Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Szent
Iván a nyári napforduló ünnepe, a szertartásos tűzgyújtás egyik jeles
napja Európa távoli vidékein és hazánkban is. Az ünnep jellege sok
európai országban kettős arculatú: szerencsehozó s egyúttal baljóslatú.
A tűz tisztító, gonosz-űző erejébe vetett hit az alapja a Szent
Iván-napi tűzugrás hazánkban délszláv közvetítéssel elterjedt
szokásának is. Az ekkor gyújtott tűzről azt tartották, hogy megvéd a
köd, a jégeső és a dögvész ellen, elősegíti a jó termést. A
szertartásos tűzgyújtásnak egészség- és szerelemvarázsló célzata is
volt.
A Szent Iván-napi hagyomány a magyar nyelvterület északi és déli
peremvidékén maradt élő legtovább. A korai írásos források már a 15.
századtól szólnak a szokásról. A helyi adatok szerint a tüzet
táplálhatta zsúpszalma, rőzse, kidöntött májusfa, gaz de akár szemét
is. Egyes falvakban (pl. Kolon, Drégelypalánk) a tűzrevalót lányok
gyűjtötték össze és ők is gyújtották meg. A csallóközi leírások szerint
a tűzrevaló összeszedése a legények feladata volt. Előző este
végigmentek kocsival a falun. A házakhoz bekiabáltak. "Rőzsét, rőzsét,
adjanak rőzsét! Ha nem adnak rőzsét, elvisszük a tőkét!"
A tüzet gyakran szabályos négyszög alakúra rakták. A szertartásos
meggyújtás részeként egy lány háromszor körbejárta, vízzel meghintette,
a máglya tetejére tették az előző évi aratókoszorút végül egy legény
háromszor körülfutotta fáklyával, majd meggyújtotta. A lángoló tüzet
pajkos és párosító szövegek kiabálása közben átugrálták. A szokás
lényeges eleme a szerelemvarázslás. Erre utaló elemeket találhatunk a
Szent Iván-napi rítusénekekben is. Gyakran azért hosszúak ezek a
szövegek mert a falu összes fiatalját kiénekelték benne.
Természetesen a szerelmi varázslás mellett más hiedelmek is
fennmaradtak különböző falvakból a tűzgyújtáshoz kapcsolódva. A néphit
szerint a gaz elégetése után az idei termés jobb lesz, vagy a
jégveréstől védi a határt a tűz füstje. A Szent Iván-napi tűznek
egészségvarázsló jellege is volt. A tűz átugrása is ilyen értelmezést
kaphatott, illetve a felette füstölt különféle növények is ezáltal
nyertek gyógyító erőt. A daganatokat megfüstölt virágzó bodzaággal
gyógyították vagy fodormentát és tisztesfüvet füstöltek mellfájás
ellen. Aki a tűzbe aszalt körtét vagy almát dobott megóvta magát a
betegségektől.
Európa számos vidékén még napjainkban is él a nyárközépi tűzgyújtás szokása.
Bár a nyári napforduló tűzünnepét már évszázadok óta Szent Iván (János) napjának (június 24) előestéjén tartják, és éppen ezért a legtöbb ember szemében keresztény ünnepnek számít, kétségtelen tény, hogy máig eleven szokásrendszere a kereszténységet messze megelőző korokból ered.
A nyári napforduló vagy nyárközép napja a Nap évenként ismétlődő (látszólagos) útjának egyik fontos állomása.
A Nap, amely a téli napfordulótól kezdve fokozatosan egyre magasabbra hágott az égen, ezen a napon éri el pályájának csúcsát. Ez a nap a Nap életének felezőpontja, amit majd a hanyatlás féléves periódusa követ.
A Nap dicsőítése (a hottászólás alapján javítva)
Az ősi ember, aki még mágikus összhangban élt a természettel, a nyárközépi tűzgyújtással minden bizonnyal az éppen tetőponton álló Napot ünnepelte.
A kereszténység uralomra jutása után a Nap megsegítésének motívuma fokozatosan a háttérbe szorult, ennek ellenére a tűzünnep megőrizte mágikus karakterét. Ez mindenekelőtt magának a tűznek volt köszönhető, amelyet a régi korok emberei gyakorlati haszna mellett a világosság, a tisztaság, az egészség, az elevenség,a szenvedély, a szerelem és az örök megújulás jelképének tekintettek. Így válik érthetővé, hogy miért pont a megtisztulással, a gyógyítással, az egészség megőrzésével, a szerelemmel, a házassággal és a termékenységgel kapcsolatos mágikus praktikákat gyakorolták Európa-szerte Szent Iván varázslatos éjszakáján.
Egy középkori krónikás szerint a nyári napforduló ünnepét a következő, tűzzel kapcsolatos mágikus népszokások jellemzik:
Bod Péter református lelkész (1712-1769) ugyancsak ezt a három jellegzetes Szent Iván napi szokást említi meg A Históriákra utat mutató Magyar Lexikonban:
Ezen a napon pedig ilyen dolgokat szoktak cselekedni:
A gyermekek szemetet, csontot egybeszednek, hogy azt megégessék és füstöt csináljanak, melynek ezt az okát tartják, hogy a tájban a pogányok a kutak körül tüzet szoktanak volt tenni, hogy a kígyók ne szaporodjanak ott, minthogy ez Szent János napja tájában szokott lenni, a keresztények – a tudatlanság is segítvén – a tájba tüzeket tettek, azokat által szökdösték és azt kívánták, hogy minden szomorúságuk égjen el.
Égő üszköket szoktak kezekben hordozni és azokkal a határokat kerülni, azt gondolván, hogy így áldatik meg az ő földeiknek termése.
Némely helyeken ezen a napon kerekeket forgatnak, amelyek azt jelentik, hogy a nap már az égen felső pontjára hágott és minden dolgok változnak."
A sárkányok elűzése
Egy másik írásában a nyárközépi füstölés eredetének magyarázatát még kiegészíti egy, a középkorból származó, Európa-szerte ismert elmélettel: "A melly szokás maradott a Pogányoktól, kik ollyan vélekedésben vóltanak, hogy a Sárkányok ez idő tájban, nem szenvedhették a meleget, a kutak és források körül szárnyalnak, s oda hullatják mérgeket: az afféle büdös füstel akarták azért elűzni.
A pogány szlávok a nyári napforduló ünnepén nagy tüzeket gyújtottak a fás, bokros vízpartokon.
Először
csak énekeltek, ettek-ittak a tűz körül, külön a nők, külön a férfiak.
Éjfél közeledtével feláldoztak egy fehér tyúkot és egy fekete kakast, s
vérüket égő olajjal teli tálba csurgatták. Az áldozat után hosszan
tartó körtáncba kezdtek, majd amikor a tüzek kialudtak, ledobálták
ruháikat és beugráltak a vízbe. Itt azután mindenki azzal töltötte a
kedvét, akivel a sötétben összekerült. (Aki látta Tarkovszkij Andrej
Rubljov című filmjét, bizonyára emlékszik erre a jelenetre).
Egy XVI. századi krónikából megtudhatjuk, hogy
Németország szinte minden településén örömtüzeket gyújtottak Szent
János napjának előestéjén.
A környék apraja-nagyja összegyűlt
egy-egy ilyen tűz körül, ahol énekkel és körtánccal múlatták az időt.
Az emberek üröm- és verbénafüzéreket aggattak magukra, a tüzet pedig a
kezükben tartott szarkalábcsokron keresztül nézték, abban a hitben,
hogy ez megőrzi szemük épségét az elkövetkezendő egy évben. Hajnaltájt
az ürmöt és a verbénát bedobálták a tűzbe, a következő szavak
kíséretében: Hagyjon el minden balszerencsém és égjen el ezekkel.
Guruló tűzkerék Lotharingiában nagy halom szalmát gyűjtöttek össze egy domb tetején.
Ezt követően hatalmas fakereket építettek, majd teljesen beburkolták a szalmával. A kereket úgy tették némileg irányíthatóvá, hogy egy hosszú, mindkét oldalon messzire kiálló tengelyrudat illesztettek bele.
Éjfél felé lángra lobbantották a kereket, és örömujjongásokkal kísérve elindították lefelé a lejtőn. A mellette futó legényeknek az volt a feladatuk, hogy a tüzes monstrumot egy közeli folyóba tereljék. Ha ez sierült, a környék lakói bőséges szüretre számíthattak abban az évben. Talán mondanunk sem kell, hogy a lejtőn leguruló tüzes kerék a Napot jelképezi, amely a nyári napforduló után életének hanyatló periódusába lép.
A XIX. század végéig szinte nem volt olyan falu Európában, ahol ne lángoltak volna fel a nyárközépi tüzek.
Németország
egyes vidékein a gyerekek házról-házra járva gyűjtötték össze a tüzelőt
a Szent János-éji örömtűzhöz. Azt gondolták, hogy aki nem járul hozzá a
közös tűzhöz, annak a vetésén nem lesz áldás, különösen a kendere marad
csökött. Ezen az éjszakán sok gazda kioltotta a tüzet házi tűzhelyén, s
egy olyan zsarátnokkal gyújtotta meg újra, amely a közös nyárközépi
máglyáról származott. Számos helyen úgy hitték, hogy aki átugorja a
tüzet, azt nem gyötri majd a hátfájás aratáskor. Bajorország egyes
vidékein az öregek az örörmtűzből származó botokat dugdosták a földbe,
abban a reményben, hogy ez magasabbra növeszti majd a lent. Ez a szokás
minden bizonnyal összefügg azzal a hagyománnyal, hogy a nyárközépi tűz
lángjainak magassága meghatározza a len és a kender magasságát. Sok
helyen a tűz átugrálásával ugyancsak a növények növekedését próbálták
meg serkenteni.
Baden környékén úgy vélték, hogy azoknak a fiataloknak a szülei fogják a legbővebb termést betakarítani, akik a legmagasabbra ugrottak a Szent János-napi tűz fölött.
Megnyílnak a hegyek
Svédországban a nyárközépi máglyákat általában a keresztutakon lobbantották lángra.
A
tűz táplálásához kilencféle fára volt szükség. A falusiak egy bizonyos
fajta mérges gombát dobáltak a lángok közé, hogy megtörjék a manók és
más természetfeletti lények hatalmát, amelyek a néphit szerint ezen az
éjszakán a legaktívabbak. A régi svédek ugyanis azt tartották, hogy a
nyári napforduló éjszakáján megnyílnak a hegyek, és a föld mélyének
lakói elözönlik a fenti világot. (A régi kelták Hallowe’en éjszakájáról
gondolták ugyanezt.)
Csehországban a szerelmesek koszorúkat dobáltak át egymásnak a nyárközépi tűz fölött.
Amikor
a lángok lelohadtak, minden pár kezet fogott, és háromszor átugrott a
tűzön. A hagyomány szerint akik ezt megtették, hamarosan
összeházasodtak, ráadásul egy évre védettséget szereztek a lázzal járó
betegségekkel szemben. A megpörkölt koszorúkat hazavitték; egy részével
megfüstölték a házat és az istállót, hogy biztosítsák az emberek és az
állatok egészségét, a többit pedig egy éven át megőrizték. Vihar idején
egy keveset mindig elégettek belőle a tűzhelyen, és közben imádkoztak,
hogy a vihar ne tegyen kárt a házban és a termésben.
Európa sok más vidékéhez hasonlóan Csehországban is sokáig eleven volt a kátránnyal bekent kerék magaslatokról való legurításának szokása. Ezenkívül a fiúk összegyűjtötték az elnyűtt seprűket, majd szurokba mártották és meggyújtották őket. A lángoló seprűket azután a levegőbe dobálták, vagy körbefutották velük a szántóföldeket. A seprűk csonkjait a veteményeskertek földjébe dugdosták, hogy megóvják a növényeket a bogaraktól és a férgektől.
A nyárközépi tűz különféle maradványait Európa szerte kitűnő amulettnek tartották. A hamuját a földekre szórták, hogy távol tarsa a kártevőket; a félig elégett nagyobb faágakat az eresz alá vagy a tetőszerkezethez erősítették, hogy megoltalmazza a házat a villámcsapástól és a tűzvésztől; az elszenesedett kisebb gallyakat pedig előszeretettel alkalmazták az emberek és az állatok ellen irányuló rontás elhárítására. Az állatok rontástól való megóvásának egy másik elterjedt módja az volt, hogy a nyájat vagy a csordát keresztülhajtották a kialvófélben lévő tűzön vagy a kialudt tűz hamuján.
Litvániában másnap reggel azok a legények, akik a Szent Iván-éji tüzet táplálták, nagy mennyiségű tejet és tejterméket kaptak a tehenes gazdáktól, hálából, amiért újabb egy évre sikerült megakadályozni a fekete boszorkányokat a tej elrablásában. Szintén általános volt a nyárközépi tűzben megégett gyümölcsök gyógyító erejébe vetett hit.
Szeged környékén például tűzbe dobott, majd onnan
kipiszkált almát fogyasztottak a torok- és hasfájás elmúlasztására vagy
megelőzésére.
Láthatatlanná tevő páfránymag
A nyári napforduló ünnepét egykor a jövendőmondásra is különösen alkalmasnak tartották.
Karcagon
és Kéthelyen a Szent Iván-nap előtti kakukkszó olcsó, az utána való
drága gabonát jósolt. A palóc lányok a tűz kialvása után a kenderföldre
mentek, és ott egyenként a kenderbe heveredtek. Azt tartották, hogy
amelyikük után a letiport kender feláll, az egy éven belül férjhez
megy. Abaúj-Torna megyében a fiatal házasok 13 szem parazsat tettek egy
fazékba. Az asszony felhajította a fazekat jó magasra, és ha egy szem
parázs sem hullott ki belőle, boldog családi életre számíthattak.
A néphit szerint Szent Iván előestéjén virágzik a páfrány.
Az
aranyosan fénylő virág csak néhány pillanatig él, azután elhervad és
elenyészik. Aki keresve-keresetlen mégis rálel, érteni fogja az állatok
nyelvét és meglátja a földbe rejtett kincseket. A dunántúli Somló
vidékén úgy tudják, hogy a boszorkányok a páfrány virágának köszönhetik
mágikus erejüket és tudásukat.
A szatmári Sárközben azt is tudni vélték, hogy aki
megszerzi a páfrány virágát, nem csak az állatok, hanem a füvek és a
fák beszédét is megérti.
A páfrány virágát vagy magját egykor Európa-szerte láthatatlanná tevő varázsszernek tartották.
A
következő szavak Shakespeare IV. Henrik című drámájában hangzanak el:
"páfránymag balzsamunk van, s láthatatlanul járunk-kelünk".
A néphit szerint azonban szinte lehetetlen megszerezni a páfrány virágát, mert a bimbó fakadását kísérő mágikus fuvallat mély álmot bocsát az emberre. Sokan úgy tudják, hogy abban a pillanatban, amikor a virág kinyílik, odarepül egy apró madár, és elragadja az ember elől. Mások viszont azt tartják, hogy maga az ördög szakítja le a virágot, mivel nem akarja, hogy más is rendelkezzen az általa birtokolt mágikus erővel.
Kolonics Yliaster Dalet
Összeállította: Nemeskéri Klára
|
|
M Imre 9 órája új képet töltött fel:
M Imre írta 12 órája a(z) Zöldmozgalmi tudástár | A Klímahét tanulságai alapján blogbejegyzéshez:
„Nyugati huncutság” – archív műsor a környezetvédelemről | ...
M Imre írta 12 órája a(z) Közösségi tudástár koronavírus idejére blogbejegyzéshez:
Egy virológus szerint szinte esélytelen, hogy ...
M Imre írta 12 órája a(z) A magyar felsőbíráskodás múltja blogbejegyzéshez:
„Ebben a rendszerben van egy szisztematikus, rendszerszerű ...
M Imre írta 12 órája a(z) Egy ukrán újságíró írása 10 dologról, amit a Nyugatnak tudnia kell a kijevi helyzetről blogbejegyzéshez:
Hogyan változik Ukrajna lakossága a háború után? | ...
M Imre írta 13 órája a(z) Helyközi Járat néven hat magyar szerkesztőség fogott össze, hogy minél több emberhez jussanak el a vidék ügyei blogbejegyzéshez:
Kocsis Máté válasz helyett az újságíró apját emlegeti | 2025....
M Imre írta 13 órája a(z) Helyközi Járat néven hat magyar szerkesztőség fogott össze, hogy minél több emberhez jussanak el a vidék ügyei blogbejegyzéshez:
Amikor a jól fizetett gyulai propagandista megsértődik...
M Imre írta 13 órája a(z) Szép (?) új világ... (a könyv) képhez:
Programsorozatot indít a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár ...
M Imre írta 13 órája a(z) Párhuzamos államot épít a kiszervezett közvagyonból a Fidesz videóhoz:
Tízmilliós közbeszerzési bírságot róttak ki az Orbán-...
M Imre írta 14 órája a(z) Hulladékcsökkentési Eszköztár blogbejegyzéshez:
Tévhit, hogy a pizzásdobozt nem szabad a szelektívbe dobni | ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Újévi intelmek
2021-es munkaszüneti napok
TRIANONI EMLÉKNAPOK , kirándulás, budapesti rendezvények és NYÍLT NAP az Országházban 2012. június 2-3-4.
Mire jók az ünnepeink