Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Jézus születése után 40 nappal, az ószövetségi törvénynek engedelmeskedve, József és Mária bemutatja Őt a Templomban, bemutatva a Törvény által előírt áldozatot. Erre a történetre emlékezve az Egyház gyertyát szentel, innen az ünnep elnevezése. A bulvársajtó és a kereskedelmi média számára február 2-a a „medve kibújásának ünnepe”. Valójában ez a nap a 40. Jézus születése után, már elnevezésében is rendkívül gazdag, s Jeruzsálemben már a 4. századtól ünnepelték. |
Nevezik Mária tisztulásának (Purificatio), hiszen az ószövetségi törvény szerint ekkor kellett Máriának szülése utáni áldozatát bemutatnia Lev12). Ez az elnevezés, és az ünnep tartalma a 10. Századtól terjedt el nyugaton. A Keleti Egyház a „Találkozás” Hypapante néven nevezi, a Simeonnal (Lk2,25-35), és Anna próféta asszonnyal való találkozásra utalva (Lk2,34-38). Nevezik még „Urunk bemutatása” ünnepének is, hiszen a gyermek Jézust születése után 40 nappal mutatták be a Templomban, teljesítve a szintén ószövetségi előírásokat: „minden elsőszülött fiúgyermek az Úrnak legyen szentelve!” (Kiv13,2). A „Gyertyaszentelő Boldogasszony” elnevezés pedig az ekkor végzett szertartásra utal, ami már a 4. Századtól elterjedt a Római Egyházban. Az elnevezések jelzik azt a szimbolikus és szakrális gazdagságot, amely az ünnep mögött
meghúzódik.
ünnepben találkozik az Ó és Újszövetség, a Törvény és az Evangélium, hiszen a keresztény értelmezés szerint az Ószövetség értelme az Újban tárul föl, az Újszövetség pedig benne gyökerezik az Óban. A Törvény értelme Jézus Krisztusban, az Ő személyében és sorsában tárul föl és teljesedik be. Ugyan akkor ebben az ünnepben, a gyertyaszentelés szimbólumában találkozik a pogányság és a kereszténység is. A Debreczeni-kódex szerint: „régönte a rómaiak Mars isten anyjának tiszteletére, kit ők Februárnak hívnak vala, minden ötödik esztendőben, égő fáklyákkal és szövétnekökkel kerülnek vala mind a városszerte…” A pogány római szertartást, amely ténylegesen élő volt Rebruus és Plútó tiszteletére, s amely abból állt, hogy a várost égő gyertyákkal járták körül, s tisztulási rítusokat végeztek, a római Egyház nem akarta kiirtani, hiszen annak gyökerei kulturálisan és pszichésen is mélyre nyúltak, hanem megkeresztelte ezt a napot, s a világban megjelenő Világosságnak szentelte.
Az ünnep csak később vált Mária-ünneppé, s manapság a Zsinat utáni liturgia ismét Jézust a Világ-Világosságát állítja középpontba. A gyertya maga is, minden archaikus szimbolizmusa mellett Jézust jeleníti meg: a gyertya viasza az Ő emberségét, eleven lángja pedig isteni természetét jelzi. bitalom és öröm találkozik az ösztönös emberi természetből fakadó babonás, mágikus hajlammal. A szentelt gyertya a hívőknek figyelmeztetés, hogy ahogyan a gyertya önmagát emészti föl, hogy másoknak javára legyen, úgy kellene másokért
lennünk nekünk is. gyertya védekezés a Gonosz ellen; a betegség, békétlenség, jégeső vagy vihar ellen, s óv a halott visszatérő lelkétől. Jeles nap ez tehát, amit már a Szabolcsi-zsinat 1092-ben a kötelező ünnepek közé sorolt, s a történelmi Magyarország területén jó néhány oltárt szentelt neki. Ezeken a szárnyas oltárokon az ószövetségi alakok Simeon és Anna békés találkozása látható az Újszövetség képviselőivel Jézussal és Máriával, még akkor is, ha Simeon jóslata Mária szenvedéseiről, a gyertya ábrázolásával az áldozati jelleget erősíti. A szentelt gyertya, mint Jézus Krisztus jelképe egyike a legrégibb szentelményeknek.
a gonosz, rossz szellemek el ne cseréljék, és meg ne rontsák. Amikor a fiatal anya először ment templomba az úgynevezett „egyház-kelőre” vagy „avatásra”, szintén szenteltgyertyát vitt a kezében. Gyertyát égettek a súlyos beteg és a halott mellett is. Egyes vidékeken a haldokló kezébe szentelt gyertyát adtak, „hogy annak fényénél múljon ki a világból”. Mindenszentek és halottak napján, de más nagyobb ünnepeken is meggyújtották a szentelt gyertyát. A vallásos néphit szerint vihar, égzengés, villámlás és jégeső alkalmával is szentelt gyertyát kell
gyújtani. Általában úgy vélik, hogyha február másodikán jó idő van, akkor későn tavaszodik. Ezért „Gyertyaszentelőkor inkább a farkas ordítson be az ablakon, minthogy a
nap süssön”. hagyománynak az eredete Bálint Sándor néprajzkutató szerint ez a latin versike: „Sole micante Maria Purificante: maius erit-frigius, quam ante”, azaz „ha Gyertyaszentelőkor süt a nap, hidegebb lesz, mint előtte”. táborilelkész.hu |
|
|
M Imre írta 23 órája a(z) „A saját döntésünk, hogy nem felvételizünk az SZFE-re” – diákok írtak nyílt levelet Vidnyánszkynak blogbejegyzéshez:
Válasz Online: Most tényleg kitört a lázadás a MOME-n ...
M Imre írta 1 napja a(z) Az iskola és a bambusz irányítótorony blogbejegyzéshez:
Előrelépés a gimnáziumi felvételi minimálpontszám ...
M Imre írta 1 napja a(z) Az iskola és a bambusz irányítótorony blogbejegyzéshez:
Ahogy az a Krétán keresztül kiküldött szülői kérdőívből ...
M Imre új linket töltött fel: Adománytaxi (a szolidárisabb társadalomért)
M Imre írta 1 napja a(z) November 25.: a nők elleni erőszak megszüntetésének világnapja blogbejegyzéshez:
Áldozatsegítő lakásokat adtak át Óbudán | 2025. február 12. ...
M Imre írta 1 napja a(z) November 25.: a nők elleni erőszak megszüntetésének világnapja blogbejegyzéshez:
A múlt szombati tüntetésen több száz ember előtt bejelentettük: ...
M Imre írta 1 napja a(z) Az iskola és a bambusz irányítótorony blogbejegyzéshez:
Szülőként, pedagógusként feladatunk a fenntarthatóságra...
M Imre írta 1 napja a(z) Az iskola és a bambusz irányítótorony blogbejegyzéshez:
Október végén derült ki, hogy a kormányzat központi írásbeli ...
M Imre írta 1 napja a(z) Vegán receptblogok (gyűjtés) blogbejegyzéshez:
Vegetáriánus receptek (krisna. hu) https://krisna.hu/gasztro/
M Imre írta 1 napja a(z) Zöldmozgalmi tudástár | A Klímahét tanulságai alapján blogbejegyzéshez:
Bardóczi Sándor: Tapolcán ezévben is megszervezték a ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!