Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Hajlamosak vagyunk a színekre mint tőlünk független jelenségekre gondolni, ez azonban nem így van: a színek a szemünkben és a fejünkben jönnek létre, tehát amit színnek érzékelünk nem több, mint az agyunkban létrejövő tudattartalom. Önmagában való szín nem létezik csak laboratóriumi körülmények között. Színérzékelésünket befolyásolják a fények, az árnyékok, a szomszédos színek, az hogy milyen anyagon, mekkora felületen látjuk az adott színt stb.
A tizenkét osztatú színkörA tizenkét osztatú színkör megalkotása szintén Johannes Itten nevéhez fűződik. A színkör folytonos átmenetet képez az egyes színek között, ami a tökéletesség képzetét kelti bennünk. Tanulmányaink során bizonyára mindannyian megismerkedtünk a három alapszínnel: a sárgával, a vörössel és a kékkel.
Ezeket elsődleges színeknek nevezzük, az összes többi szín a keverékükből jön létre.
A másodlagos színek az alapszínek keverékei: a narancs (sárga + vörös), a zöld (sárga + kék) és az ibolya (vörös + kék)
A harmadlagos színek az elsődleges és a másodlagos színek keverékei: a sárgásnarancs (sárga + narancs), a vörösesnarancs (vörös + narancs), a vörösesibolya (vörös + ibolya), a kékesibolya (kék + ibolya), a kékeszöld (kék + zöld), és a sárgászöld (sárga + zöld)
A fekete és a fehér nem részei a színkörnek, csak a színek sötétítésére/világosítására szolgálnak.
A színkörből még egy fontos adat olvasható le, a szemben elhelyezkedő színek komplementer vagy kiegészítő színpárok, amik különösen erősítik egymást ha egymás mellett vannak, de kioltják egymást, ha -mint festékeket- összekeverjük őket.
Függetlenül a körülményektől a fejünkben mindig ugyanazon érzetek alapján kódoljuk a színeket. Ezek a színek fő jellemzői, a színezet, a telítettség és a világosság. Ezeken kívül asszociatív módon is megkülönböztetjük a színeket, például hőérzetük alapján hidegnek vagy melegnek.
Végezetül nézzük meg, hogyan helyezkednek el a színek a térben. Az eddigi összefüggéseket a legjobban egy színgömbbel tudjuk szemléltetni.
A színgömb egyenlítői zónájában vannak a színkör tiszta színei. A sarki zónákban helyezkedik el a fehér és a fekete. A fehér póluspont és az egyenlítői színek között láthatjuk az egyenlő tónuskülönbséggel kivilágosított színeket, a fekete póluspont irányába pedig az egyenlő tónuskülönbséggel sötétített színeket.
Mit látunk, ha felszeleteljük a gömböt?
A középső hosszanti tengelyen a fekete és a fehér közötti szürke értékek vannak, ezek a középszürkék adják a gömb centrumát.
A vízszintes, horizontális metszeteken a színek élénk és tompa árnyalatai láthatók. Ezek a szürkéhez közelítő árnyalatok a színgömb szemközti oldalán elhelyezkedő komplementer színek keverékeiből adódnak.
Különösen fontos ezeknek a tulajdonságoknak a megértése, hiszen az évszakelméletbenaz egyes csoportoknak dominánsan egy-egy színtulajdonság áll a legjobban. (például az Ősz és a Tavasz meleg színtipusok, a Nyár és a Tél hidegek)
Források és egyben ajánlott irodalom:
Johannes Itten 2002. A színek művészete
www.szintan.hu
http://sdt.sulinet.hu (színtanra vonatkozó fejezetei)
|
|
M Imre 22 órája új képet töltött fel:
M Imre írta 23 órája a(z) Tendzin Gyaco, a 14. dalai láma képhez:
KORÁBBI CIVILIZÁCIÓK ÉS AZ EMBERISÉG JÖVŐJE ...
M Imre írta 23 órája a(z) Megkapó, szívet melengető idézetek, versek, szövegrészek fórumtémában:
VÁLASZD MEG BÖLCSEN A HARCAIDAT... Amikor valaki ...
M Imre írta 1 napja a(z) Kicsivel később: most (tíz éves a Fortepan) blogbejegyzéshez:
Budapest, XII., Anna rét. Monspart Sarolta tájfutó ...
M Imre írta 1 napja a(z) MOK – Az EU-ban Magyarország költ a legkevesebbet a betegeire! videóhoz:
KÖZösségi oldaluk: https://www.facebook....
M Imre új linket töltött fel: MOK: tobbeterdemel.hu
M Imre írta 1 napja a(z) Az egészségügy átalakításának terveiről blogbejegyzéshez:
MOK: 2500 milliárddal költ kevesebbet a magyar állam az...
M Imre 1 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 2 napja a(z) Hit Rádió: vendégünk dr. Gál András, a bicskei gyermekotthon áldozatainak ügyvédje videóhoz:
Eltussolás, visszatámadás, nulla számonkérés | 2025. ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!