Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Jézus születése után 40 nappal, az ószövetségi törvénynek engedelmeskedve, József és Mária bemutatja Őt a Templomban, bemutatva a Törvény által előírt áldozatot. Erre a történetre emlékezve az Egyház gyertyát szentel, innen az ünnep elnevezése. A bulvársajtó és a kereskedelmi média számára február 2-a a „medve kibújásának ünnepe”. Valójában ez a nap a 40. Jézus születése után, már elnevezésében is rendkívül gazdag, s Jeruzsálemben már a 4. századtól ünnepelték. |
Nevezik Mária tisztulásának (Purificatio), hiszen az ószövetségi törvény szerint ekkor kellett Máriának szülése utáni áldozatát bemutatnia Lev12). Ez az elnevezés, és az ünnep tartalma a 10. Századtól terjedt el nyugaton. A Keleti Egyház a „Találkozás” Hypapante néven nevezi, a Simeonnal (Lk2,25-35), és Anna próféta asszonnyal való találkozásra utalva (Lk2,34-38). Nevezik még „Urunk bemutatása” ünnepének is, hiszen a gyermek Jézust születése után 40 nappal mutatták be a Templomban, teljesítve a szintén ószövetségi előírásokat: „minden elsőszülött fiúgyermek az Úrnak legyen szentelve!” (Kiv13,2). A „Gyertyaszentelő Boldogasszony” elnevezés pedig az ekkor végzett szertartásra utal, ami már a 4. Századtól elterjedt a Római Egyházban. Az elnevezések jelzik azt a szimbolikus és szakrális gazdagságot, amely az ünnep mögött
meghúzódik.
ünnepben találkozik az Ó és Újszövetség, a Törvény és az Evangélium, hiszen a keresztény értelmezés szerint az Ószövetség értelme az Újban tárul föl, az Újszövetség pedig benne gyökerezik az Óban. A Törvény értelme Jézus Krisztusban, az Ő személyében és sorsában tárul föl és teljesedik be. Ugyan akkor ebben az ünnepben, a gyertyaszentelés szimbólumában találkozik a pogányság és a kereszténység is. A Debreczeni-kódex szerint: „régönte a rómaiak Mars isten anyjának tiszteletére, kit ők Februárnak hívnak vala, minden ötödik esztendőben, égő fáklyákkal és szövétnekökkel kerülnek vala mind a városszerte…” A pogány római szertartást, amely ténylegesen élő volt Rebruus és Plútó tiszteletére, s amely abból állt, hogy a várost égő gyertyákkal járták körül, s tisztulási rítusokat végeztek, a római Egyház nem akarta kiirtani, hiszen annak gyökerei kulturálisan és pszichésen is mélyre nyúltak, hanem megkeresztelte ezt a napot, s a világban megjelenő Világosságnak szentelte.
Az ünnep csak később vált Mária-ünneppé, s manapság a Zsinat utáni liturgia ismét Jézust a Világ-Világosságát állítja középpontba. A gyertya maga is, minden archaikus szimbolizmusa mellett Jézust jeleníti meg: a gyertya viasza az Ő emberségét, eleven lángja pedig isteni természetét jelzi. bitalom és öröm találkozik az ösztönös emberi természetből fakadó babonás, mágikus hajlammal. A szentelt gyertya a hívőknek figyelmeztetés, hogy ahogyan a gyertya önmagát emészti föl, hogy másoknak javára legyen, úgy kellene másokért
lennünk nekünk is. gyertya védekezés a Gonosz ellen; a betegség, békétlenség, jégeső vagy vihar ellen, s óv a halott visszatérő lelkétől. Jeles nap ez tehát, amit már a Szabolcsi-zsinat 1092-ben a kötelező ünnepek közé sorolt, s a történelmi Magyarország területén jó néhány oltárt szentelt neki. Ezeken a szárnyas oltárokon az ószövetségi alakok Simeon és Anna békés találkozása látható az Újszövetség képviselőivel Jézussal és Máriával, még akkor is, ha Simeon jóslata Mária szenvedéseiről, a gyertya ábrázolásával az áldozati jelleget erősíti. A szentelt gyertya, mint Jézus Krisztus jelképe egyike a legrégibb szentelményeknek.
a gonosz, rossz szellemek el ne cseréljék, és meg ne rontsák. Amikor a fiatal anya először ment templomba az úgynevezett „egyház-kelőre” vagy „avatásra”, szintén szenteltgyertyát vitt a kezében. Gyertyát égettek a súlyos beteg és a halott mellett is. Egyes vidékeken a haldokló kezébe szentelt gyertyát adtak, „hogy annak fényénél múljon ki a világból”. Mindenszentek és halottak napján, de más nagyobb ünnepeken is meggyújtották a szentelt gyertyát. A vallásos néphit szerint vihar, égzengés, villámlás és jégeső alkalmával is szentelt gyertyát kell
gyújtani. Általában úgy vélik, hogyha február másodikán jó idő van, akkor későn tavaszodik. Ezért „Gyertyaszentelőkor inkább a farkas ordítson be az ablakon, minthogy a
nap süssön”. hagyománynak az eredete Bálint Sándor néprajzkutató szerint ez a latin versike: „Sole micante Maria Purificante: maius erit-frigius, quam ante”, azaz „ha Gyertyaszentelőkor süt a nap, hidegebb lesz, mint előtte”. táborilelkész.hu |
|
|
M Imre írta 6 órája a(z) November 25.: a nők elleni erőszak megszüntetésének világnapja blogbejegyzéshez:
Tegnap megölte a volt partnerét és életveszélyesen...
M Imre írta 7 órája a(z) November 25.: a nők elleni erőszak megszüntetésének világnapja blogbejegyzéshez:
„Végezd a dolgod, NMHH!” – a Médiatanács épülete előtt ...
M Imre írta 7 órája a(z) Párhuzamos államot épít a kiszervezett közvagyonból a Fidesz videóhoz:
Visszaperelte Siófok a fideszes városvezetés által jogtalanul...
M Imre írta 8 órája a(z) Decentralizált internet P2P, Blockchain alapokon? blogbejegyzéshez:
a Revolut lekapcsol egy fontos szolgáltatást Magyarországon ...
M Imre írta 8 órája a(z) A Víz Világnapján ismét feltárul a Kőbányai medence kapuja blogbejegyzéshez:
Mi az a talajban kialakított vízbázis? A talajban kialakított ...
M Imre írta 8 órája a(z) November 25.: a nők elleni erőszak megszüntetésének világnapja blogbejegyzéshez:
„Fedetlen mellekkel ránk kell, hogy nézzenek” – Film...
M Imre írta 9 órája a(z) Egy ukrán újságíró írása 10 dologról, amit a Nyugatnak tudnia kell a kijevi helyzetről blogbejegyzéshez:
Üzenet az ukrán népnek. # Molnár Áron https://www....
M Imre írta 9 órája a(z) Ismeri a szandi mandit? (Gyarmathy Lívia, 1969. | részlet) videóhoz:
Schubert Gusztáv halála után női főszerkesztője lett a ...
M Imre írta 12 órája a(z) Helyközi Járat néven hat magyar szerkesztőség fogott össze, hogy minél több emberhez jussanak el a vidék ügyei blogbejegyzéshez:
CSATT - Alkotmányellenes az 1% elvétele? A műsor...
M Imre írta 12 órája a(z) Orbán Viktor személyisége blogbejegyzéshez:
Orbán Viktor közeli és távoli rokonai, barátai, haverjai, ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!