Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Veszélyes precedenst teremthet a nyugdíjpénztárakból való visszalépés engedélyezése, ami gyengébb jövőbeli pénztári teljesítmények esetén kínos kérdéseket vethet fel - írja Dr. Radnai Márton a közelmúltbeli pénztári változások kapcsán. A szakember szerint ráadásul a külföldi eszközök arányának korlátozása sem optimális megoldás, és nehezen is indokolható a múltbeli piaci adatok alapján is. Radnai Márton írását az alábbiakban változatlan formában közöljük.
A meleg nyári hónapokban több olyan, a magán-nyugdíjpénztári
rendszert érintő szabályozói változás történt, aminek a megítélése
finoman szólva nem egyértelmű. Az egyik az állami rendszerbe történő
visszalépés engedélyezése, a másik a deviza-befektetések korlátozása.
Az alábbiakban ezt a két kérdést elemezzük, és röviden szót ejtünk egy
tervezett intézkedésről, a hozamgarancia bevezetéséről is.
Visszalépés az állami rendszerbe
A fenti lépéssel a legnagyobb probléma az, hogy rossz precedenst
teremt. Bár a most potenciálisan visszalépők száma alacsony, és való
igaz, hogy eredetileg sem volt érdemes az állami rendszer helyett a
magánnyugdíjpénztárat választani azoknak, akiknek ma a visszalépést
engedélyezték, a belépők valamiért mégis azt választották.
A
gond az, hogy a jövőben törvényszerűen, akár tömegszerűen kialakulhat
olyan helyzet, hogy a magánnyugdíjpénztári nyugdíj alacsonyabb, mint az
állami. Ha ugyanis a növekedési portfólióban szereplő részvények hozama
tartósan alacsony marad, vagy valaki a portfólióváltás következtében
veszteségét realizálja (például növekedésiből konzervatívba vált),
elképzelhető, hogy az elért vagyon alapján megállapított nyugdíj
alacsonyabb lesz a még olyannyira alacsony állami nyugdíjnál is. Sőt,
ez a helyzet bizonyos egyének esetében biztosan elő fog állni még akkor
is, ha egy korosztály számára átlagosan jobban megérte a
magánnyugdíjpénztár választása.
Megengedhető lesz-e ekkor a
vesztesek "kisegítése", visszaengedése az állami rendszerbe?
Nyilvánvalóan nem. A gond ugyanis az, hogy ha ezt megengedjük, akkor
kialakul az "egyéni profit, közös veszteség" mérgező kettőse, vagy a
derivatívoktól kölcsönzött példával a magánnyugdíjpénztári tagok
ingyenes opciókat kapnak egy részvényportfólióra. Ez a lehetőség
ráadásul már a mai döntéseket is befolyásolja: az opció értéke akkor
lesz a legnagyobb, ha a tag legnagyobb kockázatot vállalja.
Magyarországon
sajnos nagy hagyománya van annak, hogy profit elérése esetén saját
bölcsességünkkel büszkélkedünk, veszteség esetén viszont az államhoz
(vagyis az adófizetőkhöz) rohangálunk (lásd a devizahitelesek
kisegítésével kapcsolatos vitákat). Sajnos a jelenlegi döntés egy
majdani vitához teremt hivatkozási alapot: ha 2009-ben vissza lehetett
lépni az állami rendszerbe, miért nem lehet 2019-ben is?
A devizabefektetések korlátozása
A
devizabefektetések korlátozása önmagában nem az ördögtől való bűn,
ugyanis a választható portfóliós rendszerekben a részvénykitettségek
szabályozásához hasonló eszköz. Úgy is mondhatjuk, hogy a szabályozó a
választható portfóliók rendszere kialakításakor elmulasztotta a
devizakockázattal kapcsolatos kérdések végiggondolását illetve
szabályozását, amit most utólag pótolt.
Hogy a szabályozás
helyességéről ítéletet tudjunk mondani, először is próbáljuk
elméletileg megközelíteni azt a kérdést, hogy egy magyar
nyugdíjmegtakarítónak milyen mértékű devizakockázatokat érdemes
vállalni. Mivel a nyugdíjmegtakarítás fő célja a nyugdíjba vonulás
utáni fogyasztás finanszírozása, a legkézenfekvőbb válasz az, hogy ezt
az dönti el, hogy mi lesz az a deviza, amiben a ez a fogyasztás meg fog
valósulni. Mivel feltételezhetően a tagok többsége ekkor még
Magyarországon fog élni, a kérdés itt az, hogy mi is lesz a
fizetőeszköz Magyarországon. Bár sok a bizonytalanság, a legvalószínűbb
forgatókönyv mégis az, hogy ez 5-10 éven belül az euró lesz. Vagyis az
5-10 éven belül nyugdíjba vonuló, tehát klasszikus portfóliót tartó
magánszemélyeken kívül (akik nagy valószínűséggel most vissza is lépnek
az állami rendszerbe) szinte mindenki euróban fogja a nyugdíját
elkölteni. Vagyis paradox módon a magánnyugdíjpénztári portfóliókban
tulajdonképpen nem a devizabefektetések, hanem a forintbefektetések
mértékét kéne korlátozni!
Mivel a forintbefektetések hozama
jelenleg (és várhatóan az euró bevezetéséig) az euró hozamát
meghaladja, természetesen elképzelhető, hogy jobban járnak a tagok, ha
a belépésig tartanak magyar állampapírokat, ha a belépéskori
forint/euró árfolyam nem gyengül olyan szintre, hogy ezt a
kamatkülönbséget (illetve a reálérték megtartásához legalább az
inflációs ráták különbségét) eltüntesse, ami az MNB eddigi gyakorlata
alapján igencsak valószínű. Viszont még ebben az esetben is tanácsosabb
egy fejlődő piaci kötvényportfólió (a magyar mellett például orosz,
román és török államkötvények), vagy egy fejlett piaci kötvényportfólió
megvásárlása az árfolyamkockázat forintra fedezése mellett, hiszen
ezzel az országkockázat jelentős hozamcsökkenés nélkül csökkenthető.
Miután
beláttuk, hogy a devizabefektetések bevezetett szabályozása finoman
szólva nem vezet optimális kockázat-hozam profil kialakításához,
érdemes arra is választ keresnünk, vajon mi vezette a szabályozót a
fenti szabályok kialakítására, és a szabályozás megvalósult formája
milyen mellékhatásokkal jár. A legvalószínűbbnek az látszik, hogy a mai
napig kibocsátási nehézségekkel küzdő PM és ÁKK ezzel kívánják a magyar
állampapírok iránti keresletet fellendíteni. A két szervezet még mindig
abban a tévhitben él, hogy a nemzetközi gazdasági válság, a belföldi
megtakarítások elapadása és a magyar költségvetési politika éveken át
tartó hiteltelensége helyett a nyugdíjpénztári reform okozta az
állampapírpiac likviditási problémáit.
Hogy a valódi ok mi
lehetett, arra a következő ábra ad választ. Az ábrán láthatjuk a
legrövidebb lejáratú állampapírok ZMAX, a rövid lejáratú állampapírok
RMAX és a hosszú lejáratú állampapírok MAX indexének kumulált hozamát a
2003-2009 időszakra. Látható, hogy a MAX index hozama egy-két rövid
időszaktól eltekintve végig alatta volt a ZMAX és az RMAX index
hozamának, azaz csak a legrövidebb lejáratú magyar állampapírokba volt
érdemes befektetni ezen időszak alatt. Ennek pedig az volt az oka, hogy
a magyar infláció folyamatosan túllőtt a várakozásokon, valamint az
euró csatlakozás dátuma folyamatosan kitolódott, azaz a várt
hozamcsökkenés, ami a hosszabb lejáratú állampapírok hozamaiba be volt
kalkulálva, folyamatosan elmaradt. Csak idő kérdése volt, hogy mikor
fogy el a hosszú lejáratú állampapír befektetők türelme és váltanak át
rövid lejáratú papírokba (vagy vonulnak ki teljesen a piacról), ezzel
megnövelve a hosszabb lejáratok prémiumát. Viszont ebből a levezetésből
az is látható, hogy a valódi vevők akkor fognak visszatérni a piacra,
amikor a hiteles euró konvergencia újra megindul.
Az intézkedés konkrét megvalósítási módjának - miszerint a
devizakitettség csökkentését derivatív, például deviza forward
ügyletekkel szintetikusan nem lehet megvalósítani - az a mellékhatása
lesz, hogy a mára nem túl likviddé vált magyar részvénypiacra kerülő
tőke az árfolyamokat fel, a hozamokat pedig ennek megfelelően le fogja
tornászni. Ez a jelenség jól megfigyelhető volt az osztrák vagy a
lengyel magán-nyugdíjpénztári portfóliók kialakításának idején. Egy, ez
utóbbival foglalkozó tudományos cikk például bemutatja, hogy az így
elért hatás rövid távú és hosszú távon káros, mivel azt a többi
befektető learbitrálja (Anna Zalewska: Is locking domestic funds into
the local market beneficial? Evidence from the Polish pension reforms,
Emerging Markets Review Vol. 7, Issue 4, December 2006, pp. 339-360).
Az alábbi ábrán látható, hogy a WIG index 1999 januárja és 2000 júniusa
közötti, a
Ráadásul,
mivel a magyar részvénypiac mindössze 5-6 részvény megvételét jelenti,
amely diverzifikált portfóliónak nem tekinthető, ismét csak extra
kockázat mellett érhető el az a hozam, ami egy jobban diverzifikált,
például kelet-európai vagy feltörekvő piaci részvényportfólió esetén
elérhető lenne. Ennek illusztrálására tekintsük a következő ábrát,
amely 2003 januárja és 2009 augusztusa között a magyar kötvényindexek
és néhány feltörekvő piaci részvényindex hozam-szórás párjait
tartalmazza.
Az ábrából leolvasható, hogy a hatékony
portfóliók halmaza a ZMAX és az MSCI BRIC indexek kombinációiból
adódik. Nem szerepel tehát benne a MAX, de a
|
Bár
az itt alkalmazott hozam-kockázat alapú portfólió optimalizációnak is
megvannak a maga hibái (elsősorban a múltbeli hozamok stabilitásával
kapcsolatosan), az azért nagy biztonsággal kijelenthető, hogy a nagyobb
diverzifikáció hosszú távon kisebb kockázattal és nagyobb hozammal jár
együtt.
Hozamgarancia
Hogy ne csak a
múlton keseregjünk (ősi magyar szokás szerint), hadd szóljunk hozzá a
szabályozó egy újabb tervezett intézkedéséhez, ami hatásaiban még az
előbbi kettőn is túltesz. Ez pedig a nyugdíjpénztárak vagy
vagyonkezelők által vállalandó infláció szintű hozamgarancia kötelezővé
tétele. A hozam és a kockázat ugyanis kéz a kézben járnak, így
amennyiben valaki hozamgaranciát kíván magának, az csökkenti a
kockázatot, de ezzel egyben a várható hozamot is, hiszen a garancia
díját a hozamból kell kifizetni. Volt ugyan egy Madoff nevű
vagyonkezelő, aki kísérletet tett arra, hogy garantáltan elérje a
részvénypiaci hozamot, de a jelek szerint neki sem sikerült.
Ezzel
a megoldással a szabályozó tulajdonképpen a választható portfóliós
rendszernek fordít hátat és visszamenekül a jó öreg kockázatmentes
portfólióba, amivel csak az a gond, hogy mint azt a magyar
magánnyugdíjpénztárak első tíz éve bemutatta, reálhozamot elérni így
nem lehet, mert ahhoz a rendszer túl költségesen működik. Innen már
csak egy apró lépés a teljes rendszer megszüntetése és visszatérés az
állami nyugdíjrendszerhez.
Amennyiben a szabályozó
mindenképpen ragaszkodik hozzá, a jelenlegi rendszerrel konzisztens
módon a hozamgaranciás portfóliót új portfólióként lehetne bevezetni,
amely választható lenne a klasszikus portfólió helyett. Ez lényegében
egy pénzpiaci alaphoz lenne hasonló, az attól megszokott mértékű
hozamokkal. Ezzel a megoldással elérhető, hogy a választás lehetősége
továbbra is fennmaradjon, azaz miután a tagokra a szabályozó
rákényszerítette a kockázatvállalást, most ne kényszerítse rájuk a
kockázatkerülést és egyben a veszteségek realizálását.
|
|
M Imre 12 órája új képet töltött fel:
M Imre írta 12 órája a(z) Tendzin Gyaco, a 14. dalai láma képhez:
KORÁBBI CIVILIZÁCIÓK ÉS AZ EMBERISÉG JÖVŐJE ...
M Imre írta 12 órája a(z) Megkapó, szívet melengető idézetek, versek, szövegrészek fórumtémában:
VÁLASZD MEG BÖLCSEN A HARCAIDAT... Amikor valaki ...
M Imre írta 1 napja a(z) Kicsivel később: most (tíz éves a Fortepan) blogbejegyzéshez:
Budapest, XII., Anna rét. Monspart Sarolta tájfutó ...
M Imre írta 1 napja a(z) MOK – Az EU-ban Magyarország költ a legkevesebbet a betegeire! videóhoz:
KÖZösségi oldaluk: https://www.facebook....
M Imre új linket töltött fel: MOK: tobbeterdemel.hu
M Imre írta 1 napja a(z) Az egészségügy átalakításának terveiről blogbejegyzéshez:
MOK: 2500 milliárddal költ kevesebbet a magyar állam az...
M Imre 1 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 1 napja a(z) Hit Rádió: vendégünk dr. Gál András, a bicskei gyermekotthon áldozatainak ügyvédje videóhoz:
Eltussolás, visszatámadás, nulla számonkérés | 2025. ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A garancia érvényesítése, ha elromlik vagy rossz amit vettünk