Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
15 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Új fogyasztóvédelmi intézmény
Európai Fogyasztói Központ – Magyarországon
Az Európai Unió egyik legfontosabb célja az egységes belső piac
megteremtése. Az egységes piac feltételeinek azonban nem csupán
makrogazdasági szinten kell teljesülnie, hanem a fogyasztók részére is.
Ahhoz,hogy mi, fogyasztók részesülhessünk az egységes piac nyújtotta
előnyökből, szükséges azoknak az intézményeknek a felállítása, amelyek
biztosítják a fogyasztói jogok.
Az Európai Unió alapelvei közé tartozik az áruk szabad
mozgásának elve. Szintén alapelv a személyek szabad mozgásához
kapcsolódó jog. Csatlakozásunk az unióhoz többek között azt
eredményezte, hogy jelentősen könnyebbé vált az unión belüli utazás, vásárlás.
Mind gyakrabban van lehetőségünk az uniós országokban, hogy kedvezményes vagy annak tűnő szolgáltatásokat vegyünk igénybe, olcsóbban vásároljunk valamit. Ahhoz azonban, hogy mindezt nyugodt szívvel külföldön megtehessük, szükséges, hogy az esetleg felmerülő fogyasztói problémákkal legyen kihez fordulni.
Magyarországi vásárlás esetén, ha gondunk van a blokkal
(nyugtával, jótállási jeggyel) nyugodtan visszamehetünk oda, ahol a
terméket vásároltuk vagy a szolgáltatást igénybe vettük. Mindezt
megtehetjük külföldi áru, szolgáltatás vásárlás esetén is, de ez
általában (földrajzi, nyelvi okok miatt) nehézségbe ütközhet.
Az ilyen, azaz a határon átnyúló fogyasztói panaszoknál gondot okozhat, hogy mindig a szolgáltatás helyszíne szerinti szabályok az irányadók. Vagyis ausztriai vásárláskor az osztrák, spanyolországi nyaralásnál a spanyol jog szerint érvényesíthetjük igényünket. Aligha van olyan fogyasztó, aki minden uniós tagállam fogyasztóvédelemmel kapcsolatos jogszabályait ismerné.
A határon átnyúló panaszok érvényesítésére más tagállambeli fórumok az
illetékesek, ezért a fogyasztó – részben a rendszer ismeretlensége,
részben az esetleges nyelvi nehézségek miatt – fokozottan
kiszolgáltatott helyzetben van.
Nincsenek egységes szabályok
Az EU-nak nincsenek minden területre kiterjedő, egységes fogyasztóvédelemi szabályai.
Különösen igaz ez a jogérvényesítés eszközeire. Éppen ezért
fontos a közös fogyasztóvédelmi szabályok és a gyakorlat Európa-szerte
való összehangolása az áruk és szolgáltatások biztonságossága ügyében.
Másrészt a fogyasztók gazdasági érdekeit úgy kell figyelembe venni,
hogy az bennük növelje a belső piacon bárhol kötendő ügyletekhez
szükséges bizalmat.
Az unió „régi” tagországaiban már korábban is szembesültek
ezekkel a problémákkal. A határon átnyúló panaszok orvoslásának
elősegítése érdekében, az Európai Bizottság Fogyasztóvédelmi
Főigazgatósága támogatásával alakították ki az európai fogyasztói
központokat (European Consumer Centre: ECC) (a továbbiakban: Fogyasztói
Központ). Az elgondolás azon alapult, hogy valamennyi tagállamban
alakuljanak meg a Fogyasztói Központok, egy együttműködő hálózatot
alkotva. Európai Fogyasztói Központ
Szinte valamennyi európai uniós tagállamban, valamint
Norvégiában és Izlandon működik Európai Fogyasztói Központ. Nem
beszélhetünk azonban egységes működési gyakorlatról.
Több országban civil szervezetek mellett tevékenykednek a
fogyasztói központok, míg máshol a hatóságok működtetik őket. Ám ez nem
befolyásolja a hálózat működését, mert az egyes központok feladatukat önállóan, a háttérintézménytől függetlenül látják el.
A Magyarországi Európai Fogyasztói Központ működtetését 2006-ra az Országos
Fogyasztóvédelmi Egyesület nyerte el az Ifjúsági, Szociális Családügyi és Esélyegyenlőségi Minisztérium által kiírt pályázaton.
A fogyasztói központok feladataik ellátása során kizárólag a
határon átnyúló fogyasztói panaszokkal foglalkoznak. A belföldi
fogyasztói panaszok nem tartoznak hatáskörükbe.
Hazai és határon átnyúló panaszok
A Fogyasztói Központ
tevékenységét alapvetően két részre lehet osztani, egyrészt a hazai
fogyasztókat érintő feladatokra, másrészt a többi tagállam
állampolgárainak határon átnyúló panaszkezelésére.
A hazai fogyasztóknál fontos különbséget tenni az előzetes
információnyújtás és az utólagos panaszkezelés között. A nemzetközi
tapasztalatok azt mutatják, hogy kiemelkedő szerepe van a megelőző
tanácsadásnak, mellyel számos fogyasztói panasz kiküszöbölhető, illetve
ezek kockázata csökkenthető. Az információnyújtást segítik az év során
megjelenő tanulmányok, a Fogyasztói Központ honlapja, melynek tartalma
folyamatosan bővül, és nem utolsó sorban a mostani számtól kezdve a
Kosár magazinban biztosított rendszeres megjelenés.
Már létező, határon átnyúló fogyasztói panasznál a gazdálkodó
szervezet székhelye szerinti vitarendezési fórum jár el, e tagállam
anyagi jogát és eljárási szabályozását alkalmazva. A fogyasztónak az
idegen állam fórumához fordulásból adódó nehézségeit a saját nemzeti
koordináló állomása (Fogyasztói Központ), segíti, illetve vállalja át.
Mindez azt jelenti, hogy külföldi vásárlással, szolgáltatással
kapcsolatos panaszbejelentést tehet a fogyasztó a nemzeti Fogyasztói
Központban, ahol a panasz angol nyelvre történő fordítását követően,
megküldésre kerül a lefordított anyag a másik tagállam Fogyasztói
Központjába. A gazdálkodó szervezet székhelye szerinti tagállam irodája
közvetlenül megkereséssel fordulhat a gazdálkodó szervezethez. Ha a
megkeresés eredményes, általában nincs szükség további lépésekre, és a
fogyasztói panasz rendezése eredményesen zárul.
Amennyiben nem vezet eredményre, tájékoztatást nyújt az
igényérvényesítési lehetőségekről, különös tekintettel az alternatív
vitarendezési eljárásokról, valamint azok feltételeiről, mely a hazai
Fogyasztói Központon keresztül jut el a panaszoshoz.
Elengedhetetlen az írásos forma. Mindebből következően a
fogyasztói központok eljárása írásbeliségen alapul. A fogyasztók
személyesen vagy írásban (ez lehet elektronikus és hagyományos levél
is) fordulhatnak a Fogyasztói Központhoz, de konkrét megkeresés esetén,
elsősorban a fordítási feladatok miatt, elengedhetetlen az írásos
forma. Amennyiben más tagállam fogyasztójának van panasza magyar
gazdálkodó szervezet tevékenységére, elsősorban hazája Fogyasztói
Központját célszerű felkeresnie, amely, ha szükséges, megkereséssel
fordulhat a magyar Fogyasztói Központhoz. Ekkor a magyar Fogyasztói
Központ, teszi meg a korábban említett lépéseket, egyrészt lefordítja
magyar nyelvre a megküldött panaszt, majd ezt követően közvetlen
megkereséssel fordulhat a gazdálkodó szervezethez, valamint szükség
esetén tájékoztatást nyújt az igényérvényesítési lehetőségekről.
Természetesen a fogyasztók közvetlenül is fordulhatnak az érintett
tagállam Fogyasztói Központjához.
Az európai fogyasztói központok létrehozása nem jelenti azt,
hogy kizárólag ez az útja a határon átnyúló fogyasztói panaszok
rendezésének, ez csupán egy lehetőség. Azonban a határokon átnyúló
kereskedelem, és ezzel együtt az ahhoz kapcsolódó fogyasztói panaszok
számának növekedése fokozottan alátámasztja az Európai Fogyasztói
Központ felállításának és működtetésének szükségességét, erősítve mind
a hazai, mind a tagországbeli fogyasztói bizalmat az egységes piac
előnyeinek kihasználása terén.
Dr. Morvay György, a budapesti Európai Fogyasztói Központ vezetője
A Fogyasztói Központ fő feladatai
Fogyasztói tájékoztatás a hazai és uniós fogyasztóvédelmi rendelkezésekről és azok érvényesíthetőségéről.
Információnyújtás, tanácsadás és segítségnyújtás a lehetőségek
megismeréséhez arra az esetre, ha a határon átnyúló áru vagy
szolgáltatás vásárlása, használata során problémák merülnek fel.
Segítségnyújtás
a fogyasztóknak kereskedővel/szolgáltatóval történő
egyezség/megállapodás létrehozásában a határon átnyúló fogyasztói
jogvitában.
Elvégzi az igényérvényesítéshez szükséges fordítási feladatokat.
Szükség szerint továbbítja a fogyasztói panaszt a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező alternatív vitarendező testülethez.
Szükség szerint továbbítja a fogyasztói panaszt az illetékes uniós tagország Európai Fogyasztói Központjába.
Részt vesz a fogyasztóvédelmi politika fejlesztésében, mind nemzetközi, mind európai uniós szinten. Panaszorvoslás EU-szerte
Pórul járt külföldön, valamelyik EU-tagországban, vagy annak itthonról is elérhető cégével?
Forduljon a budapesti Európai Fogyasztói Központhoz! 1012 Bp., Logodi utca 22–24.
|
|
M Imre írta 1 órája a(z) Megkapó, szívet melengető idézetek, versek, szövegrészek fórumtémában:
Takács Zsuzsa - Bizonyos emlékek Ajtót nyitsz a rövid ...
M Imre 2 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 2 órája a(z) Kicsivel később: most (tíz éves a Fortepan) blogbejegyzéshez:
Nem látjuk azt a rettenetes telet – Budapest ostromának ...
M Imre írta 2 órája a(z) Helyközi Járat néven hat magyar szerkesztőség fogott össze, hogy minél több emberhez jussanak el a vidék ügyei blogbejegyzéshez:
Nem kell, hogy Magyar Péter szeressen minket –...
M Imre írta 2 órája a(z) November 25.: a nők elleni erőszak megszüntetésének világnapja blogbejegyzéshez:
A Fidesz-frakció gombnyomogató-gépei és a ...
M Imre írta 2 órája a(z) Csak hivatkozási alapnak kellettünk a kormányzatnak - Interjú Lővei Pállal blogbejegyzéshez:
Sok ezer magyar család házát lehetne elbontani ugyanazért, ...
M Imre írta 6 órája a(z) Párhuzamos államot épít a kiszervezett közvagyonból a Fidesz videóhoz:
“Gazdasági semlegesség”: majd a kelet-ázsiai ...
M Imre írta 9 órája a(z) Hit Rádió: vendégünk dr. Gál András, a bicskei gyermekotthon áldozatainak ügyvédje videóhoz:
Leköszönt az evangélikus egyház vezetéséről Fabiny ...
M Imre írta 9 órája a(z) Orbán Viktor személyisége blogbejegyzéshez:
Sára Botond: Le kell bontani Tordai Bence házát | 2024. ...
M Imre írta 9 órája a(z) Orbán Viktor személyisége blogbejegyzéshez:
Eltitkolt gyermekről írt Magyar Péter Orbán Viktornak | 2024...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A nyílt internet helyzete Magyarországon 2019 (NMHH)
Bemutatkozik az Állami Egészségügyi Központ!
Nemzetközi ifjúsági táborokat kínálunk júliustól, egészen szeptember elejéig
Hogyan működik az EP -Mit fognak képviselni most megválasztott képviselőink?