vitaszínház az SNI gyermekek, tanulók helyzetéről

Balogh Rodrigó rendező (a Független Színház társulatának közreműködésével)

18.40-19.40 Networking

Álljunk ki az együttnevelésért! Várunk téged is az eseményen!

Barátsággal,
Tanítanék Mozgalom

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 21 órája a(z) Föld napja képhez:

Fold_napja_2143618_5244_s

A Föld (minden)napja | 2024. április 22. Minden évben ...

M Imre írta 2 napja a(z) Megkapó, szívet melengető idézetek, versek, szövegrészek fórumtémában:

Can Togay · Robinson apokrif December 6. Tegnap az ...

M Imre írta 3 napja a(z) A Balaton mindenkié? | Mi történik a Club Aligával és mi ennek a jelentősége? (Helyközi Járat) videóhoz:

A tó nem a turistáké! – Vad Balaton A nagyszerű Vad ...

M Imre írta 3 napja a(z) Kicsivel később: most (tíz éves a Fortepan) blogbejegyzéshez:

Herzog a streetfotó hercege | 2024.03.27. Fred Herzog, ...

M Imre írta 3 napja a(z) Volt egyszer egy „Tilos az Á” (30) videóhoz:

„Itt csak azt lehet lenyúlni, hogy holnap le kell festeni a...

M Imre írta 3 napja a(z) Csak hivatkozási alapnak kellettünk a kormányzatnak - Interjú Lővei Pállal blogbejegyzéshez:

Andrássy út | Budapest · Rohadó, környezetszennyező ...

M Imre írta 3 napja a(z) A Balaton mindenkié? | Mi történik a Club Aligával és mi ennek a jelentősége? (Helyközi Járat) videóhoz:

Nem kell már azon rágódni, a Balaton mely részét kívánjuk ...

M Imre írta 3 napja a(z) Mi a véleményed a klub tartalmáról? fórumtémában:

A tizenegyedik (11.) éve folyamatosan minden...

M Imre írta 3 napja a(z) Nem lehet vízbőségre hivatkozva akkugyárakkal elárasztani az aszályoktól sújtott országot videóhoz:

Rákosi-féle iparosítás, zsákutca, teljes tévút ...

M Imre írta 3 napja a(z) Vegán receptblogok (gyűjtés) blogbejegyzéshez:

Megérkezett a legújabb heti receptajánlónk, amiben ezúttal...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu