M Imre üzente 3 hónapja

Közélet Iskolája: Máig tudsz jelentkezni ingyenes játékvezető képzésünkre!

Mi történik ezen a képzésen?
Bemutatjuk a Szerveződj! társasjáték célját, a társashoz kapcsolódó ráhangolódó gyakorlatokat végzünk, közösen játszunk, végül pedig megvitatjuk, hogy milyen egy jó moderátor és hogyan érdemes játékot vezetni.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=814496524053131&set=a.502628505239936
Február 10. (szombat) 10-16 óra
Kesztyűgyár Közösségi Ház (akadálymentes)
Jelentkezz január 28-ig itt:
https://forms.gle/sSegKq2pnr6LpgRq7

Válasz

M Imre üzente 6 hónapja

Küzdelmeink története

Mozgalomtörténeti adatbázis kutatóknak, tanároknak és aktivistáknak. Az egyre bővülő projekt jelenleg tizenegy társadalmi mozgalom tiltakozási eseményeit dolgozza fel a rendszerváltás és az első Orbán-kormány közötti időszakban, 1989-től 2002-ig.
https://mozgalmak.hu/

Tiltakozások megtekintése
https://mozgalmak.hu/tiltakozasok/

Válasz

M Imre üzente 6 hónapja

Csatlakozz a Közélet Iskolájához önkéntesként!

Jelentkezési lap a Közélet Iskolája önkéntes jelentkezéséhez.

Jelentkezés határideje: 2023.október 8.

A Közélet Iskolájában az aktív állampolgárság, az önszerveződés és az érdekérvényesítés eszközeit tanítjuk képzéseken és más programokon. Csatlakozz hozzánk, ha te is tennél azért, hogy egyre többen kezdjenek el szerveződni és sikerrel képviseljék az érdekeiket! Itt egy elkötelezett, sokszínű és aktív csapat vár!

Jelentkezz ennek a jelentkezési lapnak a kitöltésével október 8-ig!
https://forms.gle/sTSZdMeyy6BD4ppH6

Kérdésed van? Keress minket:
https://kozeletiskolaja.hu/post/csatlakozz-a-kozelet-iskolajahoz-onkenteskent/

Válasz

M Imre üzente 7 hónapja

Egyházak: A legnagyobb hazai vallási közösség az adófelajánlások tükrében is a Magyar Katolikus Egyház: idén 803 070 adózótól kaptak pénzt (ez 4.6 százalékos emelkedést jelent tavalyhoz képest), és ennek köszönhetően 6 milliárd 48 millió forintot utal nekik a NAV. A reformátusok sem panaszkodhatnak: a 6,3 százalékos növekedésnek köszönhetően 348 482 fő adott nekik 2 milliárd 657 millió forintot. A Magyar Evangélikus Egyház van a dobogó harmadik fokán: 92 581 rendelkező (6,9 százalékos emelkedés tavalyhoz képest) 743 millió forintot juttatott nekik.

Az adófelajánlások alapján a Krisnások a negyedik legnagyobb vallási közösség Magyarországon: 86 055 felajánlással (2022-höz képest tíz százalékot meghaladó növekedéssel!) 691 millió forint jut nekik. A fentebb már említett Iványi-féle közösség az ötödik a sorban, őket követik a baptisták, akik 56 294 adózótól kapnak 461 millió forintot. Jelentős tábora van még itthon a buddhistáknak: három irányzat összesen 67 ezer adózót késztetett arra, hogy valamelyiküket megjelölje az adóbevallásában. Ez is tíz százaléknál nagyobb növekedést jelent tavalyhoz képest, és a három közösségnek összesen 568 millió forint bevételt jelentett.

Mint fentebb is írtuk, a Hit Gyülekezete az egyetlen kakukktojás: ők tavaly óta 2,4 százalékkal, 2020-hoz viszonyítva pedig több mint 11 százalékkal csökkentek a felajánlók számát tekintve. Idén 36 108 rendelkező közel 170 millió forintot ad nekik. És itt van a másik érdekesség: a híveik meglepően kevés adót fizetnek: az átlagos hit gyülekezetes adózó 4708 forintot juttat az egyháznak, míg ez például Iványi hívei esetében több mint duplája, vagyis 9784 forint/fő.
https://hang.hu/belfold/egyhazi-egyszazalek-ivanyiek-hasitanak-a-hit-gyulekezete-lemarad-es-fogy-158014

Válasz

M Imre üzente 8 hónapja

Közélet Iskolája: Kedves Barátaink! Két új munkatársat keresünk szeptember 10-ig!
Az új oktatási munkatársunk fő feladata egyeztetett témákban képzések kidolgozása és megtartása, illetve műhelyek, játékos oktatási programok kidolgozása és megtartása.
Szervezeti kapcsolatépítő munkatársként pedig a fő feladat a kapcsolatépítés és -fenntartás lehetséges partnerekkel, a képzéseinkre résztvevők célzott toborzása és bevonása és a szervezet képviselete külső eseményeken.
A két félállást egyszerre betöltve teljes állás vállalása is lehetséges.
Köszönjük, ha továbbadjátok a hírt érdeklődő ismerőseiteknek!
Oktatási munkatárs:
https://kozeletiskolaja.hu/post/oktatasi-munkatarsat-keres-a-kozelet-iskolaja/
Szervezeti kapcsolatépítő munkatárs:
https://kozeletiskolaja.hu/post/szervezeti-kapcsolatepito-munkatarsat-keres-a-kozelet-iskolaja/

Válasz

M Imre üzente 9 hónapja

A nyáron talán mindenkinek több ideje van arra, hogy olyanokról olvasson és tanuljon, amire a szokásos hétköznapok során nincsen lehetőség. Ha éppen egy olyan olvasmányt vagy podcastot keresel, amivel szívesen eltöltenéd az időt a strandon vagy az utazások alatt, ez az ajánló hasznos lehet számodra!

A téma, amit ajánlunk figyelmedbe, a kritikai pedagógia. Ezt az irányzatot Paulo Freire, brazil közösségszervező és tanár terjesztette el a világon, célja pedig, hogy a diákok a tanulás folyamata alatt felismerjék, milyen elnyomás alatt állnak, illetve milyen eszközeik vannak olyan helyzetek megváltoztatására, amelyek ellehetetlenítik érvényesülésüket.

A Közélet Iskolája által kiadott szöveggyűjtemény, A Felszabadítás Pedagógiája - a kritikai pedagógia elmélete és gyakorlata nagyon jól bemutatja a koncepciót különböző nemzetközi, és hazai példákon keresztül. Ráadásul gyakorlati feladatokat is találhatsz a könyvben, ha szeretnéd kipróbálni hogyan lehet mindezt élesben is alkalmazni!

Bónusz, hogy a kötetet ingyen, letölthető pdf formában megtalálhatod ide kattintva, illetve jelképes áron vásárolhatod meg a Közélet Iskolájától.
https://kozeletiskolaja.hu/post/a-felszabaditas-pedagogiaja-a-kritikai-pedagogia-elmelete-es-gyakorlata/
___

Ha inkább podcast rajongó vagy, a Mi a teendő? podcast évadzáró részében, ami a Partizán gondozása alatt működik, is ez volt a téma.
https://rss.com/podcasts/partizanpodcast/1037494/

Válasz

M Imre üzente 10 hónapja

A demokrácia nem működik a polgárok közötti szoros és személyes kapcsolat nélkül.

Schönberg szerint az egyre mélyebb politikai megosztottság és a demokráciából való kiábrándulás csak a társadalmi párbeszéd erősítésével orvosolható. Ehhez pedig fel kell támasztani a szabadság kis köreit, ahol a most véleménybuborékokban élő, egyre frusztráltabb és dühösebb polgárok megvitathatják a közös ügyeket. Schönberg úgy véli, hogy ezt a szerepet a nyilvános fürdők, a könyvtárak, és mindenekelőtt a kocsmák tölthetnék be.

Schönberg lényegében a közösségelvű javaslatokat csomagolja újra a túlzottan individualistává váló demokrácia erősítése céljából – írja Günther Nonnenmacher lipcsei politikai filozófus a Frankfurther Allgemeine Zeitungban közölt recenziójában. Nonnenmacher szerint azonban Schönberg javaslatainak megvalósítására kevés az esély. Tetszik vagy sem, az individualizmusban edződött polgárok nem azért járnak kocsmába és strandra, hogy a közösségi szellem erősítése érdekében politikai vitákat folytassanak. Éppen azért kerülik az ilyen vitákat, mert tudják, hogy azok csak konfliktust és viszályt szítanának, ahelyett, hogy a bizalmat és az összetartozás igényét erősítenék. Bármit teszünk is, a képviseleti demokrácia szükségképp kiábránduláshoz és elégedetlenséghez vezet – jegyzi meg Nonnenmacher. A demokratikus politika ugyanis olyan ígéretverseny, amelyben csak azok a politikusok győzhetnek, akik megvalósíthatatlan ígéretekkel rukkolnak elő.
https://www.metazin.hu/index.php/item/4394-a-demokracia-a-kocsmaban-kezdodik

Válasz

M Imre üzente 10 hónapja

Közös hatalmunk konferencia ÉLŐ 06.16. \
Our common power conference LIVE 16.16.
-- Közélet Iskolája | 2023. jún. 16.

Részletes konferenciaprogram:
https://kozeletiskolaja.hu/esemenyek/kozos-hatalmunk-konferencia/

English conference program:
https://kozeletiskolaja.hu/esemenyek/our-common-power-conference/

2023. június 16., péntek

13.00-14.30 Hogyan történik a rendszerváltás? A civil szerveződések szerepe
14.45-16.15 Tömeges szerveződés – hogyan építsünk országos hálózatot?
16.30-17.45 Közös hatalmunk: közösség és politika
18.00-19.30 Mi a helyzet Budapesten 2023-ban?
https://www.youtube.com/live/Kljjpz6_y0Q?feature=share&t=615

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Sziasztok! Szeretném nektek bemutatni a

-- Küzdelmeink története - mozgalomtörténeti adatbázist,
https://mozgalmak.hu/
amely a magyar tiltakozási események egyedülálló adatbázisa, és így a magyar társadalmi mozgalmak rendszerváltás utáni történetébe enged betekintést. Az adatbázis jelentőségéről, üzenetéről többet is megtudhatsz a hvg.hu-n megjelent cikkből:
https://kozeletiskolaja.hu/post/kuzdelmeink-tortenete-a-hvg-n-megjelent-cikk/

Az adatbázis
-- pedagógiai szempontból
ahhoz nyújt eszközt, hogy egy érdekvédő, aktivista csoport felfedezze saját küzdelmének gyökereit, vagy iskolai tanórákon a diákok megismerkedjenek társadalmuk emberarcú történetével.

Hogy hogyan állj neki?

Használd az idővonalkészítés módszerét!
Az idővonalkészítés egy csoportos tanulási gyakorlat. Célja, hogy egy csoport felépítse saját mozgalma vagy ügye történetét. Ehhez nyújtanak segítséget az adatbázisban összegyűjtött tiltakozási események (TILTAKOZÁSOK FÜL) melyeket a csoport tagjai saját emlékeikkel, tapasztalataikkal, tudásukkal egészíthetnek ki. Az idővonalazásról hosszabb leírást találsz az adatbázis ÚTMUTATÓ fülén.

Tarts olvasókört a mozgalmi összefoglalókból!
Osszátok fel a MOZGALMAK fülön kiválasztott szövegeket a csoporton belül, és az adott szakasz feldolgozói emeljék ki a fontosabb történéseket, szervezeteket, körülményeket a szövegből. Hozzátok vissza a megismert információkat a közösbe, egészítsétek ki ezt a saját tudásotokkal és tapasztalataitokkal, keressetek összefüggéseket, és gondolkodjatok azon, hogyan kapcsolódik ez a ti életetekhez!

Reméljük, hogy ti is érdekesnek találjátok, és főleg, hogy hasznát veszitek az adatbázisnak! Ha kérdésetek van ezzel kapcsolatban,
-- keressetek minket,
és feltétlenül meséljétek arról, ha valamikor használjátok a Küzdelmeink történetét!
https://fbshort.com/Mz9R

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Állj ki a jogaidért országszerte!

Országszerte program – Elvisszük hozzád a Közélet Iskolája képzéseit!

A Közélet Iskolája Országszerte programjában olyan fővároson kívüli partnereket keresünk, akiknek ingyen elvisszük az általuk választott képzésünket szervezetépítés, társadalmi egyenlőtlenségek, érdekvédelem témákban.

Mit adunk és mit várunk? A programba bekerülő szervezetekre a helyszíni szervezésben és min. 12 résztvevő toborzásában számítunk, amiben támogatást nyújtunk. A Közélet Iskolája ingyen biztosítja a képzés megtartását, és finanszírozzuk a helyszínt és étkezést a résztvevőknek. A szervezetekkel a program nyilvános kommunikációjában is együttműködünk.

Mikor tartjuk a képzéseket? 2023 április-augusztus között, egy- vagy kétnapos képzést viszünk el a kiválasztott szervezetekhez egyénileg egyeztetett időpontban. Őszi Országszerte képzésekre 2023 nyáron lehet majd jelentkezni.

Jelentkezz február 24-ig!
https://kozeletiskolaja.hu/esemenyek/allj-ki-a-jogaidert-orszagszerte/

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Socrates Program Budapest

-- Ha mindig is szerettél volna továbbtanulni, de nem volt rá lehetőséged,

-- Ha érdekel a történelem, az irodalom, a politológia vagy éppen a filozófia,

-- Ha szeretnél heti egy estét könyvekkel, egyetemi tanárokkal, diáktársakkal tölteni,

Jelentkezz a Socrates Program ingyenes budapesti kurzusaira!

Olyanok jelentkezését várjuk, akik anyagi, családi, egészségügyi vagy más okokból kiszorultak korábban a továbbtanulásból.

Előzetes képzettségre nincs szükség – fontos a motiváció, az érdeklődés a társadalom- vagy bölcsészettudományok iránt.

Jelentkezési határidő: 2022. október 31.

Kurzusaink leírása és jelentkezési lap:
https://communityengagement.ceu.edu/kurzusok-socrates-budapest
Kisfilm a program korábbi résztvevőiről:
https://www.szabadeuropa.hu/a/senki-nem-nezte-azt-hogy-tulajdonkeppen-en-csak-egy-csoves-vagyok-mi-az-a-socrates-program-ceu/31932836.html

A Socrates Programot a Közép-Európai Egyetem Társadalmi Felelősségvállalás Irodája szervezi.
Heti egy este budapesti kampuszunkon (1051 Budapest, Nádor utca 15.), 2023. január-március között.

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Korábban már beszámoltunk arról, hogy a Közélet Iskolája csapata új tagokkal bővült.

El kell mondanunk azt is, mennyire büszkék vagyunk, amiért a barátaink és követőink száma is napról napra növekszik! Egyre több új résztvevő jelentkezik a képzéseinkre és programjainkra, akár személyesen, akár online.

Számos felkérést kapunk vidéki szervezetektől is - az Országszerte program keretében - Magyarország több pontjára viszünk képzéseket.
https://kozeletiskolaja.hu/esemenyek/orszagszerte/

A következő hetekben szeretnénk bemutatni régi és új kollégáinkat, ismerkedjetek meg velünk!
------

Ma este indul a repülőgépe Dániába. Képzéseket, előadásokat tart, részvételi akciókutatásban közreműködik. Az egyik legfontosabb ügye a fogyatékkal élők önálló lakhatásának kérdése.

Molnár Zóra egy kis zalai faluból származik, ma önállóan él terézvárosi otthonában és sokat tett azért, hogy a következő generációk mozgáskorlátozott tagjainak könnyebb legyen az élete. Idén tavasszal 3 részes RAK (részvételi akciókutatás) workshopot és egy debreceni képzést vezetett a Közélet Iskolájával nagy sikerrel.

Szociálpszichológiát tanult az ELTE-n, majd közigazgatást a CEU-n. Elsősorban az előítéletes magatartás mögött meghúzódó pszichológiai folyamatokkal, később pedig a társadalmi egyenlőtlenségek csökkentését célzó politikai intézkedésekkel foglalkozott. A Professional Fellows program ösztöndíjasaként járt az USA-ban.

A Közélet Iskolájában a részvételi akciókutatások és a témához kapcsolódó képzések és műhelyek koordinálása a feladata.

"Azért szeretek a Közélet Iskolájában dolgozni, mert itt olyan emberek is megtanulhatják, hogy hogyan tudnak kiállni magukért, és másokért számukra fontos ügyeket képviselve, akiknek korábban nem volt lehetőségük arra, hogy fejlesszék az érdekérvényesítő képességüket, vagy nem hitték el magukról, hogy képesek erre."

-- Interjú Zórával:
https://nlc.hu/ezvan/20190313/kerekesszekes-mozgasserult-egyetem-ceu/
-- Résztvevői beszámoló a debreceni RAK képzésről:
https://kozeletiskolaja.hu/post/debreceni-rak-kepzes-resztvevoi-beszamolo/
-- Tudj meg többet a részvételi akciókutatásról:
https://kozeletiskolaja.hu/kutatas/

Válasz

M Imre üzente 2 éve

– Talán soha nem volt ennyire erős a civil politikai aktivitás Magyarországon, mint az elmúlt négy évben és azon belül is a legutóbbi kampányidőszakban. Szerveződtek, kampányoltak, szavazatot számláltak, a szavazás tisztasága felett őrködtek korábban a közügyekkel csak passzívan foglalkozó állampolgárok. Hogy lehet meggyőzni őket arról, hogy mindez nem volt hiábavaló?

– Amikor 2018 januárjában először jöttünk össze a Közélet Iskolájában arról beszélgetni, hogy mi közünk a választáshoz, mindannyian fogalmatlanok voltunk a témával kapcsolatban, mert a magyar civil szervezetek hagyományosan elszigetelődtek a politikától. Azóta folyamatosan tartottunk képzéseket, konferenciákat, nyári egyetemeket a választások és a civil szervezetek, önszerveződő közösségek témájában, és egyre nagyobb volt az érdeklődés. A környezetvédelemmel, lakhatással, helyi ügyekkel foglalkozó, főleg progresszív civilek körében megnőtt a hajlandóság és az aktivitás is, hogy beleszóljanak a kampányokba. Volt olyan képzés az előválasztás idején, mikor a közösségi kampányolásról oktattunk 60 résztvevő előtt.

Bár nehéz ezt az április 3-i eredmények után kimondani, tény, hogy a Fidesz ellenzéke végre kibillent a holtpontról és ez nem kis részben a progresszív civil szervezeteknek és aktivistáknak köszönhető. Iszonyú erősen tolták a pártokat az összefogás, a közösségi kampányolás, az előválasztás irányába. Az, hogy az ellenzékben sokan újra megtanultak kampányolni, hogy megvalósult az előválasztás, ami egy csodálatos politikai konstrukció, hogy ennyien számoltak szavazatokat, mindenképpen minőségi fejlődése a magyar politikának – és ez szinte mind az aktivista világból érkezett. Ez egy hosszú út fontos állomása a demokratikus Magyarország felé. Semmi sem volt hiába.

– A 2019-es önkormányzati választás Budapesten és környékén konkrét civil sikereket hozott: polgármestereket, képviselőket adtak helyi szervezetek. Valami elindult, aminek részese volt Pikó András kampányfőnökeként. Mi hiányozhatott a mostani ellenzékből, ami megvolt akkor, vagy a barcelonai polgármester, a volt aktivista Ada Colau kampányában, amelyet szintén közelről követett és egy kicsit részese is volt?

– Amikor pár éve elkezdtük tanítani, hogyan kell közösségi kampányt csinálni, itthon még újdonság volt. Megmutattuk – vagy újra megtanultuk –, hogyan kell közösséget építeni, kopogtatni, közösen alkotni programot a választókkal, hogyan kell érzelmi viszonyulást kialakítani a jelölt és a választók között. Visszanézve érdekes, hogy ez milyen innovációként hatott, mostanra pedig beépült az ellenzéki formációk eszköztárába. Úgy érzem, technikailag sok mindent jól csináltak az egyes képviselői kampányokban. De hiába, ha nincs mögötte tartalom vagy csak szlogen szinten jelenik meg. A kampánytechnika önmagában nem sokat ér. A Pikó- és a Jámbor-kampány, amely megközelítésében egymásra épült és mindkettő a 2017-es Mártát a Magdolnának kampányban (Bolba Márta lelkész képviselőjelöltként indult a józsefvárosi időközin, a szerző) és a sok-sok évtizedre visszanyúló józsefvárosi hagyományokban gyökerezett. Azért lehetett ennyire sikeres, mert értékekről szólt. Arról, hogy mi a fontos, miért küzdünk – ez nem volt meg a nagy közös kampányban. És persze az sem, hogy a Fidesz hatalmi hálójában élő emberek úgy érezzék, biztonságban lennének más politikai vezetés mellett is. Ezért is fontos, hogy az önkormányzatok olyan helyi szakpolitikákat valósítsanak meg, amelyek alternatívát adnak a hatalommal szemben, sőt, sokkal emberibb és befogadóbb módon viszonyulnak hozzájuk és a szükségleteikhez.
https://nepszava.hu/3153656_udvarhelyi-tessza-interju-valasztas-2022-magyarorszag-ellenzek

Válasz

M Imre üzente 2 éve

Már ingyenesen elérhető a Fordulat folyóirat kritikai pedagógia lapszáma, benne egy részletes cikk a Közélet Iskolája oktatási programjáról.
http://fordulat.net/?q=huszonnyolcadik

Válasz

M Imre üzente 2 éve

Mi közünk a választásokhoz? - online képzés civil szervezeteknek és közösségeknek

Erre a műhelyünkre civil szervezetek, önszerveződő közösségek és társadalmi mozgalmak képviselőit várjuk, akik szeretnének szervezeti álláspontot és stratégiát kialakítani a közelgő országgyűlési választásokkal kapcsolatban annak érdekében, hogy a választásokat leginkább hasznosítani tudják az általuk képviselt csoportok és ügyek érdekeinek képviseletéhez. Előnyt jelent, ha egy szervezetből/közösségből többen jelentkeznek, mert így hatékonyabban lehet a gyakorlatba ültetni a tanultakat.

Arról, hogy szerintünk miért fontos, hogy a civil szervezetek is foglalkozzanak a választásokkal, itt olvashattok!
https://merce.hu/2017/12/02/civilek-vagyunk-miert-erdekelnenek-minket-a-valasztasok/

Hol? Online a Zoom felületén. A részvételhez stabil internetkapcsolatra és kamerával, mikrofonnal felszerelt számítógépre van szüksége.

Mikor? 2021. december 4-5. 10-18 óra

Ha szeretnél részt venni, töltsd ki az oldal alján található jelentkezési lapot 2021. november 28-ig vagy kattints ide!
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScoMkdiLOFgMSyg4QubuiO_6RGL8-700Dye4oAw-x0LvZYKHw/viewform?usp=send_form

Részvétel csak védettségi igazolvánnyal!

Az képzésen ilyen kérdésekről tanulunk interaktív módszerekkel:

- Hogyan működik a választási rendszer?

- Milyen szerepe lehet a civil szervezeteknek/közösségeknek az országgyűlési választásokon?

- szervezeti stratégiák kialakítása a 2022-es országgyűlési választásokra

- Milyen eszközökkel tudjuk a saját ügyünk számára hasznosítani a választásokat?

- A mozgósítás, a választási megfigyelés és a választási érdekvédelem eszközei

A képzésen a részvétel ingyenes, de ha be tudod fizetni a 20.000 Ft/fő részvételi díjat vagy annak egy részét, hozzájárulsz ahhoz, hogy a képzéseink hosszú távon is mindenki számára elérhetőek legyenek.

A képzést Udvarhelyi Tessza (Közélet Iskolája) és Sebály Bernadett tarják. A képzést a Civilkollégium Alapítvány és a Közélet Iskolája közösen szervezik.

http://www.kozeletiskolaja.hu/post/mi-kozunk-a-valasztasokhoz-kepzes-civil-szervezeteknek-es-kozossegeknek

Válasz

M Imre üzente 2 éve

Nagyon hasznos kézikönyv sok praktikus tippel és gyakorlattal. Ajánljuk minden csoportnak, aki fejleszteni szeretné a stratégiáját! Most 30 csoportnak ingyen elküldjük postán.
Ha szeretnéd megkapni, töltsd ki ezt november 23-ig:
https://forms.gle/SNyvgdRWj7f8kxoL6

Válasz

M Imre üzente 2 éve

Ha valaha gondoltál rá, hogy szívesen segítenéd a Közélet Iskolája munkáját, akkor most van itt a tökéletes pillanat, hiszen a jelenlegi adománygyűjtő kampányunkban bármekkora összeget adsz, mi annak a dupláját kapjuk meg! Szállj be te is, és segíts, hogy mindenki részt tudjon venni a közéletben.
Részletek: https://adjukossze.hu/adomanygyujtes/2427
Köszönjük!
-- Közélet Iskolája

Válasz

M Imre üzente 2 éve

Jelentkezz önkéntesnek!
LEGYÉL A KÖZÉLET ISKOLÁJA ÖNKÉNTESE BUDAPESTEN VAGY MISKOLCON!

A Közélet Iskolájában az aktív állampolgárság, az önszerveződés és az érdekérvényesítés eszközeit tanítjuk képzéseken és más programokon. Csatlakozz hozzánk, ha te is tennél azért, hogy egyre többen kezdjenek el szerveződni és sikerrel képviseljék az érdekeiket! Itt egy elkötelezett, sokszínű és aktív csapat vár!

-- Legyél foglalkozástartó önkéntes!

Ez neked való, ha szívesen…

- tartanál beszélgetéseket, workshopokat hátrányos helyzetű emberek számára társadalmi egyenlőség és érdekérvényesítés témában,

- vezetnéd az érdekvédelmi társasjátékunkat önszerveződő és hátrányos helyzetű közösségekben,

- ha már van némi tanítási vagy foglalkozásvezetési tapasztalatod.

-- Csatlakozz fordító vagy szervező önkéntesként!

Ez neked szól, ha szeretnél bekapcsolódni a munkánkba, és…

- szívesen fordítanál angolról magyarra szövegeket, feliratoznál videókat;

- segítenél eseményeket szervezni és lebonyolítani, esetleg standolnál vagy szórólapoznál,

- vagy vállalnál alkalmi háttérfeladatokat, hogy ezzel segítsd a Közélet Iskolája működését.

-- Jelentkezz az oldal alján található jelentkezési lap kitöltésével október 5-ig vagy ide kattintva!
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScT0rOPyCHZG2iOzFT0J7Lrpcj9Bm_ixh7p_T6t6dmsTsQUvw/viewform?usp=sf_link

Ha többet szeretnél megtudni az önkéntességről, akkor olvasd el az önkéntes kisokosunkat!

Ha van további kérdésed, írj a kozeletiskolaja@gmail.com-ra, vagy keresd Bauer Flórát a +36305629113-as telefonszámon.

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma a közérdekű önkéntes tevékenységről szóló 2005. évi LXXXVIII. törvény alapján 2015. június 2-án 8658 sorszám alatt nyilvántartásba vette a Közélet Iskolája Alapítványt, mint fogadó szervezetet.

http://www.kozeletiskolaja.hu/page/onkentesseg

Válasz

M Imre üzente 2 éve

Hogyan állj ki azért, ami fontos neked? – Szerveződj játékosan! ˇ2021. augusztus 26., csütörtök

Nemrég jelent meg egy Ferge Zsuzsa idézet a Jelen hetilap interjújában, ami így hangzik: „Ami legjobban hiányzik, az a szerveződni képes, jogaiban bízó, a közügyekbe félrelökhetetlenül beleszóló állampolgár”. Miért pont erre van ma a legnagyobb szükség, és mi köze ehhez egy társasjátéknak?

Mint minden a Közélet Iskolájában, a játékunk is éppen arról szól, hogy Magyarországon is nagyon sok ilyen ember éljen. Mi azt gondoljuk, hogy a szerveződő állampolgár bennünk él, csak kell egy kis segítség és bátorítás, hogy előbújjon és magabiztossá váljon. Ebben segítünk képzésekkel, játékokkal, filmklubokkal, kiadványokkal és sok minden más eszközzel mindenkinek, aki ma valamilyen hátrányt szenved el Magyarországon, vagy annak aki egészen egyszerűen csak szeretne egy igazságosabb világért dolgozni.

Egyre több oktatási célú társasjáték jelenik meg világszerte és itthon is. Miért készített a Közélet Iskolája érdekvédelmi játékot? Ez többet ad, mint egy képzés a témában?

A Közélet Iskolája pedagógiájának lényege, hogy sok különböző formában tanulunk együtt a demokráciáról, a szerveződésről és az érdekvédelemről. A képzések jellemzően hosszabbak és nagyobb elköteleződést kívánnak meg a résztvevőktől, ezért nem mindenki számára elérhetőek. A társasjátékozás ezzel szemben csak két órát vesz igénybe, így egy fárasztó nap végén is neki lehet ülni.

https://merce.hu/2021/08/26/hogyan-allj-ki-azert-ami-fontos-neked-szervezodj-jatekosan/

Válasz

M Imre üzente 2 éve

Az elnyomás arcai - képzés társadalmi egyenlőtlenségekről
2021. szeptember 25-26. (szombat-vasárnap) 10.00-18.00 · Közélet Iskolája szervezésében
Auróra utca 11, Budapest, 1084
Jelentkezési határidő: szeptember 10., péntek

Neked szól ez a képzés, ha mindig is érdekeltek az egyenlőtlenségek, de korábban nem volt lehetőséged tanulni a társadalmi folyamatok működéséről.

Úgy gondoljuk, hogy ha igazságosabb társadalmat akarunk építeni, akkor először meg kell ismernünk a jelenlegi problémákat és egy sokszínű csoportban közösen gondolkodni a megoldáson. Erre lesz lehetőség a bevezető interaktív képzésen, ahova elsősorban hátrányos helyzetű résztvevőket várunk.

-- Mikor? 2020. szeptember 25-26. (szombat-vasárnap) 10-18 óra
-- Hol? Auróra közösségi ház (Budapest 1084 Auróra utca 11.)
-- Ha szeretnél részt venni, töltsd ki ezt a jelentkezési lapot 2021. szeptember 10-ig:
https://forms.gle/RVfvvFWPWQh217oY6

A kétnapos képzésen ilyen kérdésekről tanulunk:
- Miért keresünk kevesebbet Magyarországon, mint Nyugat-Európában?
- Hogyan marad fenn a hátrányos helyzet és a szegénység generációkon keresztül?
- Hogyan lesznek egyenlőtlenségek a férfiak és nők közötti különbségekből?
- Milyen szerepet játszik az állam mindezekben?

-- A képzésen a részvétel ingyenes, de ha be tudod fizetni a 25.000 Ft/fő részvételi díjat vagy annak egy részét, hozzájárulsz ahhoz, hogy a képzéseink hosszú távon is mindenki számára elérhetőek legyenek. A képzés alatt ebédet, valamint szükség esetén gyermekfelügyeletet, utazási támogatást és szállást is biztosítunk. A képzés helyszíne fizikailag akadálymentesített.

-- A képzést Vujovits Júlia és Bauer Flóra tartják, a Közélet Iskolája munkatársai

Hívj fel minket, vagy írj nekünk bátran, ha kérdésed van! www.kozeletiskolaja.hu, kozeletiskolaja@gmail.com, 06207794977
____________________________
Nézd meg a többi képzésünket is itt: http://www.kozeletiskolaja.hu/page/aktualis-kurzusok
- Hogyan állj ki magadért és másokért? – érdekvédelmi képzés szeptember 11-12
- A jogaid nem védik meg magukat! – november 20.
https://www.facebook.com/events/950404635810780/

Válasz

M Imre üzente 2 éve

Útmutató a forradalomhoz – 15 dolog, amit a mozgalomépítésről tanultam

Elolvastam Szrgya Popovics Útmutató a forradalomhoz című könyvét, amely fülszövegében azt ígéri, hogy izgalmas gyakorlati példákon keresztül mutatja be, hogyan lehet közösségeket mozgósítani, diktátorokat megbuktatni „vagy egyszerűen megváltani a világot”.

Mivel a Közélet Iskolájában is hasonló témákban szervezünk képzéseket (bár inkább hívjuk érdekvédelemnek, mint világmegváltásnak) kíváncsi voltam, hogy mit tanulhatunk a könyvből és mennyire egyezik a kapott tudás a mi alapelveinkkel. Azt mindenképp érdemes figyelembe venni, hogy a könyv gyakran szélsőségesen elnyomó rezsimek elleni küzdelemre hoz példákat, így az eszközök vagy szóhasználat terén nem minden esetben fordítható le közvetlenül a magyar viszonyokra.

A könyv gördülékeny, aktivista múlt nélkül is tökéletesen érthető és 250 oldalával akár könnyedebb nyári olvasmány is lehet, főleg mivel rengeteg különleges és vicces valós történet van benne. A könyv szerzője az Otpor! szerb mozgalom egyik főszervezője volt. A mozgalomról film is készült „Egy diktátor megbuktatása” címmel.

Nézzük sorban, hogy milyen fő tanulságokat tartogat a könyv:

1) Az aktivizmus lehet szórakoztató és kreatív

Nem kell attól félni, hogy a mozgalom elveszíti a komolyságát, ha nem csupán nyílt levelekre és petíciókra korlátozódik a tevékenysége. Az emberek imádnak nevetni, és a nevetés a félelem ellenszere, amire nagy szükség van egy diktatúrában. Remek előnyt lehet kovácsolni abból, ha a hatalom képviselőit teszik nevetségessé az aktivisták és az akciónak is széles körben híre megy. Például szerb aktivisták szimbólumukká tették a pulykát, majd a városban elengedtek több tucat madarat. A pulykákat hajkurászó rendőrök rendkívül szórakoztató látványt nyújtottak. Persze ennek akkor van értelme, ha a nagy médiafigyelmet az aktivisták be tudják csatornázni fontos ügyekbe, nem pedig önmagáért való szórakozás marad.

Felirat: Miért van az, hogy a szörnyek csupán 1%-a fogyasztja el a sütik 99%-át? Foglaljuk el a Szezám utcát!

2) Az ellenállás is egy márka

Elég kapitalista módon hangzik, de igaz, hogy a mozgalom logóját, rövid szlogenjét, vonzó arculatát el kell terjeszteni, hogy mindenki pontosan tudja, miről van szó. Ezt az első demonstráció előtt hónapokkal vagy akár évekkel érdemes elkezdeni pl. graffitik, matricák, kitűzők formájában.

3) „Nálunk ez nem fog működni”

A szerző tapasztalata szerint először mindenki azt hiszi, hogy az ő országában/városában/kerületében nem tudna működni egy ellenálló mozgalom. Pedig dehogynem! Mert a könyv számos példát mutat be arra, hogy a legsötétebb diktatúrákban is sikerült szépen lassan felépíteni a közösséget, csak mindenhol más megoldások kellenek. Egy elnyomó rezsimben természetesen nem lehet ugyanazokat az eszközöket bevetni, mint egy nyugati jogállamban. Például Egyiptomban azonnal bebörtönözték volna azt, aki demonstrációt szervez, ezért azt találták ki, hogy úgy jelzik az ellenállásukat az emberek, hogy egy napig mindenki elképesztően lassan mozog. Az egész város lassított felvételben sétált és vezetett, amiért senkit sem lehetett letartóztatni, ám még a résztvevők is megdöbbenve tapasztalták, hogy ennyire sokan elégedetlenek a rendszerrel. Ez az élmény pedig jó alapja lehet további szervezkedéseknek.

4) Egy fantáziavilágból is lehet ihletet meríteni!

Több ponton is kiderült, hogy Szrgya Popovics imádja a Gyűrűk ura trilógiát és nehezebb pillanataiban előveszi a könyvet, amiben - a valósághoz hasonlóan - nem a nagy harcosok változtatják meg a világot, hanem az elszánt kis hobbitok. Sokaknak van kedvenc fantáziavilága, amiben az igazságért harcolnak a szereplők, ami ötleteket és reményt adhat a küzdelemben. Nekem például mindig szívmelengető érzés a különböző fajú varázslények összefogására gondolni Voldemort ellen.

5) Ne várjuk el az emberektől, hogy a hétköznapi gondjaikon túlmutató eszmék mozgassák meg őket!

Ha tömegmozgalmat szervezünk, akkor olyan ügyeket kell találnunk, ami sok embert érint és zavar. Több érdekes példát is olvashatunk a könyvben, ahol nem magasztos jogokat tűzött ki egy mozgalom célként, hanem például a túró árának csökkentését vagy a kutyakaki felszámolását az utcákról. Persze ennél több célja is van egy jó mozgalomnak, ám érdemes jól megfogható ügyek mellett kampányolnia. Ha sikert ért el, akkor pedig tovább lehet lépni.

6) Mások történetei erőt adnak!

Ezzel mi is egyetértünk a Közélet Iskolájában, ezért szoktunk rendszeresen filmklubokat és beszélgetéseket szervezni sikeres mozgalmakról. Itt találsz pár jó dokumentumfilmet, amiből te is inspirálódhatsz!
http://www.kozeletiskolaja.hu/page/mozgalmi-dokumentumfilmek

7) Senkit se becsüljünk le!

Az aktivista nem csak egyféle embertípus lehet és a mozgalomhoz sem csak veszélyes polgári engedetlenségi akciókkal lehet hozzájárulni. A szerb erőszakmentes mozgalomban nagy szerepe volt az időseknek is, akik sokféle tevékenységben részt vettek és gyakran ellátták a többi aktivistát (például főztek, teát osztottak, molinót készítettek).

8) Csak a jéghegy csúcsa látható

A forradalom egy robbanásnak tűnik, ahol minden pár hét leforgása alatt történik meg, de valójában nagyon hosszú és szervezett építkezésről van szó a háttérben. A legtöbb ember már ennek a folyamatnak a kiteljesedését látja, ám minden siker mögött rendkívül sok találkozó, egyeztetés, szervezés és kommunikáció van.

9) Köss szövetséget!

Ezt mi is nagyon fontos pontnak tartjuk, és nem győzzük hangsúlyozni, hogy a sikeres mozgalmakban közös, hogy osztályokon is átívelő szövetségeket kötnek. Akkor lehet igazán sok embert mobilizálni, ha több független csoport is úgy dönt, hogy összefog a közös cél érdekében. Ilyenkor jön egy új kihívás: a bizalom és együttműködés.

Ezen felül olyan bevonó mozgalmi kultúrát kell kialakítani, amiben jól érzi magát egy városi egyetemista és egy vidéki munkás egyaránt.

10) Minden zsarnok hatalma gazdasági pilléreken nyugszik

Rengeteg pénz és erőforrás kell egy autoriter rendszer fenntartására, ezért ha egy diktátor ellen küzdünk, jó stratégia meggyengíteni a gazdasági erejét pl. bojkott vagy sztrájk alkalmazásával.

11) A tudás erőt ad!

Ez a Közélet Iskolája jelmondata, így ezzel nem is érthetnék jobban egyet. Az emberek az ismeretlentől félnek a leginkább, ezért az oktatás, tudás átadása kulcsfontosságú. Például a szerb Otpor! mozgalomban rendszeresen belső képzést tartottak az aktivistáknak, ahol nagyon részletesen átbeszélték, hogy mi történik azzal, akit letartóztatnak. Ez után sokkal bátrabban és felkészültebben vetették bele magukat az aktivisták a szabálysértő akciókba.

12) A siker kulcsa az erőszakmentesség

A fegyver hatalommal ruház fel, ami csábító lehet, de az erőszakmentes ellenállás mellett nem csak erkölcsi megfontolások állnak, hanem politikai stratégia is. A könyvben szó van egy kutatásról (Cheroweth és Stephan), mely több száz 20. századi mozgalmat vizsgált meg. A kutatás eredménye szerint ha fegyvert ragadsz, 26% esélyes van a sikerre, ám egy erőszakmentes mozgalom esetében az esély 53%! Ezen felül hosszú távon nagyobb eséllyel szilárdul meg a demokratikus berendezkedés az országban. Popovics tapasztalatai szerint sokan el sem tudják képzelni az erőszakmentes módszereket, ezért az első lépés az oktatás. A Közélet Iskolájában mi is ebben a szellemiségben rendezünk képzéseket érdekvédelem, akció- és kampányszervezés, polgári engedetlenség témákban.

13) Az elnyomás visszafelé is elsülhet

Jó hír, hogy az elnyomó hatalom sokszor magát szorítja sarokba az erőszakmentes aktivistákkal szemben. Jó példa erre a Pussy Riot esete. Az ellenálló lánybandáról alig hallott valaki, amíg Putyin emberei indokolatlan erődemonstrációval reagáltak egy illegális koncertükre. Ha a kormány túlzó módon válaszol egy kisebb, erőszakmentes vagy akár kedvesnek mondható akcióra, azzal túlkapást követ el és maga ellen fordítja az embereket. Hiszen kinek szimpatikus az, ha rendőrök tepernek le és börtönöznek be fiatal nőket, akiknek a fő bűnük egy kritikus hangvételű zeneszám volt?

14) Tervezd meg!

A mozgalmak kívülről spontán és szenvedélyes akciók sorozatának tűnhetnek impulzív aktivistákkal, de egy sikeres mozgalom előre tervez. A tagoknak tudniuk kell a víziót (milyen világban akarnak élni) és a céltól érdemes visszafele haladni, az úgynevezett „fordított sorrendű tervezéssel”. Ennek segítségével a napi feladatokat kis lépésekre bontva határozhatják meg a nagy célt. Ez nekünk is ismerős, ugyanis a Közélet Iskolájában mi magunk is ezt csináljuk, tanítjuk és más szervezeteknek is segítünk ebben a folyamatban, csak mi stratégiai tervezésnek hívjuk. Tudj meg többet a stratégiai tervezésről!

15) Az elnyomó legyőzésével nem ér véget a munka!

Mivel a cél nem csupán a zsarnok eltávolítása, hanem egy igazságos és tömegek részvételén alapuló rendszer kialakítása, így nem szabad félbehagyni a munkát, ha a kívánt személy/párt/csoport távozik a hatalomból. Ha a mozgalom indul a választásokon és bejut a döntéshozásba, akkor ott lehet az új terepe a változások meghozásnak. (Ha érdekel a téma, olvasd el a választási kisokosunkat!) Ez a fajta munka talán nem olyan izgalmas és látványos, de ugyanolyan fontos Popovics szerint.

A szerző hangsúlyozza, hogy az említett módszerek nem csak diktatúrában hasznosak, hanem a világon bárhol lehet és érdemes is az érdekvédelem és közösségszervezés módszereit alkalmazni. Összességében a könyv megmutatja, hogy aktivistának nem születni kell, hanem a mozgalomszervezés pont annyira tanulható, mint bármi más. Ha te is szívesen tanulnál róla, akkor nézd meg a Közélet Iskolája programjait, kiadványait és iratkozz fel a hírlevelünkre!

http://www.kozeletiskolaja.hu/post/utmutato-a-forradalomhoz-15-dolog-amit-a-mozgalomepitesrol-tanultam

Válasz

M Imre üzente 2 éve

A Covid19 járvány miatt átalakult az életünk. Az egyik meghatározó változás, hogy meg kellett tanulnunk személyes találkozások nélkül működtetni a szervezeteinket, vagyis a megbeszéléseink és a nyilvános és közösségi eseményeink is átkerültek az online térbe.

-- Ezt a kézikönyvet az online átállás tapasztalatai alapján készítettük elsősorban azoknak, akik az alulról szerveződő csoportjuk, civil szervezetük online működését szeretnék fejleszteni.

A Közélet Iskolájában is sok kihívással találkoztunk a hirtelen átállás során: meg kellett tanulnunk az online eszközök használatát, kapcsolatot tartani egymással, megélni közösségi pillanatokat és stratégiai döntéseket hozni - mindezt úgy, hogy csak apró bélyegképeken látjuk egymást. Fontosnak tartjuk, hogy megosszuk egymással a tapasztalatainkat, tanuljunk egymástól, hogy képesek legyünk online is fenntartani és építeni a közösségeinket, szerveződni és tervezni. Fontos, hogy az egyre meghatározóbb digitális eszközöket a magunkénak érezzük és éljünk ezekkel, és fontos az is, hogy a járvány ellenére is megtartsuk a biztos szervezeti alapunkat, amire építhetünk, amikor újra tere lesz a személyes közösségi és érdekvédelmi munkának.

Az online működést sokan kényszerből tanultuk meg, de vannak olyan előnyei, amik miatt mi a járványtól függetlenül a jövőben is biztosan tartunk online programokat. Sokaknak ez a forma hozzáférhetőbb: sok olyan képzésrésztvevő jutott el hozzánk kistelepülésekről, mozgáskorlátozott emberként vagy kisgyerekes szülőként, akik a hosszabb, személyesen tartott képzéseinken nem tudtak volna részt venni.

Az online moderálási kézikönyv tartalmazza a Közélet Iskolájában az elmúlt egy évben felhalmozott tapasztalatainkat, amelyekre a saját találkozóink során, más szervezetek stratégiai tervezésének vezetésével vagy a képzéseink online megtartásával tettünk szert.

A kézikönyvben ezekkel a témákkal foglalkozunk: szó lesz a moderálás alapjairól és arról, hogy miben más online moderálni mint élőben. Majd írunk a találkozók előkészítéséről és felépítéséről, mutatunk kevés technikai tudást igénylő facilitálási eszközöket és bonyolultabb, de ingyenes felületeket is, amik fel tudják dobni az online megbeszéléseket. Külön kitérünk a csoportdinamikára is, vagyis hogy hogyan tudunk közösséget építeni online, és hogyan oldjunk fel moderátorként nehéz csoporthelyzeteket, hogyan segítsük, hogy mindenki egyenlően részt tudjon venni a megbeszéléseken.

https://drive.google.com/file/d/11iY5kDsI-IlT4VH1DrJ4bgmT2PURap8t/view

http://www.kozeletiskolaja.hu/post/hogyan-beszelgessunk-jol-az-online-terben-kezikonyv-online-talalkozok-szervezesehez-es-moderalasahoz

Válasz

M Imre üzente 2 éve

Továbbfejlesztettük a Közélet Iskolája saját készítésű társasjátékát, így három új kiegészítő is ingyenesen elérhető hozzá!
http://www.kozeletiskolaja.hu/post/3-fele-uj-kiegeszito-a-szervezodj-tarsashoz

Válasz

M Imre üzente 3 éve

Ajánld fel adód 1%-át a Rovás Alapítványnak
http://nepzene.network.hu/blog/nepzene_klub_hirei/ajanld-fel-adod-1-at-a-rovas-alapitvanynak

Válasz