Mesét mondani és
mesét hallgatni az életben maradásért.
A mesét azért lehet olyan jól alkalmazni az élet minden
területén -
kiváltképp a gyógyításban és a felnőtté válás, valamint a felnőttkor
útvesztőiben -, mert a történetek mindig valami olyan dologról szólnak,
ami az
élet működését, folyamatát veszélyezteti.
Az egyensúly
megbomlása
alaphelyzetnek számít a mesékben, s a mese hősei nem csinálnak mást,
minthogy
megmutatják azokat az utakat, amelyek kivezetnek az adott vészhelyzetből
vagy
problémából. Persze a kivezető utak a valóságban mindig veszélyeket és
kudarcokat rejtenek magukban, s nincs ez másképp a mesékben sem. A
lényeg az,
hogy a hős elinduljon, ne ijedjen meg a változás lehetőségétől, hiszen
épp erre
építheti további életét, méghozzá egy újabb, vélhetőleg magasabb
fejlődési
fokon. A mesék egyik áldásos hatása a terápiában épp az, hogy erőt adnak
az első
lépések megtételéhez, azaz kimozdítják a pácienst a holtpontról.
De aki
sok
mesét
ismer, az tudhatja, hogy tulajdonképpen az első lépések után következnek
az
„igazi” megpróbáltatások. Az útnak indulás pusztán annyit jelent, hogy
felvállaljuk a sorsunkat, s ha kell, szembenézünk a sárkányainkkal is.
Ez
többféleképpen valósulhat meg. A mesék segítségével ránézhetünk az
életünkre
kívülállóként, külső szemlélőként, s kezelhetjük akár analizálandó
személyként
is a mese hősét. Ez a befogadói magatartás azonban nem vezet tartós
eredményre
saját életünkre vonatkozóan, hiszen az, hogy kívülről megértünk valamit,
még nem
feltétlenül jár együtt belső változással. Mély belátások és sorsfordító
döntések
csak akkor születhetnek bennünk a mesék segítségével, ha a történeteket
lelki
dokumentumokként, azonosulási mintákként kezeljük, azaz valóban saját
létünkre
és lehetőségeinkre vonatkozó üzeneteket látunk bennük, s megértjük: más
utak is
léteznek, mint amilyeneket megszokásból választunk. Meggyőződésem
szerint a
mesék hősei azért (is) oly sikeresek, mert nincsenek koncepcióik a
világról,
azaz határtalannak látják azt, ami természete szerint valóban
határtalan. Ugyan
mi okuk lenne azt feltételezni, hogy amit nem tudnak adott pillanatban,
arra nem
is képesek néhány pillanattal később?
A
népmesék
valójában
csak a XIX. század végétől kezdve tekinthetők „gyerekműfajnak”, a
mesélés mindazidáig a felnőttek számára nyújtott lehetőséget önmaguk és a
világ mélyebb
megismerésére és megértésére. Elmondható, hogy egészen addig a
mesék a
bölcsőtől
a koporsóig végigkísérték egy ember életét. A különféle történetek a
valóság
más-más aspektusát tárták fel, így a különböző életkorú mesehallgatók
olyan
eseményekkel is megismerkedhettek, amelyeket közvetlenül nem éltek át.
A
népmesék (és az élet) gazdagságát jelzi egyébként a népmesei
műfajcsoportok
sokfélesége is: egyes események, élettapasztalatok állatmesékben
élnek
tovább, mások tündérmesék vagy novellamesék formáját
veszik
magukra, megint mások legendamesékben, tréfás mesékben,
falucsúfolókban vagy hazugságmesékben jutnak kifejeződésre.
Ez azt
jelenti, hogy a mesék segítségével szinte az élet minden lényeges
mozzanatára
rátekinthetünk akár külső szemlélőként (állatmesék), akár szenvedő
alanyként
(tündérmesék), vagy éppen a józan ész megfontolásaival (novellamesék),
netán egy
isteni rend tagjaként (legendamesék), sőt jót mulatva magunk és mások
gyarlóságain (falucsúfolók, tréfás mesék, hazugságmesék). Ezt a sokféle
nézőpontot a gyógyításban is nagyszerűen lehet alkalmazni, ha
elfogadtatjuk a
„betegekkel”, hogy a népmeséket ne dajkameséknek, hanem olyan
segítségnek
tekintsék, amelyen keresztül megérthetővé válik a világ, és benne az
ember a
maga örömeivel, konfliktusaival, kétségeivel és a boldogság iránti
vágyával.
További lehetőséget jelent, ha a különböző népek meséit összevetjük
egymással,
ugyanis minden nép egy kicsit másképp néz ugyanarra a problémára.
Előfordulhat,
hogy egy magyar népmesében felbukkanó életproblémára valamely skandináv
mesében
találunk megoldást, és fordítva. A mesék gazdagságát a változatokban
való
továbbélésük is jelzi, tulajdonképpen elmondhatjuk, hogy a mesemotívumok
száma
végtelen. Ez a tény már önmagában is nagy horderejű a meseterápiában.
Amellett,
hogy a
befogadó eldöntheti, számára a mese kitalált történet lesz-e, melynek a
valósághoz semmi köze, vagy igazság, amelyhez több szálon is
kapcsolódhat, annak
is el kell dőlnie, hogy kivel azonosítja magát a szereplők vagy éppen a
tárgyak,
természeti alakzatok közül. Ebben az azonosulásban nem az a fontos, hogy
a
kiválasztott személy jó vagy rossz, hanem az: bajban van-e vagy sem. És
ha
bajban van, vajon arra vár-e, hogy megszabadítsa valaki ettől a bajtól,
vagy
érez magában annyi erőt, hogy végigjárja az önfelszabadítás útját? Az is
sokat
elárul a páciensről, ha azzal a hőssel azonosul, aki a segítő, megmentő
funkciókat látja el a mesében, sőt az is árulkodó, ha valaki az egymást
morzsoló
kősziklákban, a láthatatlanná tévő köpönyegben, netán az égig érő fában,
egy
nádszálban vagy tölgyfaágban ismer magára.
A mese
hőse
tudja,
hogy a boldogság csak személyes erőfeszítés révén érhető el, s azt is,
hogy
senki nem fogja helyette megoldani a problémákat. Segítőre akadhat - s
rendszerint akad is -, de ezek a segítők általában csak útba igazítják
vagy
megerősítik őt abban, hogy jó úton jár, esetleg varázseszközzel
ajándékozzák
meg. A mesékben egyetlen univerzális segítő akad: a táltos paripa. Ez a
mesemotívum már önmagában is rendkívül fontos, hiszen életünkben döntő
jelentősége van annak, hogy miként választunk lovat magunknak. A ló az,
akire
fel lehet ülni, aki távolságokat tud megtenni velünk, s akivel el lehet
jutni
egyik pontról a másikra. Épp ezért nem mindegy, hogy saját istállónkba
bekukkantva, melyik lovat választjuk ki, s a kiválasztott lényt mivel
etetjük
meg.
Nem
véletlen, hogy az a két idősebb testvér, akik az arany-,
illetve az
ezüstszőrű paripára pattannak rá, már az első akadálynál elbuknak, s
lógó orral,
dolguk végezetlenül kullognak vissza atyjukhoz. (Természetesen a két
idősebb
királyfi is mi magunk vagyunk, méghozzá egy korábbi fejlődési fokon,
amikor még
rosszul választottunk.)
Ellenben a
legkisebb királyfi, aki az istállóban
nem
talál megfelelő lovat, a szemétdombon néz körül, s meg is találja azt a
gebét,
aki a trágyában félig elmerülve alig él. A királyfi nem átallja kiásni
onnan, mi
több, a határig a saját hátán cipeli. Amikor ez a bizonyos határ
átlépetik, a gebe megrázza magát, és hatlábú táltossá változva égő
parazsat kér
eledül. Nos, ez a komlex mesemotívum egyrészt arról szól, amit Jung
egyszerűen
így fogalmaz meg: „Az ember bizony csak abban képes kiteljesedést és
megelégedést találni, amije még nincsen, mint ahogyan nem lehet
jóllakatni
azzal, amiből szükségén felül birtokol”.
Másrészt
egyértelmű mesei
üzenetnek
látszik az, hogy az előttünk lévő akadályok legyőzéséhez nem a jól
ismert,
fényesre csiszolt, egyszer már jól bevált és üdvözítő technikák (arany-
és
ezüstszőrű paripák) vezetnek, hanem az ismeretlen, elhanyagolt
képességeink
felélesztése, annak a tudásnak az aktivizálása, mely nem feltétlenül a
racionalitás mentén ragadható meg. A mesék általában a
nem-intellektuális utakat
erősítik bennünk, s a mai kor emberének erre az erősítésre egyre nagyobb
szüksége van, hogy ne veszítse el végképp ember voltának utolsó morzsáit
is.
A csodás
motívumok is
azért vannak a mesékben, hogy ezeket az utakat erősítsék. A mese mágikus
elemei
a szabadság szellemi dimenziói felé tárják szélesre kapukat. Az, hogy
valaki a
mesében mágikus képességekkel rendelkezik, nem azt jelenti, hogy a
fekete vagy a
fehér mágia bavatottja, hanem azt, hogy képes felszabadulni az anyagi
világ
kötöttségei alól, és olyan szellemi áttörést végrehajtani, amelyben
minden
megtörténhet. Akár még az is, hogy alakot vált, vagy varázslatra bír egy
vesszőt. Ne feledjük: a tökéletesen végrehajtott tetteknek valóban
mágikus
erejük van!
A
meseterápia
egyébként akkor a leghatásosabb, ha a mesék szimbólumait nem tesszük a
páciens
számára nyilvánvalóvá, hiszen már pusztán a szimbólumok megértéséből
rengeteg
érzelmi energia fakad. Gyerekek számára különösen veszélyes a
racionalizálás, a
meseelemzés. Velük akkor lehet a leghatásosabban együttműködni, ha abból
az
egyszerű kérdésből indulunk ki, hogy „te ki vagy a mesében?” vagy „te
kire
akarsz hasonlítani a mesében?” Bámulatosan pontosan megnevezik azt a
szereplőt,
akinek mesebeli helyzete az ő valós élethelyzetükkel rokon, vagy akinek a
szerepe erősen vonzza őket. A kisgyermek még nem képes megfogalmazni a
benne
keletkező feszültségeket, szorongásokat és félelmeket, viszont a meséken
keresztül közölni tudja ezeket. Akár úgy, hogy erősen ragaszkodik egy
adott
meséhez, és többször is kéri ennek elmesélését, akár úgy, hogy ő maga
kezd el
történeteket kitalálni. Mindkét esetben intenzív fantáziamunkát végez, s
a belső
képek már önmagukban is gyógyító (szorongáscsökkentő) hatásúak. A
gyerekek
kitalált történeteit nagyon komolyan kell venni, mégpedig sok más ok
mellett
leginkább azért, mert ezekben ölt testet az legféltettebb titka, ezeken
keresztül lehet közelebb kerülni személyiségének mélyebb rétegeihez.
A nehezen
kommunikáló
gyereket is szóra lehet bírni a mesék segítségével. Ennek egyik módszere
talán
még valóban Sahrazádtól származik, aki mindig a legizgalmasabb résznél
hagyta
abba a mesélést, felcsigázva így a király kíváncsiságát, ugyanakkor
újabb esélyt
adva magának az életben maradásra. A gyerekek sem szeretik a
befejezetlen
meséket, s inkább maguk találják ki a mese végét, mintsem befejezés
nélkül
hagyják. A saját befejezés is sok mindent elárul róluk, s ez is éppúgy
támpont
lehet a további munkához, mint a rajzoltatás, bábozás, dramatikus játék.
Másik
módszer a szóra bírásra az, ha segítséget nyújtunk egy mese
kitalálásához:
megbeszéljük vele, hogy kik szerepeljenek a mesében, hol játszódjon a
történet,
milyenek legyenek a szereplők, és ki kivel legyen kapcsolatban. Néhány
segítő
mondat után csodálatos történeteket képesek kitalálni, amelyek már a
kimondás
által is feszültségcsökkentő hatásúak.
Mert a
meseterápiában
a belső képek mellett a szavaknak is nagy jelentőségük van. A
meseterápia sikere
tulajdonképpen három tényezőtől függ: a megfelelő mese kiválasztásától, a
befogadói attitűdtől és a mesemondó személyétől. A mesét mondó
személynek
rendelkeznie kell a mesemondók bölcsességével és tudásával, emlékeznie
arra a
kellően megbízható bölcseleti anyagra, amely az évszázadok alatt
összegyűlt, és
hosszú időn keresztül szóban hagyományozódott tovább generációról
generációra. A
mesemondónak azokat a tapasztalatokat kell közvetítenie, melyek valaha,
mítoszokban élve, egy törzs szellemi kincsestárát képezték,
következésképpen
folyamatos ellenőrzés és „jóváhagyás” alatt álltak, majd amikor a
mítoszok a
darabjaikra hulltak, az egyes motívumok a mesékben őrződtek tovább. A
mese
segítő ereje épp abban áll, hogy a létünkre vonatkoztatható ismeretek,
üzenetek
sűrített formában jelennek meg benne, s a mesehallgató ezt a sűrített
formát
tölti meg saját élete eseményeivel.
Ebből
következően a
meseterapeuta nem a pszichoterapeuta munkáját végzi, hanem a
mesemondókét. A
mesemondók mindig szoros kapcsolatban álltak a mesehallgatókkal,
azonnali
válaszokat adtak a mesehallgatás közbeni reakciókra, s úgy igazították a
hallgatóság igényeihez, kedélyállapotához, szellemi színvonalához a
meséket,
hogy közben nem csorbítottak rajtuk. A mesemondó rengeteg energiát fejt
ki annak
érdekében, hogy elődeihez méltó módon adja tovább a rábízott történetet.
Ez a
hallatlan koncentráció és emlékezetmunka a meseterápiában szintén
gyógyító
erővel ruházza fel az elmondott (nem felolvasott) meséket.
Van még
egy
lényeges
különbség a meseterápia és a pszichoterápia között. Nevezetesen az, hogy
míg a
pszichoterápia az elfojtás alatt álló sötét tartalmak vagy árnyoldalak
után
kutat, a meseterápiában az ember fénytermészete válik érdekessé. Ilyen
értelemben a meseterápia nem is akar senkit meggyógyítani (mert nem is
feltételezi senkiről, hogy beteg), hanem beavat a sors rejtelmeibe,
mégpedig
úgy, hogy e beavatás során igyekszik felszínre segíteni mindama a
világosságot,
ami a tudatban és a lélekben egyaránt adott minden ember számára,
legfeljebb
éppúgy tartós elfojtás alatt áll, mint az a bizonyos „szennyes”.
Sahrazádnak
három
fiúgyermeke született a királytól az ezeregy éjszakán át tartó
mesemondás során.
Amikor ajkairól elfogyott a szó, azt kérte Sahrijár királytól, hogy
mentse fel
őt a halál alól a gyermekek kedvéért. A király bevallotta, hogy ezt már
rég
megtette, hiszen a mesék hallgatása közben egyre több „öröm borította be
a
király lakát”, s az uralkodó reggelente „boldogan kelt, áldással
eltelten”.
Micsoda
gyönyörűség
is ez az emberiség számára: a mesék gyógyító ereje által boldogan
ébredni,
áldással eltelten...
Dr.
Boldizsár
Ildikó
|
Kapcsolódó hírek:
Az OPÁL és a DOGMA SZÍNHÁZ felvételt hirdet társulatába
Meséld el: Tündér Ilona és Árgyélus
Mese és valóság - Túl az Óperencián, Üveghegyen is túl....