Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | B Klári | 0 hozzászólás
A judaizmus klasszikus forrásai egybehangzóan és határozottan állítják, hogy a frigyláda a hegy belsejében van eltemetve. Az elmúlt kétezer évben a hegyet hosszasan birtokolták különböző csoportok (bizánciak, muszlimok, keresztesek, ottománok és britek), ám arról nincs határozott információ, hogy valamelyikük is alaposan, vagy pláne sikerrel kutatott volna a frigyláda után, holott egy ilyen esemény aligha maradhatott volna titokban és nyom nélkül. Elterjedtek legendák is, többek között, hogy az isteni jelenlétet (sechiná) hordozó, arannyal borított tárgy Etiópiában van elrejtve, mivel Salamon Sába királynőjének ajándékozta volna, ez azonban mind a Biblia, mind a többi forrás alapján is képtelenség. De mennyi igazság lehet az ezzel kapcsolatos zsidó hagyományban?
A Biblia a frigyládát Jósiás király időszakában említi utoljára. A
rendkívül istenfélő király Mózes törvényét olvasva rádöbbent, hogy népe
b?nei miatt Isten közeli büntetése várható. Ebben megerősíti őt Jeremiás
és Sofóniás is, valamint Hulda prófétanő: közvetlenül Jósiás után, a
következő nemzedékben a zsidó nép a babilóni fogságba hurcoltatik, a
templomot is lerombolják, és minden kincset Babilónba szállítanak. A
király ekkor a következő parancsot adja a papoknak: "Helyezzétek a szent
ládát a házba, amelyet Salamon, a Dávid fia készített
" (Krónikák 2.
könyve 35:3)
Az ügyben legilletékesebbnek tekinthető zsidó papság apáról fiúra szálló
szóbeli emlékezete szerint ez a szöveg nem úgy értendő, hogy a
frigyládát a templomba kellett helyezniük – hiszen addig éppen ott állt
–, hanem a "ház" kifejezés itt egy rejtekhelyre, egy teremre,
"helyiség"-re vonatkozik (a héber szöveg megengedi ezt az értelmezést).
Salamon ugyanis tudta, hogy egykor a templom leromboltatik majd, hiszen
ezt Isten közölte vele, amint erről a Biblia is beszámol, ezért előre
elkészített egy rejtekhelyet a hegy mélyén. Jósiás utasítása pedig arra
vonatkozott, hogy a frigyládát vigyék le erre a rejtekhelyre.
1. Itt lehetett a Szentek Szentje. A frigyláda rejtekhelye a rabbinikus hagyomány
szerint ez alatt a pont alatt van, mélyen a hegy belsejében
2. A Fa Termének körülbelüli helye a Jézus korabeli templomban. A papok emlékezete szerint itt
nyílt a bejárata annak az eltömött, "mély és kanyargós" folyosónak, amely a frigyláda
rejtekhelyére vezet
Kép: Szabados Attila
Az is tény, hogy a templomi kincsek elhurcolásáról részletes listát adó Szentírás a frigyládát nem említi a fogságba kerülő tárgyak között. Hasonlóképp nem szerepel a fogságból hetven évvel később több hullámban hazahozott kincsek felsorolása között sem.
A mózesi törvény alapján a frigyláda nélkülözhetetlen volt az Izrael
népének évről évre b?nbocsánatot eredményező engesztelőnapi (jóm
kippuri) áldozat bemutatásához, hiszen a főpapnak ilyenkor a láda fedele
felé kellett hintenie az áldozati kos vérével. Így a fogságból hazatérő
zsidók szellemi vezetői (Zorobábel, Jósua, Zakariás, Aggeus, Ezsdrás
stb.), amikor a templomot újjáépítették, s az áldozatokat újra
megkezdték, úgy tették mindezt, hogy a frigyládát nem helyezték el az
istentisztelet középpontjában: a Szentek Szentje üres volt. A Biblia e
szerzői mégis érvényesnek tekintették az engesztelést, ahogyan ez
írásaikból kiderül. Hozzájuk hasonlóan Jézus sem tagadta, sőt
megerősítette a templom isteni legitimitását, amikor mint szent helyről,
ki?zte onnan az árusokat, és tanítványai láthatták, hogy "az Isten
házához való féltő szeretet emészti őt".
A dilemma feloldása az lehet, hogy a mózesi szöveg pontos értelme
szerint az engesztelés az által érvényes, ha a főpap a frigyláda fedele
felett/felé hinti a vért. Ez pedig akkor is érvényes, ha a láda a
Szentek Szentje alatt a föld mélyében van. Így a második templomban a
főpap a földre, a mélyben rejlő láda fedele felé spriccelte a vért.
De miért nem keresték elő a ládát a fogságból hazatérő nép vezetői, ezek
a szellemi óriások? Erre Jeremiás próféta előre egyértelm?
útbaigazítást adott, amikor azt mondta, hogy a hazatérés után a
frigyládát "szívére se veszi senki, rá se gondolnak, meg sem látogatják,
nem készítik el újra" (Jeremiás 3:16). Bibliai tiltás volt tehát – és
ma is az –, hogy nem szabad felkutatni vagy foglalkozni vele. A másik ok
pedig az volt, hogy ugyanettől az időtől fogva prófécia született arról
is: az új templom is leromboltatik majd, s a nép újra fogságba kerül.
Így nem volt érdemes újra előhozni a ládát, hogy azután megint el
kelljen majd rejteni.
A papi hagyomány szerint a ládát nemcsak elfalazták odalent, hanem szó
szerint eltemették: a kis teremhez vezető "mély és kanyargós ösvényeket"
eltömték. A Jézus korabeli templom idejében élő papság még tudta, hogy
az eltömött folyosó a felszínen hol kezdődött: annak a teremnek egyik
kőlapja alatt, amelyben az oltáron elégetendő fát tárolták. Ha a Szentek
Szentjének alapja valóban az a szikla volt, amely fölé a mai Szikladóm
épült, miként állítják, akkor ez a hely ma is viszonylag pontosan
meghatározható.
Azonban a klasszikus judaizmus máig tartja magát Jeremiás útmutatásához:
a frigyládával nem szabad foglalkozni, nem szabad keresni,
"meglátogatni" – bibliai okból sem. Ez szerencsés módon egybeesik a
világi Izrael állam álláspontjával, amely józan politikai megfontolások
alapján gondolkodik ugyanígy, hiszen a frigyládáról még beszélni is
háborús, sőt világháborús ok lehet, nem beszélve az utána való
kutatásról. Bár egy rabbi állítja, hogy a turisták számára is
látogatható ún. Hasmoneus-alagút kibővítése során befúrtak a hegy alá
is, és ő látta a ládát, akár igaz ez, akár nem, a világi és vallásos
zsidók nagy többsége egyaránt igyekszik meg nem történt dologként
kezelni, s mihamarabb elfelejteni. Ha látta is, nem kellett volna
látnia. A lyukat gyorsan visszafalazták.
Egyelőre nincs miért annyira aggódniuk tehát a palesztin hatóságoknak.
Izrael nagy többsége saját magának is tiltja a láda keresését.
A hagyomány szerint
"A nyugati részben, a Szentek Szentjében volt egy kő, amelyre a ládát helyezték. Vele szemben volt egy kis edény, a manna kis edénykéje, és Áron botja. Mikor Salamon felépítette a Templomot, mivel tudta, hogy végül le lesz rombolva, létrehozott ez alatt egy helyet, ahova el lehet rejteni a ládát, a mély és kanyargós rejtekhelyeken. Jósiás király megparancsolta, hogy rejtsék el azon a helyen, amelyet Salamon épített, ahogy meg van mondva: »És azt mondta a lévitáknak, akik mindent tudtak Izraelről és az Úr szent dolgairól: Tegyétek a szent ládát a házba, amelyet Salamon, Dávid fia, Izrael királya készített. Többé ne hordjátok a vállaitokon, hanem szolgáljátok az Urat, a ti Isteneteket.« Vele együtt eltemették Áron botját is, a mannás kis edénykét és a kenetolajat is. Ezek közül egyik sem tért vissza a Második Templomba."
|
|
M Imre írta 17 órája a(z) A Magyar Nemzeti Bank november 15-ével kivonja a forgalomból a kétszáz forintos címletű papírpénzeket blogbejegyzéshez:
Jegyezze meg a belépési adatait, mert hamarosan újból ...
M Imre 1 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 1 napja a(z) Óvatos ellenzéki összecsapás a miniszterelnök-jelöltek első vitáján blogbejegyzéshez:
A kormány az elmúlt hónapokban láthatóan ...
M Imre írta 1 napja a(z) Kicsivel később: most (tíz éves a Fortepan) blogbejegyzéshez:
A normandiai partraszállás egyetlen női tudósítóját oda...
M Imre írta 1 napja a(z) Az alagút / Der Tunnel (német politikai dráma, 2001.) videóhoz:
Hiába vágta ketté Berlint a fal, a nyugati metró átment a keleti ...
M Imre írta 1 napja a(z) Vegykonyha az élelmiszerboltok pultján: olvasd el mit eszel! blogbejegyzéshez:
Szegény országnak nincsenek híres sajtjai Podcast | 2025. ...
M Imre írta 1 napja a(z) Egy ukrán újságíró írása 10 dologról, amit a Nyugatnak tudnia kell a kijevi helyzetről blogbejegyzéshez:
Biden régóta sürgette a tűzszünetet, de végül Trump ...
M Imre írta 1 napja a(z) Párhuzamos államot épít a kiszervezett közvagyonból a Fidesz videóhoz:
Óvatosan sajnáltasd magad havi bruttó 1,8 millió forinttal,...
M Imre írta 1 napja a(z) Egy ukrán újságíró írása 10 dologról, amit a Nyugatnak tudnia kell a kijevi helyzetről blogbejegyzéshez:
Lelepleződött a trükk, ami miatt sokkal erősebbnek látszott ...
M Imre írta 1 napja a(z) Szemétszállítás Budapesten és vidéken 2023. július 1. után blogbejegyzéshez:
Vizsgálják, hogy a befőttesüvegek is ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Sok száz éves magyar emlékek a Szentföldön