M Imre üzente 1 hete

Dalai Láma - A boldogság tanítása | Hivatalos előzetes | JUNO11 (12)

„Még soha nem láttam olyan felvételeket Őszentségéről, ahol ilyen közvetlenül néz a kamerába, és így osztja meg a világról alkotott nézeteit. Lenyűgöző képsorok."
Richard Gere

A Dalai Láma – A boldogság tanítása egy bensőséges és mélyen inspiráló dokumentumfilm, amely a világ egyik legnagyobb tiszteletben álló spirituális vezetője utolsó filmes megszólalásaként is értelmezhető. A film főszereplője maga Őszentsége, a 14. Dalai Láma, aki közel 90 évesen ül le a nézővel szemtől szemben, hogy az élet egyszerű kérdéseiről – boldogságról, szenvedésről, békéről és együttérzésről – beszéljen olyan közvetlenséggel és bölcsességgel, amely egyszerre időtlen és sürgetően aktuális.
A film nem hagyományos életrajzi portré vagy tanításgyűjtemény, hanem egyfajta mozgó meditáció, amelyben az emberiség egyik legnagyobb gondolkodója néz bele a kamerába – és így belénk is. A film a világ állapotának, a globális környezeti, társadalmi és erkölcsi kríziseinek tükrében mutatja meg, hogyan élhetünk mégis reménnyel: ha saját magunkban keressük a boldogság forrását, és ezáltal a megoldás kulcsát – és ehhez gyakorlati iránymutatásokat, egyszerű, a mindennapokba beépíthető megküzdési technikákat is kínál mindazok számára, akik kiegyensúlyozottabb, harmonikusabb életre törekednek.

Ez nem film. Ez másfél óra jelenlét.

https://www.youtube.com/watch?v=4LftgNDsNAM
___

A Dalai Láma dokumentumfilmben tanítja meg, hogyan élhetünk reménnyel a szívünkben
Fidelio | 2025.08.07.

Október 30-án érkezik a hazai mozikba a Dalai Láma – A boldogság tanítása című bensőséges és mélyen inspiráló dokumentumfilm, amely a világ egyik legnagyobb tiszteletben álló spirituális vezetője utolsó filmes megszólalásaként is értelmezhető.

A Dalai Láma – A boldogság tanítása főszereplője maga Őszentsége, a 14. Dalai Láma, aki kilencvenévesen ül le a nézővel szemtől szemben, hogy az élet egyszerű kérdéseiről – boldogságról, szenvedésről, békéről és együttérzésről – beszéljen közvetlenül és határtalan bölcsességgel.

A film nem hagyományos életrajzi portré vagy tanításgyűjtemény, hanem egyfajta mozgó meditáció, amelyben az emberiség egyik legnagyobb gondolkodója néz bele a kamerába, és így belénk is – olvasható a JUNO 11 közleményében. A forgalmazó szerint a film a világ állapotának, a globális környezeti, társadalmi és erkölcsi kríziseinek tükrében mutatja meg, hogyan élhetünk mégis reménnyel:

-- ha saját magunkban keressük a boldogság forrását, és ezáltal a megoldás kulcsát

– és ehhez gyakorlati iránymutatásokat, egyszerű, a mindennapokba beépíthető megküzdési technikákat is kínál mindazok számára, akik kiegyensúlyozottabb, harmonikusabb életre törekednek.

A Dalai Láma – A boldogság tanítása nem egy film, hanem másfél óra jelenlét, melynek során maga a Dalai Láma inspirálja a nézőket – kövessenek bármilyen vallást, vagy legyenek akármilyen meggyőződésű emberek –, hogy a politikát, a globalizációt, az éghajlati válságot és az emberi kapcsolatok természetét átfogóbb szemszögből nézzék. A film a Dalai Láma szavai által vezérelve, megrendítő képekkel tárja fel világunk szépségét és fenyegetettségét, amelyre olyan nagy befolyással van az emberi tevékenység.

https://fidelio.hu/vizual/a-dalai-lama-dokumentumfilmben-tanitja-meg-hogyan-elhetunk-remennyel-a-szivunkben-183557.html

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Őszentsége a Dalai Láma a Dhomey Cholkha népe által 2025. június 30-án reggel a dharamszalai tibeti főtemplomban tartott hosszú életre szóló felajánlási szertartáson megerősítette megingathatatlan elkötelezettségét, hogy élete hátralévő részében - mind intézményén keresztül, mind személyes minőségében - az emberiséget szolgálja.
# Face of Tibet

https://www.facebook.com/watch/?v=1260971035677028

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Kína a világ legnagyobb gátját építi meg Tibetben
Privátbankár.hu | 2025. július 19.

India aggódva figyeli, amit Tibetben kezdett el Kína.

Gigantikus gát építését kezdte meg Kína szombaton a Tibetet és Indiát átszelőfolyón, Li Csiang miniszterelnök is részt vett az ünnepélyes megnyitón – közölte a kínai állami média híradásai alapján a BSS News.

https://www.bssnews.net/international/293742

Peking decemberben hagyta jóvá a Tibetben Jarlung Cangpo, Indiában pedig Brahmaputra néven ismert folyón induló projektet, amellyel az ország szén-dioxid-semlegességi célkitűzéseit és a tibeti régió gazdasági fejlesztését kívánják elérni.

A projekt öt vízerőmű megépítését foglalja magában, a teljes beruházás becsült összege mintegy 1,2 billió jüan (mintegy 167,1 milliárd dollár) – írja a Hszinhua.

India januárban közölte, hogy aggodalmát fejezte ki Kínának a tibeti projekt miatt, és kijelentette, hogy figyelemmel fogja kísérni és meg fogja tenni a szükséges intézkedéseket érdekei védelmében.

Kínát felszólították, hogy „biztosítsa, hogy a Brahmaputra folyásirányban lejjebb fekvő államok érdekei ne sérüljenek a folyásirányban feljebb fekvő területeken folytatott tevékenységek miatt” – közölte akkor az indiai külügyminisztérium.

Decemberben a pekingi külügyminisztérium azt mondta, hogy a projektnek nem lesz „negatív hatása”, és hozzátette, hogy Kína „fenntartja a kommunikációt a folyásirányban lévő országokkal”.

https://privatbankar.hu/cikkek/nemzetkozi/kezdhetunk-aggodni-kina-a-vilag-legnagyobb-gatjat-epiti-meg-tibetben.html

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Az ünnepi tortázáson az indiai kormány miniszterei és Richard Gere színész is részt vett. A szellemi vezető a születésnapja előtt azt mondta, hogy 130 évnél is tovább szeretne élni, és halála után ismét megszületni, hogy tovább vezesse a tibeti buddhizmust. Az észak-indiai Dharamszalában, buddhista szerzetesek körében rögzített videóüzenetében az utódlási folyamatról is beszélt, amely szerint a reinkarnáció felkutatását kizárólag a Gaden Phodrang Szervezet végezheti majd el.

https://telex.hu/kulfold/2025/07/06/dalai-lama-90-szuletesnap

Válasz

M Imre üzente 1 hónapja

Sükösd Miklós: A ma 90 éves dalai láma a tibeti buddhizmus ősi bölcsességét az emberiség közkincsévé tette | 2025. 07. 06.

1935. július 6-án született Tendzin Gyaco, a 14. dalai láma, akinek tanításai a tibeti buddhizmus mély filozófiai hagyományát a meditáció és a modern pszichológia gyakorlati alkalmazásaival ötvözik. Hogyan lett a Tibetből 23 évesen menekülni kényszerülő buddhista szerzetes az évtizedek során a glóbusz egyik legnagyobb tanítójává? Születésnapi cikkünk a dalai láma néhány filozófiai és pszichológiai, meditációs nézetét tekinti át.

A fiatal dalai láma 23 éves korában a Himalája jeges hágóin át gyalog 14 napos, embert próbáló úton volt kénytelen elmenekülni a hazáját fegyveres erőszakkal elfoglaló kommunista Kínából. Azóta a világ egyik legjelentősebb spirituális vezetőjévé vált. A dalai láma az együttérzés, önismeret, belső fejlődés, megbocsátás, önfegyelem, tisztelet, felelősségvállalás és erőszakmentesség értékeit hangsúlyozza. E tanítások nem csupán vallási bölcsességek, hanem pszichológiai és erkölcsi útmutatások, amelyek mindnyájunk lelki egészségét és a társadalom harmonikus működését segíthetik.

A száműzetés ereje: hogyan hódította meg a világot a tibeti buddhizmus?

Az 1950-es években a kommunista Kína lényegében megszállta Tibetet, majd Mao Cetung vörös hadserege 1959-ben brutálisan levert egy, a kínai uralom ellen kitört tibeti felkelést. A történelmi fordulópont után a 14. dalai láma – sok más tibeti vallási vezetővel, szerzetessel és hétköznapi emberrel együtt – kénytelen elhagyni a hazáját és száműzetésbe vonulni. Tibetben a kemény etnikai, vallási és politikai elnyomás máig tart, csakúgy mint az ujgur kisebbség területein.

A menekülők – körülbelül 80 000 tibeti – többsége gyalog kelt át a Himaláján, és Indiában, Nepálban vagy Bhutánban talált menedéket. Az elmúlt több mint hatvan év során a tibeti diaszpóra több migrációs hullám során, fokozatosan növekedett. Az emigráns tibeti kormány és más független források szerint 1959 óta összesen mintegy 130–150 ezer tibeti menekült hagyta el Tibetet és telepedett le külföldön. A legtöbben – mintegy 85 ezren – ma is Indiában élnek. A nyugati országokban – például az Egyesült Államokban, Kanadában, Svájcban – több mint 30 000 tibeti talált új otthonra.

A 2000-es évektől kezdve a tibetiek menekülése jelentősen lelassult, többek között a kínai határellenőrzések szigorítása miatt, különösen a 2008-as tibeti tüntetések és a pekingi olimpia után. Az utóbbi években évente már kevesebb mint száz menekült tudott eljutni Indiába vagy más országokba. További ok, hogy a kínai fejlesztések során Tibetben a legtöbb helyen bevezették az áramot és új utakat építettek. Az elnyomás ellenére sokan anyagilag jobban élnek, mint Indiában.

1959 óta eltelt több mint hatvan év, és Tibet nem lett szabad. Felnőtt egy új generáció, akik közül sokan már megtanultak együtt élni a kínai elnyomással.

A legtöbb tibeti buddhista mester először Indiába menekült. Onnan indult útjára a világméretű szellemi mozgalom, amelynek révén a tibeti buddhizmus tanításai lassan szétáradtak a világ minden tájára. Ennek köszönhetően ma már minden nyugati országban – sőt szinte minden kontinensen – találhatók tibeti buddhista központok, iskolák és kolostorok. Magyarországon is számos tibeti buddhista közösség működik. A zalaszántói Drikung Kagyü központot két tibeti láma vezeti. A Szákja irányzat budapesti központjában is állandó rezidens tibeti láma tanít. A dzogcsen irányzat, amely az évtizedekig Olaszországban élt, a közelmúltban elhunyt Namkhai Norbu tanításait követi, meditációs kurzusokat és tanításokat kínál. A Tibetet Segítő Társaság Sambhala Tibet Központ rendszeres meditációk mellett közösségi eseményekkel segíti a tibeti kultúra jelenlétét, támogatja az emigráns tibeti kormányt és a tibeti menekülteket.

Különös kettősség: a tibeti buddhizmus éppen a tibeti szellemi mesterek, tanítók sajnos még ma is tovább zajló menekülésének, Tibetből való száműzetésének köszönheti globális jelenlétét.

-- Ami borzalmas trauma és hatalmas veszteség a tibeti népnek – a hagyományos tibeti civilizáció megsemmisítése annak szülőhelyén és a vallási vezetők, buddhista tanítók nemzedékek óta tartó száműzetése –, az hatalmas szellemi nyereség az emberiségnek.

Mindebben központi szerepet játszik a dalai láma is, akinek tanításai modern fogalmaink segítségével hozzák közelebb és a hétköznapokban is gyakorolható meditációval kínálják a világ számára a két és fél évezredes buddhista bölcsességet.

Kívácsiság és nyitottság a nyugati civilizáció iránt

A Hét év Tibetben című film Heinrich Harrer osztrák hegymászó, a 14. dalai láma gyerekkori tanárának visszaemlékezésein alapul. A filmben nagy szerepet kap a fiatal Tendzin Gyaco nyitottsága a Nyugat és technikai vívmányai iránt. A film egyik visszatérő motívuma, hogy a zsenge dalai láma kíváncsian és lelkesen fogadja a modern eszközöket, amelyeket Harrer mutat be neki. Lenyűgözve figyeli a vetített mozgóképet, Harrer segítségével saját vetítőgépet kap, és örömmel nézi rajta a nyugati filmeket. Érdeklődik más kultúrák iránt és szeret vizuálisan tanulni. Nagyon érdeklődik az óraszerkezetek működése iránt is. A filmben látjuk, ahogy órákat szerel szét, alaposan tanulmányozza őket, s igyekszik megérteni a mechanizmusukat.

Szintén lenyűgözi a világ földrajza, a távoli országok elhelyezkedése, és a csillagászat is. Térképek, földgömb, csillagászati műszerek: Harrer földrajzi tudása, térképei és magyarázatai mély benyomást tesznek rá. A film egyik jelenetében a fiatal dalai láma örömmel használja távcsövet, amely új látásmódot nyújt: kitekint a távoli világba, amit addig nem láthatott.

Ezek a ténybeli visszaemlékezésen alapuló jelenetek nemcsak az ifjú dalai láma kíváncsiságát, hanem a tudásvágyát és nyitottságát is bemutatják – s ez a valóságban is meghatározó jellemvonása lett felnőtt korában. Ez az érdeklődés vezette később a természettudományok és a nyugati filozófia felé. Számos párbeszédet, projektet kezdeményezett tudósokkal többek között az idegtudomány és kvantumfizika területén.

A globális guru: a buddhista bölcsességtől a 21. századi pszichológiáig

A dalai láma a buddhizmus 2500 éves klasszikus fogalmait aktualizálja a globális 20–21. századi közegre: a tanítások mai pszichológiai érvényességét hangsúlyozza. Tanításaiban kulcsszerepet kap belső énünk valós tapasztalata és a társas felelősségünk.

Más szavakkal: a meditáció célja, a megvilágosodás számára nem elvont vallási üdvtan, hanem a lelki jóllét, a mentális egészség és az együttműködő társadalom, a közös boldogságunk.

-- Buddha és a mai gyakorlók semmiben sem különbözünk – egyforma esélyünk van az áttörésre.

Hogyan vált a 23 éves, fiatal dalai láma – aki fagyban, hóban gyalogol át a Himaláján a a kínai kommunista diktatúra fenyegetése elől – az évtizedek során hiteles nemzetközi tanítóvá, globális guruvá? Hét tanítását idézem fel.

1. Egyetemes együttérzés

A dalai láma egyik központi üzenete az együttérzés (szankszritül karuna) gyakorlása minden érző lény iránt. Ez nem csak buddhista alapelv, hanem a békés, harmonikus társadalmak alapja is.

-- Az együttérzés szerinte nem gyengeség, hanem erő.

Ha azt akarod, hogy mások boldogok legyenek, gyakorold az együttérzést. És ha te magad is boldog akarsz lenni, akkor is gyakorold az együttérzést minden érző lénnyel.

Az együttérzés nem lelki luxus, hanem az agyunk és az idegrendszerünk működésében is konkrétan kimutatható, kutatható érzelmek és gyakorlatok sora. Közöny helyett könyörület, kedvesség, kötődés, kímélet és közös kacagás.

A dalai láma szemében az együttérzés a központi hatóerő. Ez aktiválja az empatikus idegi hálózatokat, csökkenti a félelemalapú reakciókat (a vélt fenyegetésekre adott fokozott védekezést) és elősegíti a pozitív társas életet. Az énlélek határainak kiterjesztése, a „mások boldogsága = saját boldogságunk” egyenlet alapozza meg a társas szolidaritást.

2. Minden ember boldogságra törekszik és kerüli a szenvedést

A dalai láma szerint minden ember alapvető célja a boldogság elérése és a szenvedés elkerülése. Ezért fontos felismernünk magunkban azokat a gondolkodási és érzelmi mintákat, amelyek szenvedést okoznak – például harag, irigység vagy gyűlölet –, s ezek helyett pozitív állapotainkat kell ápolnunk.

A buddhista felfogás szerint az érzelmeinket a tudatunkban kialakult gondolati minták indítják el. A harag, az irigység vagy a gyűlölet nem a külvilágból jön, hanem abból, ahogyan mi magunk a világot elképzeljük. A dalai láma ezért arra tanít:

-- figyeljünk oda a gondolatainkra, és ismerjük fel a rossz szokásainkat, gondolati köreinket, amelyek szenvedést okoznak nekünk.

Ha ezeket tudatosítjuk, akkor lassan meg is változtathatjuk őket. Ez a megközelítés hasonlít ahhoz, amit a mai pszichológia – különösen a gondolkodásra és viselkedésre épülő terápiák sora – is javasol. Figyeljünk a gondolatainkra, és ha kell, tanuljunk meg másképp gondolkodni.

3. Belső béke, felelősség, erőszakmentesség

A külső, társadalmi béke eléréséhez először belső egyensúlyt és békét kell találnunk. A dalai láma gyakran hangsúlyozza az erőszakmentesség, a nem ártás (ahimszá), a belső fejlődés, az erkölcsös életvezetés, az önkorlátozás elvét és fontosságát.

-- A külső körülmények erőszakos megváltoztatása helyett először a saját tudatunkat kell átalakítanunk.

Ettől lesz természetes erőnk a külső valóság erőszakmentes felpuhítására és átalakítására. A rokon gondolkodó Mahatma Gandhi szavaival: „Te magad légy a változás, amit látni szeretnél a világban.”

A belső béke, leszerelés – a dalai láma és a pszichológiai kutatások közös tanulsága szerint – nem statikus állapot, hanem önszabályozási folyamat. Az érzékszerveinken keresztül érkező érzelmi hatások felismerése, s ezek hasznos, építő módon való kezelése. Magyarul: észrevesszük, milyen érzések keletkeznek bennünk egy-egy élmény hatására, és megtanuljuk ezeket jól, hasznosan irányítani.

A dalai láma azt az erkölcsi tézist fogalmazza meg: saját tudatunk átalakítása erkölcsi kötelességünk – mert csak így csökkenthető a társadalmi agresszió szintje. Mindez összhangban áll azokkal a pszichológiai elméletekkel, amelyek szerint akkor érezzük magunkat jól, ha olyan célokat tűzünk ki, amelyekben hiszünk, erősítik az önbizalmunkat és amelyek ugyanakkor másoknak is jót tesznek.

4. Nem-ártás, környezetvédelem és vegetarianizmus

A dalai láma környezetvédő, zöld szemlélete a buddhista függő keletkezés (pratítja-szamutpáda) tanában gyökerezik. E szerint minden létező kölcsönös kapcsolatban áll egymással. A nem-ártás elve alapján

-- az embernek erkölcsi felelőssége megóvni minden élőlényt és a természeti környezetet.

Emellett a bodhicsitta – a minden érző lény javát szolgáló megvilágosodási törekvés – a kollektív ökológiai felelősségvállalás spirituális alapját is megteremti.

A tibetiek általában húsevők, mert a hideg, zord éghajlat és a földrajzi adottságok Tibetben nem teszik lehetővé a növényi alapú étrendet. A Tibeti-fennsík magas, sziklás hegyei között a zöldségek, gyümölcsök alig teremnek meg. A dalai láma nem vegetáriánus, de törekszik az etikus étkezésre, erkölcsi és spirituális okokból támogatja a vegetáriánus életmódot. Az 1980-as években orvosi tanácsra vegetáriánus lett, és évekig így is étkezett. Később azonban egészségügyi okokból kis mennyiségben időnként újra fogyaszt húst. Kedveli a thukpát, a tibeti tésztalevest.

Etikai álláspontja szerint ha lehet, akkor kerüljük a húsfogyasztást. A nem-ártás (ahimszá) buddhista elvének megfelelően a növényi étrend az ideális. Támogatja a húsevés visszaszorítását, különösen a tömeges állattartás és az állatok szenvedésének csökkentése érdekében.

5. Vallásközi párbeszéd és tolerancia

Bár a dalai láma buddhista szerzetes, elkötelezett híve a vallási toleranciának és a vallásközi párbeszédnek. Gyakran folytatott eszmecserét keresztény, hindu, zsidó, muszlim és más vallási vezetőkkel II. János Páltól főrabbikon át iszlám teológusokig. Legjobb barátja Desmund Tutu dél-afrikai anglikán püspök volt, barátságukról díjnyertes film is készült.

A dalai láma nyolcszor járt Magyarországon. Első magyarországi útján, 1990-ben a budapesti Bazilikában Paskai László bíborossal és más történelmi egyházak vezetőjével vett részt közös szertartáson. Egy későbbi, 2000-es látogatásán Várszegi Asztrik főapát meghívására Pannonhalmán, a Bencés Apátságban járt és beszédet mondott a kolostor templomában.

Tendzin Gyaco szerint minden nagy vallás tanítása jól szolgálhatja az emberiség erkölcsi fejlődését és békéjét. A párbeszéd lehetőséget ad arra, hogy együtt, (egy)más nézőpont(já)ból lássunk rá a dolgokra.

A láma nyitott, egyszerre több nézetet elfogadó hozzáállása csökkenti a vallások, csoportok közötti félelmet és bizalmatlanságot. Segít abban, hogy rugalmasabban gondolkodjunk saját önfelfogásunkról és másokéról. Elősegíti az együttműködésen alapuló problémamegoldást. Mindez jól illeszkedik a szociálpszichológiában ismert kapcsolatelmélethez, amely szerint a személyes találkozások és párbeszédek csökkenthetik az előítéleteket.

6. Világi etika és emberi értékek

A dalai láma gyakran beszél az erkölcsös élet fontosságáról függetlenül attól, hogy valaki vallásos-e vagy sem. Az együttérzés, megbocsátás, higgadtság, mértékletesség, tisztelet és felelősségvállalás — mindez nála nem dogmatikus vallási előírás, hanem saját belső lelki értékünk. Ezek a saját erőforrásaink. A dalai láma világi etikája összhangban áll a pozitív pszichológia – az erényeink – szemléletével, amely pozitív személyes vonásainkat kiteljesedésünk, a virágzó élet alapfeltételeinek tekinti.

A dalai láma tanításai a tibeti buddhista bölcsességet korszerű pszichológiai elméletekkel és a lelki problémákból, traumákból való gyógyulás módszertanával kapcsolják össze. Az együttérzés mint adaptív érzelemszabályozó mechanizmus, a kognitív átkeretezés, a belső kontroll, a mentális perspektívaváltás pszichológiai folyamatok. Elősegítik, hogy

-- az eredetileg spirituális fogalmak gyakorlati életvezetési stratégiákká alakuljanak.

Buddhista meditációs mesterként a láma a tudat működésének megfigyelését és a meditáció szerepét tanítja a szenvedés csökkentésében. Fontos szerepet tulajdonít a függő keletkezés és a létezés üressége (śúnyatā) fogalmainak. Semmi sem létezik önmagában, minden kölcsönös kapcsolatban áll minden mással és egymást feltételezi.

A együttérzés, a függő keletkezés és az üresség így nem csupán vallásfilozófiai fogalmak, hanem pszichológiai modellek és eljárások, amelyek a gyakorlatban vizsgálhatók és alkalmazhatók mentálhigiénés és jólléti célkitűzéseink érdekében.

A dalai láma a bolygó egyik vezető tanítója, mestere. Elképesztő életműve több polcot tölt meg magyarul is (több tucatnyi művét fordították magyarra).

Mindez azonban legtöbbünk számára papír és festék, holt betű maradna meditáció nélkül.

7. A meditáció gyakorlása

A dalai láma évtizedek óta következetesen hangsúlyozza: a meditáció célja az elme átalakítása. Tanításaiban a meditáció nem csupán a relaxáció eszköze, hanem a mentális tisztaság, az érzelmi egyensúly, végső soron pedig a bölcsesség és az együttérzés kibontakozásának eszköze.

Két fő meditációtípust különböztet meg. Egyfelől az analitikus meditációt, amely során a gyakorló mélyen elmélkedik bizonyos témákon – például a mulandóságon vagy az együttérzésen. Másfelől a koncentrációs meditációt, amely a figyelem összpontosítását szolgálja az elme stabilitásának fejlesztése érdekében. A tibeti hagyományban nagy szerepe van az istenség-meditációknak (ahol a Buddha-tudat egyes aspektusai istenségek formájában jelenik meg vizuálisan, s a gyakorló tudata ezekkel egyesül).

A rendszeres gyakorlás során a meditáló fokozatosan gyengíti a romboló érzelmek – mint a harag vagy a ragaszkodás – hatását. Eközben erősíti a pozitív mentális állapotokat, például a türelmet, empátiát és lelki egyensúlyt, elengedést (upeksá). A meditáció lehetővé teszi, hogy felismerjük mentális szokásainkat, megértsük, hogyan működnek, és elkezdjük megváltoztatni őket. A meditáció tehát az erkölcsös viselkedés és a lelki fegyelem gyakorlásának eszköze a felszabadulás felé vezető úton.

-- A dalai láma a hagyományos tibeti buddhista meditációs gyakorlatok értelmezését ötvözi a kortárs idegtudomány és pszichológia felismeréseivel.

Gyakran beszél a meditációról mint tudományosan is megalapozott módszerről az elme edzésére. Együttműködik agykutatókkal és hangsúlyozza a tudományos, kritikai vizsgálatok fontosságát, akár a meditációt gyakorlók laboratóriumi vizsgálatát is.

A meditáció az ősi szemlélődő hagyomány öröksége, ugyanakkor a modern agykutatás tárgya. Egyszerre évszázadok óta változatlan vallási gyakorlat (bevezető szertartásokkal, beavatásokkal) és világi eszköz a belső nyugalom, az érzelmi alkalmazkodóképesség és a társadalmilag pozitív magatartás elősegítésére. Ezek a központi elemei a dalai láma kortárs világnak szóló üzenetének.

A kölcsönös függőség és az üresség elve szerint minden jelenség kölcsönhatásokban (egymással összefüggő kapcsolatokban) létezik. Ebből következik, hogy az énünk és a testünk is dinamikus hálózat.

A meditációs gyakorlat e hálózati természet közvetlen megtapasztalása és megváltoz(tat)ása. A neuroplaszticitás (idegi plaszticitás) az agy azon képessége, hogy a tapasztalatok, tanulás vagy gyakorlás hatására szerkezetileg és működésében megváltozzon. A idegi plaszticitás a meditáció révén tartósan képes átalakítani az agyunkat, különösen a frontoparietális irányító hálózat működését.

A meditáció lehetővé teszi új idegi kapcsolatok kialakulását, a meglévők megerősödését vagy gyengülését. Sőt, akár az agykéreg bizonyos területeinek funkcionális átrendeződését is. A neuroplaszticitás elmélete és empirikus kutatásai ma központi szerepet töltenek be a meditáció tudományos vizsgálatában, különösen a figyelem, az érzelemszabályozás és az öntudatosság fejlődése szempontjából.

Számos neurológiai és pszichológiai tanulmány igazolja, hogy a meditáció rendszeres gyakorlása mérhető változásokat idéz elő egyes agyterületeken. Ide tartozik a prefrontális kéreg, az amygdala és az insula. Ezek mind kulcsszerepet játszanak a kognitív kontrollban (a megismerési folyamatok szabályozásában), az érzelmi válaszok szabályozásában és az empatikus működésben.

Meditáljunk hát, ismerjük fel valódi természetünket, ahogy a mester tanácsolja. Ennél jobbat nemigen tehetünk.

Köszönjük a remek tanításokat, és boldog születésnapot, kedves dalai láma!

https://hvg.hu/360/20250706_Sukosd-Miklos-dalai-lama-buddhizmus-szuletesnap

Válasz

M Imre üzente 6 hónapja

KORÁBBI CIVILIZÁCIÓK ÉS AZ EMBERISÉG JÖVŐJE

Indiában meleg trópusi és szubtrópusi éghajlat uralkodik. Ez azt jelenti, hogy India nem szenvedett annyira a jégkorszak szélsőséges hidegétől, amely megnehezítette az emberi életet és kultúrát a bolygó nagy részén, beleértve Európát és Észak-Amerikát is, amelyeket kiterjedt jégtakarók borítottak.

MANU VIVASWAN
A hindu Védák és Puránák több emberiségről is beszélnek a jelenlegi Vaivasvata Manu korszaka előtt, egy özönvíz alakjáról, aki ezt a jelenlegi emberi civilizációs ciklust jelölte ki, amely egy nagy árvíz után kezdődött mintegy 12 000 évvel ezelőtt, ami egyben az utolsó jégkorszak végét is jelentette. India meg tudta őrizni régebbi civilizációját a jégkorszakból, bár az ezzel járó nagy éghajlati változások során csak némi fennakadással.

India a jégkorszak alatt, amikor Ázsia egyik szubkontinensének számított, ökológiai értelemben kapcsolatban állt a mai Indonézia és Délkelet-Ázsia területéből álló Szundaland növény- és állatvilágával. Míg azonban Szundaland nagy része víz alá került a jégkorszak végén, addig Indiában csak bizonyos part menti területek, nevezetesen a Srí Lankához vezető szárazföldi híd, valamint a Gudzsarát és Bengália körüli partvidék. Ez azért volt így, mert India kontinentális talapzata magasabb volt, mint Szundalandé. Manu Vivasvan a dél-indiai Keralából a himalájai alapú folyókra, mint például északon Szaraszvati, ahogyan azt a Matsya Purana is említi.

KORÁBBI HUMÁN TUDOMÁNYOK
Ez azt jelenti, hogy a puránai állítások, miszerint már korábban is sok emberiség létezett saját Védákkal és hét bölccsel, egyre hitelesebbé válnak. Mivel a jelenlegi homo sapiens valószínűleg 300 000 éve él a bolygón, nehéz azt állítani, hogy a civilizáció csak 5000 évvel ezelőtt kezdődött. Azt is látjuk, hogy a jógikus és spirituális tudás sokkal elterjedtebb volt az ókorban, mint manapság, például az ókori Egyiptomban, Mexikóban, Peruban, Kínában, a kereszténység előtti Európában, tulajdonképpen az egész világon és természetesen Indiában.

RISHIK, JÓGIK ÉS ÉLET HARMÓNIÁBAN A TERMÉSZETTEL
A védikus szemlélet szerint azonban az igazi civilizáció a magasabb tudatosságra való törekvés, nem pedig egyszerűen a külső világ irányítása. Az erre törekvő rishik és jógik, akár ma, akár az ókorban, egyszerű, a természettel harmóniában élő külső életet követtek. Az ő útjuk a lemondás volt, nem pedig a külső terjeszkedés.

Ezt látjuk a rishikulákban, az erdei és hegyi ashramokban vagy a barlangokban élő jógiknál, akik még a testhőmérsékletüket is képesek voltak szabályozni, így nem volt szükségük ruhákra. Ez azt jelenti, hogy a fejlett technológia hiánya és a létezés vagy az egyszerű életmód nem feltétlenül jelent primitív, civilizálatlan vagy barbár embereket. Jelezhet egy jógikus kultúrát is.

A KÜLSŐ TECHNOLÓGIÁN TÚL A BELSŐ TUDATOSSÁGIG
Valószínű, hogy a nagy rishik és jógik végig az emberiséggel voltak, bár kevesen. Igaz a technológiának megvan a maga helye, lehet, hogy végül túl kell tekintenünk rajta, és meg kell tanulnunk felfedezni a bennünk lévő univerzumot. Az idő- és térutazás a finom- vagy asztráltesten keresztül érhető el, és nem igényel külső technológiát, ahogyan azt a jógik a különböző lokákba vezető belső utazásaikban jelzik.

Ez azt jelenti, hogy végül talán meg kell tanulnunk a külső technológián túlra tekinteni, és a jógikus tudás segítségével megtanulni, hogyan fedezzük fel az egész univerzumot, miközben harmóniában élünk a természettel, és mindenhol megtaláljuk az Istenit.

~ David Frawley tollából

https://www.facebook.com/photo/?fbid=918670003795244

Válasz

M Imre üzente 7 hónapja

A buddhizmus azért maradt évezredeken keresztül élő hagyomány, mert megtartotta módszer jellegét. Nem hittételeket tanít, nem megállapításokat tesz, s nem leírást ad a dolgok állapotáról. Igazsága a gyakorlásában áll: abban, ahogyan a gyakorlás folyamatát átéljük, s a belátásokban, amelyek eközben születnek bennünk.

~ Pressing Lajos Lílávadzsra: Tanítások a tudat természetéről
Az őszi félév utolsó előadása január 13-án 17:30-kor:
https://dakiniland.net/videoteaching

Válasz

M Imre üzente 8 hónapja

Itt a képen Tenzin Palmo-t láthatjátok, aki Diane Perry néven született 1943-ban. 18 évesen olvasta az első könyvét a buddhizmusról és elhatározta, hogy ő is buddhista lesz. 1964-ben nekivágott Indiának, és csatlakozott az ott száműzetésben élő tibetiek közösségéhez. Itt kapta meg az új nevét.

A nők helyzete nem volt túl jó a szanghában: amikor Indiába érkezett, 100 férfi szerzetes mellett ő volt egyedül nő. A szerzetesek alávetettként, szolgaként kezelték. Azt mondták neki, hogy imádkoznak azért, hogy a következő életében olyan szerencsés lehessen, hogy férfi testbe születik, és akkor igazán befogadhatják maguk közé. Hiszen végül is nem tehet róla, hogy ilyen alacsonyabb rendű testbe született.

Micsoda együttérzés!

Tenzin Palmo egyszer megkérdezte az egyik tanítóját, hogy vajon van-e bármilyen előnye annak, hogy női testbe született. A mester azt mondta, alszik rá egyet, és átgondolja a választ. Másnap így szólt: "Átgondoltam a kérdésedet, és nincs semmilyen előnye annak, hogy női testbe születtél."

"Na, hát akkor mégiscsak van egy előnye, hogy nem férfi testbe születtem," állapította meg Tenzin Palmo. "Legalább nincsen férfi egóm."

https://www.facebook.com/photo/?fbid=1212387940476990

Válasz

M Imre üzente 9 hónapja

Amit a tizmillós napokon gondolsz, tízmilliószoros erővel válik valóra. A tibeti kultúrában "nagy" Buddha (Dharmacsakra) napokat hívják 10 milliószoros napoknak. Évente négy ilyen nap van a tibetiek szerint.A tízmilliószoros napokon érdemes minden gondolatunkra ügyelnünk, mert óriási teremtőerővel hatnak vissza. Ajánlatos ilyenkor pozitív gondolatokra koncentrálni, illetve jót kívánni másoknak és a világnak. A negatív gondolatokat lehetőleg hagyjuk másnapra. Ezeken a napokon minden teremtés tízmilliószoros erővel hat. A telihold és újhold napjai pedig 100-szorosak! Tegyetek meg mindent, amit szeretnétek tízmilliószoros erővel hatni!

https://www.buddhistaegyhaz.hu/tanitasok/dharmacsakra_napok

Válasz

M Imre üzente 9 hónapja

TÍZ DOLOG, AMIT MINDIG MEG KELL TENNED

1. Fürödj meg. Még ha nem is akarsz, és kényelmesebb neked az ágyban maradni, kelj fel és állj a zuhany alá. Megszabadítod magad a nap folyamán felgyülemlett negatív energiáktól.

2. Tedd fel a legjobb parfümödet, és ne feledkezz meg a rúzsról sem (nyilván a hölgyek) Ez önbizalmat ad majd neked.

3. Vedd fel a legjobb ruháidat. Ne várj egy fontosabb alkalomra, hogy azt vedd fel, amiben jól érzed magad, és ami összhangban van a belső állapotoddal.

4. Menj ki a szabadba, függetlenül attól, merre mész. Vedd pórázra a kutyát, és menj ki a szabadba. Vagy fogj egy könyvet és irány a legközelebbi park. Vagy egyszerűen csak állj csendben és áldd meg a járókelőket. Ez megemeli a tested rezgését.

5. Mosolyogj minden nap, apránként, anélkül, hogy észrevennéd, és sokkal jobban fogod érezni magad. Akik pedig körülvesznek, mindig mosollyal fognak válaszolni neked. Ez a legegyszerűbb módja annak, hogy szebbé tedd a napodat.

6. Kényeztesd magad egy jó kis finomsággal. Kényeztesd magad! A sóvárgás senkit sem öl meg.

7. Szeresd magad!!! Könnyű mondani, tudom. Nézz a tükörbe tisztelettel és nyugalommal. Ha nincs semmi szép mondanivalód, maradj csendben. Ne feledd, hogy a belső hangod beszél hozzád, és beszélj magadhoz szeretettel és szelíden.
Ha nem tanulod meg elfogadni a túlsúlyodat, magasságodat, mellbőségedet, terhességi csíkjaidat, narancsbőrödet, akkor könnyen előfordulhat, hogy valaki megbánt.

8. Ne feledd, hogy minden elmúlik. Semmi sem tart örökké. Hagyd, hogy folyjanak a könnyeid, de ne maradj a fájdalomban. Ne maradj lehorgonyozva a szenvedésben. Meglátod, hogy a sebek ellenére meg fogsz gyógyulni.

9. Távolíts el az életedből mindenkit, aki megbántott téged, vagy aki miatt rosszul érzed magad. Ne függj tőlük teljesen, és ha ez befolyásolja a hangulatodat, tanulj meg NEM-et mondani, és lépj ki a sorból.

10. Maradj azokkal, akik álmodozásra késztetnek, akik arra ösztönöznek, hogy fejlődj, akik meglátják benned a varázslatot, és akik boldoggá tesznek.
# Sarasvati Alapítvány, Jóga-, és Oktatási Központ

https://www.facebook.com/photo/?fbid=849283770733868&set=a.480128507649398

Válasz

M Imre üzente 10 hónapja

Spirituális Mesterkurzus Berlinben!

Reméljük, jól vagytok és élvezitek az ősz mindenféle élénk színeit :) És egyben talán a belső tisztaság, egyszerűség és békesség növekvő szükségét is érzitek az évnek ebben a különleges szakaszában.

SEMMI SEM TÁMOGAT MINKET ANNYIRA, mint a mély meditáció és a spirituális tudás. 2025 január 4-5-én lehetőségünk van részt venni egy Art of Living Mesterkurzuson Berlinben Sri Sri Ravi Shankarral!

Ezen az alkalmon Gurudev végigvezet bennünket erőteljes spirituális gyakorlatokon és meglátásokon, amik segítenek nekünk legyőzni az akadályainkat, feltornázni az energiaszintünket, és válaszokat találni az élet mélyebb kérdéseire.

Nézzétek meg ezt a rövid, 40 másodperces angol nyelvű videót:

https://www.youtube.com/watch?v=HmC21eFkBJg

A Mesterkurzus tartalmazza:

1) Egyedi meditációk - tapasztald meg a Gurudev által vezetett meditációkat, melyek összekapcsolnak téged legbelső önmagaddal!

2) Jógikus bölcsesség - fedezd fel az univerzum, az élet és a létezésed rejtett titkait!

3) Önmagad visszatükröződése - ismerd meg önmagad jobban, engedd el a korlátozó hiedelmeidet és találd meg a belső igazságodat!

Korábbi Mesterkurzusok résztvevői mondták

Tanulj az egyik legelismertebb spirituális Mestertől, Sri Sri Ravi Shankartól, ezen a 2 napos csodálatos programon, ahol spirituális tudással és meditatív élményekkel gazdagodhatsz.

Regisztrálj még ma! Kedvezményes jegyárak november 30-ig!

https://www.events-artofliving.de/masterclass

Válasz

M Imre üzente 11 hónapja

A Kajlás-hegyet több milliárd ember ismeri, buddhista, hindu és dzsainista hívők szent helye, de még soha senki nem mászta meg a 6638 méter magas csúcsot, annak ellenére, hogy évente több ezer látogató érkezik ide.

A híres hegy évente ezreket vonz, de még soha senki nem bátorkodott a meghódítására a helyi legendák miatt.
Magasan a Tibeti-fennsíkon a Kajlás-hegy jellegzetes csúcsa magasodik a távoli táj fölé. A világ egyik legszentebb hegye, a buddhisták Meru hegynek, a világegyetem központi tengelyének nevezik, míg a hinduk szerint Siva főisten otthona.

Zarándokok ezrei teszik meg minden évben a fáradságos utat, hogy meglátogassák a hegyet Tibet távoli sarkában. A hívők a Kora néven ismert rituálé keretében háromszor járják körbe a hegy lábát az óramutató járásával megegyező irányban. Eközben a dzsain és a bön vallás zarándokai az óramutató járásával ellentétes irányban haladnak.

A világhíre ellenére még soha senki nem tette fel a lábát a hegy csúcsára, és ennek mitikus okai vannak. A hegyet tilos megmászni, mert félő, hogy ezzel megzavarnák annak szentségét – írja a Times of India.

Milarepa nevű szerzetes megmászta a hegyet, majd azzal a figyelmeztetéssel tért vissza az emberekhez, hogy „ne zavarják a magas csúcson pihenő Istent”.

Amikor Herbert Tichy osztrák hegymászó megkérdezett egy helyi tibeti vezetőt, hogy a Kajlás megmászható-e, a férfi azt válaszolta:
„Csak egy bűntől teljesen mentes ember mászhatja meg a Kajlást. De egy ilyen embernek másznia sem kellene, tisztasága miatt egyszerűen csak madárrá változtatná magát és felrepülne a csúcsra.”

Reinhold Messner hegymászó az 1980-as évek közepén a kínai kormánytól kapott lehetőséget a hegy megmászására. Ő azonban visszautasította, mondván: „Ha meghódítjuk ezt a hegyet, azzal meghódítunk valamit az emberek lelkében, amire senkinek nincs joga.”

https://www.facebook.com/photo/?fbid=8357896510940542&set=a.667216446675292

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Egyszer volt egy nagy kolostor Kína egyik részén, ahol körülbelül 500 szerzetes élt. Mindannyian az önmegvalósítás útját gyakorolták mesterük irányítása alatt. Egy nap egy férfi elment a kolostorba, hogy tanítványa legyen. Azt mondta a zen mesternek: “Mester, meg akarom ismerni önmagam. Meg akarom tudni az igazságot.”

A zen mester ránézett és azt mondta: “Ha meg akarod ismerni az igazságot, akkor az egész életedet kockára kell tenned. Lehet, hogy az egész életedbe beletelik, hogy megismerd, és még sincs garancia arra, hogy ebben az életben megtalálod az igazságot. Készen állsz erre?”

A tanítvány azt mondta: “Uram, azért jöttem ide, hogy ne forduljak vissza. Készen állok rá.”

A mester így szólt: “Ha ez így van, akkor tegyél meg egy dolgot. Ebben a kolostorban 500 szerzetes van. Te gondoskodsz a rizsdarálásukról. Csak verjed a rizst reggeltől estig. Amikor elfáradsz, menj aludni. És amikor reggel felébredsz, akkor kezdd el újra verni a rizst. Ne csinálj semmi mást. Ne gondolj semmi másra. Csak kövesd ezt az utat. És ne gyere hozzám többé. Majd én magam jövök hozzád, ha szükség lesz rá.”

A fiatalember elkezdte döngölni a rizst, ahogyan a mestere utasította. Abban a kolostorban 500 tanítvány élt, és mindannyiuknak szüksége volt időnként ételre. Ezért korán reggel felkelt, és elkezdte a rizsdarálást estig. Amikor elfáradt, elaludt ugyanabban a szobában, ahol a rizst verte. Nem beszélt senkivel, és senki sem ment oda hozzá meglátogatni.

Néhány hónapig, miközben a rizst verte, számtalan gondolat jutott eszébe folyamatosan. De amikor a gondolatok nem kaptak új témát, maguktól is elhalványultak. Lassan-lassan a gondolatai is kezdtek alábbhagyni. Néhány év múlva már a nevét is elfelejtette. Mindig csak hallgatott, és gondolattalanul püfölte tovább a rizst. Nem meditált, és nem olvasott semmilyen szentírást.

A kolostor fő tanítványai ostobának és maguknál sokkal alacsonyabb rendűnek tartották őt. Tizenkét év telt el így. Tizenkét év elteltével egy nap a zen mester bejelentette, hogy lassan közeledik az élete vége, és ki kell választania az utódját, aki utána ennek a kolostornak a vezetője lesz. Ezért bármelyik tanítványa, aki önmegvalósítottá vált, jöjjön el, és írjon néhány sort az ajtaja mellé éjszaka. Néhány sort, amely az egész élettapasztalatát lefedi.

Sok tanítvány gondolt erre. A kolostor egyik vezető tanítványa odament, és odatett az ajtóhoz néhány jól átgondolt sort. Nagyon jól ismerte a buddhista szentírásokat, és minden tanítvány úgy tekintett rá, mint mesterük lehetséges utódjára. Ezt írta: “Az elme olyan, mint egy tükör, amelyen a gondolatok és vágyak pora felgyülemlik. Ezt a port lesöpri a meditáció. Akinek a por eltűnik, és az elme tükre tisztává válik, az elérte az üdvösséget”.

Amikor a mester reggel felébredt, és meglátta ezeket a sorokat, nagyon dühös lett, és így szólt: “Melyik idióta írta ezt a sok szemetet ide?”. A főtanítvány hallgatott. Pedig a sorok, amiket írt, tele voltak bölcsességgel…

De mindez csak könyvből szerzett tudás volt. A főtanítvány nagyon okos volt; megírta a sorokat, de nem írta alá, mert ő maga sem volt biztos benne, hogy helyes-e vagy sem, mivel nem volt önmegvalósító.

A mester teljesen elutasította ezeket a sorokat. Mindenki meglepődött, amikor ezt látta. Ez az eset az egész kolostorban beszédtéma lett. Két törekvő, miközben erről a témáról beszélgettek, elhaladtak a tanítvány mellett, aki 12 évvel ezelőtt érkezett oda, és éjjel-nappal rizst püfölte. Halkan felnevetett, miután végighallgatta mindkettőjük beszélgetését.

Mindkét tanítvány megkérdezte tőle: “Miért nevetsz?”. Azért kérdezték, mert az a válaszadó szerintük egy nagyon jelentéktelen szerzetes volt. Soha senki nem látta őt szentírást olvasni vagy meditálni. Mindenki bolondnak tartotta, aki csak folyton rizst döngöl. Abban a kolostorban nagy tudósok voltak, ez a rizskörmölő pedig nem jelentett nekik semmit.

Ezért is csodálkoztak, amikor látták, hogy mosolyog. Ismét megkérdezték tőle: “Miért nevettél?”. A rizskörmös azt mondta: “Azért nevettem, mert a mester igazat mond. Ezek a sorok mind szemét. Ezeknek a soroknak nincs értékük.”

A tanítványok megdöbbenve kérdezték tőle: “Tudsz-e ennél jobb sorokat is írni?” A rizsörlő így felelt: “Hát, nem tudok írni, mert analfabéta vagyok. De igen, tudok néhány sort mondani, és ha meg tudod írni azokat a sorokat, akkor kész vagyok veled tartani.”

Megegyeztek, így hát a mester szobája közelébe mentek. Várták, hogy a mesterük ismét ugyanígy reagáljon. A sorok, amiket mondott, hogy írjanak, mindenki számára irreálisaknak tűntek: “Az elme csak illúzió. Nincs elme, és az elmének nincs tükre sem. És amikor az elme nem létezik, hol fog leülepedni a por? Aki ezt tudja, az megismerte az igazságot.”

Amikor a mester meglátta ezeket a sorokat, az éjszaka közepén felkelt, és eljött a fiatal válaszadóhoz, miközben az aludt. Felébresztette, és így szólt: “Fogd ezt, fogd a botomat és vedd a köntösömet. Mától kezdve te vagy az utódom. De most azonnal hagyd el ezt a kolostort, és menj el innen valamivel messzebbre. Tudom, hogy ebben a kolostorban nagyon sok olyan tudós van, aki felsőbbrendűnek tartja magát nálad. El fognak tenni láb alól téged, mert nem tudják elviselni, hogy egy egyszerű válaszadó megvilágosodott, míg ők nem tudtak.

Mindent megkaptál, amim van, és mindezt rizsdarálás közben szerezted meg. És tudom, hogy bárhová mész, az emberek elkezdenek majd hozzád jönni, mert amikor egy virág kivirágzik, az illata mindenfelé terjedni kezd.”

Így hát a rizsdaráló törekvő elment a kolostorból.
___

Sokan azt gondolják, hogy meditálni csak úgy lehet, ha egy helyen ülünk csukott szemmel. A valóságban azonban ez nem így van. A meditációt akár séta közben is lehet gyakorolni. Meditálni lehet még munka közben is. A meditáció valódi jelentése az, hogy bármit is csinálsz, annyira elmerülsz benne, hogy még a testeddel sem vagy tisztában. Mint az a rizsőrlő, aki annyira belemerült a rizskörmölésbe, hogy nem volt semmi érzéke önmagához, és egy nap rizskörmölés közben elérte az önmegvalósítást.

Hasonlóképpen, a zen azt jelenti, hogy mindig a jelen pillanatban kell lenni, anélkül hogy másra gondolnál, mert az elme addig létezik, amíg vannak gondolatok. Amikor eloszlanak a gondolatok, akkor az elme ereje is eltűnik, és amikor az elme már nem tud téged kontrollálni, akkor csak a saját tiszta éned marad.

Valójában nincs szükségünk semmilyen más lelki gyakorlatra ahhoz, hogy megismerjük valódi természetünket. Csak teljesen el kell vesznünk abban, amit éppen csinálunk, annyira bele kell merülnünk a munkánkba, hogy az végül meditációvá váljon. <3
https://www.facebook.com/photo/?fbid=715650007430579&set=a.480128507649398

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Kedvesek! Elsősorban bentlakásos vegetáriánus szakácsot keresünk a templomba a bentlakók és a hozzánk érkező elvonulók táplálására.

Mi az, amit nyersz ezzel a pozícióval:
- együttműködés magas szintű művelése
- emberek koordinálásának megtanulása, delegálás és bevonás kifejlesztése
- "nem"-et mondás képességének fejlesztése
- rendszer szemlélet elsajátítása
- önzetlenség kifejlődése - mindennap másokat táplálsz a főztöddel és ezáltal a jóllétük egy jelentős részérére hatással vagy :)

Mire van szükség ehhez a pozícióhoz:
- a legfontosabb, hogy tudj és szeress főzni és táplálni a főztöddel

- legyen lelkesedésed a belső fejlődés iránt - ez azt jelenti, hogy akard ledönteni az elvárásaid falát, elvárások helyett magadat építsd és változtasd

- a konyhai munka ugyanúgy, mint a templomban minden más munkakör szolgálat, másokat szolgálunk az erőfeszítéseinkkel, másoknak biztosítasz lehetőséget a fejlődésre és ebben az erőfeszítésben sokszor észrevétlenül (de kikerülhetetlenül) kinyílsz, felismersz, megismered a valódi működésedet és a valós belső motivációidat

- hasznos, ha van tapasztalatod abban, hogyan kell nagyobb csoportnak főzni, ismered az alapanyagokat, átlátod az alapvető konyhai folyamatokat és van nyitottságod a helyi étkezési formákat és sajátosságokat megtanulni

Hogyan is néz ki ez a gyakorlatban?
El kell jönni és meg kell tapasztalni :)

A tapasztalat a legnagyobb tanító és tanítás. Lépni kell és csinálni, a többi jön magától.

Ehhez első lépésben azt kérjük, hogy figyelmesen olvasd végig a bentlakásos önkéntességről szóló tudnivalókat az alábbi linken! Minden fontos információt és a pályázat folyamatát is itt találod meg:
https://templom-ter.hu/onkentesseg/bentlakasos-oenkentesseg
Várunk sok szeretettel! <3 <3 <3

Eredeti Fény Zen Templom / Won Kwang Sa Zen Temple | március 16.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=737111955230750&set=pcb.737120381896574

Válasz

M Imre üzente 1 éve

A türelemnek három különböző fajtáját ismerjük. Az első a közömbösség türelme, amely ügyet sem vet a sértésekre, jól tűri a bántalmakat. A második a viszontagságokat önkéntesen vállalók türelme, a harmadik pedig a tanítás megértéséből származó, tudatosan fejlesztett, mindenre kiterjedő türelem.
Dalai Láma

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Gyémánt Út Buddhista Közösség: a Budapesti Országos Meditációs Központunkban hétfőnként bevezető tanítást hallhatnak az érdeklődők a buddhizmus alapjairól.
A program ingyenes.
Részletek:
https://www.facebook.com/events/253379894302713/253379937636042/

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Zen szertartás és beszélgetés

A Tan Kapuja Zen Közösség közös gyakorlást és zen szertartást tart minden szerdán a Börzsöny utcai Dharma-teremben 18:00 órai kezdettel. A szertartáson szívesen látnak érdeklődőket is, akik szeretnék megismerni a zen gyakorlatát.

Azok részére, akik nem tudnak részt venni a jelenléti szertartáson, lehetőség van az online szertartáson résztvenni!

Az online szertartást 18:00 órai kezdettel tartják a Zoom alkalmazás segítségével, melyhez az alábbi linken lehet csatlakozni:
https://zoom.us/j/97716502617

Érdeklődni az info@zen.hu e-mail címen lehetséges.

"Használjuk ki a nyári időszakot is jól, végezzünk sok kreatív tevékenységet, oldjuk meg az eddig még meg nem oldott problémáinkat, foglalkozzunk tudati tevékenységeinkkel, alakítsunk ki elképzeléseket a jövőnkről és annak megfelelően döntsünk elkötelezettségeinkről, feladatainkról!"

(Dobosy Antal apát, a közösség rangidős dharma tanítója)
https://www.tkbe.hu/programok/zen-szertartas-es-beszelgetes

Válasz

M Imre üzente 1 éve

A Dalai Láma találkozója európai békeaktivistákkal

Október 8-án reggel Őszentsége a Dalai Láma dharamszalai rezidenciáján fogadta európai békeaktivisták küldöttségét. Vezetőjük, a francia Sofia Stril-Rever kijelentette, hogy szívük tele van örömmel amiért újra találkozhatnak Őszentségével. Elmondta továbbá, hogy nagyon inspirálólag hat a munkájukra Őszentségének az emberiség szolgálatában mutatott példája. Beszámolt arról is, hogy a csoport részt fog venni az ENSZ által támogatott április 5-i lelkiismeret világnapja megtartásában. Ezen a napon az emberi- és szabadságjogok megteremtésének fontosságára emlékeznek.
http://www.fowpal.org/Endorse/doidoc_endorse/index.php

Stril-Rever ezután arról kérdezte Őszentségét, hogy a lelkiismeret és a szeretet hogyan járulhat hozzá a tartós békéhez a világban. Őszentsége így válaszolt:

-- “Emberi lényként mindannyian részesülünk az anyai szeretetben attól a pillanattól fogva, hogy megszülettünk. Kisgyermekként habozás nélkül játszunk más gyerekekkel, nem törődve a származásukkal, hogy ők vagy családjuk miben hisznek. Ez a fajta nyitottság alapvető emberi természetünk.

-- Felnőttként már sokan közülünk a ‘mi’ és az ‘ők’ fogalmi keretein belül tekintünk a többi emberre, a megkülönböztetéseinket a köztünk lévő másodlagos politikai vagy vallási különbségekre alapozva. Ha meg akarjuk teremteni a békét magunk között, meg kell találnunk a módját annak, hogy elfogadjuk azt, hogy emberi lényként alapvetően egyformák vagyunk. Közösek a tapasztalataink. ugyanúgy születünk és végül mindannyian meghalunk.

-- A nemzetiségi vagy hitbéli különbségekre való összpontosítás csak ürügyet szolgáltat egymás megölésére. Ez elképzelhetetlen. Még az állatok is békésebben élnek együtt. Ha azt akarjuk, hogy a dolgok megváltozzanak, nekünk, a nyolcmilliárd embernek kell megtanulnunk együtt élni ezen a bolygón. fel kell ismernünk a bennünk közöset, az emberségünket. Ezért van az, hogy amikor egy új emberrel találkozom, mindig úgy tekintek rá, mint egy hozzám hasonló emberi lényre. Ezért felismerem, hogy mindannyian ugyanahhoz az emberi családhoz tartozunk.”

Az éghajlati válságra irányuló kérdéssel kapcsolatban Őszentsége megjegyezte, hogy a bekövetkező változásokat úgy tűnik nem tudjuk befolyásolni. Megismételte továbbá, hogy emberi lényként egyformák vagyunk és nem csak együtt élni, de közös érdekünkben együtt dolgozni is meg kellene tanulnunk.

-- “Amíg még van rá időnk érdemes lenne ápolni a testvériség érzését és segíteni egymást. Meg kell találnunk a módját annak, hogy kitágítsuk azt az alapvető emberi szeretetet, amelyet anyánk a születésünkkor táplál irántunk, és életünk hátralévő része alatt kiterjesszük azt másokra is.”

Őszentsége dharamszalai rezidenciáján fogadta az európai békeaktivistákat november 8-án

Arra a kérdésre, hogy a vallás miként befolyásolhatja a világ jövőjét, Őszentsége így válaszolt:

-- “A vallás lényege a jószívűség. Minden vallás ezt tanítja függetlenül attól, milyen filozófiai álláspontot is képvisel. A jószívűség a lényeg: ennek ápolása az ami segít.”
https://www.buddhafm.hu/hirek/a-dalai-lama-talalkozoja-europai-bekeaktivistakkal/

Forrás – Őszentsége hivatalos honlapja
https://www.dalailama.com/news/2023/meeting-with-european-campaigners-for-peace

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Nagyon könnyű türelmetlenül bánni az emberekkel. A bölcs ember tudja, hogy kedvességgel és együttérzéssel hozhatjuk ki a legjobbat másokból!
-- Dalai Láma
https://www.facebook.com/photo/?fbid=6683923351663887&set=gm.6550857651687695

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Az ÖTVENES KOROSZTÁLY AZ ÚJ HARMINCAS <3

Olyan mintákat adnak át a fiatal generációnak, amit ők nem kaptak meg…

Az ötven év körüli életszakasz nem a változó kor, hanem a VÁLTOZTATÓ kor.

Napjaink ötvenes generációja már egészen más, mint eddig bármikor is.

Egyre több a fiatalos, sportos ötvenes,
- akiknek céljaik vannak,
- akik maratont futnak,
- akik 5000m-es, vagy magasabb csúcsokat hódítanak meg,
- tavakat kerülnek meg kerékpárral,
- akik keresik a kihívásokat, s
mindezt élvezik is.

Akik a szexuális életet, a szeretkezés csodáját sem hagyják abba életük derekán, sokkal inkább megújítják.

Egyre többen teszik rendbe egészségüket, életenergiáikat, nem működő szexuális életüket.
Egyre többen szeretnének szexuálisan is aktívak maradni, s akik tudatosan figyelik testüket, erősítik életenergiájuk központját, a mellékvese energiáit is.
Testünk legerősebb energiáját, a szexuális energiát nem kimerítik, de gyógyulásukra fordítják.

Képesek gyökeresen változtatni eddigi megszokott életükön.
Étkezési-, és alvási szokásaikon, életmódjukon.

A férfiak nagy része elhagyja “sörivós” életét, kerüli a zsírban tocsogó ételek fogyasztását, felszámolja a hatalmas pocakot és kopasz fejet.
Tudják, a hajnak igen fontos szerepe van az erőteljes létezésben.

A nők sem csokoládétorta-, és antidepresszánsok segítségével OLDják feladataikat.
Lehúzó, megalázó, szolga életüket felszámolják, lezárják.

Az ötvenes korosztály soha nem látott változásban mutat példát.
Aktívabb, sportosabb, természetközelibb életet választanak.

Egyre többen vannak, akik az ötvenedik születésnapjukra azzal lepik meg magukat, hogy megoldják a szexuális problémáikat és megfiatalítják a házasságukat, társkapcsolatukat.
Az egyedülélők nem másért, de önMAGukért teszik rendbe magukat.

Egyre többen képesek böjtölni, víznapokat tartani, nélkülözni, testüket figyelni, rugalmasan változtatni és változni, fogyni, bőrt szépíteni, fiatalodni.

Óriási előnye az ötvenes korosztálynak, hogy koruknál fogva van önismeretük.
A fiatalkori vehemencia csitult, bölcs, megfontolt, agilis és igényes szemléletmóddá szelídült, de az életerő még mindig aktiválható.

Ez a generáció az, akinek az életében egy vagy több válás is előfordult már, s ez egy markáns újrakezdést igényelt, tehát kellő élettapasztalattal is rendelkeznek.

Az elmúlt években és napjainkban is,
sok meghatározó változás történt a világban.
A RUGALMASSÁG naponkénti gyakorlása ÉLETSZÜKSÉGLET.

Szükségessé vált a paradigmaváltás, azaz egy merőben más szemlélet elsajátítása ahhoz, hogy túlélhessünk korszakokat.

Az ötvenes korosztály életének derekán felgyorsult a világ.
Már nem dolgozhatunk nyugdíjas korunkig az első munkahelyen, ezért meg kellett tanulnunk váltani.
Sokan azt látták a szüleiktől, hogy az első munkahelyről mentek nyugdíjba.
Az ötvenes korosztálynak meg kellett tanulnia minden előzetes, a szüleiktől megszerzett tapasztalat nélkül, hogy akár évente új helyen kell dolgozniuk vagy akár egy teljesen más szakmát kell tanulniuk.
Ehhez változni és alkalmazkodni kell, mert máshogy nem megy.

Ha vállalkozóként dolgoznak, akkor azt kellett megtanulniuk, hogy nem létezik olyan, hogy biztos.
Minden bizonytalan, és ebben kell tudni létezni, örülni, tervezni és talpon maradni.
Az élethosszig tartó tanulás fogalma mára minden tudatosan élő ember számára egyértelmű.

Az ötvenes korosztályban olyan készségek alakultak ki, amit sem a fiatalok, sem az idősebbek nem gyakorolnak.
Ezeket a készségeket a munkáltatóknak is érdemes lenne szem előtt tartaniuk.
Ma már kezdik felismerni, hogy egy jó karban lévő ötvenesnek van munkaerőpiaci értéke.

A LÉNYEG!!!
Eddig soha nem látott, nem gyakorolt mintákat kezdenek példaként működtetni a felnövekvő generációnak, olyan mintákat, amit ők nem kaptak meg annak idején.
A tudatosan élő ötvenes korosztály gyökeresen átírja a szülőktől kapott mintákat mert tisztában vannak vele hogy rugalmasan kell alkalmazkodniuk felgyorsult világunk változásaihoz.

Megtanítják gyermekeiknek, mert ők már alaposan megtanulták, hogy nem tétlenkedni és sajnálni kell önmagukat, ha valami nem úgy jön össze, ahogyan tervezték, helyette érdemes a sokszor nem hagyományos megoldásokon gondolkozni, s az ötvenes korosztálynak erre még elég ideje is van. Húsz, harminc, negyven vagy akár ötven évig rugalmasságot gyakorolva mutathatják az ÚJ mintát, hogy változzon a kollektív tudat, változzon a világ.

RÁNCOK
Igen, vannak ráncaik mint minden korosodó korosztálynak.
Ezek a ráncok az életüket mesélik.
Minden ránc arról szól, hogy valamit túléltek.
Túlélték a túlélhetetlent és felálltak akkor is, amikor lehetetlennek tűnt.
Legyünk büszkék a ráncainkra, és arra is, hogy a mi példánk sok erőt ad majd a mai fiataloknak is.

Bármilyen korosztály is vagyunk, mutassunk egy teljesen új, egész-séges példát ami belső érzésink, szívünk vezérelte életről szól, s azt őszintén, az Ő szintjén…<3
https://www.facebook.com/photo/?fbid=602727212056193&set=a.480128507649398
Bibók Bea, Hesse Heidi Tóth

Válasz

M Imre üzente 2 éve

A nyelvöltés tibeti szokásáról kulturantropológus szemmel

– Szathmári Botond és Kuzder Rita válaszol /Mindent Tibetről!

Mindent Tibetről sorozatunkban Szathmári Botond filozófus, kulturantropológus, buddhista tanító, A Tan Kapuja Buddhista Főiskola adjunktusa, a Tibetet Segítő Társaság tagja és Kuzder Rita tibeti nyelv és filozófia szakos buddhista tanító, folklórkutató, orientalista, tibeti szakos előadó bölcsész, A Tan Kapuja Buddhista Főiskola docense arról mesélnek nekünk, miért és hogyan érkezett a nyelvöltés szokása Tibetbe, milyen ma is élő szokások vannak Tibetben ezzel kapcsolatban és hogy milyen – néha tréfás, máskor kellemetlen, megint máskor elgondolkodtató félreértéseket okozhat, amikor két különböző kultúra különféle szokásai találkoznak.

Az adás időpontjai:
2023. április 17., hétfő 07:10
2023. április 18., kedd 10:10
2023. április 19., szerda 13:10
2023. április 20., csütörtök 16:10
2023. április 21., péntek 21:10
2023. április 22., szombat 07:10
2023. április 23, vasárnap 21:10
https://www.buddhafm.hu/musorajanlo/a-nyelvoltes-tibeti-szokasarol-kulturantropologus-szemmel/

Válasz

M Imre üzente 2 éve

... 2013-ban Ausztráliában (Adelaide) a következőket mondta egy beszéde során a boldogságról:

„Általában a boldogságot az elégedettséggel szoktam jellemezni. A boldogság nem feltétlenül valamilyen kellemes élmény, hanem egy olyan semleges élmény, amely mélyebb boldogságot okoz. Úgy hiszem, hogy a jószívűségből fakadó nyugodt tudat csillapítja a gonosz érzelmeket mások irányába és csökkenti a bizalmatlanságot is. Sosem tekintettem magamat különlegesnek. Ha úgy vélném, hogy különbözöm tőletek - például, hogy én buddhista vagyok, vagy esetleg én vagyok Őszentsége a dalai láma, vagy egy Nobel-békedíjas, akkor valójában saját magam számára teremtenék egy börtönt. Ezeket a dolgokat elfelejtem. Egyszerűen csak egy vagyok a 7 milliárd ember közül, hiszen mentálisan, érzelmileg és intellektuálisan ugyanolyanok vagyunk. Amikor a repülőn néha előjön az a bizonyos „gáz” probléma, azt néha nehéz „elengedni”. Ezért alkalomadtán az ember körbenéz aztán így csinál [oldalra dől a fotelban – hatalmas nevetés]. Az elégedettség legvégső forrása bennünk van. Ha helytelen dolgokat cselekszünk, főleg ha bántunk másokat, akkor annak negatív következményei lesznek. Ha segítünk másoknak és boldogságot okozunk nekik, akkor hasznunk származik belőle. Ha erősebb belső tartásunk van és erősebb az élet értelmébe vetett bizalmunk és van célunk, amit el akarunk érni, akkor mindig boldognak érezzük magunkat. Amikor fiatalok vagyunk, akkor ezek a belső értékek még erősen élnek bennünk. Aztán felnövünk és – főleg ebben a társadalomban, amelyben nem sok szó esik ezekről az értékekről, csupán az újság van és a tv, amelyben a sportról, pénzről, reklámról és egyéb anyagi értékekről esik szó – senki nem beszél, senki nem magyarázza el a jószívűség fontosságát. Pedig sok dolog van ami miatt boldogok lehetünk. A 20. század elején és később is sok pozitív változás történt. Azt hiszem, hogy a világon sok rossz dolog van és sok a gond, azonban sok jó dolog is van. Mégis azt tanították, hogy féljünk mindenkitől. És valójában ez megtámadja a boldogság alapját. Mivel társas lények vagyunk, ezért a barátság nagyon lényeges dolog. A barátság a bizalomból fakad. A félelem és a bizalom ellentmondanak egymásnak. Minél több a félelem, annál kevésbé lehet kiépíteni bizalmat. Félelemmel hogyan lehet barátságokat kötni? A nagy városokban sok ember él, de mindenki csak magára gondol, önző a látásmódjuk és nem törődnek a szeretet érzésével. Túl nagy a versengés és az irigység. Az irigység bizalmatlanságot szül, a bizalmatlanság pedig frusztrációt és félelmet. Ebből automatikusan keletkezik a magány érzete. Tehát a magány érzete nem a környezet eredménye, hanem a saját mentális hozzáállásunk következménye. Azt hiszem, hogy képesek vagyunk arra, hogy mélyebb tapasztalatra tegyünk szert a saját életünkről. Tegyünk egyfajta fogadalmat, hogy mostantól egy új személy leszek. Ugyanaz a test, de egy új személy.”

... így fogalmazott meg kritikát a kapitalizmussal szemben.

„Nemcsak szocialista vagyok, de enyhén baloldali is, tehát kommunista. Gazdaságelméleti szempontból marxista vagyok. Azt hiszem, sokkal inkább baloldali vagyok, mint a kínai vezetők [hatalmas nevetésben tör ki]. Ők kapitalisták.”

... a kapitalizmusnál többre tartja a marxizmust, mert nézete szerint az előbbinél csak a nyereségszerzés számít, az utóbbinál pedig a „morális etika”. 1993-ban a következőket mondta:

„Az összes közgazdaságtani elmélet közül a marxista gazdasági rendszer morális elvekre, a kapitalizmus pedig a növekedésre és a jövedelmezőségre épül. A marxizmus a vagyon egyenlő arányú elosztását, illetve a termelőeszközök igazságos használatát tartja fontosnak és egyaránt törődik a munkásosztály sorsával – amely az emberek többségét jelenti –, valamint a nem kiváltságos és szükséget szenvedők sorsával. Ezen felül nem hagyja figyelmen kívül kisebbségi kizsákmányolás áldozatait sem. Emiatt tetszik nekem ez a rendszer, és igazságosnak tűnik. Nemrégiben olvastam egy írást, amelyben őszentsége a római pápa is a marxizmus pozitív aspektusairól beszélt.”

... a Hamburgi Egyetemen tartott 2007-es Nők a buddhizmusban című előadáson a következőket mondta:

„Hagyományosan a háborúkat férfiak indították, mivel úgy tűnik, hogy ők fizikailag jobban fel vannak szerelkezve az agresszív viselkedésre. A nők viszont sokkal inkább törődőek és érzékenyebbek mások kényelmetlenségére és fájdalmára. Annak ellenére, hogy a férfiak és a nők ugyanúgy képesek az agresszióra és a jószívűségre, különböznek abban, hogy a kettő közül melyik mutatkozik meg könnyebben. Ezáltal, ha a világi vezetők többsége nő volna, talán kevesebb veszélye lenne a háborúk kitörésének, és több együttműködés lehetne a globális törődés alapján – természetesen, léteznek nehéz esetek a nők között is! Én szimpatizálok a feministákkal, de nem elég egyszerűen csak kiabálniuk. Erőfeszítést kell tenniük annak érdekében, hogy pozitívan járuljanak hozzá a társadalomhoz.”

... „szekuláris etikának” nevezi a valóság tudományos vizsgálatára épülő, modern világnézetet, amelyben az egyetlen logikus viselkedésforma alapja az együttérzés, a tolerancia, a gondoskodás, a megbocsátás, stb. 2012. szeptember 10-én a következő üzenet jelent meg a dalai láma hivatalos facebook oldalán:

„A világ összes fő vallása - azáltal, hogy a szeretetre, az együttérzésre, a türelemre, az elfogadásra és a megbocsátásra helyezi a hangsúlyt - képes rá és valóban támogatja a belső értékeket. Azonban a mai világban a vallásos etika már nem elegendő. Emiatt egyre inkább azt tartom biztosnak, hogy eljött az ideje, hogy találjunk egy spiritualitással és etikával kapcsolatos olyan gondolkodásmódot, amely túlmutat a vallásokon.”
https://hu.wikipedia.org/wiki/Tendzin_Gyaco

Válasz