Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Budapest születésnapja, november 17. előtt, a rendszerváltás utáni 19. évben a metropolisz építészeti arculatát másfél évtizeden át befolyásoló Schneller Istvánnal, volt főpolgármester-helyettessel és főépítésszel, illetve a jelenlegi megbízott főépítésszel, Beleznay Évával beszélgettünk.
Budapest Európa egyik legjobb városa, vagy szemétdomb, ahol a befektetők tobzódnak? Mi hiányzik leginkább a fővárosból, mi kellene a budapestieknek?
"Most egy kicsit másképp látom a dolgot, mint 19 éve. Ma már úgy
gondolom, jobban le kellett volna szállni a földre" - kezdte a
beszélgetést Schneller István, aki 1991-1994 között a
városfejlesztésért is felelős főpolgármester-helyettes volt, aztán
2006-ig főépítészként dolgozott, jelenleg pedig a Budapesti Corvinus
Egyetem tanszékvezetője.
Egy város hangulatát, arculatát nem a
szenzációk határozzák meg szerinte. Nem hiszi például azt, hogy ha egy
nemzetközi sztárépítész "odabuffant" valamit a Belváros közepére, akkor
mondjuk egy Zaha Hadid-épület megváltoztatja majd Budapestet. Sokkal
inkább az épületek közötti terek határozzák meg azt, hogy milyen
érzéssel járunk-kelünk a városban. És persze Schneller elismeri, nem
mindig jó Budapesten járni-kelni.
Barcelonából, egy
konferenciáról visszatérve rémülve tapasztalta, milyen például az a
nemrég létesült vasúti kapcsolat, amely a Ferihegy 1-es terminált köti
össze a várossal. Hihetetlen balkáni látvány fogadta Pesten,
összefirkált vasútállomás, hajléktalanok, aztán a főút felett egy
csőben kellett átmásznia, amelyben nem volt mozgólépcső, csak egy
utólag odabiggyesztett lift.
Látkép a Citadelláról
© Stiller Ákos
|
Barcelonai példa
"Barcelona
példája kellenne, hogy inspiráljon minket, ott a közterületi program
révén újul meg a város, és az épületek és a köztük lévő terek a
tájépítészet megoldásait felhasználva keletkeznek" - mondja a Corvinus
egyetem tanszékvezetője. A katalán városban a parkok, szobrok,
utcabútorok és az új épületek egyszerre jönnek létre, folyamatosan, és
így szerves egészet képezve alakul át a tengerparti metropolisz. Persze
ott is látott Schneller olyan tereket, ahol túl nagyok az új épületek.
"Sajnos a mostani építészek nem konkurálhatnak Gaudival és a XX. század
eleji modernistákkal, akik számára az épület tagolása egyúttal a
közterület arculatának megfogalmazását is jelentette" - jegyezte meg.
"Nem
az a fontos, hogy szenzációs és új legyen az épület, hanem az, hogy
minőséget képviseljen" - ezzel egyetért Beleznay Éva is, aki Schneller
2006 júniusi távozása után került a főépítészi székbe, de némi
politikai ellenállás miatt még mindig szerepel a titulusa mellett a
"megbízott" kitétel.
A pennsylvaniai és a pesti Műegyetemen
egyaránt tanult Beleznay ugyanúgy kénytelen szembesülni azzal, hogy
Budapestnek nincs pénze saját építészeti arculatának megalkotására,
mint korábban Schneller, de ő éppen ezért a fejlesztőkkel,
befektetőkkel való szoros kapcsolattartást, a "projektmenedzsmentet"
hangsúlyozza. Jó példának tartja erre a Dél-Budán a napokban elkészült
Allee bevásárlóközpontot. Szerinte itt jó szerződést kötöttek a
beruházóval, aki olyan megoldásokat is vállalt, amelyekkel a
közérdeknek is megfelelt. Például az Október 23. utcára kifutó
Bercsényi utcában alagutat épített, amellyel a parkolóba behajtó és az
üzletekbe szállító autók és teherautók nem zavarják a
gyalogosközlekedést. (Bár nemrégiben a szellőzőrendszer hibája az ott
dolgozók közül tizennégy embernek okozott enyhe szén-monoxid mérgezést.)
Schneller viszont azt állítja, hogy a túlépített tömbben alig van igazi
zöldterület. Elsimerve a kereskedelmi kínálat nagyvonalúságát,
szerinte a bevásárlóközpont forgalomvonzása agyonterheli az amúgy is
közlekedési problémákkal sújtott környéket.
Tíz dolog, ami hiányzik Budapestről - a két főépítész véleménye |
A jelenlegi és a volt főépítészt megkérdeztük, mi a véleményük tíz olyan programról, ami akár meg is valósulhatna a magyar fővárosban. 1. Disneyland Scheller: nem - Beleznay: nem 2. Közúti Duna-alagút, hosszában, északról délre Schneller: nem - Beleznay: igen 3. Közúti Duna-alagút keresztben, keletről nyugatra Schneller: igen - Beleznay: nem, de ha lesz észak-déli alagút a budai oldalon, akkor onnan több kihajtó kell Pestre és Budára is, vagyis: igen. 4. Vasúti alagút a Duna alatt, a Nyugati és a Déli pályaudvar összekötése Schneller: igen - Beleznay: igen 5. Olimpia Budapesten Schneller: igen - Beleznay: igen 6. Aquincumi híd Óbuda és Újpest-Angyalföld között és két új híd Dél-Buda és Csepel között Schneller: természetesen igen, de nem mindegy a sorrend, hiszen egyszerre két Duna-híd nem fog épülni. Először Csepel-Budafok, utána Acquincum, tekintettel arra, hogy az M0 északi híd épült utoljára - Beleznay: igen 7. Körvasúti körút Pesten, a Hungária körút és az M0-s gyűrű között Schneller: igen, de szakaszolni kell, mert egyszerre nem megy. Először a Dunát áthidaló szakaszok mind délen, mind északon - Beleznay: igen. 8. Gyaloghidak Budapesten Schneller: a fő Duna-ágon nem, de a mellékágakon lehetséges, például a Soroksári Dunán, vagy akár a Margitsziget és Angyalföld között - Beleznay: nem 9. Felhőkarcolók Schneller: nem, legfeljebb Csepelen, a szigetcsúcson - Beleznay: csak Csepelen, de ott igen 10. Egy új nagy városi közpark kialakítása Schneller: igen - Beleznay: igen, a csepeli szigetcsúcson, rendezvények befogadására alkalmasan |
Schneller szerint inkább Budapest fellazítására lenne szükség, vagyis a
meglévő telkek túlépítése helyett inkább a parkosításra, közterületi
programokra, kerékpárút-építésekre kéne koncentrálni. Az úgynevezett
szintterület-mutató jelenlegi 4,0-5,0-s értékét elsősorban a
lakóterületeken a felére kéne levinni. Ez azt jelenti, hogy a telkek
egy négyzetméterén nem 4-5, hanem csak 2,4 négyzetméternyi lakás
emelkedhetne, míg irodákból és kereskedelmi létesítményekből ennél
valamivel több.
A Corvinus Egyetemen elkészült új tanulmányukat
idézte ennek kapcsán a várostervezés professzora. Eszerint
a "lakóparkok" többsége túlzsúfolt Budapesten. A legrosszabb például a
Mandarin lakópark Dél-Budán, amelynek túlépítettsége - a város szélén -
duplája például a londoni City beépítési sűrűségének, pedig ott
felhőkarcolók állnak. A Mandarin lakóparkban ugyanis egy hektárra 610
lakás jut, egy lakásra pedig 3 négyzetméter zöldfelület. Ezzel szemben
a londoni City szabályozási tervei 3-400 lakást céloznak meg
ugyanekkora területre, és ott még csak most sűrítik a beépítést - hívta
fel a figyelmet Schneller.
Jól látszik a rendszerváltás összes problémája
"A
mai Budapesten jól látszik a rendszerváltozás összes problémája: a
befektetők sok esetben inkább kifektetők, politikai szövetségeseket
keresnek - és találnak is. A korrupció, a kicsinyesség, a túlépítés
jellemző. Általában a közérdek sérül először, és ebbe Budapest
'beledöglik'" - jegyezte meg Schneller. "Magyarországon és Budapesten
hirtelen lett olyan a helyzet, hogy az európai átlagnál nagyobb
haszonnal lehetett építeni. Ez teljesen normális piaci folyamat volt,
amelyben az üzleti élet a maximális profitra törekedett. A közszféra
pedig nem volt felkészülve arra, hogy a közösségi érdekeket számon
kérje. És ha a közszféra nem tudja jól képviselni a saját érdekeit,
akkor ez történik" - véli Beleznay Éva.
Ma viszont már biztatóbb
valamelyest a helyzet Beleznay szerint: "Telítődik a piac, és most már
nemcsak a köz érdeke, hogy jobbat csináljon egy beruházó, hanem a másik
oldalnak is érdeke ez. Hiszen a befektető csak akkor tud eladni, ha jó
minőségű épületeket húz fel. Budapest az egyik legjobb város Európában.
De ne valósuljon meg minden fejlesztés, csak az, amelyik jó.
Rosszfejlesztés-ellenes vagyok, de nem vagyok fejlesztésellenes" -
mondja a főépítész.
Schneller szerint ami sikerült a kilencvenes
évek eleje óta, az a városközpont meghosszabbítása a Duna mentén,
északi és déli irányban. "Városszerkezetileg ez sikerült. Ez
természetesen nem csak az én eredményem, de mindvégig ez volt a
koncepcióm" - magyarázza Schneller.
© Stiller Ákos
|
"Az
az egy baja van az egésznek, ha közelebb megyünk, sok hibát látunk" -
tette hozzá, megint csak a túlépítésre utalva. Schneller elmondta, hogy
az egykori pesti expótelkekről hónapokig egyeztetett, szerette volna,
hogy legyen nemzetközi építészeti pályázat, ám ez elmaradt, mert
valószínűleg attól félt a beruházó, hogy a város lejjebb nyomja a
szintterületi beépítési mutatókat. A Petőfi és a Lágymányosi híd
közötti pesti Duna-parti területet a volt főépítész szerint azóta
hihetetlen sűrűséggel, gátlástalanul kiuzsorázva építették be. "Egymás
mögé kötött vonatkocsik - most úgy néz ki az egész", jegyezte meg,
hozzátéve: a szemben lévő budai egyetemváros sem sokkal jobb kvalitású
építészetileg.
Beleznay Éva szerint a városközpont észak-déli
meghosszabbítása tényleg nem rossz gondolat, de figyelni kell arra,
hogy ne folyamatosan épüljön be a Duna-part, és maradjanak szabad
zöldterületek.
A Budapest szíve program
A
Budapest szíve program Beleznay szerint a metróépítés nyomán, és a
várható belvárosi forgalomkorlátozások után újra élhetőbbé teszi a
centrumot. Az V. kerületi fejlesztések, a Petőfi Sándor utca, a
Kecskeméti utca és a Károlyi Mihály utca átépítése már látható, de
hosszabb távon a nagyobb forgalmú utak forgalomcsillapítását is meg
kell oldani. A Károly körút programja fut, megvalósítása 2011-ig
megtörténik, ám későbbi elem a Kossuth Lajos utca, ahol előreláthatólag
csak a forgalom egy részének alagútba süllyesztésével lehet úrrá lenni
az autóáradaton.
Schneller szerint a Budapest szíve program -
amelynek egyik elindítója volt - csak akkor indul meg igazán, ha a
Kossuth Lajos utcán és a Károly körúton radikális
forgalomcsillapítással igazi nagyvárosi főutcák válnak korzó jellegűvé,
addig a forgalom kiszorítja a nívós funkciókat.
A Duna bekapcsolása
Mindkét szakember fontosnak tartja a Duna-part jobb bevonását a város életébe, Beleznay szerint hosszabb távon éppen egy Duna alatti alagút válthatja ki Budán a rakparti autóutat, és akkor a gyalogosok visszaszerezhetnék a folyópartot.
Metró és szennyvíztisztító
A főváros
kevés fejlesztést csinál ugyan, de azok nagy fejlesztések - mondja
Beleznay Éva. Ilyen például a 4-es metró, amely része az elmúlt 50 év
elmaradásait felszámoló infrastruktúra-bővítésnek. De ilyen a központi
szennyvíztisztító megépítése is Csepelen. Olyan hiányosságok ezek,
amelyeket egy XXI. századi városban be kell pótolni. Ez a két
nagyprojekt viszi el most a legtöbb pénzt, de ezáltal 2010-re
gyakorlatilag teljes körű csatornázás és szennyvíztisztítás lesz. Az új
metró pedig lehetővé teszi, hogy a belvárosban kevesebb autó
közlekedjen a jövőben.
Megfogni 400 ezer embert
A belváros
tehermentesítéséhez azonban a külső kerületek és a centrum között
kellene "megfogni" a forgalmat. Beleznayék most azon dolgoznak, hogy
négy-öt nagyobb csomópont átépítésével 4-500 ezer ember számára tegyék
napi szinten élhetőbbé a várost.
Kelenföldön az Etele téren új
városközpontot terveznek a MÁV, a BKV, a főváros és a magántulajdonosok
bevonásával. Ide, az Örs vezér térre, illetve Újpest-Angyalföld
városkapujának térségében és a Határ úti metróállomáshoz használható,
működő P+R parkolókat akarnak építeni. Kulturális, közlekedési és
kereskedelmi alközpontokat létesítenének itt, amik arra bírják rá az
embereket, hogy szálljanak ki ezeken a pontokon a kocsijukból,
vásároljanak, egyenek valamit, aztán menjenek tovább metróval.
Van
még egy terve a főépítésznek: Csepelen új városrészt és lagúnavárost
alakítanának ki. Az irodaközpont a régi "Manhattan-projekt" felújítása,
itt a városban egyedüliként megengednék a magasházak, felhőkarcolók
építését is - magyarázta Beleznay. De ennél sokkal fontosabbnak tartja,
hogy a terület emberközpontú, a "lagúnavárosban" kisebb öblöket,
csatornarendszert alakítanának ki, és egy egymáshoz kapcsolódó víz- és
parkrendszerrel gazdagított, igényes lakóterületet hoznának létre.
hvg.hu
|
|
M Imre írta 3 órája a(z) Közösségi tudástár koronavírus idejére blogbejegyzéshez:
December elejétől a háziorvosnál igényelhetők a ...
M Imre írta 1 napja a(z) Kicsivel később: most (tíz éves a Fortepan) blogbejegyzéshez:
Különleges fotókon mutatkoznak be a magyar ...
M Imre írta 1 napja a(z) Az volt a furcsa, hogy lehetett ilyen rádió Magyarországon – A Petőfi Rádió sztorija videóhoz:
Múzeumfejlesztési stratégiát vázolt fel Demeter Szilárd |...
M Imre írta 1 napja a(z) LegSZABAD.abb póló képhez:
Egy nagy gondolkodó kisesszéje | 2024. október 29. ...
M Imre írta 1 napja a(z) Lolka és Bolka-Olimpia videóhoz:
Kemény Dénes és három másik olimpiai bajnok adta be...
M Imre írta 1 napja a(z) Helyközi Járat néven hat magyar szerkesztőség fogott össze, hogy minél több emberhez jussanak el a vidék ügyei blogbejegyzéshez:
Mesterséges beavatkozásra hivatkozva leállította a ...
M Imre írta 1 napja a(z) Orbán Viktor személyisége blogbejegyzéshez:
Saját 57 százalékos minimálbér- emelését felejtette el Orbán ...
M Imre 1 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 1 napja a(z) Helyközi Járat néven hat magyar szerkesztőség fogott össze, hogy minél több emberhez jussanak el a vidék ügyei blogbejegyzéshez:
Tömegmészárlások sokkolják a kínaiakat, legtöbbször teljes ...
M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: Nyolcadik 404 Not Found – Ki őrzi meg az internetet? című konferencia és workshop | Jelentkezési határidő: 2024. november 26., kedd 16 óra 2024.11.27.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Semmi sem az, mint volt - budapesti közterület nevek változásai
Pályázati kiírás: Az Év Fővárosi Civil Szervezete 2024.
Szemléletformáló és Újrahasználati Központok (SZÚK)
Kertmozik Budapesten – 6 helyszín, ahol ingyenesen filmezhetsz