1932-1935 között a
Színművészeti Akadémia ösztöndíjas növendéke. 1935-ben a Nemzeti
Színházhoz szerződött. 1960 és 1970 között a József Attila Színház,
1971-től 82-ig újra a Nemzeti, majd 1982-től haláláig a Katona József
Színház tagja.
1945 előtt részt vett a munkásszínjátszásban,
szerepelt a Vasas Szakszervezet művészestjein és szerepet vállalt az
ellenállási mozgalomban is. A német megszállás, 1944. március 19. után
illegalitásba vonult. Apjától, Gobbi Ede századostól, egy
munkaszolgálatos zászlóalj parancsnokától, katonai mentesítő űrlapokat
szerzett az ellenállás részére, melyeket felsőbb kapcsolatain, Horváth
Árpádon és Major Tamáson keresztül továbbított.
A háború után
tevékenyen közreműködött a Nemzeti Színház újjáépítésében. Elkötelezett
baloldaliként részt vett a közéletben is. Egy interjúban mondta egyszer:
„Én sohasem voltam »csak« színész. Hiszek abban a sokak által
ostobaságnak vélt közhelyben, hogy a színész akarva-akaratlanul mindig
politizál. Már csak azért is, mert másfél méterrel magasabban áll a
közönségnél, amikor szól hozzá."
Minden vagyonát a magyar színházi szakmára hagyta.
Végrendeletében díjat alapított az évad legjobb epizodistáinak.
Nyaralóját a Magyar Nemzeti Színháznak adományozta, hogy alkotóházként
működjön. 2002-ben az új Nemzeti avatásakor a nevét sem említették.
Tavaly lett volna kilencven- éves. A színházi szakmában nem emlékeztek
meg róla.
Gobbi Hilda új végrendeletet írt 1987-ben. Nemcsak súlyosbodó
betegsége kényszerítette rá. A rendszer válsága, a fenyegető gazdasági
csőd komor jövőt festett, a színésznő féltette a magyar színházat. Mivel
családja, gyermeke nem volt, úgy döntött, vagyonát a szakmára, a
kollégákra hagyja. Régi barátját, Rőder Edit ügyvédet kérte föl
végrendelete elkészítésére, gondozására.
Gobbi úgy rendelkezett, halála után el kell adni budai, Orsó utcai, 164
négyzetméteres öröklakását és garázsát. Ezek akkori becsült értéke kb.
hatmillió forint volt. A pénz kétharmadából a színésznő Aase-díjat
alapított: "Az emlékezetes percek, pillanatok, szavak, mozdulatok
"főszereplői" az epizodisták részére."
A maradék kétmillió forintot idős színészek segélyezésére szánta. Arról
is rendelkezett, hogy visegrádi nyaralója a "Magyar Nemzeti Színház"
tulajdonába kerüljön, s alkotóházként működjön. A színésznő 1988 nyarán
hunyt el.
Rőder Edit lapunknak elmondta, az Orsó utcai lakást és garázst több mint
nyolcmillió forintért értékesítették. A végakaratnak megfelelően
1989-ben létrehozták az Aase-díjat. Gobbi Hilda szándéka szerint az
alaptőke kamatából évente négy epizodistát kell jutalmazni – 50-50 ezer
forinttal. Gobbi ennél is többet akart adni kollégáinak, ám az akkori
kulturális miniszter, Köpeczi Béla ahhoz már nem járult volna hozzá,
hogy egy magándíj értéke az állami Jászai Mari-díjat felülmúlja.
A díj alaptőkéjét a kulturális tárca és a Színházi Társaság (a Magyar
Színházművészeti Szövetség jogutódja) kezeli. A legjobb
mellékszereplőknek járó jutalmat évenként két színésznőnek és két
színésznek kell odaítélni. A végrendelet elkészítésekor azonban még nem
számolhattak a rendszerváltás gazdasági következményeivel, az
inflációval. A megmaradó összeget, az Aase-díj alaptőkéjét természetesen
kamatoztatták. Ám paradox helyzet állt elő: bár a díj alaptőkéje évről
évre növekedett, a végrendeletben előírt összegtől eltérni nem lehetett.
Gobbi Hilda közcélokra szánt vagyona – jelenleg már majdnem 28 millió
forint – hosszú ideig "holt tőkeként", felhasználatlanul gyarapodott a
bankban. Rőder Edit és a vagyonkezelő színházi szövetség folyamatosan
kérvényezte, hogy a kultuszminisztérium engedélyezze a végakarat
módosítását: növeljék a díj összegét. 2001-ben Rockenbauer Zoltán
miniszter bólintott a kezdeményezésre. 2002-ben és tavaly az
Aase-díjasok már 220-220 ezer forintot kaphattak.
A sikertörténetben azonban szépséghibák is vannak. Gobbi kívánsága volt,
hogy a díj kiosztásáról héttagú bizottság döntsön, amelynek elnöke a
mindenkori művelődésügyi miniszter vagy a színházért felelős helyettese.
De az ország egyik nagy színészének végakaratát a tárcavezetők nem
tartották fontosnak. "A bizottságban soha sem vett részt
kultuszminiszter. A művészeti főosztály egyik munkatársa képviseli a
tárcát" – állítja Vajda Márta, a Színházi Társaság ügyvezetője.
Az
Aase-grémium további tagjait jelenleg a Színészkamara választja. A
színházaktól kérnek évente javaslatot a díjazottakra. Valójában nem az
évad legjobb epizodistáit tüntetik ki, hanem főleg idősebb művészeknek
osztják a pénzt, életműdíjként. Nyilván egyszerűbb "ismertségi alapon"
juttatni, mint fáradságos előadásnézéssel vesződni. A díjosztás
furcsaságáról Rőder Edit lapunktól értesült: "Helytelenítem. Gobbi Hilda
kifejezetten azzal a szándékkal hozta létre a díjat, hogy a legjobb
epizodistákat segítse." Az ügyvéd hozzáteszi, rosszallásán túl többet
nem tehet. Az általunk megkérdezett független jogi szakértők szerint
viszont ha a végrendelet céljától, szellemétől eltérnek, ügyészi
felügyeleti eljárás is indítható.
Gobbi Hilda idős színészek segélyezésére alapítványt kívánt létrehozni,
de halála után a kultuszminisztérium jogi kifogásai miatt ez nem jött
létre. A több mint kétmillió forint kamatait a Színházi Dolgozók
Szakszervezetéből és a Színházi Társaságból alakult bizottság ítéli oda
rászorultsági alapon. A végrendeletben nem szerepel, hogy a minimum
tízezer forintos évi segélyből hányan részesülhetnek. Mivel a kamatot
minden évben szétosztották, az alaptőke nem emelkedett. A segély összege
így ma már jelentéktelen.
Gobbi Hilda kedvelt pihenőhelye volt a visegrádi nyaralója. Ennek
kulturális értéke felbecsülhetetlen: "A ház kő és fa építőelemeinek 80
százaléka a Magyar Nemzeti Színház Blaha Lujza téri lebontott épületéből
származik... A házba épített régi kiskapu, melynek kilincsét oly sok
nagy művészünk nyomta le naponta, s Jászai Mari, Bajor Gizi, Somlay
Artúr öltözőinek ajtajai is kisugározzák a színész sorsát" – írja
végrendeletében Gobbi. Az alkotóházat a "Magyar Nemzeti Színházra"
hagyta.
A színésznő Rőder Editet bízta meg azzal, hogy az alkotóház
használatával kapcsolatos szabályzatot kidolgozza. E munkában részt
kellett volna vennie a Színházművészeti Szövetség két tagjának és az
akkori Nemzeti öt színészének is. A szabályzat a mai napig nem készült
el. "A régi Nemzetivel nem alakult ki kapcsolatom. Tisztességgel átadtam
nekik az ingatlant, a benne lévő ingóságokkal együtt. Többé nem
értesültem arról, mi van az alkotóházzal" – mondja az ügyvéd. Az akkori
Nemzeti – ma Pesti Magyar Színház – gazdasági igazgatója, Pollák
Magdolna 1991-ben került az intézményhez. Úgy véli, szabályzat nélkül is
az előírtaknak megfelelően használták az üdülőt.
Gobbi Hilda célja az volt, hogy a Nemzeti Színház tagjain kívül más
vezető színművészek, rendezők, dramaturgok is használhassák az
alkotóházat. Ám úgy tudjuk, színészkörökben a nyaralót nemigen ismerik,
nem járnak oda. Pollák Magdolna ezt elismeri. Jelentkezési sorrendben
juthat be bárki, de saját színházuk tagjai, munkatársai helyzeti
előnyben vannak.
Mégsem volna jogos elvárni a Pesti Magyar Színháztól, hogy reklámozzák
az üdülőt. Ők csupán fenntartói az állami tulajdonú alkotóháznak. Gobbi
Hilda halála után a kultuszminisztérium felújíttatta az épületet, ám
1989 óta fillér támogatást sem adott. A Pesti Magyar Színház saját
büdzséjéből fedezi az évi 2,5 milliós fenntartási költséget.
2002-ben felépült az új Nemzeti Színház. A kultuszminisztérium a régi
Nemzeti nevét Pesti Magyar Színházra változtatta, és megnevezte azokat a
vagyontárgyakat, amelyeket át kell adnia az új teátrumnak. A listán az
alkotóház nem szerepelt. Pedig jogi szakértők szerint ez immár a Jordán
Tamás vezette színházat illetné meg. Az új Nemzeti gazdasági vezetője,
Farkas Ágnes azt mondja: remélik, tavaszra hozzájuk kerül a ház, a
minisztériummal már tárgyaltak erről. A Nemzeti Kulturális Örökség
Minisztériumában viszont közölték: az alkotóház ügyében még senki sem
fordult hozzájuk. Egyébként is úgy tudják, az ingatlan a Pesti Magyar
Színház tulajdona, az üdülő sorsa nem tartozik rájuk. Úgy látszik, a
Gobbi Hilda halála óta eltelt tizenhat évben még a jogviszonyok
tisztázására sem volt idő.
Gobbi Hilda egyszer azt mondta egy interjúban: "Én sohasem voltam "csak"
színész. Hiszek abban a sokak által ostobaságnak vélt közhelyben, hogy a
színész akarva-akaratlanul mindig politizál. Már csak azért is, mert
másfél méterrel magasabban áll a közönségnél, amikor szól hozzá."
Számára a politika a másokért való felelősséget és szolgálatot
jelentette. A háború után a munkás- és parasztszármazású
színinövendékeknek megalapította a Horváth Árpád Kollégiumot, később
idős színészek számára létrehozta az Ódry Árpád Színészotthont, a fiatal
kollégák lakásgondjainak enyhítésére a Jászai Mari Lakóházat.
Megszervezte, megnyitotta a Bajor Gizi Színészmúzeumot. Hetvenötödik
születésnapján, 1988-ban tiszteletére ünnepséget rendeztek kollégái. Az
est bevételét, százezer forintot a színésznő azonnal felajánlotta a
majdani Nemzeti Színház javára, és a teátrum építésére országos
gyűjtőakciót kezdeményezett.
Amikor tizennégy évvel később az Orbán-kormány felavatta az új Nemzeti Színházat, Gobbi Hilda nevét meg sem említették.
Keretes
A fővárosi önkormányzat két éve Gobbi Páholy-programot indított. Évente
2-3 ezer forintos színházi utalványt kaphatnak budapesti pedagógusok,
kollégiumi diákok, illetve gyermekvédelmi támogatásban részesülő
tanulók. Az utalvánnyal az összes fővárosi színházat kedvezményesen
látogathatják. Schiffer János, a fővárosi önkormányzat kulturális
ügyekért felelős főpolgármester-helyettese elmondta, Gobbi Hilda
születésének kilencvenedik évfordulójára, 2003-ban nem szerveztek
megemlékezést, ünnepséget. Sem a teátrumok, sem a színházi szervezetek
nem fordultak hozzájuk ilyen kéréssel.
Az új Nemzeti pr-osztályán elmondták: az évforduló alkalmából külön
megemlékezést nem tartottak, ám gálát rendeztek a Színházi Világnapon,
ahol videobejátszással emlékeztek a művésznőre. Egyébként sem "Gobbi-",
sem más színházbérletük nincsen. A volt Nemzetiben vannak bérletek, de
Gobbi Hilda nevét egyik sem viseli. "A színésznő a halála előtti években
a Katona József Színház tagja volt" – indokol Téri Tibor ügyvezető
igazgató. Ők sem rendeztek tavaly ünnepséget Gobbi Hilda születésnapján.
"Ezen az alapon a régi Nemzeti Színház összes művészéről meg kellene
emlékeznünk Jászai Maritól Bajor Giziig. Erre nincs kapacitásunk.
Egyébként is már nem ez a Nemzeti Színház" – említi Téri. (Különben
Budapesten csak a József Attila Színházban van Gobbi-bérlet.)
A Színházi Társaság sem emlékezett rá 2003-ban. A Színházi Dolgozók
Szakszervezete viszont ünnepséget tartott az Ódry Árpád Otthonban. Az
idős művészek azután megkoszorúzták Gobbi Hilda sírját a Farkasréti
temetőben.
Az Orsó utcai ház falán Gobbi Hilda nevét nem jelzi emléktábla.
Kommentáld!