Internet: A Kodály-módszer

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1046 fő
  • Képek - 4188 db
  • Videók - 1429 db
  • Blogbejegyzések - 1407 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 622 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1046 fő
  • Képek - 4188 db
  • Videók - 1429 db
  • Blogbejegyzések - 1407 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 622 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1046 fő
  • Képek - 4188 db
  • Videók - 1429 db
  • Blogbejegyzések - 1407 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 622 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1046 fő
  • Képek - 4188 db
  • Videók - 1429 db
  • Blogbejegyzések - 1407 db
  • Fórumtémák - 90 db
  • Linkek - 622 db

Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

1906-ban jelent meg az első kiadvány azokból a népdalokból, amelyeket Kodály Zoltán falun gyűjtött. 1923-ban "Psalmus Hungaricus" című oratóriumának bemutatója volt, ennek kapcsán fordult a gyerekkar, illetve a gyerekkari irodalom felé. Ezután születtek szebbnél szebb gyermekkari művei. A Kodály-módszer egyik fő vonása, hogy minden zenét tanuló számára vonatkozik, bárhol éljen az illető, bármennyi pénze legyen is, vagy hogy van-e vele született zenei adottsága. A másik fő vonása az egységesség. A módszert olyan tanárok továbbítják tanulóik felé, akiknek képzése is az egységen alapul. A mai tanítók már a Kodály-módszeren nőttek fel.

Kodály megírta a "333 olvasógyakorlat"-ot, az "Ötfokú zene" négy füzetét, a "Bicínia Hungarica" négy füzetét, melyek egy célt szolgáltak: visszahozni az elfeledett népdalokat a köztudatba. Kodály járt Párizsban és Angliában is. Angliai útjai során megfigyelte az ottani zeneoktatást, a zenészek szakképzettségét és az egész országot átfogó kóruskultúrát. Magyarországon évek teltek el, amíg a régi rendszer megszűnt. A Kodály-módszer csak a II. világháború vége, 1945 után vált általánossá hazánkban.

"Énekelni mindenki tudhat"- mondta Kodály, azonban a zenei írás-olvasás elsajátításához feltétlenül meg kell ismerkednünk a mindenki számára hozzáférhető hangszerrel, az emberi hanggal. Zenei nevelésünk alapja a karéneklés. 1929-ben "Gyermekkarok" című tanulmányában leírja, hogyan lehetne az iskolai énektanítást érdekesebbé, értékesebbé tenni. Minden zenepedagógiával foglakozó foglalkozó írásában kiemeli az iskolai énektanítás színvonalának emelését.

Ezek:

 

  • a zenének központi szerepe legyen a nevelésben
  • a zenei analfabétizmus akadályozza a zenei műveltség fejlődését és a hangversenyek látogatottságát
  • a zeneoktatást meg kell javítani a tanítóképzőkben
  • már gyermekkorban el kell kezdeni a gyermekeket a zenére nevelni és csak legjobb zenei anyagot szabad nekik adni a megfelelő szinten
  • a napi éneklés ugyanolyan fontos, mint a napi torna
  • a gyerek zenei anyanyelve a magyar népzene legyen
  • az emberi hanggal, az énekléssel jussunk el a zenei tehetségekhez
  • nagyon fontos a karéneklés, ehhez külföldi remekműveket kell felhasználni, a magyar nyelvű kórusirodalmat a magyar zeneszerzők teremtsék meg a népzene felhasználásával
  • a zene tanítása állami feladat, ezért a kormánynak pénzt kell rá fordítani.

  • 1937-ben jelent meg a "Bicínia Hungarica" című sorozatának első füzete. A bicíniumok magyar gyerekek számára íródtak. Az alap az volt, hogy a népzenei gyökerekből, énekelve, karénekelve jusson el a gyerek a zeneirodalom nagy alkotásaihoz. Ez más népeknél ugyanígy megvalósítható. A "Bicínia Hungarica" módszertani útmutatójában már konkrétan leírja Kodály, hogy be kell vezetni a relatív szolmizációt, és a pentaton hangsor legyen a magyar zenei anyanyelv alapja. Ebben az írásában emeli ki Kodály a többszólamú éneklés fontosságát. Ez a füzet nagyrészt magyar népdalokat tartalmaz. Nem sokkal később megírta az "Énekeljünk tisztán!" című énekgyakorlat-sorozatot.

    Ezután jelent meg a "Bicínia Hungarica" második és harmadik füzete, melyek szintén magyar népdalokból állnak, majd egy negyedik, mely mari népdalokat tartalmaz.

    Kodály kifejtette: meg kell ismerkedni a rokon népek dalaival, ha ezekben már jártas a növendék, akkor térjen át idegen népek dalaira, és ha lehet, az adott nép nyelvén énekelje azt.

    1943-ban megjelent a "333 olvasógyakorlat", mely a mai napig a zenét tanuló gyerekek zenei ábécés könyve. Ebben a szerző rávezeti a gyerekeket a globális kottaolvasásra.

    Megjelent az "Ötfokú zene" négy füzete is. Az első füzet száz magyar népdalt, a második száz kis indulót, a harmadik száz mari dallamot, a negyedik pedig száznegyven csuvas népdalt tartalmaz. A második füzetet óvodás gyerekek számára írta Kodály. 1937-ben kiadott cikkében az énekkari gyakorlatokkal foglakozik. Ebben írja le, hogy a zongora nem megfelelő eszköz a karéneklés elősegítésére, és hogy ne a zongora hangjára tanítsa be a karvezető a műveket, hanem énekelve.

    Ugyanebben az évben egy vidéki kisvárosban járt, ahol ezeket mondta:
  • a férfikarokat alakítsák vegyessé, így több remekművet is megismerhetnek
  • a gépi zene helyett inkább aktívan énekeljenek
  • a zenei alapműveltséget az iskolában kell megszerezni

  • 1941-ben így nyilatkozott: a zene mindenkié, a zenei műveltség megalapozását már óvodás korban el kell kezdeni, s ennek alapja az ének.

    Szintén 1941-ben jelent meg a "Zene az óvodában" című cikke is, melyben hangsúlyozta, hogy a zenei nevelés sokoldalúan fejleszti a gyermek képességeit, és a népi játékokban kapcsoljuk össze az éneket és a mozgást.

    Egy másik cikkében arról ír, hogy csak az a gyerek kezdjen el tanulni valamilyen hangszeren, amelyik már tud kottát olvasni. Ez 1945 után meg is valósul, mert akkortól kezdve a hangszeren való tanulást egy egyéves előképző előzi meg, melyen a gyerekek megtanulnak kottát olvasni.

    1953-ban ír arról, hogy "Ki a jó zenész?". A jó zenésznek nagyon fontos a hallás fejlesztése, a kottából éneklés, a karban éneklés, nagy haszna van a középszólamban éneklésnek és a jó zenész legyen tájékozott az irodalomban is. A jó zenész négy fő jellemzője:
    1. kiművelt hallás,
    2. kiművelt értelem,
    3.kiművelt szív,
    4. kiművelt kéz.
    Ezeknek egyensúlyban kell lenniük.

    Az 50-es évektől kezdve sorra születtek Kodály két- és háromszólamú gyakorlatai. Címeik: 55,44,33,22,66,77 kétszólamú énekgyakorlat és "Tricínia", azaz 28 háromszólamú gyakorlat, mely később 29 lett egy korábbi kiadványból kiegészített darabbal. Megjelentek az énekes-zongorakíséretek, az "Epigrammák" is.

    A Kodály-módszer ma már világhírű. A világ számos országában tanulnak ezzel a módszerrel a gyerekek.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Cél a zenei nevelésben: a magyar zenekultúra
    Eszközök:


  • zenei írás-olvasás általánossá tétele az iskolákon át
  • zenei szemlélet öntudatra ébresztése
  • világirodalom kiemelkedő alkotásainak közkinccsé tétele

    Kodály koncepciói megalkotása során sok példát vett a múltból.
    Először is Guido d'Arezzo: a korabeli Szent János himnusz kezdő szótagjainak (ut re mi fa sol la) módosításával, és a 7. hangot hozzáadva (si vagyis mai nevén ti) megkapjuk a mai szolmizációs hangokat.

    Ez a Guido-féle szolmizáció századokkal később átadta, illetve megosztotta a helyét az ábécés elnevezéssel. (C, D, É, F, G, Á, H). Ahogy 1 hangnak van ábécés és szolmizációs elnevezése is, ugyanúgy van egyszerre abszolút és relatív is. Mint a neve is mutatja, a szolmizációs (vagy relatív)hangok 'mozoghatnak', ám amint lerögzítjük a kulcsot, előjegyzéseket stb., és ábécés hangként írjuk fel őket, onnantól meg szabva minden hang helye.A dó helyének megváltoztatását Rudolf J. Weber is használta a svájci oktatásban.

    John Spencer Curwen a szolmizációs kezdőbetűket használja a vonalrendszer elhagyásával a hangmagasságok jelölésére. Továbbá bevezette a kézjeleket, melyek szintén segítették az oktatást.

    Emile Joseph Maurice Chevé a szolmizációs hangokat fokjelölésként alkalmazta. Hangjegyek pótlására számokat is használt. Számneveket mi is használunk a zene más területein:

     

  • a dallam hangjait számozzuk a skála fokai szerint
  • hangközök gyakorlásakor és éneklésekor
  • akkordok éneklésekor, mikor azok hangtávolságait akarjuk jelölni

    Chevé nevezte el a ritmusokat is, de bonyolultabban, mint a mai, köznapi használatban.
    Emile Jaques-Dalcroze munkájának eredménye az ütemezés, tapsolás, kopogás, ritmikai elemek gyakorlati alkalmazása. Zeneiskolai oktatásban is használják, különösen az 1. években: egyenletes járás dal egyidejű éneklésével. A Dalcroze-ritmika a zongorakíséretes mozgásművészeti tréning alapja.

    Kodály koncepciói erősen megegyeznek Leo Kestenbergével. Mindketten vallották, hogy:

     

  • a zene mindenki számára elérhető legyen
  • fontos a zenével való nevelés
  • hatékony tanításnak általános és centrális szervezettség a kritériuma
  • a tanárképzés előtérbe helyezése
  • nemzetközi tapasztalatcserének nagy a jelentősége

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Zeneoktatásunk alapja az éneklés, elsőrendű és egyik legfontosabb tevékenység. A zenéhez legkönnyebben vezető út a saját énekhangunk. A hangszeren játszók is jobban elképzelik a zenét, ha magukban énekelnek.

    Ezért fontos a néma éneklés, vagyis belső hallás. Mikor az írott zenét már eléneklés előtt el tudjuk képzelni magunkban. Ezt a képességet fejlesztő gyakorlatok:

     

  • legelőször a ritmus tapsolása, dobolása stb.
  • kézjelről megfigyelt dallamnak az emlékezetből való megszólaltatása
  • kétszólamú énekléskor jelre szólamcsere
  • hangszeren 1 kottakép memorizálása, majd hangszeresen fejből visszajátszása.

    A zenei írás-olvasás elsajátítása szintén fontos. Régi latin közmondás: 'Tam turpe est nescire Musicam quam Literas.' - 'Nemcsak az írástudatlan, aki nem tud betűt olvasni, hanem az is, aki nem tud zenét olvasni.' Így Kodály szerint is ˝A zene föltétlen szükséges az ember fejlődéséhez, a nevelés lényeges része.˝ Ezt a készséget már óvodás korban lehet fejleszteni:

     

  • azonos és különböző
  • kérdés-felelet fogalma
  • nyitó-záró motívumok felismerése és megkülönböztetése

    Ezek begyakorlása után könnyedén tudunk rögtönözni, improvizálni.Így fejlődik a formaérzék és az általános muzikalitás is elmélyül.

    A harmóniai elemek először éneklés, majd hallás, végül írás útján kerülnek felismerésre. Ilyenek a hangközök, hangsorok, hangzatok, vokális és hangszeres ellenpont.

    A transzponálás a relatív szolmizáció természetéből eleve adódik, ugyanígy velejár a kulcsokban való jártasság stb. Tehát a gyermekeket más-más hangmagasságokban énekeljenek. Azonban ha már ismerik az ábécés hangokat, akkor a kottaképben kulccsal, előjegyzéssel ellátott dallamot lehetőleg abszolút hangmagasságban gyakorolják.

    Az írás - diktálás szintén lényeges alkotóeleme Kodály koncepciójának. ˝Nem jó zenész az, aki nem hallja, amit lát, és nem látja, amit hall…˝- mondta Kodály.

    1945 után már a hangszeres oktatás reformja is megindult. A vokális kezdés zenei előképzőben direkt tanít olyan népdalokat, melyek későbbi hangszeres zenetanulásunkban segítségünkre válik. Kodály ˝24 kis kánon a fekete billentyűkön˝ c. műve is a kezdeti hangszeres oktatással foglalkozik. A kánonok közül a szerző többet 1 sorba írt le szolmizációs hangokkal, majd a 2. szólamot énekelve adja hozzá a növendék. Ez igen magas koncentrációra nevel, és korábbi tanulmányinkat is fel tudjuk itt használni: visszhangének, ritmuskánon, memóriagyakorlat, formaérzék, frazeálás, stb.

    A hegedűiskola például szintén a gyermek korábbi tanulmányaira támaszkodik. A relatív szolmizáció szerint a húrokon való pengetés első 3 hangja: dó-ré-mi, bármelyik húrról indulva. Mivel a szolmizációs hangzás tisztán él benne, ezért éneklés után ki tudja javítani a hibás fogásokat.

    Ugyanez a folyamat figyelhető meg a hangszeriskoláknál, a saját hangszercsoportjának megfelelően. Minden iskola - a Kodály elv szerint - zenei anyanyelvvel, népdallal kezd. Ezek során támaszkodik a gyermek korábbi szolfézstanulmányaira. Majd a növendék a további zenei elemeket aktívan, énekléssel egybekötve szerzi meg: társas éneklés, - zenélés. Ez négykezes játékokhoz kitűnő gyakorlást jelent.


    A zenét tanulók közt időről-időre rendeznek zenei írás-olvasás felmérést, mely ugyancsak Kodály kezdeményezésére indult el hazánkban. Először a Zeneakadémián, majd egyre szélesebb körben. Több korcsoportra osztva, melyekhez maga Kodály finanszírozta a díjakat, és több versenyfeladatot ő állított elő.

    Ma sokfelé, szakiskolákban, zeneiskolákban, ének-zenei általános iskolákban is rendeznek ilyen fajta versenyeket. Kodály ezek alapján általános képet kapott, hogy hol tarunk a zenei analfabetizmus leküzdésében. Pl. autogram kéréskor is, csak olyannak osztott, aki el tudta énekelni a Kodály által rögtönzött kisebb dallamot.

    Kodály javaslatára új iskolatípus is alakult, az ének-zenei általános iskola. Ezekben naponta van énekóra, amelyen résztvevő diákok tudományosan bizonyítottan jobban teljesítenek minden más tantárgyban IS. A naponta végzett zenei foglalkozás fejleszti a tiszta éneklést, a ritmusérzéket, az átélt interpretálást, a memóriát, pontosságra nevel. Csiszolja a tempó-, dinamikai jelekre figyelést, felfogóképességet. Műveli a kifejezőkészséget, bővíti a fantáziát. A gyors asszociálás és koncentrált figyelés többek közt kifejleszti a matematikai készséget, a zenei ritmus érzékelése pedig jobb tornászokat nevel.

    Az USA-ban stanfordi egyetemen - ahol Kodály előadást is tartott - tudományos céllal fejlődésben visszamaradt gyermekeket vizsgáltak Mary Helen Richards Threstold to music (Kodály elvének 1 külföldi adaptációja) c. munkáját felhasználva.

    Kiderült, hogy azok, akik a zenei nevelésben részesültek sokkal jobb eredményt mutattak, többet fejlődtek, mint azok a társaik, akik a szokásos módszerrel tanultak.

    Ugyanígy a Kodály-koncepciót tanítva a bostoni és Nem Haven-i körzet hátrányos helyzetű, színes bőrű gyermekeknek, azt tapasztalták, hogy nyelvi nehézségekkel küzdő, nehezen civilizálható csoportok rendszeres zenetanítás mellett pozitív, fejlődő tendenciát mutattak.

  •  

     

    Címkék: kodály-módszer

     

    Kommentáld!

    Ez egy válasz üzenetére.

    mégsem

    Hozzászólások

    Ez történt a közösségben:

    M Imre írta 9 órája a(z) Az egészségügy átalakításának terveiről blogbejegyzéshez:

    Indul a kórházi kommandózás: az orvosok mellett a betegek ...

    M Imre írta 9 órája a(z) Hulladékcsökkentési Eszköztár blogbejegyzéshez:

    Megállíthatatlanul ömlik a szemét a Tiszába Már...

    M Imre írta 10 órája a(z) Paksi bővítés: résfalra vonatkozó építési engedély | Aszódi Attila (riport) videóhoz:

    Elöntötte az áradó Tobol vize az orosz uránbányát, radioaktív ...

    M Imre írta 11 órája a(z) Szép (?) új világ... (a könyv) képhez:

    Szep__uj_vilag_a_konyv_2058917_4242_s

    A könyv napja 1995-ben az UNESCO A könyv napjává ...

    M Imre írta 11 órája a(z) Vegán receptblogok (gyűjtés) blogbejegyzéshez:

    Megérkezett a legújabb heti receptajánlónk, amiben ezúttal...

    M Imre írta 11 órája a(z) Társalgó fórumtémában:

    Nagy Márton: Egymilliárd forintot kapnak a kávéházi ...

    M Imre írta 11 órája a(z) Veganuár 2021 végeredmények – hatásunk a világra egyetlen hónap alatt blogbejegyzéshez:

    Zombiszarvas-kór végezhetett két vadásszal A két férfi ...

    M Imre írta 12 órája a(z) Akkumulátorgyárak árnyékában videóhoz:

    Göd: Több mint 43 ezer négyzetméterrel bővítené gödi ...

    M Imre írta 12 órája a(z) Váratlanul visszakapta 0444-es technikai számát a MET blogbejegyzéshez:

    „Közös fotózkodás a Miniszterelnök Úrral!” –...

    M Imre írta 12 órája a(z) Az egészségügy átalakításának terveiről blogbejegyzéshez:

    Szóvá tették a takarítók, hogy nem fizették rendesen a ...

    Szólj hozzá te is!

    Impresszum
    Network.hu Kft.

    E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu