Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NetPolgár - Digitális Irástudó klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
NetPolgár - Digitális Irástudó klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A budapesti autósok híre rossz ugyan, döntő hányaduk mégis figyelmes a kerékpárosokkal szemben. Ettől függetlenül ők is elkövethetnek olyan hibákat, amellyel – ha nem is rosszhiszeműen, de – kellemetlen helyzetbe hozhatják, vagy balesetveszélybe sodorhatják az autóstársaknál jóval védtelenebb, de velük együtt közlekedő kerékpárosokat. Íme, néhány jó tanács a Sidiergo.com blog nyomán.
1. Kicentizve előzés
Szinte bizonyos, hogy
a kerékpáros mellett centikre elsuhanó autóvezető célja nem az, hogy
ráijesszen a bicajosra. Sokkal valószínűbb, hogy a magabiztosabb
sofőrök a sávváltást próbálják így megspórolni. Őket is, mást is
lebeszélnénk erről a manőverről. Egyrészt, mert a kerékpárosok számára
ez mindenképpen ijesztő és elbizonytalanító, tehát balesetveszélyes,
másrészt, mert szabálytalan. Érdemes ilyenkor arra gondolni, hogy a
kerékpárosok legtöbbje a szabályokat betartva, a sáv jobb oldalára
húzódva halad, ha tehát valami váratlan esemény történik (kiálló
csatornafedő dobja meg a kereket, vagy hirtelen kinyílik egy parkoló
autó ajtaja), akkor az egyébként kötelezően tartandó oldaltávolság
híján semmilyen menekülési út nem kínálkozik számára, s súlyos sérülést
szenved.
2. Felpattanó ajtók
Egyes –
külföldi - felmérések szerint az autós-biciklis koccanások nyolc
százaléka a klasszikus ajtó-rányitásos baleset, vagyis amikor egy autó
vezetője vagy utasa a kerékpáros forgalomra ügyet sem vetve,
figyelmetlenül száll ki autójából. Illetve figyel, de az autóforgalomra
koncentrál, egy kerékpáros így egyszerűen kívül esik a látókörén.
Ahogyan a figyelemfelhívó kampány szól: amire oda sem figyelünk, azt
könnyű elmulasztani.
A dolgot nehezíti, hogy a kerékpárosokat, ha szabályosan, a parkoló autók mellé húzódva közlekednek, nem is könnyű észrevenni. Ha tehát leparkolunk, bármennyire sietünk is, győződjünk meg arról, hogy nem közeledik a mellettünk lévő sávban kerékpáros. (Arról most ne ejtsünk szót, hogy még mindig vannak bringások, akik nem hajlandók lámpát venni kerékpárjukra. Ezt a felfoghatatlan őrültséget majd a kerékpárosoknak szóló cikkünkben tárgyaljuk meg.) Augusztus végén éppen egy ajtóval csaptak el egy kerékpárost a Nagykörúton, aki utána kizuhant a forgalomba, s egy kisbusz alá esett.
3. Parkolás a bringaúton
A
kerékpárúton parkoló autó éppen annyira bosszantó egy bicajosnak, mint
egy autósnak a külső sávban „másodikként megálló”, ott vészvillogóval
közlekedési akadályt képező kocsi. Ez persze nem jelenti azt, hogy
egy-egy halaszthatatlanul fontos ügy miatt a bringasávba parkírozva ne
várhatnánk el némi megértést a kerékpárosokról. De ne ez legyen az
alap, főleg azért nem, mert balesetveszélyes is: a 15-25 kilométeres
sebességgel haladó bicajosokat arra késztetheti, hogy kiforduljanak a
náluk lényegesen nagyobb sebességgel közlekedő kocsik közé, akik –
éppen a bicikliút miatt – erre nemigen számítanak.
4. "Még átférek"
A
balra kanyarodni készülő gépkocsivezetők gyakran rosszul mérik fel a
szembejövő sávban közeledő kerékpáros sebességét, tehát amikor még épp
át akarnak előtte csusszanni, komoly balesetveszélyt okozhatnak. A
szembejövő autók sebességének megítélésében nagy rutint szereznek a
vezetők, arra azonban valószínűleg kevésbé számítanak, hogy egy bicajos
is akár 40 km/h sebességgel közeledhet, különösen, ha egy lejtőn
gurulva közelít. A kerékpárosok számára ilyen helyzetekben életmentő
lehet, ha feltűnő színű ruházatban tekernek, vagy a bekapcsolt első
villogóval közlekedik olyankor is, amikor amúgy nem volna okvetlenül
kötelező. Az autóvezető számára feltűnőbb lesz így a jelenlétük.
5. Tapadás
Még
az autósok is bosszantó és arrogáns dolognak tartják, ha a mögöttük
jövő a biztonságos követési távolságra fittyet hányva, túl közelről
követi őket. A kerékpáros ráadásul eleve védtelenebb (s annak is érzi
magát) az autóforgalomban, számára tehát különösen feszélyező ez a
fajta – szabálytalan! - tapadás. A nyomuló autós a bicajosoknak még
erősíti is a már meglévő kényszerképzetet, hogy ő csak feltartja a
gyors autósokat.
Sokszor talán esze ágában sincs megfélemlíteni a bicajost, csak keresi a gyors előzés lehetőségét. Ám a kerékpáros ezt értelemszerűen nem tudja, a kényelmetlen helyzetben azonban könnyebben követhet el hibákat. De az autós is nagyobb baleseti kockázatot vállal: a kerékpárokon nincs féklámpa, nehezebb észlelni a fékezést, s könnyebb beleszaladni a bicajosba. Különösen ajánlott az óvatosság akkor, amikor a kerékpáros villamossínen, ráadásul mondjuk esős időben halad. Az elcsúszás veszélye számára ilyenkor elég nagy, a mögötte érkező autós tehát jobb, ha kellő féktávolságot hagy magának.
Bár idehaza egyáltalán nem bevett, a fejlettebb kerékpáros kultúrájú országokban a lassítani-megállni készülő kerékpárosok magasra emelt kézzel jelzik szándékukat a mögöttük érkezőknek. Érdemes a bicajosoknak kipróbálni, ártani nem árt.
6. Kóstolgatás
Az
amerikai nagyvárosoknak állítólag a budapestinél rosszabb a helyzet,
de azért így is előfordul, hogy az autósok ok nélkül belekötnek a
kerékpárosokba. Ez lehet gúnyos megjegyzés, lehet anyázás, agresszív
dudálás vagy fenyegetőzés. Utóbbinak egyik civilizálatlan,
szabálytalan, s életveszélyes módja, amikor a gépkocsivezető ráhúzza a
kormányt a mellette szabályosan közlekedő bicajosra. Persze mindenki
foghat ki rossz napot, s biztosan sok autós gondolja úgy, hogy a
kerékpárosok csak az ő bosszantására ülnek minden nap a nyeregbe, de ha
valaki ebben a molesztálásban örömét leli, arra nincs mentség.
7. A "jobb horog"
Megelőzni az út jobb szélére húzódott bicajost, majd egyből jobbra kanyarodni – a legveszélyesebb autós manőverek egyike. Bosszantó, hiszen lényegében a türelmetlenség az egyedüli oka, s mégis életveszélyes és szabálytalan. Érdemes tehát kivárni azt a pár másodpercet, amíg a kerékpáros elhalad a keresztutcában, s utána jobbra kanyarodni. Irányjelzőt pedig minden esetben használjunk. A kerékpárosoknak pedig azt tanácsolhatjuk: amikor olyan sávban haladnak, amely megengedi a jobbra kanyarodást, fél szemmel mindig figyeljenek a többi közlekedő, például a sietősen előző autósok szándékaira.
Az autósok dolgát persze a nem következetes
jelzések is nehezítik. Az egyik kockázatos forgalmi helyzet, amikor
jobbra kanyarodva kellene keresztezni egy járdára festett kerékpárutat.
Egyik helyen ugyanis a kerékpárosok ugyanúgy elsőbbséget élveznek itt,
mint a velük egy irányban haladó gyalogosok, másutt azonban az autósnak
a biciklivel szemben elsőbbsége van, amit a kerékpárosok gyakran
elmulasztanak megadni, s csak annak köszönhetik testi épségük
megőrzését, hogy a várható gyalogosforgalom, meg a kanyarodás miatt az
autós eleve lassít.
Következő cikkünkben lajstromba vesszük a kerékpárosok között előforduló bosszantó szokásokat is.
hvg.hu |
|
|
M Imre írta 13 órája a(z) „A saját döntésünk, hogy nem felvételizünk az SZFE-re” – diákok írtak nyílt levelet Vidnyánszkynak blogbejegyzéshez:
Ősztől színészképzést indul a Freeszfe Egyesület Forgács ...
M Imre írta 4 napja a(z) Óvatos ellenzéki összecsapás a miniszterelnök-jelöltek első vitáján blogbejegyzéshez:
Kilépett az LMP-ből a korábbi társelnök, szerinte az LMP ...
M Imre 4 napja új képet töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) November 25.: a nők elleni erőszak megszüntetésének világnapja blogbejegyzéshez:
Egyre több az „ősz válás”, amikor valaki 50 vagy akár 60...
M Imre írta 5 napja a(z) 2009-re bekeményít a Nemzeti Hírközlési Hatóság blogbejegyzéshez:
Minden DIGI-ügyfél érintett: Mit hívjak, ha gond van? Hol ...
M Imre írta 5 napja a(z) Apple Store 2003-ban videóhoz:
Aprópénzt fizetne az Apple a Siri hallgatózásáért | 2025. január...
M Imre írta 5 napja a(z) Szép (?) új világ... (a könyv) képhez:
Itt érzem magam otthon” – Beszélgetés Koltai Lajossal | ...
M Imre írta 5 napja a(z) Szép (?) új világ... (a könyv) képhez:
„Belül tökéletes vagyok, kívül meg...” – Kulka János és ...
M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: Január 4-én nagyszabású koncerttel ünnepli 17. születésnapját a Budapest Jazz Club. A 20 órától kezdődő eseménysorozaton Fellép a Nagy János Trio és Nagy-Czirok Csaba, 2025.01.04.
M Imre írta 5 napja a(z) Szép (?) új világ... (a könyv) képhez:
2025. január 1-jétől ingyenesen, szabadon hozzáférhető és ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!